meeleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

meeleven

Berichtdoor spacy » 05 nov 2007 00:11

volgens mij dekt dit woord 'meeleven' het beste wat ik nu probeer uit te leggen.

Heel kort gezegd kom ik de laatste tijd meerdere keren tot de ontdekking dat mij grotendeels ontgaat waar anderen wel met elkaar meeleven en nieuwgierig, of wat dan ook zijn, ik zal een paar voorbeelden noemen.

-Tijdens evangelisatiewerk op een camping project in de zomer (soort van Dabar) heb ik tijdens een bepaald jaar helemaal niet doorgehad dat er een conflict hing tussen personen terwijl veel andere mensen dit wel doorhadden.

-Een klasgenote (in mijn projectgroep) zit met haar been in het gips, en kan daardoor niet naar colleges komen. Ten eerste vergeet ik gewoon nadat ze me verteld heeft dat ze onder het mes moest, dat ze daarom even afwezig zou zijn, en herinnerde me pas weer haar mededeling hierover toen een andere klasgenoot dit zei, een week later als we dit aan een ander deel van de klas vertellen waarom ze er niet, enb wij inmiddels al gehoord hebben dat ze loopgips krijgt, is komt er iemand met het voorstel of ze misschien een lift nodig heeft... tuurlijk dit had ik zelf ook kunnen bedenken, maar ik had me hoofd alleen maar bij het project.

-Mijn directe collega is terug van vakantie (eindje weg vliegrijs oa) ik sta er niet meer bij stil dat ie op vakantie was geweest en groet hem zoals na elk weekend, andere collega's vragen diezelfde ochtend wel om zijn vakantiebelevenissen.

-Bijbelstudie met vriendengroep, is dit keer bij me zusje thuis, ze is hoogzwanger nog maar 2 week te gaan, ik kom als eerste binnen heb haar ook al een week niet meer gesproken, maar nee hoor geen haar in me hoofd die er aan denkt even te vragen hoe het met de zwangerschap is, terwijl de rest van de vrienden die over de vloer heen komen het direct vragen... :oops:

Ik kan nog wel doorgaan voorbeeldjes op noemen en met enig nadenken kom ik denk ik wel ruim over de 10 anekdotes alleen al afgelopen weken.

Ik vraag me af, is dit nu zo afwijkend dat ik merk dat anderen meer meeleven met personen in mijn naaste omgeving dan ikzelf doe of kan.
Of is dit een heel normale sociale afwijking? :mrgreen: want ja eigenlijk vind ik het ook wel weer best grappig als ik achteraf die situaties overzie.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 nov 2007 03:09

Herkenbaar, de wil is er maar de timing. Vaak als ik thuis ben denk ik dan: 'O, sjonge, vergeet ik helemaal dit of dat te vragen...' :oops:

Ik spreek dan ook mijn bewondering uit voor mensen die altijd aan anderen kunnen denken. Respect!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2007 08:27

ik vergeet het soms ook, maar soms komt het net in me op!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 nov 2007 08:57

jamillah schreef:Herkenbaar, de wil is er maar de timing. Vaak als ik thuis ben denk ik dan: 'O, sjonge, vergeet ik helemaal dit of dat te vragen...' :oops:

Ik spreek dan ook mijn bewondering uit voor mensen die altijd aan anderen kunnen denken. Respect!

Ik sluit mij bij jou aan.

Dat is net zo iets als kaartjes sturen. Die schieten er ook heel snel bij in :oops:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 nov 2007 09:04

Ik schrijf echt alles in mijn agenda. Verjaardagen sowieso, maar als m'n moeder vertelt wanneer ze weer naar de dokter moet, of mijn zus vertelt dat haar zoontje dan en dan naar het ziekenhuis moet, ik schrijf het gewoon op in mijn agenda. Dan krijg ik het hoe dan ook onder m'n neus en kan ik het dus niet vergeten en dus even een kaart sturen, bellen, smsen of mailen! Verder schrijf ik standaard op zondag even een paar kaarten voor mensen die de komende week jarig zijn, of naar mensen die ziek zijn, etc. Gewoon een vast momentje, zodat het 'erbij hoort'.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 nov 2007 11:18

Het lijkt of je mn broertje en vader beschrijft ;) Ik heb altijd het idee gehad dat het gewoon mannelijk is, dat zij minder aan dit soort dingen denken.
Hier thuis ben ik altijd degene die de kaartjes stuurt, hij denkt daar niet eens aan.
Ik geloof best dat het een beetje verschil tussen man en vrouw is hoor.
Al baal ik zelf wel als ik iets vergeten ben te vragen, of als ik moet vragen:' Eh...ik weet nog dat er iets was, maar was het ook alweer?'

Of dat ik voor de tweede keer in 2 weken bij vrienden kom en vrolijk vraag:' Hoe was dat weekend weg?' Bleek ik de vorige keer ook al gevraagd te hebben.

Opschrijven helpt!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2007 13:30

(Pssst, valt dit niet onder relaties?)

Ik heb daar ook wel wat last van ja, vooral als ik mensen wat langer niet zie en het zelf heel druk heb, vergeet ik wel eens wat er allemaal gaande is bij de ander. Heel stom.
Als ik mensen echt zie heb ik er wel minder last van, dan denk ik altijd wel aan een hoop.

Wat ik wél heel lastig vind is hoe ik over dingen moet beginnen. Bijvoorbeeld bij zwangere dames... ik vind het reuze interessant, maar dan ga ik zelf al invullen wat anderen er van denken.. bijvoorbeeld: pfff, moet ik alweer vertellen hoeveel weken ik nog moet en wat weet zij er nou van?
Idioot natuurlijk, want de meesten vinden het toch wel leuk om erover te praten :P
Maar ook wel dat anderen dingen aan mij vragen en we daar dan lekker over kletsen, dan komt er iets tussen of verschuift het gesprek en dan denk ik achteraf: hmm, ik had best wat meer terug kunnen vragen.

Achja, ik doe soms honderd keer gesprekken over :D Waarschijnlijk zijn er wel meer die daar last van hebben.
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 05 nov 2007 14:11

MissF schreef:Het lijkt of je mn broertje en vader beschrijft ;) Ik heb altijd het idee gehad dat het gewoon mannelijk is, dat zij minder aan dit soort dingen denken.
Mm, dan heb ik wsl ook wat vrouwelijke eigenschappen. 8) Ik krijg wel eens te horen - als ik iets vraag - dat je daar nog aan denkt. Nadeel, je opslagcapaciteit in je hoofd is soms vol. (niet alleen daardoor hoor)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 05 nov 2007 14:16

Ik herken mij hier wel in, ja. :D

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2007 14:23

haha, ik herken mijn man er ook wel in. Als ik met een probleem zit zeg ik tegenwoordig wel eens tegen hem....ïk hoef geen advies, ik wil alleen maar even dat je luistert'. Ik doe dan mn verhaal en hij zegt braaf op commando...wat erg voor je en ik ben opgelucht :mrgreen:

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 nov 2007 17:13

zo te lezen is het dus gewoon een aangeboren eigenschap vor mannen :)

maar het is dus voor ons lastiger tijdens bijvoorbeeld een evangelisatie traject om persoonlijk geinteresseerd e zijn in de personen waarmee je in gesprek komt omdat we van nature dit ook niet of nauweleijks zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 05 nov 2007 17:28

Je kunt ook jezelf voor een soort blok zetten: je moet per dag een bepaald aantal keren aan iemand vragen hoe zijn/haar weekend was o.i.d. Dat helpt je wel, tenminste als k naar mezelf kijk. Ik had er vroeger moeilijkheden mee (nu soms nog wel) maar het heeft me wel geholpen. Mocht je er echt problemen in zien, dan moej gewoon zoiets met jezelf afspreken.
Szent az Úr

André

Berichtdoor André » 05 nov 2007 17:28

spacy schreef:zo te lezen is het dus gewoon een aangeboren eigenschap vor mannen :)
Weet ik niet, misschien bestaan er dan verschillende mannen met een diversiteit in sociale vaardigheden? (Niet echt mijn beroepsgroep, dus het kan maar zo zijn dat ik me wat ongelukkig uitdruk. 8)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 nov 2007 19:21

rosalie83 schreef:Ik schrijf echt alles in mijn agenda. Verjaardagen sowieso, maar als m'n moeder vertelt wanneer ze weer naar de dokter moet, of mijn zus vertelt dat haar zoontje dan en dan naar het ziekenhuis moet, ik schrijf het gewoon op in mijn agenda. Dan krijg ik het hoe dan ook onder m'n neus en kan ik het dus niet vergeten en dus even een kaart sturen, bellen, smsen of mailen! Verder schrijf ik standaard op zondag even een paar kaarten voor mensen die de komende week jarig zijn, of naar mensen die ziek zijn, etc. Gewoon een vast momentje, zodat het 'erbij hoort'.

Is dat niet een soort opgelegd meeleven , als je er altijd persé een agenda bij nodig hebt, is er weinig spontaans meer aan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 nov 2007 13:49

Nou, het is wel handig hoor. Niet per se opgelegd, maar met liefde in de agenda geschreven omdat je het vooral niet wilt vergeten ;)

Nee, ik kan het me wel voorstellen. Ik stuur altijd een verjaardagskaartje naar m'n oudtante omdat ik weet dat ze dat hartstikke leuk vind, maar dat moet ik wel een paar dagen van tevoren al in m'n agenda planten, want ik ben daar heus niet iedere dag mee bezig.

En als je weet dat je daardoor dingen beter onthoudt, dan is dat toch niet erg?
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”