een keuze waar je geen keuze kan maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2003 12:03

Als de burgemeester jouw dwingt om iemand neer te schieten is hij nog steeds de moordenaar.
Maar dat doet hij niet, want je kan ook kiezen om niemand neer te schieten. Maar de dingen die je niet doet worden je denk ik even zwaar angerekend als de dingen die je wel doet. Als je nix doet ben je in feite medeschuldig aan de dood van 99 personen. als je wel wat doet redt je er 99. Die ene vermoord je niet echt, want als jij hem niet zo neerschieten zou hij evengoed neergeschoten worden maar dan niet als enige.
De keus lijkt me niet zo heel moeilijk, alleen wel wie dan degene moet zijn die je pakt. De oudste, of een vrijwilliger, of weetikveel...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 04 dec 2003 14:24

En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat een mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 dec 2003 18:24

Volgens mij heb je een aantal keuze die je kan maken namelijk.

- Jij schiet 1 iemand neer en de rest gaat vrijuit.
- Jij schiet niemand neer en 100 mensen worden doodgeschoten.
- Je kan allebij de keuzes wijgeren.
- Je schiet iemand neer (= niet dood) en alle 100 blijven leven. :mrgreen:

ff brainstormen:

- Als jij iemand doodschiet is dat dan jou verantwoordelijkheid?
Ja, dan ben je dus schuldig aan moord.

- Als iemand anders tegen jou zegt: jij doet dit! anders doe ik dat!
Ben jij dan verantwoordelijk voor wat hij doet?
Hij dwingt jou om iets fouts te doen, jij doet dat niet omdat je dan zondigt, is het dan jou verantwoordelijkheid dat die mensen dood geschoten worden?

Kortom, ik weet het niet, ik zou graag 99 mensen redden, liever dan dat ik 100 mensen zou laten sterven (ook al heb ik hier afstand van gedaan, en ben ik daar niet verantwoordelijk voor)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2003 18:49

Ligt eraan wat het motief is. Het kan ook doodslag zijn, maar in dit geval ook dat nog niet eens denk ik.

Hij dwingt jou om iets fouts te doen, jij doet dat niet omdat je dan zondigt, is het dan jou verantwoordelijkheid dat die mensen dood geschoten worden?

Ja, jij bent verantwoordelijk voor 99 mensen (niet voor honderd) want je kan hen redden, maar kiest ervoor om dat niet te doen zodat ze doodgaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 dec 2003 19:01

Ligt eraan wat het motief is. Het kan ook doodslag zijn, maar in dit geval ook dat nog niet eens denk ik.

Volgens mij mag je niet een onschuldige neerschieten voor iemand anders.

Ja, jij bent verantwoordelijk voor 99 mensen (niet voor honderd) want je kan hen redden, maar kiest ervoor om dat niet te doen zodat ze doodgaan.

oke 99, je kiest er voor om de ene persoon niet neer te schieten, en wast dus je handen in onschuld. Jij kan er nx aan doen dat die andere worden neergeschoten. Iemand anders kan jou niet laten kiezen tussen kwaat en kwaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 19:49

Je kunt ze ook gewoon beschaving, normen en waarden bijbrengen. :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 20:15

Ik vraag me af of het een praktijkvoorbeeld is?
Ik ben het overigens met Hijwel eens: je mag gewoon niemand doden. Ik zou in elk geval weigeren. Het wordt anders als het over je eigen leven gaat.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 05 dec 2003 11:39

Het is wel praktijk geweest.

In een van de Nazikampen (werk) hadden negen mensen een ontsnappingspoging gedaan. Ze werden gepakt, en kregen het volgende te horen:

'Je mag iemand meenemen de dood in.' Het werd verteld op zo'n zalvend toontje verteld: wat een voorrecht he! Ze weigerden allemaal, en toen kregen ze te horen dat als ze zouden blijven weigeren, er 120 mensen zouden worden geexecuteerd. Uiteindelijk heeft iedereen iemand uitgezocht, en zijn er dus achttien mensen vermoord. Het verschil is wel dat de uitzoekers zellf ook niet bleven leven; dat is gevoelsmatig in ieder geval anders.

Ik weet trouwens de naam van het kamp niet meer, en ook de aantallen kunnen wat anders zijn, maar het is dus wel echt gebeurd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 dec 2003 12:50

hijwel schreef:oke 99, je kiest er voor om de ene persoon niet neer te schieten, en wast dus je handen in onschuld. Jij kan er nx aan doen dat die andere worden neergeschoten. Iemand anders kan jou niet laten kiezen tussen kwaat en kwaat.

Volgens mij kan je er wel wat aan doen dat die anderen neergeschoten worden. Als jij er gewoon eentje neerschiet worden blijven er 99 in leven, als je je handen in 'onschuld' wast gaan er 99 dood. Ik vraag me af of je dan echt nog in onschuld je handen kan wassen. Zoals ik al eerder gezegd heb: wat je nalaat wordt je evengoed aangerekend als wat je doet (denk ik). Ik denk dat we dat vaak vergeten.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 13:39

ik hoop dat ik net als Jezus mijn mond dichthou en het aan God overlaat wat er verder gaat gebeuren. Ik hoop dat ik zo vertrouw op mijn God dat ik bergen kan verzetten. NE de beste optie lijkt mij dan om die burgemeester te verzetten naar Antartica dat moet dan ook lukken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 dec 2003 23:10

joris schreef:ik hoop dat ik net als Jezus mijn mond dichthou en het aan God overlaat wat er verder gaat gebeuren. Ik hoop dat ik zo vertrouw op mijn God dat ik bergen kan verzetten. NE de beste optie lijkt mij dan om die burgemeester te verzetten naar Antartica dat moet dan ook lukken.

Juist dit wou ik horen :mrgreen:
Ik denk dat je op momenten dat je geen keuze kan maken het volledig van God mag verwachten. Hij wil niet dat je zondigt, dus als je het van hem verwacht zal je ook niet zondigen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2003 13:18

Toch vind ik dit een beetje een dooddoener. Er zijn namelijk gewoon situaties waarin je een keuze moet maken, en niet eventjes de moeilijke situatie kunt verplaatsen en in de zee werpen oid. Wij moeten zelf ook nadenken (maar kunnen daarbij natuulijk wel God's hulp vragen).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 dec 2003 18:10

Aragorn schreef:Toch vind ik dit een beetje een dooddoener. Er zijn namelijk gewoon situaties waarin je een keuze moet maken, en niet eventjes de moeilijke situatie kunt verplaatsen en in de zee werpen oid. Wij moeten zelf ook nadenken (maar kunnen daarbij natuulijk wel God's hulp vragen).

Nee denk ik niet, tuurlijk moet je zelf nadeken, maar als allebij de keuze die je kan maken slecht zijn dan mag je het van God verwachten. Want hij wil dat jij niet zondigt, dus als je het Hem dan zal vragen dan geeft hij jou het ook

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2003 23:27

Oke, denk ik ook wel. Hij geeft dan bijvoorbeeld in dat je moet kiezen om er 1 neer te schieten..;-)
Maar ik denk niet dat het zonde zou zijn als je dat zou doen. Je intenties zijn wel heel anders dan wanneer je iemand 'normaal' vermoordt.

Terug naar “Archief”