Russell schreef: Maar wel dat die mannen beter hadden kunnen gaan masturberen dan hun vrouw lastigvallen.
Dat is toch van de regen in de drup raken? Je gaat in de gemeenschap niet fatsoenlijk om met je vrouw, dus dan ga je maar over op solo? Nee, leren om je vrouw lief te hebben. Dat is de oplossing. Zijn we overigens weer terug bij mijn oude standpunt.
Russell schreef:Russell schreef:De bijbel geeft vele voorbeelden van seks enkel uit eigenliefde en begeerte naar jezelf. Dat klopt. De vraag is of God dat zo bedoelt heeft. Ik geloof van niet. Egoisme naar je naaste is verkeerd.
Ergo, jij projecteert je eigen normen en waarden op God. En haalt die dus niet uit de bijbel, zoals je wel claimt te doen.
Ik heb Paulus geciteerd waar hij zij dat jouw lichaam niet voor jezelf is, maar voor je vrouw en andersom. Dat wijst toch voor overgave aan elkaar en niet voor je orgasme ff halen.
Dat is wel een zeer specifieke interpretatie waarvan ik me afvraag of je die op deze discussie kan toepassen. En al zou het zo zijn, dan is het nogal mager vergeleken met alle andere gevallen in de bijbel waarin men seks heeft uit lust (David), seks om kinderen te verwekken (Onan - zelfs door Jahweh daartoe aangezet) en vrouwen meer als een bezit dan als een liefdespartner worden gezien (Tien Geboden).
Paulus heeft ook nog het ouderwetse beeld dat de vrouw onder de man staat (bezit is) en toch noemt hij die teksten om de vrouw binnen de gemeenschap op een gelijkwaardige plaats te zetten. Dat zegt de vrouwonvriendelijke Paulus en hij is niet eens getrouwt.
David werd gestraft om de manier zoals hij omging met zijn lust. Seks om kinderen te krijgen hoeft niet liefdeloos te zijn.
Russell schreef:Ik vind het ook grappig om je nu een lans te zien breken voor de lust.
Dat slaat nergens op. Ik heb nergens gezegt dat je niet lust mag hebben in de goede vorm. Lust is noodzakelijk in de gemeenschap en prima zolang het een lust is in het bevredigen van je partner. Als het om jezelf gaat, dan is gemeenschap eerder zelfbevrediging te noemen. Twee partners die alleen zichzelf willen bevredigen werkt niet. Weer mijn oude standpunt.
Russell schreef:Verder kan masturberen vóór de seks bij hetero's het genot van de vrouw zelfs verbeteren omdat mannen nogal eens de neiging hebben om anders een stuk sneller klaar te komen dan hun vrouw.
Je kunt dat juist uitermate goed ook betrekken binnen de gemeenschap wanneer het echt een probleem is. Overigens kan een man heel goed leren om zichzelf te beheersen tijdens de gemeenschap. Dat lijkt me trouwens een sleutelwoord in deze discussie: zelfbeheersing.