Hoe konden mensen in de oude bedeling geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Hoe konden mensen in de oude bedeling geloven?

Berichtdoor kootje » 03 dec 2003 13:27

Ik kan me het echt niet voorstellen: hoe konden mensen zoals Noach, Abraham, Izak, Jakob geloven, er was nog niet eens een bijbel, 'slechts' wat overlevering. Ik moet er niet aan denken, het lijkt me echt veel moeilijker dan wij het hebben!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 13:29

Ja, Abraham moest vertrouwen op het woord van God zelf. Het is niet voor niets dat hij de vader van de gelovigen genoemt wordt. Denk eens aan Izak...

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 03 dec 2003 13:31

Kaw schreef:Ja, Abraham moest vertrouwen op het woord van God zelf. Het is niet voor niets dat hij de vader van de gelovigen genoemt wordt. Denk eens aan Izak...

Had hij het niet veel moeilijker dan wij? Als het opgeschreven staat, staat het vast, als je iets beleefd hebt, denk je later vaak dat je je wat ingebeeld hebt.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2003 13:32

ik denk dat God toen wat dichter bij de mens leefde. de mensen die jij noemt sprak ie allemaal persoonlijk aan. noach moest de ark bouwen, abram moest zijn land verlaten zei God tot hem persoonlijk. dus naast de overlevering hadden zij ook beleving. God was met hen.

volgens mij werd die beleving na Jezus geboorte minder. want als ik even nadenk kan ik me niet herinneren dat God na die tijd nog verschijnt aan iemand. maar dit kan ik mis hebben hoor.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 03 dec 2003 13:35

johannes1 schreef:ik denk dat God toen wat dichter bij de mens leefde. de mensen die jij noemt sprak ie allemaal persoonlijk aan. noach moest de ark bouwen, abram moest zijn land verlaten zei God tot hem persoonlijk. dus naast de overlevering hadden zij ook beleving. God was met hen.

volgens mij werd die beleving na Jezus geboorte minder. want als ik even nadenk kan ik me niet herinneren dat God na die tijd nog verschijnt aan iemand. maar dit kan ik mis hebben hoor.

Sprak God tot alle mensen in de oude bedeling? Ik denk bijvoorbeeld aan Jethro?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 13:36

Ik denk dat de som van het gemis van het Woord + de nabijheid van God gelijk is aan onze situatie.

Wat me wel moeilijk lijkt is het gebrek met het uitzicht op de Messias. David bijvoorbeeld profeteerde er over, maar had zelf waarschijnlijk geen idee wat hij zei.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2003 13:38

Sprak God tot alle mensen in de oude bedeling? Ik denk bijvoorbeeld aan Jethro?

ik had het over die mensen die jij noemde. ik weet niet waar jethro beschreven wordt (schaam me eigen), maar God sprak ook niet tot iedereen, tenminste niet beschreven in de bijbel. misschien alleen tot Zijn dienstknechten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 03 dec 2003 15:11

Moet je nagaan. Nu hebben wij het heel makkelijk omdat wij Gods Woord hebben in de vorm van de Bijbel. En nog vertikken wij het vaak om écht zelf Bijbelstudie te gaan doen.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 03 dec 2003 16:45

Ook mensen als David en b.v. Saul hadden de nabijheid van de Heilige Geest: ook van Israël als geheel wordt dat gezegd (Jesaja 63.)
Maar je ziet daar wat ook ons kan gebeuren: de Heilige Geest bedroeven houdt in dat God je verlaten zal.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 16:55

De mensen leefden destijds veel dichter bij de Heere. Hij sprak tot hen in dromen. Denk ook maar aan de mannen die bij Abraham kwamen om naar Sodom te gaan.
Nu werkt de Heere meestal niet meer op deze manier omdat wij Zijn Woord hebben. Daarin spreekt Hij tot ons.
Toch zijn er vandaag de dag nog wel gevallen bekend dat God door dromen werkte bij Moslims. Die hechten vaak meer waarde aan een droom dan wij.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 03 dec 2003 18:18

de Heilige Geest bedroeven houdt in dat God je verlaten zal.

Correctie: God verlaat je nooit! Lees Romeinen 8 nog maar eens.

De mensen leefden destijds veel dichter bij de Heere.

Ook nu (zonder dromen en wonderen) kun je nét zo dicht bij de Heere leven.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 03 dec 2003 18:35

Correctie: God verlaat je nooit! Lees Romeinen 8 nog maar eens.

Correct. ik had moeten schrijven: dan zal de Heilige Geest van je wijken.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Cornerman

Berichtdoor Cornerman » 03 dec 2003 21:14

Je kiest er dan zelf voor om je van God af te keren en God "respecteert" die keuze, maar blijft wel dicht bij je.

Maar ff on topic. De eerste gelovigen hadden helemaal geen boeken en geloofden toch. Dat komt denk ik, omdat ze persoonlijk contact met God hadden. God sprak tot hen. Later (na de exodus uit Egypte, toen men in Egypte kwam) had men de eerste 5 bijbelboeken en dus een begin van de Bijbel.
Na de opstanding en hemelvaart van Jezus, spreekt God niet meer rechtstreeks tot mensen, maar gebruikt hij daarvoor Zijn Heilige Geest: dromen, andere mensen, bijbelteksten etc...

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 06:35

Ruben Hadders schreef:
De mensen leefden destijds veel dichter bij de Heere.

Ook nu (zonder dromen en wonderen) kun je nét zo dicht bij de Heere leven.

Inderdaad, maar in deze tijd is wel veel meer afleiding en de satan gaat rond als een briesende leeuw.

Terug naar “Archief”