Beste mensen,
Hierbij een situatie waarvan ik graag zou horen hoe anderen daar over denken.
Mijn broer is getrouwd met een jaloerse, moeilijke en zeer negatief ingestelde vrouw. Aan iedereen is wel wat op te merken en hun eigen vrienden en familieleden worden om de beurt voor van alles uitgemaakt. Ook is ze erg achterdochtig en ziet overal complotten achter.
De laatste jaren richt haar negativiteit zich op mij en mijn vrouw. We wonen in hetzelfde dorp, dus je ziet elkaar regelmatig. Ze zegt niets of het hoognodige, ontwijkt ons en praat zeer lelijk achter onze rug. Er is geen aanleiding voor in onze ogen; wel heeft mijn vrouw er een keer iets van gezegd toen ze (weer) eens over mijn ouders bezig was.
Mijn vrouw blijft altijd vriendelijk en toont interesse, maar het vreet energie. Van mijn broer hoeven we weinig te verwachten; die gaat in veel dingen met haar mee qua negativiteit en praten over anderen. Mijn andere broer erkent en herkent ons verhaal, maar ziet ook weinig mogeljkheden het te veranderen. Ze is zo, dus we moeten er maar mee leren leven.
Zolang pa en ma nog leven, proberen we de schijn wat op te houden en nodigen we elkaar nog uit op verjaardagen. Ik denk als ze er niet meer zijn, dat dat niet meer gebeurt.
Is deze situatie inderdaad een gegeven en moeten we er maar mee leren leven? Of kan ook mijn schoonzus nog veranderen en inzien dat ze helemaal verkeerd bezig is (in onze ogen natuurlijk). Of doen wij zelf iets verkeerd?