HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 01 nov 2007 15:36

Woei ik ben hartstikke HSP.

Mareh... hoe kom je er nu toch bij om deze zin te schrijven..? :
k wil graag weten of hier nog meer mensen zijn die zich hierin herkennen. want het is vaak zo moeilijk om christenen te vinden die hoog sensitief zijn.

Wat is de meerwaarde ervan als je een 'lotgenoot' vindt die dezelfde overtuiging heeft als jij in het verband van HSP-zijn?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 nov 2007 18:22

Ik scoor ook hoog met zulke tests, HSP is niets bijzonders, het is geen ziekte of vreemde afwijking, je hebt nu eenmaal laag-sensitieve, middel-sensitieve en hoog-sensitieve mensen. Volgens mij heeft het meer met een soort mensen te maken. ik denk maar: er zitten een hoop mooie en positieve kanten aan. :)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 02 nov 2007 13:16

Wie is er niet hoog sensitief tegenwoordig?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 02 nov 2007 15:31

Dat is dan toch gewoon overgevoelig? Ik begrijp niet waarom dat nu ineens hoogsensitief of hooggevoelig moet heten.

André

Berichtdoor André » 02 nov 2007 15:43

Rufi schreef:Dat is dan toch gewoon overgevoelig?
Oké, welke naam je er ook maar aan wilt geven. Het kan je belemmeren in je functioneren.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 nov 2007 15:58

Gelukkig ben ik niet hoog-sensitief, maar wel redelijk gevoelig voor harde geluiden. Noem mezelf wel eens een waakhond, als er een muis voorbij loopt in het midst van de nacht dan wordt ik al wakker.
Wel heb ik een probleem met bijvoorbeeld griezelfilms en thrillers, die kan ik alleen kijken met het geluid uit of als het echt spannend wordt op het kanaal met van die kleine beeldjes. Als ik een emotioneel boek lees (bijv. Eline Vere of Anna Karenina) dan krijg ik spontaan last van spleen. :cry: Nou ja, laat ze me maar een watje noemen dan :mrgreen:

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 06 nov 2007 21:00

HSP-ers kunnen vaak meer genieten van de natuur, muziek, kunnen stemmingen goed aanvoelen van andere mensen, kunnen vaak goed luisteren naar andere mensen, die mensen genieten vast meer van alle mooie en leuke dingen om hen heen. En HSP is aangeboren het is namelijk erfelijk... Je kunt dan samen met je kinderen lekker de natuur in gaan en samen genieten van alle mooie dingen in de natuur of lekker rustig ontbijten in het weekend met mooie (klassieke) muziek op de achtergrond en dan rustig wakker worden heerlijk toch... En genieten van gezellig in een rustig restaurant met kaarsjes aan... Of naar musea gaan waar aparte mooie dingen te zien zijn of te beleven zijn. (Terwijl dit alle mensen kunnen doen natuurlijk en hoef je niet perse HSP voor te zijn maar het is alleen maar om te zeggen dat HSP alle dingen kunnen doen maar er vaak dubbel van genieten lijkt het wel) Je kunt dan toch genieten van HSP zijn?! :D En wat je ook (als je wilt) kan doen er je "werk van maken" bijvoorbeeld in de thuiszorg. Een gestresst persoon kun je vast niet inzetten bij iemand die verdriet heeft of even rustig zijn verhaal wil vertellen of ziek is en het liefst rust om zich heen heeft??!! En een HSP kan dan ook meer voldoening hebben van zijn/haar aparte eigenschap... :wink:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 nov 2007 21:35

marierose schreef:En wat je ook (als je wilt) kan doen er je "werk van maken" bijvoorbeeld in de thuiszorg. Een gestresst persoon kun je vast niet inzetten bij iemand die verdriet heeft of even rustig zijn verhaal wil vertellen of ziek is en het liefst rust om zich heen heeft??!! En een HSP kan dan ook meer voldoening hebben van zijn/haar aparte eigenschap... :wink:

Ja, hsp'ers zijn fantastisch... Wat dat laatste betreft, niet iedereen 'is hsp', dus niet iedereen zou daar last van hebben.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 06 nov 2007 21:49

Airke schreef:
marierose schreef:En wat je ook (als je wilt) kan doen er je "werk van maken" bijvoorbeeld in de thuiszorg. Een gestresst persoon kun je vast niet inzetten bij iemand die verdriet heeft of even rustig zijn verhaal wil vertellen of ziek is en het liefst rust om zich heen heeft??!! En een HSP kan dan ook meer voldoening hebben van zijn/haar aparte eigenschap... :wink:

Ja, hsp'ers zijn fantastisch... Wat dat laatste betreft, niet iedereen 'is hsp', dus niet iedereen zou daar last van hebben.

Sorry, heb ik inderdaad verkeerd geschreven, mensen zonder HSP kunnen ook zonder stress zijn!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 nov 2007 21:52

foutje

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 nov 2007 22:24

JialiKelly schreef:Woei ik ben hartstikke HSP.

Mareh... hoe kom je er nu toch bij om deze zin te schrijven..? :
k wil graag weten of hier nog meer mensen zijn die zich hierin herkennen. want het is vaak zo moeilijk om christenen te vinden die hoog sensitief zijn.

Wat is de meerwaarde ervan als je een 'lotgenoot' vindt die dezelfde overtuiging heeft als jij in het verband van HSP-zijn?

nogal
want er wordt heel veel over hsp gesproken, maar ook in de occulte zin. een vriendin van mij (hsper) is namelijk wel met haar overgevoeligheid bezig, maar zij zoekt het ook heel erg in de occulte kant. ze zeggen bvb dan dat reiki en accupunctuur "verlichting" kan brengen en dat je contact kan hebben met het "bovennatuurlijke". als christen kijk ik tegen dat soort dingen anders aan. en dus is het leuk en fijn als je dus met "verwante" christenen over dit onderwerp kan praten...
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 nov 2007 22:25

CGK<3 schreef:Wie is er niet hoog sensitief tegenwoordig?

pardon???
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 nov 2007 22:31

marierose schreef:HSP-ers kunnen vaak meer genieten van de natuur, muziek, kunnen stemmingen goed aanvoelen van andere mensen, kunnen vaak goed luisteren naar andere mensen, die mensen genieten vast meer van alle mooie en leuke dingen om hen heen. En HSP is aangeboren het is namelijk erfelijk... Je kunt dan samen met je kinderen lekker de natuur in gaan en samen genieten van alle mooie dingen in de natuur of lekker rustig ontbijten in het weekend met mooie (klassieke) muziek op de achtergrond en dan rustig wakker worden heerlijk toch... En genieten van gezellig in een rustig restaurant met kaarsjes aan... Of naar musea gaan waar aparte mooie dingen te zien zijn of te beleven zijn. (Terwijl dit alle mensen kunnen doen natuurlijk en hoef je niet perse HSP voor te zijn maar het is alleen maar om te zeggen dat HSP alle dingen kunnen doen maar er vaak dubbel van genieten lijkt het wel) Je kunt dan toch genieten van HSP zijn?! :D En wat je ook (als je wilt) kan doen er je "werk van maken" bijvoorbeeld in de thuiszorg. Een gestresst persoon kun je vast niet inzetten bij iemand die verdriet heeft of even rustig zijn verhaal wil vertellen of ziek is en het liefst rust om zich heen heeft??!! En een HSP kan dan ook meer voldoening hebben van zijn/haar aparte eigenschap... :wink:

jahoor, ik ben heel blij met mijn "gave" van de heer gekregen. maar bedenkt je ook dat rustig in een restaurantje zitten voor mij niet bestaat. laatst gingen we met mijn ouders uit eten. zalproberen te omschrijven wat er toen in mijn hoofd gebeuren.

we komen binnen, waar hang ik mijn jas op, waar gaan we zitten, zijn veel mensen zeg, hmm zelfde plekje als de vorige keer, das vertrouwd lekker. oh er zitten bekenden achter ons, even praatje maken, wat was zijn naam ook alweer???, eten bestellen, wie neemt wat, wat neem ik, zit mijn haar nog goed??? en zo maar door en door en door.

en dit is een belabberde versie van t spel in mijn hoofd. het gaat veel sneller en dat ook nog eens de hele dag door. en door en door.

het is niet allemaal lekker roosjes ruiken in de maneschijn...

het is een gave, maar deze gave heeft ook een flinke keerzijde...
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 nov 2007 22:36

heb in de thuiszog gewerkt. dat was leuk hoor en sommige mensen genieten er echt van als je hun verhaal lekker aanhoort. maar de thuiszorg is tegenwoordig meer dan dat. keihard werken en amper de tijd om te luisteren want je moet weer naar de volgende.

en het wil ook nog wel eens dat als mensen mij hun verhaal hebben verteld dat het de rest van de dag in mijn hoofd dwarrelt.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 nov 2007 22:37

oei, nou was ik een paar posts wel heel erg lekker negatief. duidelijk een geval van overprikkeling :wink:
ik ga maar eens slapen
welterusten kinders... :P
Afbeelding

Terug naar “Archief”