Psychose <--> duivels?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Psychose <--> duivels?

Berichtdoor MissF » 21 okt 2007 18:09

In mijn werk kom ik in aanraking met jongeren die in een psychose zitten.
Nu is het zo dat iedereen tot 24 jaar in een psychose kan raken, zonder enkele psychiatrische achtergrond of zonder naar verleden. Schijnt iets met de groei van de hersenen te maken te hebben waarin er iets mis gaat.

Nu vertel ik om mij heen wel eens over mijn werk, en steeds meer vragen mensen aan mij: maar is zoiets niet 'van de duivel bezeten zijn'?
Als ik in de Bijbel wel eens lees over mensen die van de duivel bezeten zijn doen ze dingen die iemand die in een psychose zit ook doen.

(even tussen haakjes: mensen die in een psychose zitten leven in een andere wereld dan wij, zien van alles wat er niet is etc. In 'ergere' gevallen decompenseerd zoiemand, en gaat dingen doen die hij/zij anders nooit zou doen, zoals naakt rondlopen etc).

Wat vinden jullie, is dit iets duivels, is dit 'van de duivel bezeten zijn'?
De aanpak van medicijnen helpt in veel gevallen wel. Niet in alle. Sommige mensen komen hier nooit meer uit. Zou gebedsgenezing dan helpen?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2007 19:18

Psychoses horen toch eigenlijk wel bij psychiatrische ziektebeelden. De kans dat je het zomaar krijgt is erg klein.

Ik vind niet dat je kan zeggen dat het duivels is. De ene kampt met lichamelijke ziektes en een ander met psychise ziektes.
Zo kan je bij lichamelijke ziektes last krijgen van bijwerkingen/ bijverschijselen: uitval van functie's bijvoorbeeld. Zo kan een bijverschijnsel bij een psychische ziekte psychoses wezen.
Het is en blijft een ziekte en niet een duivelse macht.

In de Bijbel staan meer voorbeelden van mensen die duivels zouden zijn en waarschijnlijk epileptie hebben gehad. Je moet wel bedenken dat ze in die tijd niet wisten wat voor ziektebeelden er allemaal zijn (als ze toen allemaal al bestonden ;) ). Vroeger werd van iedereen die gek deed gezegd dat hij of zij van de duivel bezeten was.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 okt 2007 19:47

Gerdien B. schreef:Psychoses horen toch eigenlijk wel bij psychiatrische ziektebeelden. De kans dat je het zomaar krijgt is erg klein.

Ik vind niet dat je kan zeggen dat het duivels is. De ene kampt met lichamelijke ziektes en een ander met psychise ziektes.
Zo kan je bij lichamelijke ziektes last krijgen van bijwerkingen/ bijverschijselen: uitval van functie's bijvoorbeeld. Zo kan een bijverschijnsel bij een psychische ziekte psychoses wezen.
Het is en blijft een ziekte en niet een duivelse macht.

In de Bijbel staan meer voorbeelden van mensen die duivels zouden zijn en waarschijnlijk epileptie hebben gehad. Je moet wel bedenken dat ze in die tijd niet wisten wat voor ziektebeelden er allemaal zijn (als ze toen allemaal al bestonden ;) ). Vroeger werd van iedereen die gek deed gezegd dat hij of zij van de duivel bezeten was.

Ja, dat ben ik met je eens. Maar toch sprak Jezus de duivel toen toe. En die verdween. Hij zei niet:' Genees van je ziekte.'

Ik dacht ook dat een psychose dus altijd met een psychiatrische achtergrond te maken had, blijkt dus niet zo te zijn. Heel naar, vooral voor familie die totaal niets van psychiatrie weet, er nooit mee te maken heeft gehad, en toch je zoon daar te zien zitten.

Maargoed, ik vind het soms wel lastig om te bepalen wat het nu is. Of zijn alle ziektes duivels? (maar das een ander onderwerp ;) )

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 21 okt 2007 20:29

Ik wil niet uitsluiten dat er mensen zijn die in de psychiatrie geclassificeerd zijn als 'psychotisch' door demonen bezeten/gebonden zijn. Maar het lijkt me te kort door de bocht om te zeggen dat alle mensen die psychotisch zijn altijd door de duivel bezeten zijn. Net als het andersom in mijn ogen te makkelijk is om te zeggen dat bezetenheid/gebondenheid in deze tijd niet voorkomt en alles op een ziekbeeld te gooien.

Er staat zo vaak in de Bijbel dat Jezus bij mensen demonen uitwierp dat het zot zou zijn om te denken dat dat iets voor toen was en dat we daar nu een pilletje voor hebben. Er is door de eeuwen heen ook veel documentatie beschikbaar van mensen bij wie duivelen werden uitgeworpen en die daarna zijn genezen van allerlei mogelijke kwalen.

Ik denk wel dat dit iets is waarin heel zorgvuldig gehandeld moet worden, maar ik geloof zeker dat in de Heilige Geest in voorkomende gevallen het onderscheid zal geven of het hier gaat om een gebondenheid of niet en de wijsheid zal geven hoe hier dan mee om te gaan.

sela

Berichtdoor sela » 21 okt 2007 20:44

wat gebeurd er bij een psychose? heb ik het juist dat dan de schotten die anders zaken gescheiden houden, er tussenuit geraken, zodat alle info in je hoofd door elkaar gaat lopen? en dat met medicatie die schotten weer teruggeplaats worden zodat de info weer gescheiden van elkaar goed kan functioneren?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 21 okt 2007 21:36

sela schreef:wat gebeurd er bij een psychose? heb ik het juist dat dan de schotten die anders zaken gescheiden houden, er tussenuit geraken, zodat alle info in je hoofd door elkaar gaat lopen? en dat met medicatie die schotten weer teruggeplaats worden zodat de info weer gescheiden van elkaar goed kan functioneren?
Ja, klopt. Schotten tussen waan en werkelijkheid vooral.

En naar mijn mening mag je nooit nooit nooit nooit een ziektebeeld benoemen als zijnde demonisch. Echt nooit en te nimmer.
Wat heb je eraan als je het zo kunt noemen? dat je mensen fijn in een hokje kunt plaatsen? dat je er extra hard voor kunt gaan bidden of dat je demonen uit kunt gaan drijven?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

marina87
Kapitein
Kapitein

Re: Psychose <--> duivels?

Berichtdoor marina87 » 21 okt 2007 23:52

MissF schreef:(even tussen haakjes: mensen die in een psychose zitten leven in een andere wereld dan wij, zien van alles wat er niet is etc.

Mensen met een psychose leven niet in een andere wereld dan wij, ze zien en beleven soms dingen die wij niet altijd zien of beleven. Ik heb er moeite mee dat omstanders het met 'duivels' associëren. Waarschijnlijk omdat ze het 'eng' vinden, de persoon soms haast niet te bereiken is enz. De cliënten die ik begeleid met een psychose vind ik echt niets 'duivels' aan. Mensen met een autistische stoornis of een ernstige depressie beleven de wereld ook anders, zij het op een heel andere manier.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 okt 2007 11:17

marina87 schreef:
MissF schreef:(even tussen haakjes: mensen die in een psychose zitten leven in een andere wereld dan wij, zien van alles wat er niet is etc.

Mensen met een psychose leven niet in een andere wereld dan wij, ze zien en beleven soms dingen die wij niet altijd zien of beleven. Ik heb er moeite mee dat omstanders het met 'duivels' associëren. Waarschijnlijk omdat ze het 'eng' vinden, de persoon soms haast niet te bereiken is enz. De cliënten die ik begeleid met een psychose vind ik echt niets 'duivels' aan. Mensen met een autistische stoornis of een ernstige depressie beleven de wereld ook anders, zij het op een heel andere manier.

Maar er is verschil tussen iemand met een psychose (of in een psychose) en iemand die daarbij helemaal decompenseerd.
Ik vind het soms wel duivels lijken eigenlijk. Een jongen die in de separeer opgesloten zit, die zijn ontlasting overal uitsmeerd, die schopt, slaat tegen muren, deuren, matrassen, in de lucht...
Ik kan me een beetje voorstellen dat er mensen zijn die zeggen dat dat van de duivel bezeten zijn is.
Maar ik weet het niet zo goed.
Ik werk in een openbare instelling, waar hier helemaal niet over nagedacht wordt. Er worden pilletjes gegeven en dan gaat het in veel gevallen weer goed (niet in alle trouwens). En het kan best zijn dat pilletjes in de plaats komen van gebedsgenezing, maar bij mensen dan die niet meer uit hun psychose komen?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 okt 2007 11:45

De basis van deze discussie ligt in hoe onze denkwijze is:

Grieks: Spiritueel/Geestelijk is geheel gescheiden van het natuurlijke, en het natuurlijke is slecht en het spirituele/geestelijke is slecht

Hebreeuws: Lichaam, ziel en geest zijn verbonden, dus is de scheiding zo 1,2,3 niet te maken.

Dus ik geloof zeker dat psychoses hun grondslag kunnen hebben in geestelijke machten. Maar ik denk niet dat je zwart-wit kan zeggen dat het altijd zo is.

Gebedsgenezing is in beide gevallen altijd een optie, want als het geestelijk is, kan de persoon geestelijk genezen worden (vrijgezet) en als het lichamelijk is, kan de persoon lichamelijk genezen worden.
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2007 15:29

Kan je stellen dat de duivel of dat demonen niet medicinaal bestreden kunnen worden en daar waar antipsychotische medicijnen aanslaan, je kan stellen dat het een geestelijke ziekte is en niet een demon?

Daarnaast is het erg uitkijken voor fantatici/extremisten die je soms in de zware pinksterhoek enzo nog wel eens vindt. Iemand zei eens tegen een meisje dat een psychose had gehad en sindsdien medicijnen slikte om herhaling te voorkomen: Je moet stoppen met het slikken van je medicijnen en je vertrouwen op God stellen, Hij is sterker dan de duivel en kan je genezen, met Hem erbij heb je die medicijnen niet nodig want Hij geneest. Erg link, dat soort dingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 okt 2007 19:43

Dat zijn mensen die zich dan ook niet zouden moeten verzekeren.
Verder sluit ik me aan bij Marina87. Mensen noemen iets denk ik snel duivels omdat ze het niet kunnen plaatsen.

Wat gebedsgenezing betreft, ik denk niet dat je daarin veel onderscheid hoeft te maken tussen psychisch en lichamelijk. Zelf ben ik ook wel eens bij avonden over dat onderwerp aanwezig geweest waar dan uiteindelijk ook gebeden werd. In ieder gebed werd ook gevraagd of de duivel uitgeschakeld mocht worden in het proces.
Niet dat die dan maar automatisch overal achter zit, helemaal niet, maar hij is natuurlijk wel degene die liever ziet dat het gebed niet verhoort wordt op de manier waarop mensen dat verwachten, dat zorgt voor twijfel natuurlijk.. magoed dat is een onderwerp op zich ;)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 okt 2007 20:49

MissF schreef:Maar er is verschil tussen iemand met een psychose (of in een psychose) en iemand die daarbij helemaal decompenseerd.
Ik vind het soms wel duivels lijken eigenlijk. Een jongen die in de separeer opgesloten zit, die zijn ontlasting overal uitsmeerd, die schopt, slaat tegen muren, deuren, matrassen, in de lucht...
Ik kan me een beetje voorstellen dat er mensen zijn die zeggen dat dat van de duivel bezeten zijn is.
Maar ik weet het niet zo goed.
Ik werk in een openbare instelling, waar hier helemaal niet over nagedacht wordt. Er worden pilletjes gegeven en dan gaat het in veel gevallen weer goed (niet in alle trouwens). En het kan best zijn dat pilletjes in de plaats komen van gebedsgenezing, maar bij mensen dan die niet meer uit hun psychose komen?

Kan het zijn dat de sepereer hem tegen de muren op doet lopen?/ Sommige mensen hebben psychoses en worden er alleen maar 'gekker' van zodra ze opgesloten worden in een sepereer. Mensen kunnen dan idd heel ver gaan maar dit gedrg vertonen verstandelijk gehandicapten ook. Zijn die dan ook in de macht van de duivel?
Er zijn ook kinderen van God die psychisch zo ziek raken dat ze psychoses krijgen. Denk je dan echt dat de duivel dit doet? Dat die persoon in de macht van de duivel is?
Zou de medicatie niet een middel zijn die God wil gebruiken om mensen te genezen?

Zomaar een aantal vragen die bij jou stukje bij mij naar boven kwamen.

De duivel heeft zoveel macht als wij hem geven. We moeten denk ik niet zo bang zijn voor hem maar juist proberen te leven uit de genade, liefde en genezende kracht van God.
Alleen al zulke discussie vind de duivel heerlijk: hij krijgt weer aandacht!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2007 10:08

meestal wordt iemand in de gesepareerd omdat hij een gevaar is voor zichzelf en de omgeving. De vraag is of het voor de patient echt een goede oplossing is, maar de vraag is ook of er een betere oplossing is.

Op basis van bijvoorbeeld het boek Job moet je wel afvragen of de duivel zoveel macht heetf als mensen hem geven of als God hem geeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 23 okt 2007 11:40

Gerdien B. schreef:De duivel heeft zoveel macht als wij hem geven. We moeten denk ik niet zo bang zijn voor hem maar juist proberen te leven uit de genade, liefde en genezende kracht van God.
Alleen al zulke discussie vind de duivel heerlijk: hij krijgt weer aandacht!

Juist met het negeren van de duivel, krijg ik het idee dat het echt zo is van: wat niet weet, wat niet deert.

En de duivel te veel eer geven is ook niet goed, maar door vast te stellen dat psychoses bijvoorbeeld een demonische oorsprong kunnen hebben geef ik niet aan dat ik bang voor hem ben, maar juist dat door Christus opstanding we gewapend zijn tegen deze demonen, dus dan komt de eer niet aan de duivel, maar aan Jezus toe.

Ik geloof ook zeker dat medicijnen een middel van God kunnen zijn, maar niet het enige middel...
Laat je leiden door Hem!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2007 12:54

als psychische ziektes van de duivel komen, de lichamelijke ziektes dan ook? Het zijn beide ziektes, de ene in je vlees en de ander in je hersenen.

Ik negeer de duivel niet, maar dat continu bang moeten wezen dat hij ergens in, achter of voor zit gaat mij echt te ver. Dan moet ik mij onderhand op gaan sluiten. Ik mag geen tv vanwege de duivel die daar in zou zitten, mensen met psychische ziektes krijgen nu een stempel opgedrukt: duivels werk en ga zo maar door.

Persoonlijk vertik ik het om continu bang voor de duivel te zijn. Ik leef uit de kracht van God. Zijn kracht zal de duivel verslaan ook als ik hem tegen kom op mijn levenspad. Ik ga hem zeker niet overal achter zoeken.

Terug naar “Archief”