Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 17 okt 2007 23:11

.
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 okt 2007 07:00

zo raar is het niet vind ik..als deze predikanten geen Nederlands kunnen, dan moeten ze in het engels preken..en niet iedereen kan dat verstaan lijkt me, vooral de oudere mensen niet
dus als het om de taal gaat vind ik het niet raar.

Er is hier meerdere malen aangegeven dat er wel predikanten vanuit Noord-Amerika hier preken. Daar doen ze niet moeilijk over het taalverschil. Hier wil, er is onderscheid, oftewel discriminatie. Dat is het punt.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 okt 2007 07:12

The Engineer schreef:
zo raar is het niet vind ik..als deze predikanten geen Nederlands kunnen, dan moeten ze in het engels preken..en niet iedereen kan dat verstaan lijkt me, vooral de oudere mensen niet
dus als het om de taal gaat vind ik het niet raar.

Er is hier meerdere malen aangegeven dat er wel predikanten vanuit Noord-Amerika hier preken. Daar doen ze niet moeilijk over het taalverschil. Hier wil, er is onderscheid, oftewel discriminatie. Dat is het punt.

Toch gebeurt dat laatste tegenwoordig ook nog weinig. Ik vermoed dat men inderdaad bang is voor vormen die niet overeenkomen met de standaard of theologische nuances die niet overeenkomen met de "Rotterdamse theologie".
Dit laatste lijkt me ook niet gezond als je gelooft in een algemene kerk en je zelf wel kunt voorgaan in de gemeenten in het buitenland, maar het lijkt me geen racisme ofzo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 okt 2007 07:20

jamillah schreef:Ben bang dat ook déze discussie weer uitloopt op niets. We weten inmiddels wel dat Optimatus, Sabra ea niets willen weten van gergem of zwaarder.

Als je goed leest, dan zul je opmerken dat ik het heb over orthodox-gereformeerden. Deze groep is groter dan de gereformeerde gemeente.

Maar goed, om nu elke misstap of minder gewenste stap der gergem weer zo breed uit te meten en daar topics met nietszeggende one-liners over vol te spammen? Bleh, daar kots ik van, get a life.

Voor wat betreft dit kerkgenootschap is het meer de ketel die de pot verwijt. Zelf legt men op elke slak zout, dan kun je verwachten dat mensen ook reageren op hetgeen jij doet (jij is in dit geval dan de kerk).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 okt 2007 07:28

In het Nederlands Dagblad van vandaag staat in elk geval een heel wat genuanceerder stuk dan in Trouw van gisteren:

Oud-zendeling Vreugdenhil diep teleurgesteld
van onze redactie kerk

VLISSINGEN - Oud-zendeling ds. C.G. Vreugdenhil, nu voorganger van de Gereformeerde Gemeente in Vlissingen, zegt diep teleurgesteld en verdrietig te zijn over een synodediscussie of voorgangers uit zendingskerken in Nigeria en Indonesië in Nederland voor mogen gaan. Dat zei hij gisteren desgevraagd. De synode van de Gereformeerde Gemeente sprak vorige maand over het onderwerp, maar kwam toen niet tot een besluit. In januari staat het onderwerp opnieuw op de agenda.

Nederlandse predikanten preken wel in Nigeria en Indonesië, maar andersom is dat niet toegestaan. De kerken in Nigeria en Indonesië vinden dat deze scheve verhouding moet worden rechtgetrokken, waarin zij gesteund worden door de zendingsdeputaten van de Gereformeerde Gemeenten.

In dagblad Trouw werden de Gereformeerde Gemeenten deze week, op basis van de synodebespreking, beschuldigd van discriminatie en theologisch racisme. Vreugdenhil weerspreekt dat, maar zegt wel angst te zien binnen de kerken in Nederland om voorgangers uit een andere cultuur toe te laten tot de kansel.

Zelf is Vreugdenhil warm voorstander van het toelaten van voorgangers uit de jonge kerken die zijn voortgekomen uit zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten in Nigeria en op Papua (Indonesië). Hun inbreng in Nederland zal de Gereformeerde Gemeenten verrijken, verwacht hij. ,,Dat gaat terug op Efeziërs 3, waar staat dat u samen met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen van Christus' liefde.''

De oud-zendeling, die zelf werkzaam is geweest op Papua (Indonesië), zegt diep teleurgesteld te zijn door de synodebespreking ,,omdat deze een verkeerde kant leek op te gaan''. Het zag er volgens hem even naar uit dat de buitenlandse voorgangers de kansel in Nederland zou worden ontzegd. ,,Gelukkig besloot het moderamen nog eens naar de onderbouwing te kijken. Het komt in januari opnieuw aan de orde.''

De vraag is of het eventueel weigeren van buitenlandse voorgangers te maken heeft met de manier waarop zij het evangelie brengen, namelijk eenvoudiger en met minder vragen bij een bekering. Volgens Vreugdenhil is het te vroeg voor een inhoudelijke oordeel van de prediking, want ,,ze hebben nog niet de kans gehad hun boodschap te laten horen''. Hij schat in dat wat hijzelf als een verrijking beschouwt, het evangelie gebracht vanuit een andere culturele achtergrond, veel mensen juist angst inboezemt. Dat speelt volgens hem een rol in de synodebespreking.

Maar culturele verschillen mogen niet de doorslag geven, vindt Vreugdenhil. ,,Ds. Ude uit Nigeria zei het op de synode heel treffend: álle culturen moeten geheiligd worden door het Woord van God, de Nigeriaanse maar ook de Nederlandse.''

Geen geheim
Het is vrij uniek dat een voorganger vanuit de Gereformeerde Gemeenten openlijk kritiek heeft op een synodediscussie of -besluit. Vreugdenhil: ,,Ik vind dat we altijd verstandig moeten handelen, maar soms is een zaak het waard te noemen. Ik heb van mijn diepe teleurstelling tegen niemand een geheim gemaakt, ik hoop dat de toestemming er komt dat buitenlandse voorgangers hier voor mogen gaan. Dat zou bij de jonge kerken in Nigeria en Indonesië heel goed vallen en daar voel ik me sterk bij betrokken.''

Synodevoorzitter ds. J.J. van Eckeveld, tevens voorzitter van de zendingsdeputaten, benadrukt in een reactie dat de discussie volgens hem genuanceerder ligt. Van racisme of discriminatie is geen sprake, beklemtoont hij. ,,In 1992 heeft de synode besloten de kansel open te stellen voor voorgangers uit de kerken die zijn voortgekomen uit het zendingswerk, míts ze de Nederlandse taal spreken. Nu gaat de bespreking over voorgangers die de Nederlandse taal niet spreken en die dus vertaald worden. Daarover is nog geen besluit genomen.''

De organisatie Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) laat weten zich te onthouden van een reactie.

Het gaat dus om cultuurangst en om de taal.
Laten we ook niet vergeten dat er nog geen besluit is genomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 okt 2007 07:34

elbert schreef:Het gaat dus om cultuurangst en om de taal.
Laten we ook niet vergeten dat er nog geen besluit is genomen.
Ik vind het behoorlijk veelzeggend dat men een dergelijk besluit moet uiststellen.
Daarnaast vraag ik mij af of enig racisme niet een rol speelt bij de cultuurangst.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 18 okt 2007 07:44

Sabra schreef:
jamillah schreef:Ben bang dat ook déze discussie weer uitloopt op niets. We weten inmiddels wel dat Optimatus, Sabra ea niets willen weten van gergem of zwaarder.

Als je goed leest, dan zul je opmerken dat ik het heb over orthodox-gereformeerden. Deze groep is groter dan de gereformeerde gemeente.

Maar goed, om nu elke misstap of minder gewenste stap der gergem weer zo breed uit te meten en daar topics met nietszeggende one-liners over vol te spammen? Bleh, daar kots ik van, get a life.

Voor wat betreft dit kerkgenootschap is het meer de ketel die de pot verwijt. Zelf legt men op elke slak zout, dan kun je verwachten dat mensen ook reageren op hetgeen jij doet (jij is in dit geval dan de kerk).

Dat zeg ik, òf zwaarder.

Verder ben jij degene met de grootste zoutpot op dit forum, althans, zo kom je op mij over. Waarbij ik natuurlijk niet wil zeggen dat je nooit ergens gelijk hebt. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 08:40

jamillah schreef:Ben bang dat ook déze discussie weer uitloopt op niets. We weten inmiddels wel dat Optimatus, Sabra ea niets willen weten van gergem of zwaarder. Jammer dat juist deze gemeenten steeds weer stof tot discussie doen opwaaien of word er juist extra op gelet? Maar goed, om nu elke misstap of minder gewenste stap der gergem weer zo breed uit te meten en daar topics met nietszeggende one-liners over vol te spammen? Bleh, daar kots ik van, get a life.

Je kraamt hier voornamelijk baarlijke nonsens uit! Ten eerste, de onzin dat ik niks zou willen weten van gergem of zwaarder. Dat is waanzin. Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand zo wil geloven. Ga vooral je gang, zolang ik maar niet mee -hoef- te doen. Los daarvan, over de GGiN heb je me zelden (lees: nooit) gehoord.

Dan het stof opwaaien en het letten op GG. Lijkt me terecht. Een kerkgenootschap dat zich zo beroept de ware kerk te zijn, zet zichzelf op een voetstuk. Logisch dat er dan meer naar gekeken wordt.

Vervolgens de misstappen. Dat een kerk intern wat wereldvreemd met mensen omgaat, is haar eigen zaak. Halfverkapt racisme is mijns inziens niet een misstap maar gewoon een misdrijf: tegen de Nederlandse wet en tegen de menselijkheid. Wellicht dat de invloed van ds. Kersten nog te groot is...

En tenslotte het kotsen: als jij al gaat kotsen omdat mensen terechte kritiek leveren, dan zul je zodanig snel afvallen dat Sonja Bakker failliet gaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 okt 2007 08:47

Wat nou als een Nederlandse GG-dominee eens samen met een buitenlandse GG-dominee aan z'n bureau gaat zitten, (of in het bos gaat wandelen, of naar de zee gaat kijken) en dat ze dan sámen een mooie preek in elkaar draaien, waarin ze allebei hun ei kwijt kunnen en die preek dan ook sámen houden. Heb je van allebei wat en een mooie culturelen mix, toch? :)

Maar nee, ik snap de angst ook nog steeds niet.

Jamillah: ik had ook wel even getwijfeld voor ik het topic opende, onder het motto van alwéér gergem. Maar ik had er gewoon wat vragen over en ik vind wel dat die gesteld mogen worden.

Wat betreft al de schoppertjes: doe een beetje rustig, we weten ondertussen allemaal waar de kritiekpunten bij de gergem liggen. Hou het alleen bij het onderwerp en kijk dan ook eens wat je zélf van de vragen vindt i.p.v. alleen maar te zeggen hoe de gergem het fout doen.
pobody's nerfect

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 okt 2007 09:00

Optimatus schreef:
jamillah schreef:Ben bang dat ook déze discussie weer uitloopt op niets. We weten inmiddels wel dat Optimatus, Sabra ea niets willen weten van gergem of zwaarder. Jammer dat juist deze gemeenten steeds weer stof tot discussie doen opwaaien of word er juist extra op gelet? Maar goed, om nu elke misstap of minder gewenste stap der gergem weer zo breed uit te meten en daar topics met nietszeggende one-liners over vol te spammen? Bleh, daar kots ik van, get a life.

Je kraamt hier voornamelijk baarlijke nonsens uit! Ten eerste, de onzin dat ik niks zou willen weten van gergem of zwaarder. Dat is waanzin. Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand zo wil geloven. Ga vooral je gang, zolang ik maar niet mee -hoef- te doen. Los daarvan, over de GGiN heb je me zelden (lees: nooit) gehoord.

Dan het stof opwaaien en het letten op GG. Lijkt me terecht. Een kerkgenootschap dat zich zo beroept de ware kerk te zijn, zet zichzelf op een voetstuk. Logisch dat er dan meer naar gekeken wordt.

Vervolgens de misstappen. Dat een kerk intern wat wereldvreemd met mensen omgaat, is haar eigen zaak. Halfverkapt racisme is mijns inziens niet een misstap maar gewoon een misdrijf: tegen de Nederlandse wet en tegen de menselijkheid. Wellicht dat de invloed van ds. Kersten nog te groot is...

En tenslotte het kotsen: als jij al gaat kotsen omdat mensen terechte kritiek leveren, dan zul je zodanig snel afvallen dat Sonja Bakker failliet gaat.

Je beschuldigt hier een kerk van verkapt racisme zonder eigenlijke onderbouwing. Je gaat er vanuit dat racisme meespeelt terwijl er genoeg andere verklaringen zijn. Ds Vreugdenhil uit ook kritiek, maar is er heel duidelijk in dat hij hier geen racisme in ziet. Dat deze discussie gevoerd wordt vind ik ook niet geweldig, eng zelfs, maar dat eerder omdat ik vrees dat het te maken heeft met het afsluiten van de theologie voor invloeden van buitenaf, dan dat het speciaal om problemen met buitenlanders gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 18 okt 2007 09:04

Optimatus schreef:Je kraamt hier voornamelijk baarlijke nonsens uit! Ten eerste, de onzin dat ik niks zou willen weten van gergem of zwaarder. Dat is waanzin. Ik heb er geen enkel probleem mee dat iemand zo wil geloven. Ga vooral je gang, zolang ik maar niet mee -hoef- te doen. Los daarvan, over de GGiN heb je me zelden (lees: nooit) gehoord.

Okay, over dit punt heb ik jou misschien onterecht in een adem met de anderen genoemd.

Ik heb dat zelf nooit ervaren dat de gg denkt de ware kerk te zijn. Wel is het natuurlijk logisch dat je gelooft dat je het bij het juiste eind hebt over het algemeen. Je staat tenslotte ergens voor.

Hoe bedoel je wereldvreemd? Je overdrijft en generaliseert. Misdrijf welja, ik zou het nog erger maken als ik jou was. Je hebt je punt nu wel duidelijk. Het zou christelijker zijn om op een andere manier je ongenoegen te uiten.

Het is je vast niet ontgaan dat er zowat elke week een topic geopend word over de gergem of aanverwante zaken. Daar kots ik van.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 okt 2007 09:11

jamillah schreef:Het is je vast niet ontgaan dat er zowat elke week een topic geopend word over de gergem of aanverwante zaken. Daar kots ik van.
Misschien zouden de GerGem e.d. dan eens wat minder aanleiding moeten geven tot dergelijke topics. Als men geen drukte had gemaakt over negroide predikanten was dit topic niet geopend hoor.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 okt 2007 09:22

Machiavelli schreef:Misschien zouden de GerGem e.d. dan eens wat minder aanleiding moeten geven tot dergelijke topics. Als men geen drukte had gemaakt over negroide predikanten was dit topic niet geopend hoor.

Even voor de goede orde: de drukte is veroorzaakt door het dagblad Trouw. Dat kwam gisteren met een niet echt evenwichtig stuk over nieuws dat al meer dan een maand bekend was. Want naar aanleiding van het verslag in het RD van een maand geleden, is er op dit forum helemaal geen discussie ontstaan, terwijl de feiten in dat artikel ook al stonden.
Dat verslag heb ik toen gelezen en ik vond het ook vreemd dat men nog niet een besluit erover genomen had, maar mijn gedachte was: "dat komt in januari dan wel, want synodes werken nu eenmaal traag, dus niet te snel met een oordeel hierover". En eigenlijk geldt dit nu nog steeds. Wat je wel ziet, is dat ds. Vreugdenhil het blijkbaar nodig heeft gevonden om zijn onvrede te uiten over de teneur van de discussie in de synode en daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 okt 2007 09:27

En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.
Ik woon in Twente en zit dus niet echt in een Hollandse kerk, daarnaast hebben we een Flakkeese predikant. Wij zijn ontstaan uit de agrarische cultuur dus het idee van 'wat de boer niet kent' gaat deels op.

Echter als wij een Hollandse kerk zijn, waarom moesten we dan wel de boer op naar Irian Jaya?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 okt 2007 10:10

Optimatus schreef:Dan het stof opwaaien en het letten op GG. Lijkt me terecht. Een kerkgenootschap dat zich zo beroept de ware kerk te zijn, zet zichzelf op een voetstuk. Logisch dat er dan meer naar gekeken wordt.

Dat is onzin, Opti. De GG claimt niet de ware kerk te zijn. Dat is eerder een claim die ze van buitenaf wordt opgelegd.

Optimatus schreef:Vervolgens de misstappen. Dat een kerk intern wat wereldvreemd met mensen omgaat, is haar eigen zaak. Halfverkapt racisme is mijns inziens niet een misstap maar gewoon een misdrijf: tegen de Nederlandse wet en tegen de menselijkheid. Wellicht dat de invloed van ds. Kersten nog te groot is...

Wel, met alle nuances van zowel Vreugdenhil als Van Eckenveld is inmiddels toch wel duidelijk waar de pijnpunten liggen. Dat heeft niets met racisme of discriminatie te maken.

Machiavelli schreef:Misschien zouden de GerGem e.d. dan eens wat minder aanleiding moeten geven tot dergelijke topics.

Mwa. In de meeste andere kerkverbanden is minstens evenveel aanleiding tot het geven van kritiek. Toch wordt die kritiek naar verhouding veel minder (heftig) geuit. Althans, dat is mijn beleving hier op RW. Over de GG wordt vaak veel ongenuanceerder gedacht en geschreven dan over andere kerkverbanden. Dat kan iedereen die een beetje kan lezen alhier constateren. Ik heb daar geen verklaring voor. Mogelijk komt het omdat de GG van alle orthodox-gereformeerde kerken de grootste is, en daarom het meeste wind vangt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”