Lang haar en een eenvoudige hoed...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Lang haar en een eenvoudige hoed...

Berichtdoor jaccootje85 » 26 okt 2007 12:46

Vraag
We hadden een discussie over de vraag of je tijdens de kerkdienst een hoofddeksel moet dragen. We kwamen er niet uit, de één dacht zus en de ander weer zo.

Antwoord
Mag ik ook een vraag stellen? Hebben jullie tijdens de discussie in de Bijbel gezocht? Ik hoop van wel, want dat is het beste kompas bij al je vragen. Laat de Bijbel het eerste zijn waar je antwoorden zoekt. En laat het Woord van de Heere ook het laatste woord hebben. Dat is de veiligste weg (Ps. 119:35, 133). Zonder de Bijbel blijf je hangen in „ik vind” en „ik denk zo.”

Waarom moeten vrouwen en meisjes tijdens de kerkdienst een hoofddeksel op? In 1 Korinthe 11:1-16 vind je een eenvoudig antwoord. De man is het hoofd van de vrouw. Hij heeft dus gezag over de vrouw. Nu wil de Heere dat dit tijdens de samenkomsten van de gemeente te zien is.

Hoe? Door een hoofddeksel voor de vrouw. De man mag niet mét een hoofddeksel de kerkdienst bijwonen, de vrouw niet zonder. Als een vrouw dat toch doet, weigert ze het teken van onderdanigheid te dragen.

Dat is net zo erg als wanneer ze haar haar afknipt. Want ook het lange haar is door de Heere als een teken van onderdanigheid gegeven. Daarom mag een man zijn haar niet lang laten groeien, terwijl het voor een vrouw juist een sieraad is, bijna het mooiste sieraad dat je dragen kunt. Het mooiste is, voor man en vrouw, de vreze des Heeren (1 Petr. 3:3-5).

We letten nog even op het begin en het einde van ons Bijbelgedeelte. Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus, zo schrijft Paulus in het eerste vers. Anders gezegd: het dragen van een hoofddeksel en lang haar zijn niet maar onbetekenende puntjes. Ook dit heeft te maken met de navolging van Christus.

„Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonte niet, noch de Gemeenten Gods”, zo sluit Paulus af in vers 16. Paulus voelt aan dat niet iedereen zijn antwoord zal accepteren. Sommigen zullen komen met „ja, maar.” Nee, zegt Paulus, daar ga ik verder niet op in. In Gods Kerk is het niet de gewoonte om almaar te discussiëren. Daar komt het aan op onderwerping aan het Woord van de Heere. Als er door genade liefde in het hart mag zijn, gunnen we de Heere die gehoorzaamheid.

Nog één vraagje misschien. Wat voor hoed moet ik kopen? Laat ik het samenvatten in één woord: een eenvoudige. Dan zit je op een veilig spoor.

Ds. J. M. D. de Heer, Middelburg

Hoe denken jullie hierover? Wat vinden jullie van dit artikel? En wat vinden jullie van de uitspraken van ds De Heer?
Szent az Úr

Ammieke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ammieke » 26 okt 2007 12:50

Het klinkt als: "Als God je bekeerd, gaat die hoed wel op" (of af)
“Zoals een vader liefdevol zijn armen slaat om zijn kind, omringt ons met erbarmen God onze Vader, want wij zijn van Hem.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 13:34

::((

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 okt 2007 13:40

rosalie83 schreef:::((

Idd... ik ben t helemaal met jou eens :)
Szent az Úr

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 13:43

Bij alles wat hij schrijft krijg ik dat gevoel eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Liarose op 26 okt 2007 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 okt 2007 13:44

Heb je ook nog andere reacties? :oops: :lol: :shock:
Szent az Úr

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 13:45

Whahaha ik snap niet waarom dat nog een keer ging, want ik bedoelde dus waarin het nu gewijzigd heb :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 okt 2007 14:07

Dit lijkt me meer iets voor de religiefora, dus daarom even verplaatst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 26 okt 2007 14:19

ik vraag me altijd af wáár in de bijbel nou precies staat dat een man geen lang haar mag hebben??

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 okt 2007 14:40

Omdat Jezus ook een gereformeerd kapsel had, dat betekent in ieder geval dat zijn haar niet over zijn boordje viel.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 26 okt 2007 14:45

3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

ik kan hier niet echt uit opmaken dat een man kort haar moet hebben. hij mag gewoon geen hoofddeksel op ;) das een speciaal voorrecht voor de vrouw :wink:

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 26 okt 2007 14:47

sorry dat quoten ging een btje mis.. :oops:

André

Berichtdoor André » 26 okt 2007 14:47

Als Ds. J. M. D. de Heer een predikant van een Ger. Gem. is, dan heeft hij een punt, maar dan niet gebaseerd op de teksten die hij aanvoerd.
Zeg dan dat het een traditie is in de Ger. Gem.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 okt 2007 14:52

André schreef:Als Ds. J. M. D. de Heer een predikant van een Ger. Gem. is, dan heeft hij een punt, maar dan niet gebaseerd op de teksten die hij aanvoerd.
Zeg dan dat het een traditie is in de Ger. Gem.

De beste man is idd predikant van de gergem. En idd, ik vind t ook meer een traditie binnen de gergem. Ben zelf ook gergemmer, maar doe net zo lief dat ding van mn hoofd af... :)
Szent az Úr

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 26 okt 2007 14:53

ja hij is idd van de gergem..

ik zie het haar van een vrouw als hoofdbedekking (kort, lang of middellang, doesn't matter)
want een onbedekt hoofd = een kaalgeschoren hoofd (aldus Paulus)

Terug naar “Archief”