Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 19 jul 2007 15:01

leclerc schreef:Het wordt pas een probleem als je je seksuele geaardheid problematiseert. Als het goed is ervaar je jouw geaardheid als normaal, dus wat is het probleem?

Gelukkig is dat bij mij nu het geval ja. Ik heb mij volledig geaccepteerd zoals ik ben. Maar vergeet niet dat dit een proces is van jaren! Iedere jongere ziet zijn andere geaardheid in eerste instantie (bij het ontdekken ervan) als een probleem. En dat komt met name door de omgeving!

- de kerk doet krampachtig over dit thema
- op scholen wordt er te weinig over gesproken
- iederen denkt meteen aan seks tussen mannen, gayparade etc, daar wil je niet bij gerekend worden
- de grapjes die gemaakt worden
- de agressie tegen homo's

Om zo maar even een paar dingen te noemen.....

Het is een zegen wanneer je als homo na een bepaalde tijd inziet dat een andere geaardheid niet een onoverkomelijk probleem is. En zeker mee te leven valt wanneer er maar open en respectvol over gepraat kan worden. En dat vraagt openheid van twee kanten.

Daarom is het o zo belangrijk dat het zijn van homo niet meer als iets geks of bijzonders wordt gezien. Pas dan kun je als homo je geaardheid ECHT uit de probleemsfeer halen!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jul 2007 13:42

Hmm, 'k heb de laatste tijd de indruk/gedachte dat ik in het verleden ooit wel eens een klein beetje belangstelling begon te krijgen voor een dame die misschien wel helemaal niet hetero is.
Het aparte is namelijk dat zoals ze reageerde, en wat ik recentelijk opgevangen heb, lijkt te passen in het beeld.
Het zat bij mij verder allemaal niet zo heel diep, dus dat ze niet erg belangstellend op mij reageerde, dat was geen ramp voor me. Het heeft ook niet lang gespeeld. Maar als je daarna dergelijke gedachten krijgt, geeft dat wel een heel vreemd gevoel!

Maar ik durf daar niet zomaar met anderen over te praten, want ik wil zo'n persoon ook niet in discrediet brengen. Geen informatie verspreiden over zo iemand die ten nadele van zo iemand zou kunnen zijn.
Per slot van rekening is het ook maar een gedachte van mij, die niet keihard bewezen is. Maar ik heb de ervaring dat mijn intuïtie soms wel eens erg scherp kan zijn, dat bepaalde dingen nogal eens blijken te kloppen tot mijn verrassing, die ik ooit afdeed als zomaar wat gedachten!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 30 jul 2007 09:08

Boekenlezer schreef:Hmm, 'k heb de laatste tijd de indruk/gedachte dat ik in het verleden ooit wel eens een klein beetje belangstelling begon te krijgen voor een dame die misschien wel helemaal niet hetero is.
Het aparte is namelijk dat zoals ze reageerde, en wat ik recentelijk opgevangen heb, lijkt te passen in het beeld.
Het zat bij mij verder allemaal niet zo heel diep, dus dat ze niet erg belangstellend op mij reageerde, dat was geen ramp voor me. Het heeft ook niet lang gespeeld. Maar als je daarna dergelijke gedachten krijgt, geeft dat wel een heel vreemd gevoel!

Maar ik durf daar niet zomaar met anderen over te praten, want ik wil zo'n persoon ook niet in discrediet brengen. Geen informatie verspreiden over zo iemand die ten nadele van zo iemand zou kunnen zijn.
Per slot van rekening is het ook maar een gedachte van mij, die niet keihard bewezen is. Maar ik heb de ervaring dat mijn intuïtie soms wel eens erg scherp kan zijn, dat bepaalde dingen nogal eens blijken te kloppen tot mijn verrassing, die ik ooit afdeed als zomaar wat gedachten!

Het is natuurlijk goed mogelijk dat je gedachten kloppen. De vraag is inderdaad wat je moet doen met zulke gedachten. In ieder geval niet over gaan roddelen, dat gebeurt helaas maar al te vaak. En de betreffende persoon er zo maar naar vragen doe je ook niet. Of je moet een goede vriendschappelijke relatie met zo iemand hebben. Maar wat je zeker niet moet doen is, nu je die gedachten over haar hebt, haar vervolgens om die reden links te laten liggen. Wie weet hoe zij worstelt rond haar identiteit en haar geaardheid! Uit ervaring weet ik dat die worsteling best wel intens kan zijn, en ook veel eenzaamheid met zich mee brengt. Omdat er zo weinig over gesproken wordt denk je al gauw dat jij de enige bent die zich anders voelt. En wie wil er nu anders zijn dan een ander?

Best wel jammer dat er zo'n krampachtigheid rond het thema homofilie is, vind je niet? En juist die krampachtigheid is in sommige (gelukkig niet alle) gevallen funest voor de personen die het betreffen....

-

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jul 2007 09:40

Ik vraag me wel eens af waarom homo's in bepaalde gevallen zo duidelijk willen laten zien dat ze homo zijn. Dat je homo bent, prima, willen homo's trouwen, prima, ik ben wel organist (No woman no cry bij intrede) en wees gelukkig met elkaar. Maar doe toch normaal (voor wie het aangaat overigens).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 jul 2007 10:55

Boekenlezer schreef:Hmm, 'k heb de laatste tijd de indruk/gedachte dat ik in het verleden ooit wel eens een klein beetje belangstelling begon te krijgen voor een dame die misschien wel helemaal niet hetero is.

Ik herken dit! Ik ben enorm verliefd geweest op een man, die vooal belangstelling had voor het andere geslacht, en een beetje voor vrouwen!
Het was enorm moeilijk, juist omdat hij enorm veel van me hield, maar geen relatie aan wilde gaan omdat zijn liefde voor mannen steeds dominanter was! Inderdaad....en dan sta je alleen BL, je kunt er met niemand over praten...wat niemand weet het!
Inderdaad...vertrouw daarin je gevoel, die is niet gek :wink:

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 30 jul 2007 11:50

Optimatus schreef:Ik vraag me wel eens af waarom homo's in bepaalde gevallen zo duidelijk willen laten zien dat ze homo zijn. Dat je homo bent, prima, willen homo's trouwen, prima, ik ben wel organist (No woman no cry bij intrede) en wees gelukkig met elkaar. Maar doe toch normaal (voor wie het aangaat overigens).

Ik denk dat dit een beeld is waarin veel christenhomo's zich niet echt herkennen. Het geeft overigens wel weer aan dat veel mensen daar als eerste aan denken: het vaak opzettelijke 'nichterige' gedrag wat je veel in kranten en op tv ziet.

Vergeet trouwens niet dat een homojongen over het algemeen meer vrouwelijke eigenschappen in zich heeft dan een heterojongen. Al is het alleen maar het kijken en verlangen naar iemand van het mannelijke geslacht. Maar bij sommige jongens zijn de vrouwelijke eigenschappen nog veel groter. En dat uit zich soms ook in uiterlijk gedrag. Ik kan me best voorstellen dat je dat (als hetero) een vreemd gezicht vind, maar het wil niet zeggen dat dit altijd GEMAAKT gedrag is. Het kan ook een uiting zijn van het werkelijk zo zijn! Misschien kun je je voorstellen dat het heel frustrerend is als je bepaald gedrag moet verdringen terwijl je toch wel zo bent. Snap je wat ik bedoel? Misschien goed om hier eens over na te denken en niet meteen te denken over zo iemand dat hij normaal moet doen of zo......

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 okt 2007 12:02

Ik las dit bericht hier op het Refoweb... Lijkt me superboeiend. Zij er meer mensen die er heen gaan?

Beraadsdag over homoseksualiteit in orthodox-christelijke kring

nieuwsredactie

OOSTERBEEK - Op zaterdag 27 oktober a.s. organiseert het LKP (Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit) in samenwerking met CHJC, ContrariO en RefoAnders in de Pauluskerk in Baarn een beraadsdag over homoseksualiteit in orthodox-christelijke kring. Medewerking wordt verleend door o.a. ds. H.G. de Graaff en ds. Robert Jan Bakker.

Het ochtendprogramma kent een paar inleidingen. Ds. Bakker zal spreken over Bijbel en homoseksualiteit. Daarna zullen de persoonlijke verhalen van een homoseksuele man en een lesbische vrouw met de bezoekers worden gedeeld. Ook zullen CHJC, ContrariO en RefoAnders een korte toelichting geven op hun werk.

Het middagprogramma bestaat uit vijf workshops waarvan men er 2 kan kiezen: Bijbel en homoseksualiteit, je eigen verhaal, in gesprek met familie, homo zijn in je eigen gemeente en homo in de kerk.

Het programma duurt van 10.00-16.00 uur en zal met een viering worden afgesloten.

Meer informatie op http://beraadsdag.staathier.nl

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 okt 2007 12:13

Mooi initiatief :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 21 okt 2007 12:13

ik kan iig niet ;)

Gisteren stond er een interessant artikel in de Volkskrant Magazine; een gesprek met vier homo's. Bij mij kwam de vraag die Optimatus een paar posts hierboven stelde ook boven.. het leek net alsof de wat opzichtigere homo's (actief in de homo-scene, herkenbaar aan kleding, enz) vonden dat je je weer laat terugdringen in het hoekje wanneer je niet opvallend homo bent. Alsof openlijk homo zijn ook meteen betekent dat je enkel in leren broeken rondloopt, zegmaar. Ze vonden het niet 'fair' omdat je dan je weer liet terugdringen in de discriminatie waar ze al zo lang voor aan het vechten waren geweest..

zoiets.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 okt 2007 15:04

Gisteren stond er ook een loei interessant interview in het Nederlands Dagblad met Frank van Dalen, de voorzitter van het COC die de ChristenUnie er van beschuldigt dat zij met twee monden spreekt...

Lees hier:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=102055

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 23 okt 2007 23:39

Denkertje21 schreef:Ik las dit bericht hier op het Refoweb... Lijkt me superboeiend. Zij er meer mensen die er heen gaan?

Beraadsdag over homoseksualiteit in orthodox-christelijke kring

nieuwsredactie

OOSTERBEEK - Op zaterdag 27 oktober a.s. organiseert het LKP (Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit) in samenwerking met CHJC, ContrariO en RefoAnders in de Pauluskerk in Baarn een beraadsdag over homoseksualiteit in orthodox-christelijke kring. Medewerking wordt verleend door o.a. ds. H.G. de Graaff en ds. Robert Jan Bakker.

Het ochtendprogramma kent een paar inleidingen. Ds. Bakker zal spreken over Bijbel en homoseksualiteit. Daarna zullen de persoonlijke verhalen van een homoseksuele man en een lesbische vrouw met de bezoekers worden gedeeld. Ook zullen CHJC, ContrariO en RefoAnders een korte toelichting geven op hun werk.

Het middagprogramma bestaat uit vijf workshops waarvan men er 2 kan kiezen: Bijbel en homoseksualiteit, je eigen verhaal, in gesprek met familie, homo zijn in je eigen gemeente en homo in de kerk.

Het programma duurt van 10.00-16.00 uur en zal met een viering worden afgesloten.

Meer informatie op http://beraadsdag.staathier.nl

Ik zal er zijn ;)

De enquete naar kerkverlating door holebi's al gezien ?
er stond vandaag wat over in het Reformatorisch dagblad maar op
www.homopastoraat.nl kun je de volledige versie zien
De vervulling van de wet is Liefde

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 okt 2007 08:37

Ik moet werken, de baas is op vakantie :|

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 24 okt 2007 08:44

@refoanders -> ik vind de opzet van homopastoraat.nl een ambitieus plan, zit er ook een contract bij waardoor de deelnemer zich bind aan de consequenties van de veronderstelde positieve uitkomst of ligt de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de pastorale zorger, weet jij dat?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 okt 2007 12:03

aardmannetje schreef:@refoanders -> ik vind de opzet van homopastoraat.nl een ambitieus plan, zit er ook een contract bij waardoor de deelnemer zich bind aan de consequenties van de veronderstelde positieve uitkomst of ligt de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de pastorale zorger, weet jij dat?

Ik vind dat homopastoraat heel link en zelfs gevaarlijk zolanf je geen professionel hulpverleners er op zet...
Dit riekt naar een 'goeide bedoelingen club...'

'Pastoraat' doe je niet zo maar eventjes...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 okt 2007 12:09

Refoanders schreef:
De enquete naar kerkverlating door holebi's al gezien ?
er stond vandaag wat over in het Reformatorisch dagblad maar op
www.homopastoraat.nl kun je de volledige versie zien

Ja die heb ik gezien en eerlijk gezegd denk ik dat je absoluut niet van een onderzoek mag spreken. Voor een representatief onderzoek, zoek je als onderzoeker een goede dwarsdoorsnee van de te onderzoeken doelgroep. Dit is natte vinger werk. Hier krijg je voornamelijk de mensen mee die ONtevreden zijn in de kerk en daarom iets invullen.

Terug naar “Archief”