Beschouw jij mensen die je enkel kent via Internet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rule
Mineur
Mineur

Beschouw jij mensen die je enkel kent via Internet...

Berichtdoor Rule » 07 nov 2007 21:15

... als vrienden?

For the record, ik ben momenteel bezig met een onderzoek in 'virtuele communities', en was verrast hoe de meningen over dit onderwerp kunnen verschillen. Dus ben benieuwd wat ik voor antwoorden ik hier kan verwachten.

Mijn antwoord: Nee.

Mijn uitgebreide antwoord: Neen.

Mijn uitgebreide antwoord met uitleg: Niet echt. Ik zal toegeven dat ik jaren terug sommige mensen als vrienden zag, maar in de recente jaren merkte ik dat ik toch veel meer haalde uit vriendschappen van mensen die ik kan aankijken tijdens het praten, hun lichaamstaal kan zien en kan horen spreken. Zulke interactie mis ik toch, over het algemeen, als ik met iemand over het web spreek, wat voor enige moeite zorgt om een 'band' te creeren.

Ik heb wel mensen op mijn MSN waar ik vaak mee spreek over van alles, maar die plaats ik intern toch in een andere categorie. Als ik naar iets hun refereer, zeg ik toch voornamelijkdat ik het heb gehoord van "iemand die ik ken (van het interwebs)".

Stilletjes dacht ik dat ik hier als enige zo over dacht, maar ik merk nu toch wel dat ik het zeer fout had. Dus... hoe denken jullie hierover?
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Hoe beschouw ik mensen die ik via internet ken, eigenlijk?

Berichtdoor Joortje » 07 nov 2007 21:34

Ik heb een tijdje redelijk veel contacten via internet gehad).
Met verschillende mensen heb ik (via msn en mail e.d.) zeer uitgebreide gesprekken over de meest uiteenlopende onderwerpen gevoerd. Ik beschouwde degenen waar ik goede gesprekken mee heb gehad, wel als vrienden.
Enkele van deze mensen heb ik in levende lijve ontmoet, en ik moet zeggen: dat viel niet altijd mee! Iemand doet zich via msn of mail vaak toch anders voor, dan hij is, en als je elkaar ontmoet, weet je in 't eerst niet zoveel te zeggen en dan denk je: hoe kon het dat we via msn zoveel gepraat hebben? En de contacten verwaterden ook wel een beetje na de ontmoeting...
Ik moet zeggen dat ik één goede vriendschap via internet heb opvergehouden, maar de andere contacten zijn niet blijvend gebleken. Maar deze vriendschap is pas ontstaan nadat we elkaar een paar keer ontmoet en écht met elkaar gepraat hebben...
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 nov 2007 22:34

hm, ik heb een hele tijd met iemand contact gehad via mail, msn, dat klikte enorm. we zijn gaan bellen en belden echt uren achtereen. ik vond het gewoon gek als we elkaar een dag niet spraken. uiteindelijk toch afgesproken en ja hoor het klikte, nu zijn we getrouwd en hebben al twee kinderen :mrgreen:

maar als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat bovenstaande wel een uitzondering is, ik ben ervan overtuigd dat het zo heeft moeten zijn, want ik was nooit van plan om ook maar iemand van het net in levende lijve te gaan ontmoeten 1 op 1 dan en dat vooral omdat ik er alleen maar negatieve verhalen over hoorde en vind het dan ook nog steeds opmerkelijk dat ik het met columbus wel aandurfde :D . Voor de rest heb ik nooit buiten het internet met iemand gesproken, beschouw mensen ook niet als vrienden, meer als virtuele kenissen, waar je wat aan kwijt kan, maar dan ook weer niet het achterste van de tong.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 07 nov 2007 22:52

Mijn antwoord: Nee.

Mijn uitgebreide antwoord: Neen.

Mijn uitgebreide antwoord met uitleg: Neen. Alleen de mensen die ik uiteindelijk ook in het echt heb ontmoet beschouw ik als mijn vrienden / goede bekenden. Toen ik nog op een ander forum zat heb ik tijdens meetings wel diverse mensen gezien en gesproken. Op zich erg leuk en het waren en zijn fijne mensen, maar om nu te spreken van een vriendschapsband... Daar zie ik ze gewoon te weinig of niet meer voor. Ben ook niet iemand die met iedereen vrienden is. Ik bedoel: ik wil wel iedereen te vriend houden en heb er een hekel aan als andere mensen een hekel aan mij hebben, maar ik heb slechts een paar hele goede vrienden die ik regelmatig zie.

Die band met m'n vrienden in reallife is totaal anders dan de 'band' die ik heb op internet. Die mensen zie ik gewoon niet en daar kan ik dan ook geen echte band mee opbouwen. Neemt niet weg dat ik de meeste mensen die ik alleen via internet spreek wel aardig vind :D

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 nov 2007 23:43

Antwoord: nee.

Van Refoweb ken ik onderhand een heleboel mensen, waarvan enkelen wel vrienden zijn geworden nadat ik ze op een meeting gezien heb en later elders vaker zag. De laatste tijd heb ik het erg druk en daarnaast een relatie, waardoor ik ze bijna niet meer zie en daar baal ik behoorlijk van :| Maar mensen die ik wel ken via internet, maar nooit real life gezien heb zijn echt geen vrienden. Ik hecht me sowieso niet zo snel, laat staan aan mensen op internet. Eén uitzondering inderdaad; M'n vriend ken ik via iemand van refoweb. Die vond het welliswaar een ''belachelijk'' maar ook een leuk idee om langs te komen. Zo gebeurde het en dat klikte ook belachelijk goed 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2007 00:08

Ik heb vrienden die ik amper zie en internet is het middel om contacten levendig te houden. Vriendschappen kan je denk ik niet in stand houden als het enkel en alleen via internet gaat.

Ik heb hier mijn vriend en verschillende andere vrienden ontmoet, maar mensen zijn pas echt vrienden geworden nadat het irl ook goed bleek te klikken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 nov 2007 08:44

zeer zeker Gerdien!

En je hoeft echt niet met iedereen vriendschap te hebben als contact heb via internet!

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 08 nov 2007 08:49

Nope

Met uitzondering van de mensen die ik ook daadwerkelijk ontmoet heb. Hoewel er mensen van Refoweb zijn die ik regelmatig op MSN spreek, maar nog nooit echt ontmoet heb. Die mensen zie ik dan als een vorm van kennissen, omdat ik bij sommige het idee heb dat ik ze al jaren ken en er soms goede gesprekken zijn. Bij een aantal Refowebbers ben ik thuis langsgeweest, dan spreek je denk niet echt van vriendschap maar meer van goede kennisen.

Wel opvallend is dat er altijd bepaalde groepsvorming ontstaat, een soort van virtuele band. Op reacties van sommige personen moet ik altijd even reageren en dat is vaak werderzijds. Op den duur wissel je dan meestal de MSN uit en merk je vanzelf of het verder wel of niet klikt. Dat is toch belangrijk voor een vriendschap.

Verder heb ik hier toch ook wel mijn 'muziekvriendjes' leren kennen. Een beetje over muziek bomen op MSN is gewoon leuk. 8)
Auf Wiedersehen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 nov 2007 09:56

Een tijdlang heb ik veel op internet gezeten en vooral contacten via internet onderhouden.
OP een moment kwam ik erachter dat het onmogelijk is om echt contact via MSN te hebben. Je moet uitdrukkingen in het gezicht bij iemand zien, houdingen.
Sindsdien zijn we als vriendinnengroep erg hecht geworden, en spreken we veel vaker af. Gewoon omdat dat de beste contacten zijn. Eerst deden we het veel via de mail. Allemaal druk, allemaal bezig, mail is lekker handig. Maar in real life is het toch anders (en veel en veeeeel leuker).
ONdertussen kwamen daar ook de vrienden van mijn toebnmalige vriend bij, waardoor ik tijd genoeg kwijt was met het onderhouden van real life contacten. Dus nee: voor mij geen vrienden via msn of de mail :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 08 nov 2007 13:27

Ook nee en nee, ik wil iemand op z'n minst een keer irl gezien en gehoord hebben.

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 08 nov 2007 15:06

nee,
ik heb ook via rw 2goede vrienden. maar dat is ook eigenlijk nadat je ze in het echt gezien hebt. dat het dan ook nog steeds klikt en je ze vaker tegen komt/ afspreekt. alleen echt op msn dat werkt volgens mij niet..
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 nov 2007 16:16

Nee en nee. Je kunt mijns inziens pas van vriendschap spreken als je elkaar gezien hebt...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 09 nov 2007 08:51

Mijn antwoord: Ja

Ik maak eerst het onderscheid tussen vrienden en vrienden. Wanneer is iemand een vriend van je? Ik denk dat als je alles samen kunt bespreken en elkaar wilt helpen met alles.

Uitleg antwoord: Ik vind dat je mensen die ja alleen via internet kent wel als vrienden kunt beschouwen. Alleen de mensen dan waar je alles mee kan bespreken. Dit zijn er dan ook maar zeer weinig uit je msn-lijst. Vooral als je beiden een webcam aan hebt zie je wel hoe de ander is. Daarnaast speelt vertrouwen ook een grote rol. Je hebt toch eens soort band.

Maar juist als je mensen uiteindelijk ook in het echt heb ontmoet weet je pas hoe ze echt zijn. Dan kun je zien hoe ze op jou reageren en jij op hun. Dus na een poosje een ontmoeting in real live is wel een absolute must.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 09 nov 2007 20:22

zelf nog geen echte vrienden gemaakt via internet maar ik denk wel dat het zou kunnen.
Via internet zoals een site als dit kun je nou eenmaal heel goed met elkaar praten over allerlei dingen. op deze manier kun je mensen vinden waar je echt goed mee kunt praten en die zijn er niet altijd in je eigen omgeving.

Ik wil best eerlijk bekennen dat ik superblij ben met dit soort mensen want anders zou ik vrij eenzaam zijn!
Ben ik nu ook wel want het verlangen naar echt persoonlijk contact blijft.
Maar nogmaals ik kan me heel goed voorstellen dat je echte vrienden kunt maken via internet.
Afbeelding Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 nov 2007 21:45

Via internet is het goed mogelijk informatie uit te wisselen.
Refoweb kijk ik bijna iedere dag even op, en het heeft ook daadwerkelijk iets bruikbaars opgeleverd.

Over bepaalde onderwerpen van gedachten wisselen kan ook, maar dat is al iets moeilijker.
Je ziet er geen gezicht achter.
Er blijft wel een indruk achter, maar die heeft een zeer beperkte grond.
Een zeker respect kan er wel komen.
En misschien voor sommigen ook wel het gevoel iets kwijt te kunnen.

Voor vriendschap is m.i. veel meer nodig.
Dat kan denk ik alleen maar ontstaan door daadwerkelijke omgang.
Dan komen goede en slechte eigenschappen naar voren, en hoe daar mee omgegaan wordt.
Echte vriendschap moet ook in moeilijke tijden stand kunnen houden.
Daarvoor vind ik een gemeenschapppelijk fundament onmisbaar, en enigzins sacrifice.
En ook een beetje overeenkomsten in karakter en ideeën.

Terug naar “Archief”