Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

riannecvdaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor riannecvdaal » 28 nov 2003 16:38

Hallo
ik wil nog ff ingaan op het voorbeeld van Klaas. In die woestijn ligt een verlamde man, achter een boom om nog wat schaduw te krijgen. Niemand ziet hem en hij kan zelf niet naar die hulpverleners toe om hulp te ontvangen. Toch heeft hij die hulp het hardst nodig.
Hij heeft dus die Hulpverlener nodig die hem ziet en zag voordat de man de hulpverlener zag. die Hulpverlener zal; hem meenemen en hem helpen en het water in zijn mond gieten al kan hij dat zelf niet.

Iedereen vind het voorbeeld van Klaas dus geweldig, maar ik heb er een paar vraagtekens bij.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 nov 2003 16:44

riannecvdaal schreef:Hallo
ik wil nog ff ingaan op het voorbeeld van Klaas. In die woestijn ligt een verlamde man, achter een boom om nog wat schaduw te krijgen. Niemand ziet hem en hij kan zelf niet naar die hulpverleners toe om hulp te ontvangen. Toch heeft hij die hulp het hardst nodig.
Hij heeft dus die Hulpverlener nodig die hem ziet en zag voordat de man de hulpverlener zag. die Hulpverlener zal; hem meenemen en hem helpen en het water in zijn mond gieten al kan hij dat zelf niet.

Iedereen vind het voorbeeld van Klaas dus geweldig, maar ik heb er een paar vraagtekens bij.

Hier gaat het voorbeeld mank, maar daarvoor is het ook een voorbeeld. Gelukkig gaat het in het geestelijke niet mank, want God ziet iedereen, en Hij is voor iedereen bereikbaar!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 nov 2003 20:10

Boely schreef:
Gershwin schreef:Ik had een vraag die je makkelijk kunt beantwoorden:
Gershwin schreef:
Laatste toevoeging aan het vragenlijstje richting Boely:

1. Ben je zelf 'bekeerd'?
a. ja; ga door naar vraag 2
b. nee; ga door naar vraag 3

2. Vertel? Hoe? of durf je niet van je Verlosser te getuigen?

3. Waarom neem je veel mensen die God persoonlijk kennen en Zijn vergeving ervaren hebben dan de maat over iets wat je zelf niet meegemaakt hebt?

Wat een onzin. Ik probeer me aan de bijbel te houden, en aan de leer die geleerd wordt in de Chr. Geref. Kerken, en in de (oud) ger. gem. (in Ned)(b.v.) (b.v.) geleerd worden. Ik snap echt niet wat er mis aan is. Ik vind echt dat we de naam van refo-web maar moeten veranderen in: evangelisch web ofzoiets!

Sorry, maar ik snap niet waarom je niet in elk geval op vraag 1 kunt antwoorden. Dan weten we op welke basis we verder kunnen praten... logisch toch? Als jij niet bekeerd bent, heb je geen recht uitspraken te doen over iets wat je niet kent. Als je het wel bent, kun je misschien vertellen hoe het gegaan is, dan kunnen wij ons daaraan spiegelen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2003 21:16

Rianne,

Bedankt voor je reactie. Gelukkig zijn er ook mensen die het niet met het voorbeeld eens zijn. Dat betekent in ieder geval dat er goed over nagedacht wordt. ;-)

Zoals elk beeld gaat ook mijn voorbeeld op een gegeven moment mank. Dat is nou eenmaal onontkomelijk met beelden. Zelfs Jezus' gelijkenissen kun je niet op alle zaken betrekken. Vaak wordt er met zo'n gelijkenis op 1 bepaald kernpunt gewezen. Een andere gelijkenis kan dat aanvullen of een ander licht op de zaak werpen. Kijk maar eens naar twe hele bekende gelijkenissen. Als je naar de gelijkenis van de Goede Herder kijkt dan zie je dat de herder op zoek gaat naar het schaap en het schaap terugbrengt. Op dat zoeken en terugbrengen ligt in deze gelijkenis de nadruk. Kijk je naar het verhaal van de verloren zoon, dan zie je iets heel anders. De vader gaat niet op zoek naar zijn zoon, maar de zoon komt tot inkeer en zijn vader wacht hem met open armen op. Dat belicht dus een heel andere kant van de zaak. Wat dat betreft zou jouw voorbeeld wellicht naast het mijne kunnen bestaan om een andere kant van de zaak te belichten.

Ondanks deze beperkingen kunnen we natuurlijk wel bekijken welk beeld het beste de bijbelse boodschap weergeeft. Ik wil dan ook eerst jouw voorbeeld nader bekijken en daarna het mijne enigszins uitbreiden om te laten zien wat ik bij dat van jou mis.

Op zich is jouw voorbeeld een heel mooi voorbeeld. Het schetst een God die verloren zondaren opzoekt en ze zalig maakt. Het hangt niet van de zondaar af of hij behouden wordt, God doet het gewoon. In die zin lijkt het wel op het verhaal van het verloren schaap. De herder zoekt, vindt en brengt z'n schaap terug. Het is echter de vraag of dit het hele verhaal is. Ik mis nl. nog een belangrijk element in jouw verhaal, zeker als we kijken naar het onderwerp van deze discussie. Ik mis nl. de oproep tot geloof en bekering. Als het gaat over het zoeken, vinden en terugbrengen van verloren zondaren dat gaat dit altijd samen met een oproep tot geloof. Bij jou is die niet aanwezig maar ze is ook niet in te passen. Op zich zegt je gelijkenis dus niets over de vraag of we iets moeten doen om tot geloof te komen omdat het de hele oproep tot geloof buiten beschouwing laat.

Nou komt in mijn verhaal die oproep ook niet expliciet ter sprake. Ik kan mijn voorbeeld echter met een kleine moeite wat uitbreiden zodat een oproep tot geloof wel een plaats krijgt. Ik heb oorspronkelijk gesproken over het aannemen van het voedsel door de vluchteling. Je kunt echter heel eenvoduig nog een tussenstap invoegen. Stel dat het vliegtuig met hulpgoederen is aangekomen. De vluchteling in kwestie ligt echter ergens achteraf in een hutje en weet van niets. Gelukkig gaan de hulpverleners, al snel geholpen door wat dorpelingen, het dorp in om de mensen te vertellen dat er op het dorpsplein voedsel te krijgen is. 'Kom naar het dorpsplein, daar is voedsel in overvloed' luidt hun oproep. Het is dus volkomen duidelijk wat de vluchteling te doen staat en het is ook volkomen duidelijk dat er zonder dat komen geen redding is. Om te eten moet hij komen. Dat is het enige.

Natuurlijk kun je nu tegenwerpen dat de vluchteling wellicht niet meer kan lopen omdat je daarmee wilt aangeven dat de mens uit zichzelf niets kan. Ik vraag me echter af of de bijbel dit leert. De bijbel is overduidelijk over het feit dat we onze eigen redding niet kunnen bewerkstelligen. De bijbel zegt echter nergens dat we niet zouden kunnen gehoorzamen aan de oproep tot geloof. Integendeel, uit de hele bijbel blijkt dat God verwacht dat we gehoorzamen aan die oproep. Of we dat nu kunnen doordat we daar als mensen blijkbaar toe in staat zijn of dat dat kan doordat God met de oproep de mogelijkheid geeft doet in dit geval niet zoeveel ter zake. De oproep is er en de bijbel zegt nergens dat we niet aan de oproep zouden kunnen voldoen. Sterker nog, als we niet aan die oproep voldoen wordt ons dat aangerekend! Lees wat dat betreft de citaten die ik hieronder geef ook maar eens door.

Hopelijk heb ik zo e.e.a. nog wat duidelijker gemaakt,

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2003 21:19

Omdat men van mij blijkbaar niet zoveel aanneemt geef ik hierbij maar wat citaten van een paar grote namen over dat aannemen van het geloof.

Ik begin maar met Calvijn. Calvijn begint het 3e boek van de Institutie met erop te wijzen dat het geloof het verborgen werk van de Heilige Geest is, door de prediking van het evangelie. Hij schrijft daarna ondermeer:

"Dit is dan de waarachtige kennis van Christus, dat wij Hem aannemen, zoals de Vader Hem ons gegeven heeft, te weten in het gewaad van het Evangelie."

"De vrijmoedigheid ons voor Gods aangezicht te stellen, kan slechts vrucht van vast vertrouwen zijn. De voornaamste werking van het geloof is niet gelegen in het steunen op de beloften der barmhartigheid, die God geeft buiten ons, maar hierin, dat wij de geloften binnen in ons aanvaarden en tot de onze maken. Hier schuilt de grond van ons vertrouwen, dat in de Schrift vrede genoemd wordt."

"De aard van het geloof is, dat het Gods Woord voor waarachtig houdt, hetzij God beveelt, belooft of dreigt."

W. a Brakel windt er ook geen doekjes om. Onder het motto "Komt nu gij, wie gij zijt, houdt een weinig stil en laat ik u eens bewegen tot het geloof." schrijft hij:

"Komt gij allen, die ik genoemd heb, en ook die, welke ik hier niet voorgesteld heb; (dan volgt er een lange rij zondaren overspelers, dieven, dronkaards, etc); komt allen wie gij zijt en hoedanig gij ook zijt, komt tot Jezus, gelooft in Hem en gij zult zalig worden. Denkt iemand: dat is de weg te ruim gesteld. Ik zeg niet, dat zij zalig zijn en zullen worden, maar dat Christus ook zulken roept en dat dezulken ook wel deel aan Christus krijgen. Niemand geve de Moed verloren; want zulk een volheid van genade is in Christus..."

"Die volkomen volheid van zaligheid biedt Christus u aan. Dat is een grote zaak, die alle verwondering te boven gaat... En tot u allen, die dit leest of hoort lezen, zeg ik als een gezonden dienaar van Chritus, in Zijn Naam: "Komt, want alle dingen zijn u gereed."
"... die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet"
"Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade, wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen."
Komt nu gij allergrootste der zondaren, of wie hij mocht zijn en in wat zonde hij tot nu toe geleefd heeft en vraag mij: Roept Christus ook mij? Mag ik komen? Zou Christus ook mij willen aannemen en zaligmaken? Ik antwoord u in Christus' naam: Ja! Hij roept en belooft u, zo gij komt en in Hem gelooft (dat wil zeggen aan Hem u toevertrouwt) dat Hij u zalig maken zal. Gelijk Christus u allen roept, zo belooft Hij ook aan allen, dat Hij niemand, hij zij ook wie hij zij, die tot Hem komt, zal wegzenden en zijn genade weigeren, maar dat Hij ze allen zal aannemen. Hoort en gelooft Zijn uitdrukkelijk woord: "... die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen." "...die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven." Doorzoek heel de bijbel en ziet of Hij wel iemand, die tot Hem kwam om verzoend, geheiligd en gezaligd door Hem te worden, genade heeft geweigerd en hen heeft heengezonden, zo zal Hij dan ook u niet verstoten, komt dan maar. Hij roept en nodigt u niet alleen met belofte van zaligheid maar Hij gebiedt het u ook. Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus."

Tenslotte Erskine:

"Het aannemen van een zaak is alleen maar een stelen of roven, wanneer men daartoe door een voorafgaande geving of vergunning niet gerechtigd is. Zo zou dan ook het aannemen van Christus een vermetelheid en een heiligschennende handeling zijn, indien Hij door God niet gegeven ware om aangenomen te worden. Dit geven van Christus in de openbaring en in de aanbieding van het evangelie is gemeen aan allen, aan een ieder rechtgevend om Hem aan te nemen. Zo zegt Christus tot een gemengde menigte, waarvan het grootste deel ongelovig was, zoals uit Christus' beschrijving daarvan blijken kan: Mijn Vader (zegt Hij) geeft u dat ware brood uit de hemel, waardoor Hij zichzelf verstaat."

Onder verwijzing naar Joh. 3:16 zegt hij:

"Dit sluit geen algemene verlossing in. Want ik spreek nu niet van koping of van toepassing van de verlossing of van de toepassing van de verlossing welke ongetwijfeld de uitverkorenen alleen eigen is, maar van dat geven van Christus in het Woord, hetwelk ons tot aannemen recht geeft. Omhelst dan deze Zaligmaker, Die aan u gegeven is en neemt Hem met danbaarheid en lofzegging aan. En indien gij zulks niet doet, ik heb u gezegd, gij zult de valse ijdelheden nawandelen en uw eigen weldadigheid verlaten.

"In dit Woord wordt Christus en Zijn eeuwige gerechtiheid en algenoegzaamheid u nabij gebracht, teneinde gij Hem aannemen, op uw eigen ziel toepassen zoudt door het geloof. Gij hebt niet nodig in de hemel op te klimmen, noch in de afgrond neder te dalen, om naar een Zaligmaker te zoeken. Want nabij u is het Woord (met Christus daarin), dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken."

Tot zover,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 23:54

hijwel schreef:
Kijk dit is een stuk duidelijk en en stuk minder veroordelend. Ik mag wel zeggen dat ik het in grote lijnen met je eens ben. Ik zal ff een paar puntjes aanhalen waar ik het niet mee eens ben.
Jij zegt dit: "ik zal je vertellen dat die stad mensenziel de poort niet maar zo openzet voor Imanuel" Sorry ik heb de boeken van bunyan nog nooit gelezen maar dat zal ik zeker een keer doen.

Ja moet je doen!

Ik wil nog 1 ding zeggen: jij hebt mischien het recht om te zeggen dat ik niet goed luister naar jou vragen. Maar wil je even reageren op 1 quote van mij:

Quote:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Johannes 3:16)

Dit is de genade die ik bedoel, jij kan zeggen dat ik de genade teveel belicht, maar ik weet zeker dat ik zijn genade nooit te veel belicht!!!

Jah tekst spreekt toch voor zich denk ik. Iemand die het ware zaligmakende geloof bezit is behouden!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 23:56

TheEdge schreef:Ik ga even off-topic:

De buren van mijn ouders zitten in de een of andere traditionele strenge kerk. Gaan elke zondag trouw naar de kerk met gebogen hoofd, houden zich aan allerlei regels (hoedje op, rokje aan, zondagsrust etc.), maar voelen zich vreselijk ongelukkig...

De status van "ellende" is blijkbaar wel bereikt, maar wanneer dan de verlossing en dankbaarheid komt, dat is maar afwachten. Want dat geeft God doorgaans maar aan heel weinig mensen: de dominee, de notaris en de dokter. Hen wordt geleerd dat ze niet moeten zoeken naar God, maar dat God zelf naar ze toe komt om ze te bekeren. En zolang dat nog niet gebeurd is, is het een kwestie van afwachten.

De reden dat ik dit hier post, is omdat ik deze sfeer heel erg proef bij Bouly. Ik word daar erg verdrietig van.

Nee het is geen kwestie van afwachten. Het is aleen niet alleen maar haleluja en vrede, maar je in evenwicht zien! En niet alleen maar ellende, en niet alleen maar verlossing. Wet en evangelie moeten we in evenwicht belichten!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 00:00

Klaas, ik denk dat we over een heleboel dingen hetzelfde denken. Alleen denk ik dat we eerst overtuigd moeten zijn van onze zonden, van onze ellende en van het oordeel wat ons wacht als we zo door leven. Ik wil wel zeggen dat de een zijn zonde meer voelt dan de ander, maar we moeten het wel inzien, anders hebben we God niet nodig!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 00:01

kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.

Nonsens, niet op de bijbel gegrond!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 nov 2003 00:06

Boely schreef:Klaas, ik denk dat we over een heleboel dingen hetzelfde denken. Alleen denk ik dat we eerst overtuigd moeten zijn van onze zonden, van onze ellende en van het oordeel wat ons wacht als we zo door leven. Ik wil wel zeggen dat de een zijn zonde meer voelt dan de ander, maar we moeten het wel inzien, anders hebben we God niet nodig!

Omschrijf ellende kennis eens. Misschien verheldert dat de discussie.

Mattheus 9:12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Markus 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Lukas 5:31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 nov 2003 00:16

Gershwin schreef:
Boely schreef:
Gershwin schreef:Ik had een vraag die je makkelijk kunt beantwoorden:
Gershwin schreef:
Laatste toevoeging aan het vragenlijstje richting Boely:

1. Ben je zelf 'bekeerd'?
a. ja; ga door naar vraag 2
b. nee; ga door naar vraag 3

2. Vertel? Hoe? of durf je niet van je Verlosser te getuigen?

3. Waarom neem je veel mensen die God persoonlijk kennen en Zijn vergeving ervaren hebben dan de maat over iets wat je zelf niet meegemaakt hebt?

Wat een onzin. Ik probeer me aan de bijbel te houden, en aan de leer die geleerd wordt in de Chr. Geref. Kerken, en in de (oud) ger. gem. (in Ned)(b.v.) (b.v.) geleerd worden. Ik snap echt niet wat er mis aan is. Ik vind echt dat we de naam van refo-web maar moeten veranderen in: evangelisch web ofzoiets!

Sorry, maar ik snap niet waarom je niet in elk geval op vraag 1 kunt antwoorden. Dan weten we op welke basis we verder kunnen praten... logisch toch? Als jij niet bekeerd bent, heb je geen recht uitspraken te doen over iets wat je niet kent. Als je het wel bent, kun je misschien vertellen hoe het gegaan is, dan kunnen wij ons daaraan spiegelen.

ik ben het weer niet eens dat alleen iemand die zegt bekeerd te zijn een mening mag hebben. Zo kunnen mensen die zeggen dat ze bekeerd zijn de meest grote kolder gaan verzinnen. Dit is een duidelijk dogmatisch punt en ik denk dat iedereen die zich in dogmatiek heeft verdiept hier over kan meepraten. Gaat het duidelijk naar beleving toe dan lijkt me enige voorzichtigheid gepast.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 00:53

Boely schreef:
Quote:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Johannes 3:16)

Dit is de genade die ik bedoel, jij kan zeggen dat ik de genade teveel belicht, maar ik weet zeker dat ik zijn genade nooit te veel belicht!!!

Jah tekst spreekt toch voor zich denk ik. Iemand die het ware zaligmakende geloof bezit is behouden!

Voorzich spreek het niet, want het is alleen genade.

Maar mijn vraag nog steeds aan jou, waarom denk jij dat ik de genade van God teveel belicht? Ik ben er juist van overtuigt dat ik het nooit te goed, en nooit genoeg kan belichten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 29 nov 2003 06:08

hijwel schreef:
Boely schreef:
Quote:

Voorzich spreek het niet, want het is alleen genade.

Maar mijn vraag nog steeds aan jou, waarom denk jij dat ik de genade van God teveel belicht? Ik ben er juist van overtuigt dat ik het nooit te goed, en nooit genoeg kan belichten.

Dat is zo, maar vergeet niet onze onmacht, onwil en onkunde om tot Christus te komen. Daar is die genade nu voor nodig.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 11:26

caprice schreef:Dat is zo, maar vergeet niet onze onmacht, onwil en onkunde om tot Christus te komen. Daar is die genade nu voor nodig.

Volgens mij zegt God dit ook niet, hij zegt niet: geloof, (maar bedenk wel dat je onkundig ben, dat je niet wil, en dat je geen macht heb om tot mij te komen) en je zult zalig zijn.

Nee! Hij zegt: Geloof, en je zult zalig worden.
Ik wil die oproep niet anders brengen dan dat Jezus dat heeft gedaan:
Jezus zij ook niet tegen zijn disipelen: Volg mij (maar bedenk wel dat je het niet kunt)

Ik geloof dat iedereen er achter zal komen dat hij God bij het geloven en bij het volgen nodig heeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 29 nov 2003 14:06

hijwel schreef:
caprice schreef:Dat is zo, maar vergeet niet onze onmacht, onwil en onkunde om tot Christus te komen. Daar is die genade nu voor nodig.

Volgens mij zegt God dit ook niet, hij zegt niet: geloof, (maar bedenk wel dat je onkundig ben, dat je niet wil, en dat je geen macht heb om tot mij te komen) en je zult zalig zijn.

Nee! Hij zegt: Geloof, en je zult zalig worden.
Ik wil die oproep niet anders brengen dan dat Jezus dat heeft gedaan:
Jezus zij ook niet tegen zijn disipelen: Volg mij (maar bedenk wel dat je het niet kunt)

Ik geloof dat iedereen er achter zal komen dat hij God bij het geloven en bij het volgen nodig heeft.

Maar hoe kan een zondaar die dood in de zonden en misdaden ligt hieraan gehoorzamen?
God zegt: Geloof, en gij zult zalig worden. Toen de mens nog niet gevallen was in het paradijs was hij daartoe in staat, maar nu niet meer. Daarom hebben wij iemand nodig die de schuld betaalt. Dat is Christus.

Terug naar “Archief”