Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Natuurlijk leven

Berichtdoor Rolf » 09 okt 2007 09:53

"Stuur dikke mensen het bos in". Dit stond de afgelopen dagen in meerdere kranten. O.a. in De Stentor,
http://www.destentor.nl/gezondenwel/article1988997.ece.

Mijn ervaring is, dat natuurlijke beweging beter is dan sporten.
Vroeger heb ik zelf veel aan sport gedaan.
(Niet vanwege mijn gewicht, dat is een juist een beetje te laag.)

Als je bijv. 10 km gaat hardlopen, ga je soms een grens over.
De hartslag wordt sneller, tot soms 120 slagen per minuut,
en de bloedvaten verwijden.
Gevolg hiervan is meer kracht, en een lenig lichaam.
Maar ook oververmoeidheid, en verlies van veel zouten.
Het is een bovennatuurlijke inspanning.

Nu doe ik dit niet meer.
Wel ga ik soms wandelen of fietsen.
Dat lijkt misschien saai, maar het is veel natuurlijker en gezonder.

Het houdt mogelijk ook verband met de "onrust in jezelf".
Als dat verdwijnt, bijv. door gewoon rustig te knutselen 's avonds, is het ook makkelijker om natuurlijker te leven,
in een normaal tempo.
Laatst gewijzigd door Rolf op 09 okt 2007 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 okt 2007 10:16

Daar zit wat in! Sporten is ongezond, denk maar aan de blessures die je kunt oplopen. Wandelen, fietsen, zwemmen doe ik veel liever.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2007 12:25

Lalage schreef:Daar zit wat in! Sporten is ongezond, denk maar aan de blessures die je kunt oplopen. Wandelen, fietsen, zwemmen doe ik veel liever.

Haha, dat is toch ook sporten? Het ligt er maar net aan hoe intensief je het doet.
pobody's nerfect

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 okt 2007 13:29

Je kunt de 10 km lopen in 50 min., of misschien zelfs in 35 min.
In dat laatste geval doe je m.i. een beroep op krachten die van nature niet in het lichaam aanwezig zijn.

Maar gewoon wandelen, als je dat kunt, is nog beter.
Dan kan de geest ook tot rust komen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 okt 2007 09:57

Het houdt mogelijk ook verband met de "onrust in jezelf".
Als dat verdwijnt, bijv. door gewoon rustig te knutselen 's avonds, is het ook makkelijker om natuurlijker te leven,
in een normaal tempo.

Mijn probleem is dat ik een avondmens ben en juist dàn actief ben. Het gevolg is dat je met alle drukte in je hoofd gaat slapen en de volgende dag weer vermoeid wakker wordt, moeilijk op gang komt. en dan wordt je nooit een ochtendmens ook :P
Nu was ik er om 9:00 uit, ben aangekleed, ontbeten, heb een was opgehangen, 1 opgevouwen en een nieuwe erin gedaan en dat allemaal vóór 10:30. En dat is zeer zeldzaam op een vrije dag :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 okt 2007 14:18

Met drukte in het hoofd slapen kan ik ook niet.
Dus probeer ik zoveel mogelijk iedere dag met iets rustigs te eindigen.
Ook zo te beginnen.
En moeilijke dingen er tussen in uitvoeren.
Dat bevalt heel goed.

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 10 okt 2007 14:20

ik heb net nog een uur gelopen. dan merk ik wel dat ik een stuk rustiger wordt van binnen. me hoofdpijn is bv nu ok een stuk minder.
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 okt 2007 13:33

Ik ben sinds een jaartje regelmatig aan het sporten gegaan. Hardlopen , bokstraining en wekelijks een potje voetbal. Ik heb 2 blessures (knie, pols) gehad. Blessures zijn onvermijdelijk bij sporten, en het duurt lang voordat ze genezen. Wandelen/fietsen (wat ik vrijwel dagelijks doe) is ook goed voor je spieren, en veiliger voor gewrichten e.d.,maar ik merk wel dat mijn lichaam sterker geworden is en mijn conditie beter en dat ik me over het algemeen een stuk fitter voel sinds ik echt aan sport doe.
Ik las laatst van een oude amateurbokser van 75 die nieuwe hartkleppen kreeg. daarvoor moet je lichaam opengesneden worden. Vier dagen na de operatie stond hij alweer naast z'n bed, terwijl ander patienten daar twee weken voor nodig hadden. Voor mij een ultiem bewijs dat af en toe flink inspannen heel gezond is voor je lichaam 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2007 13:44

Hm, ik zou het wel willen, maar sporten kost geld. De leuke sporten dan..
Hardlopen oid vind ik geen bal aan. Stoppen met roken zou ook niet verkeerd zijn.. 8)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 okt 2007 13:52

Tja, als student kun je goedkoop een sportkaart krijgen :mrgreen: Fanatiek hardlopen doe ik ook niet, maar gewoon ff 20-30 minuten rennen (5,6 km?) met een mp3 op je hoofd is wel lekker.
Aan stoppen met roken doe ik niet, voorál vlak na het sporten....(ik durf de zin niet af te maken :oops: )

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 okt 2007 14:20

rook je als de spreekwoordelijke ketter?

Ik heb al tijden niet meer heel fanatiek gesport, maar binnenkort ga ik weer hardlopen en tennissen. Verder trap ik wekelijks tegen de bal en dans ik af en toe op tafel in een café.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 okt 2007 14:33

Sinds de avonden korter zijn, ben ik gestopt met hardlopen. Ik ga niet in het donker over polderwegen rennen waar ook nog eens auto's rijden. En een rondje door het durp vind ik niets.

Ergens baal ik d'r wel van, maar het is er nog niet van gekomen om op zaterdagochtend lekker te gaan rennen. Dat wil ik eigenlijk wel gaan doen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2007 14:39

Hm, na 2 minuten krijg ik al steek in m'n zij of hoofdpijn. Overigens kan ik wel een hele dag stevig doorstappen op de markt, zonder ophouden. Als het druk is tenminste..
Ik vind het belangrijk om gewoon lekker bezig te zijn. Daarvoor hoef je niet eens per se te sporten. Gewoon eens een stofzuiger door het huis jassen of schoonmaken. Perfecte therapie tussen schoolwerk door, als we het hebben over 'je hoofd leegmaken'.

Zo, nu eerst een peuk 8)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 okt 2007 14:39

En ik ben ook weer aan het meerderen met roken... :|

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 okt 2007 16:29

Othello, toch niet waar kinders bij zijn?

Ik hou ervan om af en toe op blote voeten te lopen. Toen ik dat een keer aan een collega vertelde, zei hij dat dat logisch was omdat je dan kunt aarden met de grond. Dr Vogel adviseert ook om af en toe met je blote voeten de aarde te raken, dus buiten op het gras te gaan lopen ofzo.

Terug naar “Archief”