Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2007 09:01

kurtyo schreef:@ Gerdien:
Het gaat uiteindelijk om de reden waarom die predikanten niet mogen prediken vanaf de reformatorische kansels. Daar is momenteel nog geen antwoord op gegeven en zolang die informatievoorziening - zoals gezegd - zo gebrekkig blijft, is het niet gek dat er gegist wordt. Het feit dat de in sommige orthodoxe kerken aanwezige angst voor het vreemde en voor buitenlanders, is het niet zo raar dat er direct gedacht wordt aan racisme of discriminatie. Dat heeft die groepering ook wel een beetje zelf over zich afgeroepen.

Er zijn nog geen redenen aan te voeren omdat er nog geen besluit is genomen.

Door speculeren help je leugens de wereld in en zo kan je de kerk valselijk beschuldigen. Die bewschudiging zal altijd bij mensen blijven hangen ondanks dat het niet waar blijkt te zijn.
Jij redeneert nu uit de gedacht van zoals het eventueel zou kunnen zijn en van uit het negatieve. Dan kom je misschien wel uit op discriminatie en racisme.

Of wordt dit nu aangepakt door de mensen die de kerk hebben verlaten om maar mee rond te kunnen zwaaien van: zie nu hoe bekrompen het is. Goed he dat ik er weg ben gegaan!

Ik ben ook GerGemmer en zie zeker dingen fout gaan. op moment heb ik regelmatig gesprekken met ze daar over zelfs. Ondanks dat een persoon of instantie dingen fout doet, kan je er niet van uit gaan dat ze het altijd fout doen dus ook hierin fout zullen zitten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 okt 2007 11:03

Gerdien B. schreef:Er zijn nog geen redenen aan te voeren omdat er nog geen besluit is genomen.

Door speculeren help je leugens de wereld in en zo kan je de kerk valselijk beschuldigen. Die bewschudiging zal altijd bij mensen blijven hangen ondanks dat het niet waar blijkt te zijn.

De Ger. Gem. wekt het 'speculeren' zelf in de hand en zou beter moeten weten.
Verder vind ik alleen het feit al dat men na moet denken over een dergelijke kwestie enigszins apart.

Jij redeneert nu uit de gedacht van zoals het eventueel zou kunnen zijn en van uit het negatieve. Dan kom je misschien wel uit op discriminatie en racisme.

Als de Ger. Gem. besluit dat deze predikanten niet mogen prediken vanaf 'hun' kansels, dan is er m.i. sprake van racisme en/of discriminatie. Let op het woordje 'als'.

Of wordt dit nu aangepakt door de mensen die de kerk hebben verlaten om maar mee rond te kunnen zwaaien van: zie nu hoe bekrompen het is. Goed he dat ik er weg ben gegaan!

Ik ben niet weggegaan uit de Ger. Gem. omdat ik tegen het kerkverband ben, maar omdat ik geen christen meer ben. Als ik wel christen zou zijn, vermoed ik dat ik eerder conservatief/orthodox christen zou zijn in de lijn van de Ger. Gem. dan vrijzinnig of evangelisch of iets anders. Overigens heb ik veel meer moeite met evangelische gemeenten en hun manier van 'doen'/'werken' dan met de Ger. Gem. Echter, als de Ger. Gem. stommiteiten begaat of dreigt te begaan, waarom zou ik dan mijn mond houden?

Ik ben ook GerGemmer en zie zeker dingen fout gaan. op moment heb ik regelmatig gesprekken met ze daar over zelfs. Ondanks dat een persoon of instantie dingen fout doet, kan je er niet van uit gaan dat ze het altijd fout doen dus ook hierin fout zullen zitten.

Ze doen het helemaal niet op alle punten fout, integendeel. De Ger. Gem. heeft op meer punten gelijk, vanuit de Bijbel gezien, dan pak 'm beet de vrijzinnigen binnen de PKN, o.i.d.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 27 okt 2007 11:28

marcel081276 schreef:bij een sekte gaat het er een beetje op dezelfde manier aan toe.. als je niet precies in de groep past vlieg je eruit.

greetz marcel

Voor de rest ga ik niet meer reageren in dit topic maar wat ik wel wil zeggen is dat er wel mag gezegd worden dat de ger.gem. op een sekte lijkt :shock: maar als je dingen op een simpele manier wilt zeggen lijkt het mij wel dat je dan ineens offtopic bent en je mail wordt verwijdert... Of komt het omdat ik naar de PKN ben gegaan en niet meer van de ger.gem. ben en dat mensen die in de ger.gem. nog zitten het wel mogen zeggen dat de ger.gem. op een sekte lijkt. :?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2007 12:19

Code: Selecteer alles

Synodevoorzitter ds. J.J. van Eckeveld, tevens voorzitter van de zendingsdeputaten, benadrukt in een reactie dat de discussie volgens hem genuanceerder ligt. Van racisme of discriminatie is geen sprake, beklemtoont hij. ,,In 1992 heeft de synode besloten de kansel open te stellen voor voorgangers uit de kerken die zijn voortgekomen uit het zendingswerk, míts ze de Nederlandse taal spreken. Nu gaat de bespreking over voorgangers die de Nederlandse taal niet spreken en die dus vertaald worden. Daarover is nog geen besluit genomen.''

ik denk dat er helemaal geen discriminatie is zoals kurtyo zegt. als ik zo naar de opmerking van de synodevoorzitter kijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 okt 2007 12:25

johannes1 schreef:

Code: Selecteer alles

Synodevoorzitter ds. J.J. van Eckeveld, tevens voorzitter van de zendingsdeputaten, benadrukt in een reactie dat de discussie volgens hem genuanceerder ligt. Van racisme of discriminatie is geen sprake, beklemtoont hij. ,,In 1992 heeft de synode besloten de kansel open te stellen voor voorgangers uit de kerken die zijn voortgekomen uit het zendingswerk, míts ze de Nederlandse taal spreken. Nu gaat de bespreking over voorgangers die de Nederlandse taal niet spreken en die dus vertaald worden. Daarover is nog geen besluit genomen.''

ik denk dat er helemaal geen discriminatie is zoals kurtyo zegt. als ik zo naar de opmerking van de synodevoorzitter kijk.

Ik krijg toch de indruk dat er een andere gedachte aan ten grondslag ligt, dat het niet slechts gaat over de beheersing van de taal, maar om angst voor culturele verandering of de werkzaamheid van de geest op andere wijze dan men 'gewend is'. Maar uiteraard, ik kan me vergissen. En zoals gezegd, het gaat om mijn indruk, niet om feiten, die zijn er namelijk niet echt.
En ik heb met klem gewezen op het woordje 'als'. Daar lijk je nu overheen te lezen.

@marierose:
Trek je van marcel niet teveel aan, hij roept constant dingen die nergens op gebaseerd zijn en hij slaat regelmatig door. En er zijn meer van die firugen op het forum. Het kost de moderators vast teveel werk om al die onzinnigheden te verwijderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 okt 2007 17:29

Ds. Van Eckeveld heeft in elk geval een genuanceerde mening laten horen, dat is goed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 27 okt 2007 18:02

De volgende stap is dan: Nagaan of deze genuanceerde opmerking op waarheid gebasseerd is.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2007 18:09

het nuanceert in ieder geval de berichtgeving van de krant trouw
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 27 okt 2007 18:11

Ja dat ook wel. Maar dan is het nog steeds de vraag of die nuancering terecht is.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 28 okt 2007 02:32

hij roept constant dingen die nergens op gebaseerd zijn en hij slaat regelmatig door. En er zijn meer van die firugen op het forum
Als ik onderstaande 'mening' lees, vraag ik me af of díe uitspraak sowieso wel een genuanceerde basis heeft.

De Ger. Gem. heeft op meer punten gelijk, vanuit de Bijbel gezien, dan pak 'm beet de vrijzinnigen binnen de PKN, o.i.d.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 28 okt 2007 02:32

hij roept constant dingen die nergens op gebaseerd zijn en hij slaat regelmatig door. En er zijn meer van die firugen op het forum
Als ik onderstaande 'mening' lees, vraag ik me af of díe uitspraak sowieso wel een genuanceerde basis heeft.

De Ger. Gem. heeft op meer punten gelijk, vanuit de Bijbel gezien, dan pak 'm beet de vrijzinnigen binnen de PKN, o.i.d.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 08:56

kurtyo schreef:De Ger. Gem. wekt het 'speculeren' zelf in de hand en zou beter moeten weten.
Verder vind ik alleen het feit al dat men na moet denken over een dergelijke kwestie enigszins apart.

Ze werken niets in de hand. De mensen van buiten de GerGem moeten gewoon is stoppen met overal iets slechts achter te zoeken. Die verwijten al voordat er maar iets besloten is en bekend is gemaakt op welke gronden dat is gedaan.

Als de Ger. Gem. besluit dat deze predikanten niet mogen prediken vanaf 'hun' kansels, dan is er m.i. sprake van racisme en/of discriminatie. Let op het woordje 'als'.

Lijkt mij niet. Zij mogen zelf beslissen of een dominee die geen nederlands sprakt mag preken.
Discrimeneren de politieke partijen dan ook niet? Er mag echt geen engels, duits, frans sprekend persoon deelnemen aan de debatten binnen de politiek.
Net als elke vereniging en stichting zijn regels mag hebben, mag de kerk dat ook.
ALS het om de reden van taal besloten wordt dat ze niet mogen preken, kan ik daar zeker in mee komen.

Echter, als de Ger. Gem. stommiteiten begaat of dreigt te begaan, waarom zou ik dan mijn mond houden?

Het is een stommiteit om mensen te veroordelen en aan te vallen voor dat er iets besloten is.

Ze doen het helemaal niet op alle punten fout, integendeel. De Ger. Gem. heeft op meer punten gelijk, vanuit de Bijbel gezien, dan pak 'm beet de vrijzinnigen binnen de PKN, o.i.d.

Daarin ga ik niet met je mee. Elke kerk heeft goede en slechte punten, maar ik kan nou niet zeggen dat de 1 meer gelijk heeft dan de ander.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 okt 2007 12:38

CaptainCaveman schreef:

Ik wil die uitspraak, de schuingedrukte welteverstaan, best onderbouwen, maar daar is dit niet de discussie voor. Marcel echter, roept heel vaak een hoop dingen, maar onderbouwt zelden op een goede wijze dat wat hij roept. Ook nu niet.

Gerdien B. schreef:Ze werken niets in de hand. De mensen van buiten de GerGem moeten gewoon is stoppen met overal iets slechts achter te zoeken. Die verwijten al voordat er maar iets besloten is en bekend is gemaakt op welke gronden dat is gedaan.

Ik behoorde vroeger tot de Ger. Gem., daarbij maak ik natuurlijk zelf uit of ik iets wel of niet positief vind. Er zijn genoeg positieve zaken te vinden binnen de Ger. Gem., maar evenzo een hoop negatieve dingen, en die mogen ook best benoemd worden.
De verwijten zijn misschien niet allemaal terecht of volledig op waarheid gebaseerd. Echter, de gang van zaken bevestigt voor velen bepaalde vooroordelen - en dat ligt niet alleen aan die personen (mezelf incluis), maar ook aan de Ger. Gem. zelf. Dus in die zin werken ze natuurlijk wel zelf die reacties in de hand.

En binnen de politieke partijen zijn genoeg mensen die de Nederlandse taal niet volledig beheersen - en dat vind ik overigens een slechte zaak. Maar het gaat dan om de vertegenwoordiging van een land, Nederland welteverstaan, met als moedertaal de Nederlandse taal. Binnen een universeel geloof zou de taalbarriere natuurlijk niet veel uit moeten maken, en al helemaal niet als het gaat om een sporadische preek in een andere taal die echt niemand van God afbrengt/afhoudt.

Het is een stommiteit om mensen te veroordelen en aan te vallen voor dat er iets besloten is.

Jij doet in wezen ook zo door mij te beschuldigen van stommiteiten voordat aangetoond is dat dat ook werkelijk stommiteiten zijn. :roll: Er is bovendien niets stoms aan, het gebeurt al de tijd. Er zijn geruchten, mense reageren op die geruchten. Daarom maak ik ook gebruik van het woordje 'als'.

Wat betreft het punt 'wie er meer gelijk heeft'. Ik denk dat je op basis van de Bijbel redelijk helder kunt zien wie de Bijbelse lijn nauwer volgt. Maar goed, voor mij maakt het niets uit, ik geloof niet in de Bijbel als woord van God.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 okt 2007 13:24

Wat betreft het punt 'wie er meer gelijk heeft'. Ik denk dat je op basis van de Bijbel redelijk helder kunt zien wie de Bijbelse lijn nauwer volgt. Maar goed, voor mij maakt het niets uit, ik geloof niet in de Bijbel als woord van God.

Er is voor elk christelijk geloof wat te zeggen omdat het met interpretaties aan elkaar hangt. Er staan genoeg dingen in de bijbel die nadrukkelijk in het voordeel spreken van de evangelischen. Alsmede stukken in het voordeel van de reformatorischen. Maar verder zal ik niet gaan.

De GG heeft het er zelf naar gemaakt dat er zo op gereageerd wordt, dat ben ik met Kurtyo eens.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 okt 2007 14:13

kurtyo schreef:De verwijten zijn misschien niet allemaal terecht of volledig op waarheid gebaseerd. Echter, de gang van zaken bevestigt voor velen bepaalde vooroordelen - en dat ligt niet alleen aan die personen (mezelf incluis), maar ook aan de Ger. Gem. zelf. Dus in die zin werken ze natuurlijk wel zelf die reacties in de hand.

Nee, er moet niet zo selectief over bericht worden. Alleen de stokken waarmee geslagen kunnen worden worden naar buiten gebracht. Je zal niet snel een goed positief stuk over reformatorische kerken tegen komen in de telgraaf, algemeendagblad of de welke andere krant dan ook.
Niet omdat er niets positiefs aan is, maar omdat het niet voldoet aan hun vooroordelen.

Het ligt niet aan de GerGem wat er naar buiten wordt gebracht.

En binnen de politieke partijen zijn genoeg mensen die de Nederlandse taal niet volledig beheersen - en dat vind ik overigens een slechte zaak. Maar het gaat dan om de vertegenwoordiging van een land, Nederland welteverstaan, met als moedertaal de Nederlandse taal. Binnen een universeel geloof zou de taalbarriere natuurlijk niet veel uit moeten maken, en al helemaal niet als het gaat om een sporadische preek in een andere taal die echt niemand van God afbrengt/afhoudt.

tja.. dat is jou mening er over en de GerGem mag er een andere mening over hebben. Zo zijn er wel meer instanties die de regel hebben dat de mensen de Nederlandse taal moeten spreken om een bepaalde functie te mogen bekleden.

Jij doet in wezen ook zo door mij te beschuldigen van stommiteiten voordat aangetoond is dat dat ook werkelijk stommiteiten zijn. :roll: Er is bovendien niets stoms aan, het gebeurt al de tijd. Er zijn geruchten, mense reageren op die geruchten. Daarom maak ik ook gebruik van het woordje 'als'.

Het was van mijn kant eigenlijk meer een algemene opmerking dat dat een stommiteit is.

Daarbij vind ik dat je hier een zwak argument aandraagt.
Omdat altijd al iets gebeurd, daarom is het niet gelijk zo dat het goed is en het doorgezet moet blijven worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”