Atheïsme vanaf de kansel!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Atheïsme vanaf de kansel!?

Berichtdoor GKN'er » 29 okt 2007 16:46

Dat er predikanten zijn die niet geloven dat de slang in Genesis "zintuiglijk waarneembaar" sprak, wist ik. Daar zullen er nu zelfs velen van zijn. Dat er predikanten zijn die niet in de lichamelijke opstanding van Jezus geloven, wist ik ook. Maar dat er ook "atheïstische predikanten" bestaan...!?

WaarMaarRaar.nl schreef:Ongelovige staat op de preekstoel
MIDDELBURG - Predikant Klaas Hendrikse gelooft niet in God maar ziet er geen probleem in om zijn preken te verkondigen. Zijn visie is dat de God waarin men gelooft op deze wijze niet kan bestaan. De Bijbel is volgens hem te vergelijken met de Griekse mythologie, erg mooie verhalen maar ongeloofwaardig. Hij gelooft wel dat Jezus ooit heeft bestaan maar niet dat hij de zoon van God was. Ook zegt hij dat de Bijbel door mensen is geschreven en in de loop der eeuwen is herschreven waardoor aan de authenticiteit hevig getwijfeld kan worden. Zijn vermoeden is ook dat veel gelovigen twijfelen aan het bestaan van God, diep in hun hart knaagt er iets maar willen ze hun geloof niet afvallen.

RefoNieuws.nl schreef:...predikanten zich openlijk uitspreken tegen het belijden van de kerk, zoals de atheïstische predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg...

Het moet toch niet gekker worden... [-( Atheïsme en het preekambt in een christelijke kerk zijn niet te verenigen. Toch?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 okt 2007 17:02

Nope, zo'n 'predikant' moet je met pek en veren van de kansel jagen. Een predikant moet een Verbi Divini Minister zijn, geen Verbi Demoni Minister..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 29 okt 2007 17:55

Ach, met een kerk die zulke predikanten toelaat zal het wel niet al te best gesteld zijn...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Atheïsme vanaf de kansel!?

Berichtdoor Boekenlezer » 29 okt 2007 19:00

GKN'er schreef:Dat er predikanten zijn die niet geloven dat de slang in Genesis "zintuiglijk waarneembaar" sprak, wist ik. Daar zullen er nu zelfs velen van zijn. Dat er predikanten zijn die niet in de lichamelijke opstanding van Jezus geloven, wist ik ook. Maar dat er ook "atheïstische predikanten" bestaan...!?

WaarMaarRaar.nl schreef:Ongelovige staat op de preekstoel
MIDDELBURG - Predikant Klaas Hendrikse gelooft niet in God maar ziet er geen probleem in om zijn preken te verkondigen. Zijn visie is dat de God waarin men gelooft op deze wijze niet kan bestaan. De Bijbel is volgens hem te vergelijken met de Griekse mythologie, erg mooie verhalen maar ongeloofwaardig. Hij gelooft wel dat Jezus ooit heeft bestaan maar niet dat hij de zoon van God was. Ook zegt hij dat de Bijbel door mensen is geschreven en in de loop der eeuwen is herschreven waardoor aan de authenticiteit hevig getwijfeld kan worden. Zijn vermoeden is ook dat veel gelovigen twijfelen aan het bestaan van God, diep in hun hart knaagt er iets maar willen ze hun geloof niet afvallen.

RefoNieuws.nl schreef:...predikanten zich openlijk uitspreken tegen het belijden van de kerk, zoals de atheïstische predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg...

Het moet toch niet gekker worden... [-( Atheïsme en het preekambt in een christelijke kerk zijn niet te verenigen. Toch?

Dat is inderdaad een combinatie die niet erg voor de hand ligt.
Ik moest hierbij ook denken aan een tekst, ongetwijfeld best wel uit zijn verband gerukt, maar de gedachte vond ik wel aardig toepasselijk op zo'n 'predikant': Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods. (Mattheüs 22:29)

Atheïst en predikant... dat is inderdaad wel heel erg absurd. Da's net zo iets als: vloeken in de kerk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 29 okt 2007 19:08

Bevlogen schreef:Ach, met een kerk die zulke predikanten toelaat zal het wel niet al te best gesteld zijn...

Dat raakt mij, Bevlogen, dat raakt mij zelfs diep. Ik distantieer me openlijk van genoemd heerschap. Zijn geloofswereld staat zeer ver af van de mijne. Kun je mij als individuele belijder er verantwoordelijk voor houden dat men het vertikt de tucht op die "predikant" toe te passen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 okt 2007 22:22

GKN'er schreef:
Bevlogen schreef:Ach, met een kerk die zulke predikanten toelaat zal het wel niet al te best gesteld zijn...

Dat raakt mij, Bevlogen, dat raakt mij zelfs diep. Ik distantieer me openlijk van genoemd heerschap. Zijn geloofswereld staat zeer ver af van de mijne. Kun je mij als individuele belijder er verantwoordelijk voor houden dat men het vertikt de tucht op die "predikant" toe te passen?
Jij bent lid van de PKN toch gebeurd dit dan toch niet in 'jou kerk' juist omdat het in de PKN nogal plaatselijke geregeld is?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2007 13:42

Precies... je kan niet de hele PKN gaan afkraken op basis van 1 predikant. Aan de andere kant kan je de PKN denk ik wel nalatigheid verwijten. Als de regels zo zijn dat je deze predikanten niet kan aanpakken moet je die regels veranderen. Als je kijkt naar de ontstaangeschiedenis van die regels is dit wat hier gebeurt er ook nooit de bedoeling van geweest. Moet je regels dan handhaven als ze hun doel missen, sterker nog als dit tot het ontkennen van Gods bestaan vanaf de kansel niet verboden en aangepakt kan worden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 30 okt 2007 13:53

GKN'er schreef:

Dat raakt mij, Bevlogen, dat raakt mij zelfs diep. Ik distantieer me openlijk van genoemd heerschap.

Gelukkig ;)

Zijn geloofswereld staat zeer ver af van de mijne. Kun je mij als individuele belijder er verantwoordelijk voor houden dat men het vertikt de tucht op die "predikant" toe te passen?

Nope, de individuele belijder die er afstand van doet is m.i. op het rechte pad. Maar als een kerk iemand toelaat die openlijk erkent niet in God te geloven, tja, dan is het gewoon niet goed met die kerk gesteld. Eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat die kerk dat zomaar toelaat.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 30 okt 2007 17:22

Dat ben ik met je eens. Die "predikant" zal toch ooit belijdenis hebben gedaan en daarmee dus de Drie Formulieren van Enigheid hebben moeten onderschrijven. Waarom zijn het anders belijdenisgeschriften?

De firma Plaisier valt wel nalatigheid te verwijten, dat ben ik met Marnix eens. Maar helaas luistert de "paus" weinig naar zijn rechtzinniger schapen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 30 okt 2007 17:58

Raido schreef:
GKN'er schreef:

Jij bent lid van de PKN toch gebeurd dit dan toch niet in 'jou kerk' juist omdat het in de PKN nogal plaatselijke geregeld is?

Dan nog! Maar deze 'predikant' mag in de PKN preken? Dan 'distantieer ik me ook voorgoed van dit heerschap' :wink: 8)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 okt 2007 18:45

GKN'er schreef:Dat ben ik met je eens. Die "predikant" zal toch ooit belijdenis hebben gedaan en daarmee dus de Drie Formulieren van Enigheid hebben moeten onderschrijven. Waarom zijn het anders belijdenisgeschriften?

De firma Plaisier valt wel nalatigheid te verwijten, dat ben ik met Marnix eens. Maar helaas luistert de "paus" weinig naar zijn rechtzinniger schapen.
Volgens mij is dit allereerst een zaak van de kerkeraad en de classis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2007 18:51

GKN'er, waarom ben je niet vGKN'er geworden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 okt 2007 19:40

De uitspraak dat God niet bestaat hoeft natuurlijk niet per se in strijd met onze belijdenis te zijn. Je zult hier de woorden moeten wegen. De Schepper overstijgt immers alles wat bestaat. Alles wat bestaat is door Hem geschapen. Hij bestaat dus niet, Hij is slechts!
Het zal me niet verbazen als de eerwaarde dat bedoelt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2007 20:03

Zou het?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 30 okt 2007 20:06

Optimatus schreef:GKN'er, waarom ben je niet vGKN'er geworden?

Die zit hier niet in de buurt, Optimatus. Misschien pas ik daar wel beter ja. ;)

Terug naar “Archief”