bijbelteksten op geboortekaartjes etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lenny
Luitenant
Luitenant

bijbelteksten op geboortekaartjes etc.

Berichtdoor Lenny » 18 okt 2007 09:25

hai,

ik heb ff een vraagje! Wat vinden jullie van bijbelteksten op geboortekaartjes of trouwkaarten ofzo?
Ik kreeg nl. een geboortekaartje van de baby van een kennisje, waarop de volgende tekst stond:
'Dit is van de Heere geschied en het is wonderlijk in onze ogen.' (psalm 118:23)'
In eerste instantie dacht ik: Wow, wat een supermooie tekst voor een geboorte!
maar toen ik s'avonds deze psalm ging lezen met kanttekeningen erbij kwam ik er achter dat deze tekst slaat op de opstandig van de Heere Jezus. En dus helemaal niets te maken heeft met een geboorte oid. Het wonder dat is geschied is dus de opstanding van Jezus Christus.
Dus ik vind het eerlijkgezegd een beetje uit zn verband rukken van zo'n tekst om em dan op een geboortekaartje te zetten! Wat vinden jullie hiervan? Ben heel benieuwd naar reactie..

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 18 okt 2007 09:53

Wat je zegt had ik eigenlijk nooit echt over nagedacht moet ik bekennen. Vind dat je eigenlijk wel gelijk hebt: de tekst an sich is erg mooi en vind ik (op deze manier) inderdaad ook prima bij een geboorte passen, maar ik zou er mee uitkijken om teksten op deze manier een andere lading te geven dan dat ze in hun oorspronkelijke context hebben.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 okt 2007 10:46

ik vind het zelf erg mooi als je een kind een tekst meegeeft bij de geboorte!! vaak de psalmen vind ik erg mooi daarvoor...

waaromweet ik niet.... geen idee

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 18 okt 2007 10:46

Tja ik weet niet. Een geboorte/een kindje is toch van God en door God gekomen en het is een wonder, dus waarom zou je deze tekst niet mogen gebruiken?

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 okt 2007 10:48

nou ik zeg echt niet dat je em niet mag gebruiken! dat moeten ouders voor zich weten.
maar ik vind het persoonlijk een uit zn verband rukken van zo'n bijbeltekst. Neem dan een tekst uit psalm 139 oid. of psalm 68
persoonlijk zou ik dan eerder voor een persoonlijk gedichtje kiezen dan voor een bijbeltekst om mee te geven bij de geboorte

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 okt 2007 10:57

Je kunt er ook voor kiezen om de tekst wel te gebruiken, maar niet per se te verwijzen naar de psalm. Je zou het ook in eigen woorden uit kunnen drukken, dan vatten die woorden gewoon prima je gevoel samen, daar is niets mis mee natuurlijk.
Maar verwijzen naar een psalm die er niks mee te maken heeft is wel wat gek.
Sowieso zijn er ook bergen (christelijke) geboortegedichtjes hoor :)
pobody's nerfect

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 18 okt 2007 12:04

ik kan me wel vinden in de reactie van Jo'tje.

Een bijbeltekst op zo'n kaartje is wel vet!
Laat je leiden door Hem!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 okt 2007 12:41

Ik vind bijbelteksten nooit zo geweldig. Ik hou meer van een kinderliedje ofzo. Iets wat meer aansluit bij kinderen.
Bij mijn nichtje stond erop: weet je dat de Vader je kent, weet je dat je een parel bent, een parel in Gods hand.
Dat vind ik persoonlijk dan mooier.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 okt 2007 12:45

Op onze trouwkaart hadden we geen Bijbeltekst, ik zelf op mijn eigen doopkaartje ook niet, vond ik achteraf wel heel jammer maar het was net in een periode dat mijn ouders even uit het geloof waren gestapt (en mijn vader tot nu toe nog steeds)

Ik wil als wij ooit kinderen mogen krijgen wel een Bijbeltekst of een versje er op. Wat het precies wordt weten we nog niet, ik hou me er nog niet echt mee bezig zeg maar. Komt wel tegen die tijd.

Ik zou beide eigenlijk wel mooi vinden, zowel een bijbeltekst als een versje, tzt zal er wel wat moois komen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 okt 2007 12:47

@ kwebbel: zou jij het dan allebei doen? en een bijbeltekst en een versje? das misschien een btje dubbel?

Weet je dat je een parel bent is supermooi. Zoiets zou ik zelf ook eerder doen hoor. Terwijl ik op onze trouwkaart wel weer een bijbeltekst wil. Maar dus wel 1 die NIET uit zn verband is gerukt :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 okt 2007 12:51

Ik denk dat beide idd een beetje dubbelop is. Ik zou een kinderversje persoonlijk erg mooi vinden. Ik sluit me dan ook bij MissF aan :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 okt 2007 12:53

et lijkt mij wel gaaf om de trouwtekst op de trouwkaart te zetten.. maar weet niet of je die van tevoren van de ds. krijgt :?:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 okt 2007 12:59

Wij mochten m zelf uitzoeken, maar daar waren we "op tegen" in die zin van (begrijp mij goed :) ). Wij geloven dat de Heere een tekst voor ons kiest, en daar wilden wij niet zelf 'beslag' op leggen zeg maar. De Heere heeft onze ds. een trouwtekst aangewezen. :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 okt 2007 13:01

God kan jullie die tekst toch ook aanwijzen?

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 okt 2007 13:03

jep, kbedoelde ook niet dat k em zelf uit zou willen kiezen hoor! dat lijkt me een btje te moeilijk... :oops:
maar kbedoel als de ds. de trouwtekst heeft, dat hij die dan doorgeeft! maar aan de andere kant dan moet hij em al uberlang van te voren weten.. is ook nie zo handig :)
ik ben overigens nog steeds op zoek naar n gedichtje voor op ons verlovingskaartje (ja dat doen we wsl nog, ouderwets he :P ) kHeb er nog steeds geen naar mn zin gevonden :?

Terug naar “Archief”