Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 okt 2007 15:21

k eb over et algemeen de kookkunsten van me moe overgenomen!!

gewoonsimpel... en alles zonder zout!!

alleen dat va me moe vink nog wel steeds et lekkerste smaken :oops:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 okt 2007 15:29

Zout, dat voeg ik ook echt niet toe!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2007 16:47

Ik doe er ook geen ui door en ook geen zout. Nergens doe ik zout door.

Wat wel erg lekker is: piccalilysaus bij de boerenkool. Bij ons thuis werd er zonder geen boerenkool gegeten. Het liefst ook met spekjes en rookworst
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 okt 2007 19:22

Boerenkool: aardappelen onder, boerenkool bovenop en koken. worst mee opwarmen. Piepers en kool stampen, beetje melk erbij voor de smeuiigheid, jus maken (of restje) en met pot mosterd op tafel.

Jullie doen geen zout bij het eten, dan smaakt het toch heel flauw, zeker bij piepers.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2007 19:27

Dat valt mee. Ik moest er in begin ook aan wennen maar nu vind ik het zonder zout lekkerder dan met zout. Ik doe eigenlijk nergens zout over. Als ik er meer smaak aan wil doe ik er peper ofzo op.

Ik heb geen hele grote pan waar de aardappels en boerenkool in 1 keer in kan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 okt 2007 07:23

Ik vergeet altijd zout erbij te doen, en we missen het allebei nog steeds niet.
Het schijnt dat we als Hollanders zelfs zonder zout extra erdoorheen te mikken nog steeds teveel zout eten. Dus echt goed kan het nooit ;) Maar zolang ik het niet mis, vind ik het prima.
Vanavond kan ik weer achter het fornhuis, na een week niet gekookt te hebben :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 08:43

Jaaaaaren geleden moesten wij thuis zoutloos gaan eten, en dat was eerst even wennen, maar flauw hoeft het eten niet te zijn hoor! Er zijn zooo veel kruiden die je kan gebruiken. En dat is altijd beter dan zout. En op een gegeven moment weet je niet beter en blijf je gewoon zoutloos eten. Als ik nu ergens eet vind ik dingen vaak te zout.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2007 11:46

wij eten ook zoutloos en mis het echt niet. als je nergens zout doorheen doet dan heb je nog de helft meer aan zout binnen dan dat je eigenlijk per dag nodig hebt. Dus extra zout toevoegen is echt slecht!
wij gebruiken wel veel andere kruiden is ook erg lekker!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 okt 2007 12:20

Wij hebben gisteren ook boerenkool op

Ik maak het volgens het recept van het kookboek,
een bodem water in een pan, de kool erboven op totdat het geslonken is (dan kookt het water) ondertussen piepers jassen, die onder de boerenkool in het water laten koken, rookworst op de boerenkool en zo'n 40 minuten laten koken.
Ondertussen bak ik spek voor er door heen en maak ik jus (uit een pakje).
als de tijd om is rookworst eraf, spek erop en dan stampen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 okt 2007 12:22

Wij hebben gisteren heerlijk surinaamse roerbakaardappeltjes op! en vandaag heel hollands
bloemkool voor manlief en groenlof voor ons, met gehaktballen en aardappels!

topkok

Berichtdoor topkok » 26 okt 2007 14:15

Echt waar.. mijn mond viel open van verbazing???? HOE KUN JE IN VREDES NAAM ZONDER ZOUT KOKEN??

ik snap dat echt.. iets zonder zout heeft toch geen smaak

een goede kok kun je herkennen door zijn gebruik van zout en peper.. hoe kun je nou iets zonder zout eten... sorry kan er bij mij echt niet in sorry

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 14:24

En dat vind ik dan weer vreemd. In mijn optiek kan een goede kok júist zonder zout koken! Mits hij/zij op de goede manier kruiden gebruikt.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 26 okt 2007 14:30

topkok schreef:Echt waar.. mijn mond viel open van verbazing???? HOE KUN JE IN VREDES NAAM ZONDER ZOUT KOKEN??

een goede kok kun je herkennen door zijn gebruik van zout en peper.. hoe kun je nou iets zonder zout eten... sorry kan er bij mij echt niet in sorry

Blijkbaar kan het toch wel. Teveel zout is ook niet goed voor je, dus eigenlijk zou een goeie kok te herkennen moeten zijn aan het lage zoutgehalte in het eten.

Verder proef ik het echt niet, als ik iets eet zonder zout.

Nog een lekker ideetje voor 'n taart:
Bokkepootjestaart.
Gewoon zo'n kant en klare bodem kopen, laagje slagroom erop, bokkepootjes in 2-en 'splijten' en op de slagroom leggen, daarna een halve fles tokkelroom of roomkaatje eroverheen, en nog wat bokkepootjes daaroverheen verkruimelen, en klaar is je bokkepootjestaart! Echt heerlijk!

Je kan ook de bokkepootjes even weken in de amaretto of iets dergelijks, das ook lekker.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 okt 2007 14:39

topkok schreef:Echt waar.. mijn mond viel open van verbazing???? HOE KUN JE IN VREDES NAAM ZONDER ZOUT KOKEN??

Nou, ik gebruik in groenten en aardappels ook weinig zout. Maar jus maak ik altijd met bouillon en dan wordt het ook pittig want daar zit ook zout in. En wil je dan nog pittiger, zoutpotje op tafel

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 okt 2007 15:03

Als je het pittiger wilt, helpt zout niet. Van zout wordt iets zouter. Of ben ik nu heel vervelend? 8) Als je iets pittig wilt maken, moet je kruiden gebruiken.

Terug naar “Archief”