PeterE schreef:Het fundament is volgens mij liefde. En het besef dat er een God is. Als je dan de religies langsloopt is er maar een waar de God niet verwacht dat jij het voor elkaar bikkelt maar offert Hij zich voor jou. En dat heb ik vandaag aan het avondmaal mogen herdenken.
kwebbel schreef:Mijn fundament:
1) liefde van God, Here Jezus en Heilige Geest
2) Zalige Toekomst
MissF schreef:Het fundament van mijn geloof is vooral God die mij lief heeft en daarom Zijn handen naar mij uitsteekt.
Klinkt wel heel 'zwaar' ofzo maar toch vind ik het wel: Hij doet alles, ik niets.
Dat is wel mijn basis. Natuurlijk komt uit die basis superveel voort, maar het echte begin blijft voor mij God, en dan vooral de God die mij liefheeft.
Ik ga maar even voorbij aan de foutieve vertaling van het woord 'fundamenteel' uit de topictitel tot 'fundament', waarmee Riska meteen al begint na mijn openingspost, en die blijkbaar nogal gretig door iedereen overgenomen wordt.
Ik kom hier dus steeds de liefde van God tegen. Nou is Gods liefde iets heel moois. Maar de liefde van God wordt gepredikt in alle kerken: vrijzinnig, evangelisch, reformatorisch. Toch zegt die boodschap van Gods liefde mij pas wat in een reformatorische setting. In een vrijzinnige kerk stuit het mij tegen de borst doordat het slap op mij overkomt, terwijl de evangelische variant mij ook niet geweldig aanspreekt. Hoe komt dat? Omdat er ook een andere pool is: onze zonden, onze misdadigheid jegens God. (En dat wordt zichtbaar in het licht van Gods heiligheid. Vandaar dat ik dat ook nadrukkelijk genoemd heb, nog daarvóór.)
En daarom heb ik in mijn eigen verwoording aan het begin gelijk ook iets gezegd over hoe wij als mensen zijn: zondig, wij kunnen niet bestaan voor God in onszelf. Ja, ik heb dat dus opzettelijk onder de fundamentele punten genoemd. Want het is een onmisbaar gegeven. Zonder dat gegeven verwordt Gods liefde tot iets vlaks wat mij niets zegt.
In het bevindelijke kennen van iets van Gods heiligheid, van mijn verlorenheid en zonden, en van het heilswerk van Christus (= Gods liefde) krijgt het geloof diepgang. Daarom ben ik ook voluit reformatorisch in mijn geloof.