Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2007 10:19

dalethvav schreef:@Optimatus.
Hier, zoals beloofd een toelichting op de term "laatste dagen" m.b.t. Israel/Jeruzalem. Ik ben me ervan bewust dat het verre van volledig is, maar door alles neer te schrijven, zou het wel een erg lang verhaal worden:

De term laatste dagen komt het eerst voor in Num. 24:14.
Num. 24:14 schreef:En nu, zie, ik ga tot mijn volk; kom, ik zal u raad geven, en zeggen wat dit volk uw volk doen zal in de laatste dagen.
In de laatste dagen zullen zowel Israel (dit volk) als Moab (uw volk) kennelijk bestaan. Zoals al eerder opgemerkt, kan van de laatste dagen in ieder geval gezegd worden dat dit de tijd na Pinksteren is (zie de bijbelteksten, geschreven na Pinksteren: Hand. 2; 2Tim 3; Hebr. 1; Jak. 5 en 2Pet. 3). Het jaar 70 wordt over het algemeen gezien als het begin van de diaspora. Israel als officiele staat is er dan niet meer. In de tijd tussen Pinksteren en 70 is deze profetie duidelijk niet in vervulling gegaan. Aangezien Israel daarna pas weer sinds 1948 een officiele staat is, moet deze profetie daarom kennelijk op enig moment na 1948 in vervulling gaan.

De tweede keer komt de term voor in Deut. 4:30.
Deut 4:30 schreef:Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Ook van deze profetie, de terugkeer tot de Here, van Israel als volk, kan gezegd worden dat ze na Pinksteren nog niet in vervulling is gegaan. Ook deze profetie kan daarom pas weer op enig moment na '48 in vervulling gaan. (vgl. ook Ez. 36).

En zo kan men nog wel even verder doorgaan:
Is "het laatste der dagen" uit Jes. 2 al in vervulling gegaan?
Of Jer. 48; Jer. 49; Hos. 4; Micha 4? De profetieen lezend binnen hun context kan ik niet anders concluderen dan dat ze nog steeds op hun vervulling wachten.

Bovendien wordt in de bijbel een profetie m.b.t. Jeruzalem altijd geplaatst binnen de context van Israel als fysiek bestaand volk.

Met excuses voor de nogal late reactie, Dalethvav. Bedankt voor je uitleg, ik heb er inderdaad even over moeten nadenken, maar toch nog een vraag die misschien eerder wat theoretisch is:

Zou "de laatste dagen" ook kunnen slaan op de tijd van de Makabeeën? Immers, in die tijd was Israel ook een soevereine staat.

Nogmaals, het is een wat theoretische vraag. Overigens wel bedankt voor de uitgebreide reactie, deze was in elk geval helder en leerzaam.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 27 sep 2007 11:40

Optimatus schreef:Zou "de laatste dagen" ook kunnen slaan op de tijd van de Makabeeën? Immers, in die tijd was Israel ook een soevereine staat.
Dat zou inderdaad kunnen, als de term "laatste (der) dagen" niet voor zou komen in de bijbelboeken die na de tijd van de Makkabeeen geschreven zijn. Echter, in het NT (de boeken van na de Makkabeeen) wordt de term gebruikt in Hand. 2; 2Tim 3; Hebr. 1; Jak. 5 en 2Pet. 3).
Er zouden dan twee "laatste (der) dagen" zijn. Een "laatste (der) dagen" voor Pinksteren (rond de tijd van de Makkabeeen) en een "laatste (der) dagen" na Pinksteren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 okt 2007 14:26

Het Palestijnse rupsje nooit genoeg laat weer eens van zich horen.

Palestijnen eisen beheer over Klaagmuur

Nieuwsredactie

JERUZALEM - Adnan Husseini, adviseur van de Palestijnse president Abbas en hoofdonderhandelaar namens de Palestijnen met Israël, heeft gezegd dat de Palestijnse Autoriteit het beheer wil hebben over de Klaagmuur en het plein voor de Klaagmuur. Dat meldt Manna-Vandaag.nl

De Klaagmuur ('Kotel') is volgens hem “deel van de islamitische erfenis. Het kan niet, nooit opgegeven worden. Het moet ook islamitische controle staan”, zegt hij.

Volgens Husseini heeft Israel zes jaar geleden al ingestemd met het opgeven van de Klaagmuur. Islamitische controle over de Klaagmuur en het plein ervoor zou onderdeel hebben uitgemaakt van de Taba-akkoorden. De toenmalige Israëlische premier Ehud Barak zou daar mee ingestemd hebben, maar de Palestijnse president Yasser Arafat verwierp, tot verbijstering van vriend en vijand, die akkoorden.

Husseini zegt dat niet alleen de Klaagmuur, maar de gehele Oude Stad van Jeruzalem onder islamitisch beheer moet komen. “De gehele stad behoort aan moslims, niet aan Joden”, zegt hij.

Of er bij de Taba-akkoorden in 2001 werkelijk is besloten om de gehele Oude Stad, inclusief de Klaagmuur, aan de Palestijnen over te dragen, is onduidelijk. Ehud Barak wenst geen commentaar te geven op de uitlatingen van Husseini. De huidige Israëlische premier Olmert zei de afgelopen week nog dat wat hem betreft de Taba-akkoorden uitgangspunt kunnen zijn voor een vredesverdrag met de Palestijnen.

Naar alle waarschijnlijkheid zal er op 26 november in het Amerikaanse Annapolis een topontmoeting plaatsvinden tussen Olmert en Abbas, waar dan een nieuw verdrag getekend moet worden. De afgelopen maanden werd daar al druk over onderhandeld.
bron: refonieuws
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 15 okt 2007 14:47

Daar gaat inderdaad je bloed van koken van dat soort berichten. Door dit soort mensen en uitspraken weet je dat het daar nooit vrede kan worden. :|

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2007 22:07

De Klaagmuur ('Kotel') is volgens hem “deel van de islamitische erfenis. Het kan niet, nooit opgegeven worden. Het moet ook islamitische controle staan”, zegt hij.

Husseini zegt dat niet alleen de Klaagmuur, maar de gehele Oude Stad van Jeruzalem onder islamitisch beheer moet komen. “De gehele stad behoort aan moslims, niet aan Joden”, zegt hij.

Als Olmert hier werkelijk aan toegeeft....... :roll:
Ik kan me niet voorstellen dat de Oude Stad werkelijk onder Palestijns bestuur komt. En zeker niet de Klaagmuur. Laat het gewoon zoals het nu is.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 okt 2007 22:24

Was Olmert ook niet een van de voorstanders van het in 1993 gesloten z.g. "Jerusalem Covenant"? Nu kan hij laten zien wat dat waard is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 okt 2007 07:29

elbert schreef:Er komen steeds meer details beschikbaar over wat er zich in het oosten van Syrie heeft afgespeeld. Het lijkt erop dat Israel een lading Noord-Koreaanse nucleaire componenten heeft vernietigd, zie dit bericht in de Times. Syrie wilde Israel verrassen door met het bericht op de proppen te komen dat het een kernwapen had. Dat is nu blijkbaar voorkomen.

Het blijkt om een faciliteit te gaan waar Syrie naar Noord-Koreaans model aan kernwapenontwikkeling wilde werken. Hier zijn de plaatjes bij de berichten. Links de faciliteit voor de aanval en rechts dezelfde (inmiddels deels opgeruimde) locatie na het bombardement:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 31 okt 2007 12:45

Palestijnen zoeken Jeruzalem-gevoel

JERUZALEM (ANP) - Twee Palestijnse kunstenaars hebben hun landgenoten overal ter wereld opgeroepen hun ‘Jeruzalem-gevoel’ te omschrijven. Fotograaf Steve Sabella en dichter Najwan Darwish hopen zo uit de persoonlijke herinneringen en overgeleverde verhalen een collectief Palestijns beeld te distilleren van de omstreden stad.

Uiteindelijk moet het zogeheten ‘Jerusalem in eXile’-project uitmonden in een boek en een internationale tentoonstelling. Het project loopt via het internet, waar deelnemers op de website van de kunstenaars hun perceptie van de stad Jeruzalem kunnen aanleveren.

Bijdragen worden per continent en per land gerangschikt, waarna landen met getuigenissen op een virtuele globe geel worden ingekleurd. Vervolgens probeert Sabella de gevoelens, herinneringen en verbeeldingen om te zetten in foto’s. Darwish zal de tekst verzorgen. Het project is af als de wereld geheel of grotendeels is opgelicht.
Bron: Barneveldse Krant 30-10-2007
Ik wordt wel zo niet goed van dergelijke berichten, net zoals op dit ogenblik de hele tendentieuze anti-Israel hetze die door jan-en-alle-man, inclusief een aantal christenen (ook PKN, Ds. Veldhuis) gevoerd wordt. Lees b.v. dit:
http://www.boston.com/news/globe/editor ... ?page=full

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2007 22:42

Ze zouden Jeruzalem natuurlijk ook in saamhorigheid kunnen besturen, maar ik vrees dat daar de handen ook niet voor op elkaar gaan.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 01 nov 2007 12:54

dalethvav schreef:

JERUZALEM (ANP) - Twee Palestijnse kunstenaars hebben hun landgenoten overal ter wereld opgeroepen hun ‘Jeruzalem-gevoel’ te omschrijven. Fotograaf Steve Sabella en dichter Najwan Darwish hopen zo uit de persoonlijke herinneringen en overgeleverde verhalen een collectief Palestijns beeld te distilleren van de omstreden stad.

Uiteindelijk moet het zogeheten ‘Jerusalem in eXile’-project uitmonden in een boek en een internationale tentoonstelling. Het project loopt via het internet, waar deelnemers op de website van de kunstenaars hun perceptie van de stad Jeruzalem kunnen aanleveren.

Bijdragen worden per continent en per land gerangschikt, waarna landen met getuigenissen op een virtuele globe geel worden ingekleurd. Vervolgens probeert Sabella de gevoelens, herinneringen en verbeeldingen om te zetten in foto’s. Darwish zal de tekst verzorgen. Het project is af als de wereld geheel of grotendeels is opgelicht.
Ik wordt wel zo niet goed van dergelijke berichten, net zoals op dit ogenblik de hele tendentieuze anti-Israel hetze die door jan-en-alle-man, inclusief een aantal christenen (ook PKN, Ds. Veldhuis) gevoerd wordt.

Stond dat laatste zinnetje ook in het originele nieuwsbericht?

Het lijkt erop dat jij een behoorlijke antipathie hebt tegen alles wat Palestijns is. Want waarom zou er anders iets mis zijn met een poging van kunstenaars om een collectief gevoel van hun volk en identiteit te verbeelden? Wat heeft dat met anti-Israël-hetzes te maken?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 nov 2007 08:15

Russell schreef:
dalethvav schreef:

Ik wordt wel zo niet goed van dergelijke berichten, net zoals op dit ogenblik de hele tendentieuze anti-Israel hetze die door jan-en-alle-man, inclusief een aantal christenen (ook PKN, Ds. Veldhuis) gevoerd wordt.

Het lijkt erop dat jij een behoorlijke antipathie hebt tegen alles wat Palestijns is. Want waarom zou er anders iets mis zijn met een poging van kunstenaars om een collectief gevoel van hun volk en identiteit te verbeelden? Wat heeft dat met anti-Israël-hetzes te maken?
Alleen het gequote deel stond in z'n geheel als nieuwsbericht in betreffende krant.
Dat ik een antipatie heb tegen alles wat Palestijns is klopt redelijk, maar dat heeft dan ook zo zijn redenen. Overigens heb ik geen enkel probleem met individuele Palestijnse burgers, voor zover zij tenminste niet Israel van de kaart willen vegen en b.v. Hamas en consorten steunen. Er zijn namelijk legio Palestijnen die snakken naar echte vrede, en geen enkel probleem hebben met Israel als buurland te coexisteren.
Zo heb ik er b.v. ook geen probleem mee dat die kunstenaars een collectief gevoel en identiteit willen verbeelden, maar wel dat het expliciet een Jeruzalem-gevoel moet zijn, terwijl dat nu juist een stad is waar ze historisch gezien geen rechten op kunnen laten gelden c.q. band mee hebben.
Ook tegen de verborgen agenda die in dit project zijn plek heeft, heb ik een antipathie. Je kunt namelijk, als je enig historisch besef aangaande het M.O. hebt, op je vingers natellen wat er gezegd gaat worden als de hele wereld ingekleurd is: "Zie je wel dat de hele wereld vindt dat Jeruzalem aan ons behoort?".

Overigens vindt ik de laatste zin in het perbericht wel een aardige woordspeling: Het project is af als de wereld geheel of grotendeels is opgelicht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2007 10:25

Het zou ook beter zijn dat er eens wat minder emotioneel wordt gereageerd als het gaat over Israel - op een forum is het geen probleem. In de wereld zijn talloze conflicten waarbij per dag meer mensen omkomen door geweld (Congo, Darfoer, Tibet) dan in Israel in een heel jaar, maar daar hoor je nauwelijks iemand over.

Dat is het stuitende van dit geheel. Noem je Congo, dan haalt iedereen z'n schouders op, noem je Israel, dan schreeuwt iedereen moord en brand (pro-Israel of pro-Palestina).

Ik vraag me af waarom dit zo is. Wat is er nu zo bijzonder aan het conflict in het Midden-Oosten, dat het eigenlijk gewoon een zoveelste territoriumruzie is?

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 02 nov 2007 11:06

dalethvav schreef:
Russell schreef:
dalethvav schreef:

Alleen het gequote deel stond in z'n geheel als nieuwsbericht in betreffende krant.
Dat ik een antipatie heb tegen alles wat Palestijns is klopt redelijk, maar dat heeft dan ook zo zijn redenen. Overigens heb ik geen enkel probleem met individuele Palestijnse burgers, voor zover zij tenminste niet Israel van de kaart willen vegen en b.v. Hamas en consorten steunen. Er zijn namelijk legio Palestijnen die snakken naar echte vrede, en geen enkel probleem hebben met Israel als buurland te coexisteren.

Waarom dan toch zo geprikkeld reageren als het gaat om een project als dit? Natuurlijk zijn er genoeg hufters bij -de Joden kunnen er overigens ook wat van- maar dat lijkt me geen reden om alles wat Palestijns is op voorhand te verafschuwen en een term als anti-Israël-hetze lijkt me al helemaal niet gerechtvaardigd in deze context.

Zo heb ik er b.v. ook geen probleem mee dat die kunstenaars een collectief gevoel en identiteit willen verbeelden, maar wel dat het expliciet een Jeruzalem-gevoel moet zijn, terwijl dat nu juist een stad is waar ze historisch gezien geen rechten op kunnen laten gelden c.q. band mee hebben.

De discussie over Jeruzalem is natuurlijk behoorlijk beladen en aan 'historische rechten' wil ik m'n vingers niet branden. Maar als Palestijnen als volk kennelijk wel een soort Jeruzalemgevoel hebben -of dat in jouw ogen nu terecht is of niet- dan is dat nu eenmaal zo. Ik geloof dat de Joden dat gevoel ook honderden jaren gecultiveerd hebben nadat ze uit hun land vertrokken zijn.

Overigens vindt ik de laatste zin in het perbericht wel een aardige woordspeling: Het project is af als de wereld geheel of grotendeels is opgelicht.

Dat was precies het zinnetje waar ik op doelde. Ik kan me niet voorstellen dat een serieuze krant zoiets publiceert. Maargoed, Barneveldse Krant klinkt ook niet echt professioneel..
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 nov 2007 12:49

Russel schreef:Dat was precies het zinnetje waar ik op doelde. Ik kan me niet voorstellen dat een serieuze krant zoiets publiceert. Maargoed, Barneveldse Krant klinkt ook niet echt professioneel..
Het is gewoon een ANP bericht wat ze in z'n geheel hebben overgenomen. Overigens, zonder dat ik zelf abonnee ben van de BK, een algemeen bekend feit is, dat het een van de betere, zo niet de beste (lees professionele) zelfstandige regionale dagbladen is. Onlangs nog kreeg hoofdredacteur v. Ginkel, naar aanleiding hiervan een journalistieke onderscheiding. Maar goed, als je zo snel bent met conlusies trekken zegt dit misschien meer over de persoon Russel dan over een b.v. een dagblad.
Overigens dit alles terzijde en, zo be ik me bewust, offtopic. Het ging me hier in hoofdzaak even over het (te) snel trekken van ongefundeerde conclusies.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 02 nov 2007 13:07

Ach, wbt de kwaliteit van de BK wil ik je best op je woord geloven hoor. Maar wie het ook bedacht heeft, het geeft bepaald geen blijk van onafhankelijkheid. Ik vraag me sowieso af wat dit project überhaupt met oplichterij te maken zou kunnen hebben.

Terug naar “Archief”