Foute klassieke muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 02 dec 2003 16:27

Melodious Tonk schreef:Jos, het verzameld werk van Rookmaaker is net verschenen, maar nogal omvangrijk&duur (7 boeken, iets van 250 euro). Waarschijnlijk is zijn belangrijkste werk Modern Art & The Death of a Culture nog wel te koop. Zijn denken in een notendop, vooral bedoeld voor de kunstgeschiedenis-leek die een christelijke doordenking van kunst/cultuur zoekt.
Aanrader!

Thanks! ik ga op zoek!

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 02 dec 2003 22:01

Unknown schreef:
jvdk schreef:Mensen

we moeten oppassen met muziek afkraken.Natuurlijk zijn sommige stylen fout, maar psalmen kunnen ook fout zijn!! Het ligt eraan hoe je er naar luistert!! Psalmen opzig zijn niet fout, maar als je er in 'opgaat' of je luistert er naar terwijl je met dingen bezig ben waardoor je niet kan luisteren naar de betekenis e.d. :!:

:shock:

Psalmen die fout zijn :roll: :S
Moet jij mij maar eens uitleggen in welk opzicht dan jaap?!
En met muziek moet je zeker kritisch zijn. Zeker als je zegt dat alle pop fout is en dat alle klassiek wel kan. Die muziek van Wagner is niet zo rooskleurig en RK-getinte muziek is ook niet goed.

je moet goed lezen floris!!! Ik zeg psalmen opzig zijn niet fout!!!!!!!!!! :!:
Ik leg daarna uit dat het gaat om hoe je psalmen luistert!! Zomaar, niet bij nadenkend is verkeerd!!! Dat bedoel ik ermee!! snap onze aller vriend floris ook wel........................
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 dec 2003 23:09

Ik vind alle klassieke muziek fout.
Het doet me altijd denken aan begrafenissen of crematies.
Vroeger, als kind moest ik elke zondag verplicht naar klassieke muziek luisteren, want dat was goed voor mijn opvoeding.
Nu ben ik bijna 41 en ik houd er nog niet van, integendeel. Ik haat het.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 08:14

Mariamagdalena schreef:Ik vind alle klassieke muziek fout.
Vroeger, als kind moest ik elke zondag verplicht naar klassieke muziek luisteren, want dat was goed voor mijn opvoeding.

Het moet je ook met liefde ingegoten worden...

Maar ik kan me niet voorstellen dat je bepaalde stukken niet mooi vind. Zo heb ik elke zondag de vier jaargetijden van Vivaldi aan moeten horen en ja... Ik gebruik het woord niet graag, maar die haat ik inderdaad inmiddels.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 03 dec 2003 14:05

MM, ik denk dat je je ervoor hebt afgesloten. Zodra er ergens een paar violen aan een akkoord beginnen haak jij al af, sterker nog, je vindt t afschuwelijk (waarschijnlijk een nare ervaring van vroeger, als ik even de amateurpsycholoog uit mag hangen...).

Maar dan gooi je alle klassieke muziek (vrolijke en droevige, uitbundig en ingetogen, dromerig en aards) op 1 hoop, en dat kan ik als liefhebber niet met lede ogen aanzien. Probeer het eens met muziek voor een kleine bezetting, solo piano (bijvoorbeeld Schilderijententoonstelling van Moessorgski) of een strijkkwartet (die van Debussy en Ravel zijn erg leuk). En als je open oren hebt, probeer eens de abstracte klanken van Olivier Messiaen (Quator pour la Fin de Temps is adembenemend). Of Arvo Pärt voor serene rustige ijle klanken. Er zit vast iets bij wat je mooi zou kunnen vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2003 15:11

Het probleem is alleen dat je het wel echt moet willen luisteren. Want als je gefocust bent op popmuziek en een negatieve houding tegenover klassieke muziek hebt is het heel moeilijk om je open te stellen voor het positieve erin. Je hele referentiekader moet feitelijk anders zijn dan bij popmuziek. Als je nl. constant zit te vergelijken vind je het niks (dat werkt andersom ook zo, en is volgens mij ook de fout van veel klassiekemuziek liefhebbers).
Tenminste, dit is allemaal mijn ervaring. Ik begon het een beetje te waarderen na het horen van Dvoraks symfonie "From the new world", daar zit veel dynamiek in, en is niet snel saai. (Wat een pop-georienteerd oor sneller zal bekoren dus..)

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 03 dec 2003 20:24

jvdk schreef:
Unknown schreef:

we moeten oppassen met muziek afkraken.Natuurlijk zijn sommige stylen fout, maar psalmen kunnen ook fout zijn!! Het ligt eraan hoe je er naar luistert!! Psalmen opzig zijn niet fout, maar als je er in 'opgaat' of je luistert er naar terwijl je met dingen bezig ben waardoor je niet kan luisteren naar de betekenis e.d. :!:

En met muziek moet je zeker kritisch zijn. Zeker als je zegt dat alle pop fout is en dat alle klassiek wel kan. Die muziek van Wagner is niet zo rooskleurig en RK-getinte muziek is ook niet goed.

Ik leg daarna uit dat het gaat om hoe je psalmen luistert!! Zomaar, niet bij nadenkend is verkeerd!!! Dat bedoel ik ermee!! snap onze aller vriend floris ook wel........................

Ik vraag me af of dat nou verkeerd is... Als je psalmen luistert zonder er bij na te denken neem je het wel in je op. Is echt niet fout hoor. Als je 's avonds een boekje zit te lezen met een pintje en een zoutje :P en je hebt er een psalm bij aan staan is dat toch niet verkeerd :S. Je denkt er dan niet bij na. En je mag die kauwgom wel eens onder je shift en je 1 weghalen want ik zie een hoop !!! :mrgreen: .
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 03 dec 2003 20:50

Unknown schreef:
jvdk schreef:
Unknown schreef:

Ik vraag me af of dat nou verkeerd is... Als je psalmen luistert zonder er bij na te denken neem je het wel in je op. Is echt niet fout hoor. Als je 's avonds een boekje zit te lezen met een pintje en een zoutje :P en je hebt er een psalm bij aan staan is dat toch niet verkeerd :S. Je denkt er dan niet bij na. En je mag die kauwgom wel eens onder je shift en je 1 weghalen want ik zie een hoop !!! :mrgreen: .

dit is een situatie wat ik niet bedoel! Maartoch denk ik dat dit ook niet goed is. Het gaat om de inhoud en als je dat niet luistert......

als je bijv huiswerk aant maken ben en je heb psalmen aan staan, dan denk je aan andere dingen en niet aan de boodschap wat in de tekst zit!!

Een prekebandje zet je toch ook niet op de achtergrond aan?? Maar omdat er een muziekale omlijsting omheen zit mag doe je dat opeens wel..........

En als je opgaat in de muziek zelf is het ook niet goed!! Het gaat om de betekenis.

zondags in de kerk zitten er ook zat die zomaar de tekst meezingen zonder erbij na te denken! Dat is net zo fout! (deze conclusie trek ik als ik naar mezelf kijk, hoe beschamend ook...)
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 04 dec 2003 01:00

Laten we het bij foute klassieke muziek houden... :)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 dec 2003 10:36

Kaw schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik vind alle klassieke muziek fout.

Het moet je ook met liefde ingegoten worden...

Maar ik kan me niet voorstellen dat je bepaalde stukken niet mooi vind. Zo heb ik elke zondag de vier jaargetijden van Vivaldi aan moeten horen en ja... Ik gebruik het woord niet graag, maar die haat ik inderdaad inmiddels.

:lol: :lol: :lol: Ik dus ook, Vivaldie, en Bach en Beethoven, maar vooral Bach en Vivalie :P :roll: :P :roll:

Dat is dus FOUT

jaop

Berichtdoor jaop » 04 dec 2003 10:43

over fout klassiek: melodious tonk, kun je me een spoedcursus jazzimprovisatie geven?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 20:43

Mariamagdalena schreef: :lol: :lol: :lol: Ik dus ook, Vivaldie, en Bach en Beethoven, maar vooral Bach en Vivalie :P :roll: :P :roll:

Dat is dus FOUT

Sorry dear, maar dat is echt grote kul :D Bach is GOED. Als je dat niet vindt beoordeel je het op onderbuikgevoelens en heb je geen smaak :mrgreen: Het gaat om inhoudelijk foute klassieke muziek.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 04 dec 2003 22:07

Jaop: tuurlijk! Een spoedcursus jazzimprovisatie... Komt-ie:
Les 1: er zijn geen foute noten.
Les 2: er zijn wel een hoop dubieuze noten.
Les 3: hoe je noten in de tijd dwarrelen is van eminent belang.
:mrgreen:
Voor meer info zul je toch echt les bij ondergetekende moeten nemen...

Terug naar 't onderwerp!
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 dec 2003 11:15

Sorry dear, maar dat is echt grote kul Bach is GOED. Als je dat niet vindt beoordeel je het op onderbuikgevoelens en heb je geen smaak Het gaat om inhoudelijk foute klassieke muziek.

Nou nou, wat zijn we weer pretentieus bezig! Bach kan best goed zijn, maar als zijn stijl je gewoon niet aanspreekt dan hoef je het nog niet leuk of mooi te vinden!

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 08 dec 2003 21:53

jvdk schreef:
Unknown schreef:
jvdk schreef:
Unknown schreef:

dit is een situatie wat ik niet bedoel! Maartoch denk ik dat dit ook niet goed is. Het gaat om de inhoud en als je dat niet luistert......

als je bijv huiswerk aant maken ben en je heb psalmen aan staan, dan denk je aan andere dingen en niet aan de boodschap wat in de tekst zit!!

Een prekebandje zet je toch ook niet op de achtergrond aan?? Maar omdat er een muziekale omlijsting omheen zit mag doe je dat opeens wel..........

En als je opgaat in de muziek zelf is het ook niet goed!! Het gaat om de betekenis.

zondags in de kerk zitten er ook zat die zomaar de tekst meezingen zonder erbij na te denken! Dat is net zo fout! (deze conclusie trek ik als ik naar mezelf kijk, hoe beschamend ook...)

Laten we het bij foute klassieke muziek houden...

Inderdaad Jaap, blijf eens ontopic :P . Geleuter over andere dingen :mrgreen:
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Terug naar “Archief”