Machiavelli schreef:De GG heeft er op dit moment helemaal geen standpunt over en dat vind ik een behoorlijk kwalijke zaak.
Dat is dus het grote misverstand in deze hele discussie: er is wél een officieel standpunt, namelijk dat predikanten uit zustergemeenten altijd mogen voorgaan, mits ze Nederlands spreken. Dát is het huidige, officiële synodestandpunt, daterend van een aantal jaar geleden.
Met het verzoek van de Nigeriaanse en Papuaase predikanten om te mogen voorgaan is er binnen de synode discussie ontstaan over het huidige synodestandpunt. Ik vind het helemaal zo vreemd niet dat men vervolgens een doordachte afweging wil maken. Volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat over herziening van een eerder ingenomen standpunt wordt gediscussieerd. Dat is niet alleen in het kerkelijk leven zo, ook in het bedrijfsleven kom ik dat dagelijks tegen. Sterker nog, in het bedrijfsleven wordt vergaderd tot het je strot uitkomt, en kost het soms weken of maanden om een eerder gekozen strategie te wijzigen.
Dat er een aantal predikanten zijn die op de synode kennelijk niet al te intelligente bezwaren hebben gemaakt, maakt de GG als geheel natuurlijk niet ineens racistisch of discriminerend. Er wordt kennelijk verschillend over gedacht, maar het is veel te kort door de bocht om te stellen dat de bezwaren die bij enkele (!) predikanten leven kenmerkend zijn voor de GG als geheel.
Volgens mij is het een doodnormale kerkelijke procedure dat het moderamen de discussie nog eens goed tegen het licht houdt, en dat er vervolgens een beslissing wordt genomen. Pas als die beslissing negatief uitvalt voor onze vrienden van het zendingsveld, dán hebben die paar ongenuanceerde brulapen in dit topic recht van spreken. Ik zou dat zelf ook schokkend vinden. Maar nogmaals, zover is het nog niet en enige nuance is dus wel op z'n plaats.