Is dit God verzoeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Is dit God verzoeken?

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 16:17

Wat ik wel eens doe als ik een vraag heb:

Ik bidt God of Hij antwoord wil geven op de vraag waar ik mee zit. Dan vraag ik of Hij het Woord voor mij wil openen.

Ik pak dan de bijbel en open de bijbel zonder daar over na te denken op een willekeurige plek en begin dan te lezen. Het werkt echt, maar zit ik God niet uit te dagen?

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 26 nov 2003 17:04

Wat bedoel je precies met verzoeken? Je dient inderdaad een verzoek in: Heere, wilt u antwoord geven? Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt :wink:

Volgens mij is verzoeken een synoniem van verleiden. Satan probeerde Jezus te verleiden (de SV gebruikt hier het woord verzoeken) om voor hem te knielen (matth. 4). Je probeert met je vraag om een antwoord toch niet om God te verleiden tot een antwoord? Dan verwacht je namelijk niet dat Hij zal antwoorden, maar op een stiekeme manier wil je toch een antwoord bij Hem lospeuteren. Ik neem aan dat je het niet op zo'n manier doet.

Dat neemt niet weg dat Gods grootheid juist benadrukt wordt als je je gewoon aan je bijbelrooster/dagboek houdt, en het blijkt dat God alles zo leidt, dat daar precies staat wat voor jou een antwoord is! Dat is toch onvoorstelbaar groot!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 nov 2003 18:32

Ik denk ook niet dat God zich uit laat dagen. Wat jij leest bestuurd Hij. Dus als jij een antwoord krijgt, is dat ook zijn wil!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Is dit God verzoeken?

Berichtdoor hijwel » 26 nov 2003 19:30

Kaw schreef:Wat ik wel eens doe als ik een vraag heb:

Ik bidt God of Hij antwoord wil geven op de vraag waar ik mee zit. Dan vraag ik of Hij het Woord voor mij wil openen.

Ik pak dan de bijbel en open de bijbel zonder daar over na te denken op een willekeurige plek en begin dan te lezen. Het werkt echt, maar zit ik God niet uit te dagen?

Mooi he! doe ik ook vaak. Krijg niet altijd antwoord, daarom zeg ik maar tegen God dat als Hij het niet nodig vindt om een antwoord op mijn vraag te geven, dat Hij mij dan een mooi stuk uit de bijbel wil voorleggen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 08:11

Met andere woorden: God is groot en laat Zich echt niet gebruiken als ik dat toevallig wil. Als Hij dat dan wel doet, dan misbruik ik God niet, maar laat Hij Zijn genadige grootheid zien?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 nov 2003 11:45

Ik denk dat het pas verkeerd gaat als je God zo gaat "dwingen" een antwoord te geven. Zoals hijwel al zij moet je altijd de mogelijkheid open laten dat God het niet nodig vindt jouw een antwoord te geven...

Verder zijn er velen voorbeelden in de bijbel waar men God op zo'n manier om een antwoord vraagt. Denk maar eens aan de verkiezing van Matthias in Handelingen 1.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 nov 2003 11:47

@tlantis schreef:Ik denk dat het pas verkeerd gaat als je God zo gaat "dwingen" een antwoord te geven. Zoals hijwel al zij moet je altijd de mogelijkheid open laten dat God het niet nodig vindt jouw een antwoord te geven...

Verder zijn er velen voorbeelden in de bijbel waar men God op zo'n manier om een antwoord vraagt. Denk maar eens aan de verkiezing van Matthias in Handelingen 1.

God gaf mij gisteravond geen anwoord. Het is enkel genade als Hij dat doet. En Hij doet het vaak! Echt ongelooflijk dat God zo werkt voor een nietig mensje.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 nov 2003 11:50

ik vraag het Hem ook wel eens!! en ja, soms geeft Hij een teken en soms niet....

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 28 nov 2003 12:21

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik volg het een tijdje en heb verschillende zeer goede gesprekken gelezen. Ik zou graag willen reageren op KAW.

Wat ik wel eens doe als ik een vraag heb:

IK herken het wat jij doet. Ik vraag God ook wel eens om een tekst als ik die nodig heb, om verschillende redenen, bijvoorbeeld als ik in nood zit. Ik heb het laatst ook gedaan voordat ik op de jeugdvereniging een inleiding zou houden over bekering/wedergeboorte. Ik wilde mijn inleiding besluiten met een tekst uit Gods Woord, omdat die veel meer te zeggen heeft dan ik kan doen. Ik deed de Bijbel open en las de tekst Joh. 15:9-17. Ik zie dit (als één voorbeeld) als een gave uit Gods goede handen. Ik heb hierom gevraagd, Hij heeft mij geantwoord. Ik zie dit niet als verzoeken. Als je God vraagt om hulp bij een belangrijk examen of iets dergelijks, noem je dit toch ook geen verzoeken. Het is vragen of de Heere je het wilt schenken, uit genade (waar gebeden vaak mee eindigen). Het is een gunst als wij antwoord mogen krijgen. Laten wij toch "in tegenspoed geduldig, en in voorspoed dankbaar" zijn.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 nov 2003 15:08

Ik moet gewoon even zeggen dat God mij gisteravond weer geholpen heeft! Hij werkt werkelijk door het Woord en door de Geest!

sammie de macho

Berichtdoor sammie de macho » 29 nov 2003 11:47

Ik moet gewoon even zeggen dat God mij gisteravond weer geholpen heeft! Hij werkt werkelijk door het Woord en door de Geest!

meen je dat nou?
ik denk eerder dat het stom toeval is, de ene keer heb je geluk en de andere keer niet.
volgens mij denk je dat god dat bestuurd, maar er zit gewoon een kronkel daar bovenin.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 11:57

sammie de macho schreef:

meen je dat nou?
ik denk eerder dat het stom toeval is, de ene keer heb je geluk en de andere keer niet.
volgens mij denk je dat god dat bestuurd, maar er zit gewoon een kronkel daar bovenin.

Hoe kan het dan dat als ik een Boek open met om precies te zijn 1163 bladzijde, een tekst voor mijn krijg die ZO'n antwoord geeft op de vragen die ik net aan God heb gesteld?
Of je het gelooft of niet, God zegt zelf: Als je in mij Gelooft zul je mij ook ervaren. Als je niet berijd ben om te geloven zal je Hem ook nooit ervaren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 30 nov 2003 17:49

sammie de macho schreef:

meen je dat nou?

ikb en altijd zo benieuwd waarom zo''n reactie tot stand komt. Wat is jouw ervaring met GOd, sammie?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 nov 2003 23:49

ik reageer liever niet op sammie de macho..............

maar ik wil wel kwijt dat GOD wel degelijk antwoord d.m.v. Zijn Woord op vragen die je bezighouden.
ik heb het te vaak meegemaakt om het als toeval af te doen. soms moet je wel het hele hoofdstuk lezen, maar toch :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 01 dec 2003 11:36

sammie de macho schreef:

meen je dat nou?

Dan heb ik 9 van de 10 keer een gelukje, dat ik 1 tekst uit de 1000enden bladzijden vind die mijn vraag beantwoord. De lotto winnen is nog waarschijnlijker.

Ik zie wel vaker mensen die iets meemaken waar ze voor gebeden hebben en het dan afdoen als toeval. Dat is zo jammer! En dan ook nog gaan zeggen dat hun inwendige roeping nog moet komen, want God heeft Zich aan hun nog niet geopenbaard. Dwaas ongeloof.

Terug naar “Archief”