Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 06:42

jacobH schreef:
Klaas schreef:JacobH:
Hij kan nu 2 dingen doen. Hij kan zeggen ik zal alles betalen Heere, ik zal me bekeren en niet meer zondigen.

Dat is onmogelijk. Want zelfs de meest brave refowebber kan dat nooit van zichzelf zeggen

Er is maar een mogelijkheid; Christus bidden om vergeving.

En Christus wil vergeving geven aan een ieder die met zijn zware schuld bij hem komt.

Juist. Dat is dus wat ons te doen staat: op de knieën naar Jezus toe. Waarom? Omdat je gelooft dat alleen Hij je kan redden.

Maar dat moet je dus wel geloven en je moet dus ook wel komen. Een ieder die dat ontkent of daar wat aan toe wil voegen is m.i. niet bijbels bezig.

Klaas

helemaal eens.

Maar het is helaas een feit dat niet een ieder die de weg weet ook de weg bewandeld..... Het komen tot Christus is iets wat God bewerkt. Hij trekt wie Hij wil. Maar als de wet betekenis krijgt dan heeft een mens daar geen erg in. Het is vooral voer voor de dogmatiek. Een mens die de weg bewandeld heeft er geen idee van.

Hij komt het pas achteraf te weten, leert het later.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 dec 2003 11:09

Eens met JakobH.

Boely:
Ja hier kom je dus weer bij bunyan's christen: belast met de zonde, als je je zonden voelt, ontdekt ben aan je eigen zondige staat t.o.v. God is er rust bij God! Maar zonder dat de wet ons als tuchtmeester tot Christus gedreven heeft, zijn er volgens mij geen beloften voor onbekeerde mensen!

Jij zegt:
Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen, wel voor zondige mensen: Ik kan niet anders dan daaruit de conclusie trekken dat jij mensen met zondenbesef als bekeerd ziet. Dat durf ik niet te zeggen. Christen in de christenreis was nog niet bekeerd toen hij uit stad Verderf wegtrok, maar pas toen hij door de enge poort inging. Jij stelt nu echter dat hij bij zijn vertrek uit de stad al bekeerd was.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 dec 2003 12:13

Een bijbel zonder beloften voor onbekeerden is als speelgoed waarop staat "niet geschikt voor kinderen".
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 12:17

Doet me denken aan die dominee die me vertelde dat ik beter niet de 4 evangelieën kon gaan lezen. Ik kon wel eens denken dat de woorden van Christus ook voor mij zouden gelden. Nee, een boekje van een bevindelijke schrijver zou veel beter zijn. Eerst mijn ellendebeleving opschroeven en arm worden voor God en dan misschien een keer de 4 evangelieën lezen. Anders zou ik die geschriften toch niet kunnen verstaan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 dec 2003 12:37

Calvin schreef:Een bijbel zonder beloften voor onbekeerden is als speelgoed waarop staat "niet geschikt voor kinderen".

Een bijbel met beloften voor onbekeerden is een krachtig middel Gods tot behoud
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 03 dec 2003 13:21

Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

Ik heb groot nieuws voor je:
Want dat is goed en6) aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.

Toon jij maar aan dat God niet wil dat jij zalig wordt.
Waarom zou hij dan ons de zaligheid aanbieden?

Zo komt het tot ons, het is een aanbod, en niet een aanbod geredeneerd vanuit de uitverkiezing.

Nee oke ik ben het met je eens dat er een algemeen aanbod van genade is.

Geloof je dat het ook 'welmenend' is? Bedoelt God het goed? Wil Hij ook daadwerkelijk geven wat Hij aanbiedt?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 dec 2003 13:52

Kaw schreef:Doet me denken aan die dominee die me vertelde dat ik beter niet de 4 evangelieën kon gaan lezen. Ik kon wel eens denken dat de woorden van Christus ook voor mij zouden gelden. Nee, een boekje van een bevindelijke schrijver zou veel beter zijn. Eerst mijn ellendebeleving opschroeven en arm worden voor God en dan misschien een keer de 4 evangelieën lezen. Anders zou ik die geschriften toch niet kunnen verstaan.

Dit lijkt toch gewoon te ongelofelijk om waar te zijn. Mag toch niet hopen dat deze ds niet in een "normaal" kerkverband zit.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 13:56

jacobH schreef:
Kaw schreef:Doet me denken aan die dominee die me vertelde dat ik beter niet de 4 evangelieën kon gaan lezen. Ik kon wel eens denken dat de woorden van Christus ook voor mij zouden gelden. Nee, een boekje van een bevindelijke schrijver zou veel beter zijn. Eerst mijn ellendebeleving opschroeven en arm worden voor God en dan misschien een keer de 4 evangelieën lezen. Anders zou ik die geschriften toch niet kunnen verstaan.

Dit lijkt toch gewoon te ongelofelijk om waar te zijn. Mag toch niet hopen dat deze ds niet in een "normaal" kerkverband zit.

Hij vertegenwoordigt een algemeen kerkverband. Dit lijkt een beetje extreem maar ga maar eens kijken hoeveel dominees er wel niet zijn die beweren dat niet elke uitspraak van Jezus geldt voor iedereen die het leest. Je zult verbaast staan.
De beloften zijn alleen voor de uitverkorenen...

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:50

jacobH schreef:goed schiet hier dan eens op.

De mens heeft de breuk met God Moedwillig in het paradijs gemaakt.

God heeft om die breuk te herstellen Zijn enige Zoon Jezus Christus naar de aarde gestuurd om daar te sterven voor de zonden van zijn Volk.

Een mens die God kwijt is, is Hem kwijt omdat hij heeft gezondigd.

Een mens kan alleen de breuk herstellen door zonder zonde te leven.

Dit blijkt onmogelijk te zijn want God geeft op diverse plaatsen in de bijbel aan dat hij niet veel van de mens moet hebben. En dat Hij een ieder mens zondig vindt

Een mens die terug wilt naar God heeft een borg nodig zodat zijn zonden kunnen worden overgedragen op Iemand anders.

Hijn weet (de mens) dat er een breuk is omdat hij de wet heeft. Hieruit weet hij dat hij heeft gezondigd. (zonder wet ook geen zonde)

Dus wat moet een mens erg gaan vinden om naar God terug te kunnen?

Hij moeten weten dat hij heeft gezondigd en redding nodig heeft.

Hij kan nu 2 dingen doen. Hij kan zeggen ik zal alles betalen Heere, ik zal me bekeren en niet meer zondigen.

Dat is onmogelijk. Want zelfs de meest brave refowebber kan dat nooit van zichzelf zeggen

Er is maar een mogelijkheid; Christus bidden om vergeving.

En Christus wil vergeving geven aan een ieder die met zijn zware schuld bij hem komt.

Christus is zaligmaker. Dat betekent; Hij maakt zalig wat onzalig was.

Een mens die het niet erg vindt dat hij heeft gezondigd hoeft daar ook geen vergeving voor krijgen. Waarom is er anders een Zaligmaker nodig?
Helaas zo iemand bedriegt zich zelf voor de eeuwigheid.

Goed ik kan het niet eenvoudiger maken. We kunnen hier nog uren verder over praten maar dit is m.i. de kern. Bekeren is vanuit de mens onmogelijk maar een opdracht. Vergeving van zonde in te vinden bij Christus. Uiteraard is het niet onmogelijk om er alles aan te doen wat in het vermogen ligt om zoveel mogelijk aan Gods wet te voldoen. Maar het is te kort. Jezus is nodig.

Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen! :lol: :lol:

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:54

@mic schreef:Eens met JakobH.

Boely:
Ja hier kom je dus weer bij bunyan's christen: belast met de zonde, als je je zonden voelt, ontdekt ben aan je eigen zondige staat t.o.v. God is er rust bij God! Maar zonder dat de wet ons als tuchtmeester tot Christus gedreven heeft, zijn er volgens mij geen beloften voor onbekeerde mensen!

Jij zegt:
Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen, wel voor zondige mensen: Ik kan niet anders dan daaruit de conclusie trekken dat jij mensen met zondenbesef als bekeerd ziet. Dat durf ik niet te zeggen. Christen in de christenreis was nog niet bekeerd toen hij uit stad Verderf wegtrok, maar pas toen hij door de enge poort inging. Jij stelt nu echter dat hij bij zijn vertrek uit de stad al bekeerd was.

Ja oke, ik snap jou redenering. Maar ik geloof wel (en dat deed bunyan trouwens ook) dat als je ontdekt bent aan je zonde, van Gods gerechtigheid en van het oordeel, je tot God mag komen en dan wil Hij je adres wijzen naar de poort. Dan ben je nog niet behouden want je moet door die poort (van Gods gerechtigheid) gaan. Dat gaat in de weg van wedergeboorte, maar voor die mensen zijn er volgens mij wel beloften!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:56

Calvin schreef:Een bijbel zonder beloften voor onbekeerden is als speelgoed waarop staat "niet geschikt voor kinderen".

Nou wat een onzin. Er zijn beloften voor de mensen die onder belofte zijn, daar spreekt de Bijbel van. Mensen die onbekeerd zijn, kunnen wel bekeerd worden, maar het is niet per definitie zo dat voor alle mensen beloftes zijn in de Bijbel

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:56

Wat een waardeloze fietsenmaker!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:58

kootje schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

Ik heb groot nieuws voor je:
Want dat is goed en6) aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.

Toon jij maar aan dat God niet wil dat jij zalig wordt.
Waarom zou hij dan ons de zaligheid aanbieden?

Zo komt het tot ons, het is een aanbod, en niet een aanbod geredeneerd vanuit de uitverkiezing.

Nee oke ik ben het met je eens dat er een algemeen aanbod van genade is.

Geloof je dat het ook 'welmenend' is? Bedoelt God het goed? Wil Hij ook daadwerkelijk geven wat Hij aanbiedt?

Als Hij bij het aanbod de genade werkt, geeft Hij het. Maar hij geeft niet aan alle mensen deze genade!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 16:58

Boely schreef:

Nou wat een onzin. Er zijn beloften voor de mensen die onder belofte zijn, daar spreekt de Bijbel van. Mensen die onbekeerd zijn, kunnen wel bekeerd worden, maar het is niet per definitie zo dat voor alle mensen beloftes zijn in de Bijbel

Nou, dat bedoel ik dus.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 16:59

Kaw schreef:
jacobH schreef:

Hij vertegenwoordigt een algemeen kerkverband. Dit lijkt een beetje extreem maar ga maar eens kijken hoeveel dominees er wel niet zijn die beweren dat niet elke uitspraak van Jezus geldt voor iedereen die het leest. Je zult verbaast staan.
De beloften zijn alleen voor de uitverkorenen...

Ja ben ik mee eens, maar daarom moeten we oudvaders niet boven Gods woord zetten!

Terug naar “Archief”