Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 okt 2007 15:32

Bertus87 schreef:'t Spijt me, maar waar word er nou eigenlijk moeilijk over gedaan? Dat je met seks geen verlangens of lusten mag hebben? Mij lijkt juist als die lust er niet is, dat seks een soort sleur wordt.

Waar wordt dat geschreven?

Bertus87 schreef:Ik probeer het altijd terug te zien op de relatie die Christus met Zijn Kerk heeft. Dat is een onvoorwaardelijke liefde. De gemeenschap die ware Christen met Christus heeft, komt niet voort uit eigen goede bedoelingen. Een ware Christen wil Jezus niet liefhebben, omdat hij er zelf beter van word, maar omdat hij Jezus liefheeft en Hem alle eer lof en aanbidding wil toebrengen.

Precies. Geen egoseks.

Bertus87 schreef:Hoezo zou een partner geen lust mogen hebben, je wilt je partner toch verwennen ere samen van genieten en als je weet dat hij/zij er ook van geniet, waarom zou een lust of verlangen dan fout zijn?

Waar wordt dat geschreven?

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 15 okt 2007 17:19

ke
Laatst gewijzigd door pelaap op 29 okt 2007 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 okt 2007 19:23

pelaap schreef:Is het vreemd dat wanneer je vreselijk rot voelt, naar je kamer vlucht, en dan aan zelfbevrediginig doet?? je voelt je alleen, rot en wil op zo'n moment alleen maar dat??

Misschien niet vreemd, maar helpt het je :wink: ?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 okt 2007 19:24

pelaap schreef:Is het vreemd dat wanneer je vreselijk rot voelt, naar je kamer vlucht, en dan aan zelfbevrediginig doet?? je voelt je alleen, rot en wil op zo'n moment alleen maar dat??

Ik vind het wel herkenbaar. Op dat moment heeft de stof die daarbij vrij komt iets prettigs verdovends. Een ander gebruikt misschien daar drank voor of medicijnen of drugs. Dat is de sleutel van verslaving.

En achteraf je er rot om voelen.

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 16 okt 2007 14:10

Kaw schreef:

Ik vind het wel herkenbaar. Op dat moment heeft de stof die daarbij vrij komt iets prettigs verdovends. Een ander gebruikt misschien daar drank voor of medicijnen of drugs. Dat is de sleutel van verslaving.

En achteraf je er rot om voelen.

Oke, maar dan is het niet echt dat je er lichamelijk anar verlangt, laat maar zeggen dat je lichaam er om zit te springen?? kbedoel, je kan er gewoon naar verlangen, als je aan je vriend of vriendin, man of vrouw denkt, maar zoiets is toch anders??
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 okt 2007 15:19

Je verlangt er naar omdat je je rot voelt en je dit denkt op te heffen door jezelf te bevredigen. Het is waar dat het lichaam wat wil, maar daar voel jij je niet rot om. Het is beter om de reden aan te pakken waarom jij je rot voelt. Zelfbevrediging heft dat gevoel zoals je waarschijnlijk zelf ook weet niet op. Op zijn best tijdelijk.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 16 okt 2007 16:06

Kaw schreef:Het is typisch Nederlands om voor je eigen begeerte te gaan. Zelfs in het huwelijk.

Ik zou eerder zeggen: typisch menselijk.

De bijbel geeft vele voorbeelden van seks enkel uit eigenliefde en begeerte naar jezelf. Dat klopt. De vraag is of God dat zo bedoelt heeft. Ik geloof van niet. Egoisme naar je naaste is verkeerd.

Ergo, jij projecteert je eigen normen en waarden op God. En haalt die dus niet uit de bijbel, zoals je wel claimt te doen.

Waarom is egoisme binnen het huwelijk dan wel goed? Daarom zeg ik: zelfbevrediging binnen het huwelijk wijst op een slecht huwelijk. Één van de partners gaat voor zichzelf in de seksuele gemeenschap, waardoor de ander geen of onvoldoende bevrediging vindt.

Waarom zou het masturbatiegedrag van de één invloed moeten hebben op de bevrediging van de ander? Je doet dat toch niet als je partner erbij is.

Ik doe het overigens nooit omdat ik me rot voel en voel me er achteraf ook nooit rot over. Dat komt gewoon doordat je zelf denkt dat het slecht is.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 okt 2007 12:07

Russell schreef:
Kaw schreef:Het is typisch Nederlands om voor je eigen begeerte te gaan. Zelfs in het huwelijk.

Het past in het tijdsbeeld. Dat probeerde ik aan te geven. Ja, vroeger was het niet minder. De smeuige verhalen van norse refomannen die hun vrouw meer verkrachtten dan gemeenschap hadden hoor je zo nu en dan nog opduiken. Die kant wil je toch niet meer op?

Russell schreef:
De bijbel geeft vele voorbeelden van seks enkel uit eigenliefde en begeerte naar jezelf. Dat klopt. De vraag is of God dat zo bedoelt heeft. Ik geloof van niet. Egoisme naar je naaste is verkeerd.

Ergo, jij projecteert je eigen normen en waarden op God. En haalt die dus niet uit de bijbel, zoals je wel claimt te doen.

Ik heb Paulus geciteerd waar hij zij dat jouw lichaam niet voor jezelf is, maar voor je vrouw en andersom. Dat wijst toch voor overgave aan elkaar en niet voor je orgasme ff halen.

Russell schreef:
Waarom is egoisme binnen het huwelijk dan wel goed? Daarom zeg ik: zelfbevrediging binnen het huwelijk wijst op een slecht huwelijk. Één van de partners gaat voor zichzelf in de seksuele gemeenschap, waardoor de ander geen of onvoldoende bevrediging vindt.

Waarom zou het masturbatiegedrag van de één invloed moeten hebben op de bevrediging van de ander? Je doet dat toch niet als je partner erbij is.

Indien de tijd kort is tussen het mastruberen en de gemeenschap, dan gaat het ten koste van de lust tijdens de gemeenschap. Bovendien is zelfbevrediging makkelijk en heb je veel sneller een stevig orgasme als tijdens gemeenschap. Ik ben beducht voor de situatie dat je tijdens het hebben van gemeenschap uitziet naar het moment dat jij jezelf kunt bevredigen en daardoor het vuur, de passie van het gemeenschap hebben gedeeltelijk of zelfs volledig dooft.

Russell schreef:Ik doe het overigens nooit omdat ik me rot voel en voel me er achteraf ook nooit rot over. Dat komt gewoon doordat je zelf denkt dat het slecht is.

Ik zeg ook niet dat je er rot om zou moeten voelen. Dat heb ik nergens geschreven. Ik heb gestelt dat ik zelfbevrediging binnen een huwelijk bedenkelijk vind en daar is nu steeds discussie over.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 17 okt 2007 16:06

Kaw schreef:
Russell schreef:

Het past in het tijdsbeeld. Dat probeerde ik aan te geven. Ja, vroeger was het niet minder. De smeuige verhalen van norse refomannen die hun vrouw meer verkrachtten dan gemeenschap hadden hoor je zo nu en dan nog opduiken. Die kant wil je toch niet meer op?

Hm, door te zeggen dat het typisch Nederlands is wil je aangeven dat het in het tijdsbeeld past en vervolgens beweer je dat vroeger ook zo was.. het wordt er niet helderder op.
Ik ben niet zo thuis in die smeuïge verhalen en weet ook niet of dat typisch refo is. Maar wel dat die mannen beter hadden kunnen gaan masturberen dan hun vrouw lastigvallen.

Russell schreef:

Ik heb Paulus geciteerd waar hij zij dat jouw lichaam niet voor jezelf is, maar voor je vrouw en andersom. Dat wijst toch voor overgave aan elkaar en niet voor je orgasme ff halen.

Dat is wel een zeer specifieke interpretatie waarvan ik me afvraag of je die op deze discussie kan toepassen. En al zou het zo zijn, dan is het nogal mager vergeleken met alle andere gevallen in de bijbel waarin men seks heeft uit lust (David), seks om kinderen te verwekken (Onan - zelfs door Jahweh daartoe aangezet) en vrouwen meer als een bezit dan als een liefdespartner worden gezien (Tien Geboden).

Indien de tijd kort is tussen het mastruberen en de gemeenschap, dan gaat het ten koste van de lust tijdens de gemeenschap. Bovendien is zelfbevrediging makkelijk en heb je veel sneller een stevig orgasme als tijdens gemeenschap. Ik ben beducht voor de situatie dat je tijdens het hebben van gemeenschap uitziet naar het moment dat jij jezelf kunt bevredigen en daardoor het vuur, de passie van het gemeenschap hebben gedeeltelijk of zelfs volledig dooft.

Met dat laatste ben ik het eens. Ik vind het ook grappig om je nu een lans te zien breken voor de lust. :wink:

Verder kan masturberen vóór de seks bij hetero's het genot van de vrouw zelfs verbeteren omdat mannen nogal eens de neiging hebben om anders een stuk sneller klaar te komen dan hun vrouw.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 okt 2007 09:53

Russell schreef: Maar wel dat die mannen beter hadden kunnen gaan masturberen dan hun vrouw lastigvallen.

Dat is toch van de regen in de drup raken? Je gaat in de gemeenschap niet fatsoenlijk om met je vrouw, dus dan ga je maar over op solo? Nee, leren om je vrouw lief te hebben. Dat is de oplossing. Zijn we overigens weer terug bij mijn oude standpunt.

Russell schreef:
Russell schreef:

Dat is wel een zeer specifieke interpretatie waarvan ik me afvraag of je die op deze discussie kan toepassen. En al zou het zo zijn, dan is het nogal mager vergeleken met alle andere gevallen in de bijbel waarin men seks heeft uit lust (David), seks om kinderen te verwekken (Onan - zelfs door Jahweh daartoe aangezet) en vrouwen meer als een bezit dan als een liefdespartner worden gezien (Tien Geboden).

Paulus heeft ook nog het ouderwetse beeld dat de vrouw onder de man staat (bezit is) en toch noemt hij die teksten om de vrouw binnen de gemeenschap op een gelijkwaardige plaats te zetten. Dat zegt de vrouwonvriendelijke Paulus en hij is niet eens getrouwt.
David werd gestraft om de manier zoals hij omging met zijn lust. Seks om kinderen te krijgen hoeft niet liefdeloos te zijn.

Russell schreef:Ik vind het ook grappig om je nu een lans te zien breken voor de lust. :wink:

Dat slaat nergens op. Ik heb nergens gezegt dat je niet lust mag hebben in de goede vorm. Lust is noodzakelijk in de gemeenschap en prima zolang het een lust is in het bevredigen van je partner. Als het om jezelf gaat, dan is gemeenschap eerder zelfbevrediging te noemen. Twee partners die alleen zichzelf willen bevredigen werkt niet. Weer mijn oude standpunt.

Russell schreef:Verder kan masturberen vóór de seks bij hetero's het genot van de vrouw zelfs verbeteren omdat mannen nogal eens de neiging hebben om anders een stuk sneller klaar te komen dan hun vrouw.

Je kunt dat juist uitermate goed ook betrekken binnen de gemeenschap wanneer het echt een probleem is. Overigens kan een man heel goed leren om zichzelf te beheersen tijdens de gemeenschap. Dat lijkt me trouwens een sleutelwoord in deze discussie: zelfbeheersing.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 18 okt 2007 10:41

Kaw schreef:
Russell schreef: Maar wel dat die mannen beter hadden kunnen gaan masturberen dan hun vrouw lastigvallen.

Dat is toch van de regen in de drup raken? Je gaat in de gemeenschap niet fatsoenlijk om met je vrouw, dus dan ga je maar over op solo? Nee, leren om je vrouw lief te hebben. Dat is de oplossing. Zijn we overigens weer terug bij mijn oude standpunt.

Natuurlijk is dat een veel betere oplossing, zo serieus moet je die opmerking van mij nu ook weer niet nemen. :wink:

Paulus heeft ook nog het ouderwetse beeld dat de vrouw onder de man staat (bezit is) en toch noemt hij die teksten om de vrouw binnen de gemeenschap op een gelijkwaardige plaats te zetten. Dat zegt de vrouwonvriendelijke Paulus en hij is niet eens getrouwt.
David werd gestraft om de manier zoals hij omging met zijn lust. Seks om kinderen te krijgen hoeft niet liefdeloos te zijn.

Dat is vast heel vriendelijk van Paulus, maar ik zie geen directe link met het onderwerp masturbatie binnen de huwelijkscontext.

David werd overigens niet gestraft om zijn lust zelf, maar om het feit dat hij die botvierde op het bezit van een ander. Verder hoéft seks om de voortplanting inderdaad niet liefdeloos te zijn, maar ik geloof niet dat je kan zeggen dat Abraham die het met Hager deed, of Onan met de vrouw van z'n broer, lichtende voorbeelden van 'bijbelse liefdesseks' zijn.

Russell schreef:Ik vind het ook grappig om je nu een lans te zien breken voor de lust. :wink:

Dat slaat nergens op. Ik heb nergens gezegt dat je niet lust mag hebben in de goede vorm. Lust is noodzakelijk in de gemeenschap en prima zolang het een lust is in het bevredigen van je partner. Als het om jezelf gaat, dan is gemeenschap eerder zelfbevrediging te noemen. Twee partners die alleen zichzelf willen bevredigen werkt niet. Weer mijn oude standpunt.

Met hoe je het nu formuleert, kan ik het best eens zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 okt 2007 11:25

Russell schreef:maar ik geloof niet dat je kan zeggen dat Abraham die het met Hager deed, of Onan met de vrouw van z'n broer, lichtende voorbeelden van 'bijbelse liefdesseks' zijn.

Je redeneerd wel vanaf de verkeerde kant. Jij kijkt hoe mensen in de bijbel seks hadden. Je kijkt niet hoe God het heeft bedoelt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 okt 2007 12:55

In de Bijbel gaan meerdere mensen met elkaar tussen de lakens zeg maar. Om het zomaar even te zeggen. Ik geloof niet dat God dit zo bedoeld heeft. In Korinthe staat immers dat iedere man zijn eigen vrouw moet hebben en andersom om ontucht te voorkomen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 18 okt 2007 13:30

kwebbel schreef:In de Bijbel gaan meerdere mensen met elkaar tussen de lakens zeg maar. Om het zomaar even te zeggen. Ik geloof niet dat God dit zo bedoeld heeft. In Korinthe staat immers dat iedere man zijn eigen vrouw moet hebben en andersom om ontucht te voorkomen.

Inderdaad, we moeten niet doen of denken, dat wat er in de bijbel staat allemaal maar goed is!

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 18 okt 2007 16:34

Kaw schreef:
Russell schreef:maar ik geloof niet dat je kan zeggen dat Abraham die het met Hager deed, of Onan met de vrouw van z'n broer, lichtende voorbeelden van 'bijbelse liefdesseks' zijn.

Je redeneerd wel vanaf de verkeerde kant. Jij kijkt hoe mensen in de bijbel seks hadden. Je kijkt niet hoe God het heeft bedoelt.

Hoe God het bedoeld heeft is af te leiden uit de bijbel (of bepaal je dat liever zelf?). En dan zie je dat God David niet straft voor lust, maar voor diefstal. En dat God Onan wel degelijk aanzet tot het verwekken van nageslacht bij de weduwe van z'n broer.

Terug naar “Archief”