De kerkenraad en zondag 1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

De kerkenraad en zondag 1

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 08:36

Ik heb ontdekt dat de kerkenraad van de kerk waar ik wel eens kom, geen van allen kan en durft na te zeggen wat er in zondag 1 staat. Dat geld ook van de dominee.
Niemand van de club is dus schijnbaar een wedergeboren christen.

Wat moet ik hier nu van denken?

(Ik heb het hier niet expliciet over zondag 1, maar ik bedoel meer dat geen van de kerkenraadsleden gelooft en er zekerheid en rust in vind, dat hij deel heeft aan de genade van God.)

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 02 dec 2003 10:11

dat is erg droevig kaw, misschien moet je ze HC zondag 1 nog eens voorhouden. Al zullen ze dat dan weer wel op een heel andere manier gaan uitleggen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 10:16

Je kunt deze zekerheid tijdelijk ontvangen, maar dat hoeft niet.

Het viel mij ook zo angstig op hoe erg ze er wel niet mee bezig zijn om te ontdekken of ze ook bij de uitverkorenen horen. God heeft Zijn uitverkorenen voor de grondlegging van de wereld bepaald en daar kan een mens niets meer aan toe voegen of afdoen. Het enige wat een gelovige in dit leven te doen staat is ontdekken of hij er bij hoort of niet. Meer kan er immers naar de onveranderlijke besluiten ook niet gedaan worden?

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 02 dec 2003 11:14

Kaw schreef:Je kunt deze zekerheid tijdelijk ontvangen, maar dat hoeft niet.

Het viel mij ook zo angstig op hoe erg ze er wel niet mee bezig zijn om te ontdekken of ze ook bij de uitverkorenen horen. God heeft Zijn uitverkorenen voor de grondlegging van de wereld bepaald en daar kan een mens niets meer aan toe voegen of afdoen. Het enige wat een gelovige in dit leven te doen staat is ontdekken of hij er bij hoort of niet. Meer kan er immers naar de onveranderlijke besluiten ook niet gedaan worden?
op zich is het een bijbelse opdracht om je roeping en verkiezing vast te maken. (1 Petr ???), de manier waarop zij er uiting aan geven, laat echter geen God van liefde zien, maar een soort Allah die naar willekeur mensen binnen en buitensluit. ALs zij geen God van genade dienen dan dienen zij een andere God dan JHWH. Dan is ook het verschil met Allah, verdwenen.

Een beetje een uitstapje, maar het is wel schokkend.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 11:26

Maar God moet het toch doen? Tegenwoordig proberen de mensen het zelf en houden zich dan voor bekeert enzo. Maar wie kent er nachten van schreien om je zonden? Dat is wel een kenmerk van de ware uitverkorene, want Jezus schrijft daarover.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2003 11:41

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het echt waar is wat je zegt, Kaw. Maar goed, je zal het ook niet verzinnen...
Als ze nou nog aangaven dat ze het soms wel geloofden, maar er vaak voor hun gevoel heel ver van af staan, dan kan ik het nog een beetje begrijpen (al is het dan weer de vraag of zulke mensen ouderling moeten worden..).

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 11:51

Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet. Zo staat het geloof ik in de Bijbel.
Er is dus een zekerheid, en geen twijfel als je bekeerd bent.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 11:52

Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet. Zo staat het geloof ik in de Bijbel.
Er is dus een zekerheid, en geen twijfel als je bekeerd bent.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 11:56

Ik wou dat ik het gesprek opgenomen had. Het is feitelijk inderdaad niet te geloven.

Ik moet er wel bij zeggen dat het geen doorsnee kerk is. Wel uit de bevindelijke hoek, maar de kerk is eigenlijk een eilandje op zich... Er heerst ook een hele aparte sfeer die je nergens anders terug vind. Als er ergens een plek is waar zich een sekte zou kunnen ontwikkelen, dan is dat hier. Een kleine kring van mensen besturen geheel volgens eigen inzicht, gebasseerd op eigen beleving, heel direct en heel benauwd, de gemeente en bepalen wat een gemeentelid mag lezen en geloven. Ze delen je ook echt in bij bepaalde soorten gelovigen. Zo heb ik een tijd- of wondergeloof en is er nog weinig hoop voor mij als God mij niet onwederstandelijk roept.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 12:53

Bid God om uitzicht en uitkomst! Vraag God wat je moet doen, want God weet ook, nog beter dan jij, wat er in je gemeente afspeelt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: De kerkenraad en zondag 1

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:06

Kaw schreef:(Ik heb het hier niet expliciet over zondag 1, maar ik bedoel meer dat geen van de kerkenraadsleden gelooft en er zekerheid en rust in vind, dat hij deel heeft aan de genade van God.)

Mischien is het iets van: zonder twijvel is geloof geen geloof. Liever in de twijvel leven dan met een ingebeelde hemel naar de Hel gaan.

Sommige mensen hebben het echt heel moelijk met het geloven, ze weten voor 100% zeker dat Gods wil willen doen. Maar durven niet te geloven in Christus als hun persoonlijke middelaar.

Mischien moet je een keer vragen of zij willen dat God koning over hun wordt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 13:44

hijwel schreef:
Kaw schreef:(Ik heb het hier niet expliciet over zondag 1, maar ik bedoel meer dat geen van de kerkenraadsleden gelooft en er zekerheid en rust in vind, dat hij deel heeft aan de genade van God.)

Mischien is het iets van: zonder twijvel is geloof geen geloof. Liever in de twijvel leven dan met een ingebeelde hemel naar de Hel gaan.

Sommige mensen hebben het echt heel moelijk met het geloven, ze weten voor 100% zeker dat Gods wil willen doen. Maar durven niet te geloven in Christus als hun persoonlijke middelaar.

Mischien moet je een keer vragen of zij willen dat God koning over hun wordt?

Dat eerste klopt wel zo ongeveer. De mens wil zichzelf zo graag bedriegen enzo.

Komt het middelste niet door de prediking? De H.C. stelt dat geloof de poort tot de genade is. Indien je gelooft in Christus, dan mag je; sterker nog, dan heb je toegang tot Zijn verlossingswerk.

Dat onderste kan van nature niet. De mens wil, en heeft de satan en zijn eigen vlees als koning op deze aarde. Alleen God kan de mens zo omvormen dat hij dit wil. Ook is het enkel Godswerk dat zo'n mens onder God komt te leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:55

Dat eerste klopt wel zo ongeveer. De mens wil zichzelf zo graag bedriegen enzo.

Oke, maar is dat een reden om te twijvelen, nee juist om te geloven.

Komt het middelste niet door de prediking? De H.C. stelt dat geloof de poort tot de genade is. Indien je gelooft in Christus, dan mag je; sterker nog, dan heb je toegang tot Zijn verlossingswerk.

Ja ik denk het wel, de opdracht om te geloven wordt nog al eens wat angstig gebracht, niet omdat ze het niet willen brengen maar omdat ze bang zijn dat mensen uit eigen kracht gaan geloven.

Dat onderste kan van nature niet. De mens wil, en heeft de satan en zijn eigen vlees als koning op deze aarde. Alleen God kan de mens zo omvormen dat hij dit wil. Ook is het enkel Godswerk dat zo'n mens onder God komt te leven.

Juist, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die wel weten dat ze willen maar niet durven te geloven. Ik heb het zelf ook gehad.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 19:38

Ik denk dat je beter aan een van je ouderlingen kunt vragen of hij iets van het verlossende werk van Christus in zijn leven wil vertellen.
Je kunt ook vragen hoe God in een mens werkt. Dan zal het gesprek w.s. wat algemener blijven, maar kun je toch proeven of hij iets van Christus kent of niet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 19:47

bloempie19 schreef:Ik denk dat je beter aan een van je ouderlingen kunt vragen of hij iets van het verlossende werk van Christus in zijn leven wil vertellen.
Je kunt ook vragen hoe God in een mens werkt. Dan zal het gesprek w.s. wat algemener blijven, maar kun je toch proeven of hij iets van Christus kent of niet.

Als je dat vraagt ga je er vanuit dat Christus in zijn leven heeft gewerkt.
Maar kaw heeft dit waarschijnlijk al gevraagd, anders kan hij dit niet zeggen.

Terug naar “Archief”