Evelien schreef:Boekenlezer schreef:Afstandelijk gedrag van dames ervaar ik altijd als een grote afknapper. Voorbeeldje: zoiets vanzelfsprekends als groeten, om dat na te laten.
Ik denk en gedraag mij zelf bij voorkeur lekker sociaal en ongecompliceerd. Dat geeft mij een optimistische gemotiveerdheid. Maar als die ander dat afstraft, dan keert het in het tegendeel.
Nou of dat een afknapper is en het noemen van afstraffen vindt ik iets wat te ver gezocht.
Iemand kan verlegen zijn en introvert zijn! Ik zal ook niet zomaar op iemand afstappen en gedag zeggen!
Ik zit nog niet zo heel erg lang in een nieuwe/andere kerk en soms vindt ik het moeilijk om gedag te zeggen (soms weet je niet of de ander je wel of niet ziet etc).
Dat nalaten van dat groeten bedoelde ik trouwens in situaties waarin ik zelf wel groet. Dan komt het op mij over als een opzettelijk niet-groeten. Daar kan ik vrij slecht tegen.
En ik moet toegeven dat ik nogal eens weinig met verlegenheid heb. Ik ben zelf nogal recht-toe-recht-aan. Zo heb ik mijzelf dat ook geleerd in de puberteit: ik zag best leuke dames op school, maar besefte op een gegeven moment dat wilde ik er een beetje contact mee krijgen, ik er heen moest. Dus ging ik er maar recht op af. Vooral in het begin was dat verschrikkelijk spannend. Het hart klopte me wel eens in de keel, en ik kon de zenuwen dan wel eens zo vreselijk door mijn keel voelen gieren, dat er wel eens momenten waren waarop ik dacht: 'Ik ben gek met wat ik besloten heb te doen.' Maar toch deed ik het, en het ging vrijwel altijd goed. Ik werd eigenlijk altijd heel netjes ontvangen. Later leer je het dan te doen met minder zenuwen. Nu vind ik het niet zo moeilijk meer, en kan ik mij eigenlijk niet eens zo heel veel meer voorstellen bij grote verlegenheid in bepaalde situaties. Zo ben ik geworden door eerst zelf dwars door de muren van de zenuwachtigheid heen te lopen. Als ik een plan had, dan deed ik het, ongeacht hoe het voelde.
Ik vind het in bepaalde situaties ook nogal gevaarlijk om zelf te gaan denken: 'O, ze is verlegen, dat zal het wel zijn.' Want dat kan ook een 'wishful thinking' zijn. In situaties waarin verliefde gevoelens spelen ben ik daar nogal vuurbang voor! Maar je hebt gelijk, verlegenheid komt veel voor onder mensen.