Jaël schreef:Airke schreef:kurtyo schreef:Jaël schreef:Mijn zusje gaat vanaf nu op school in de gaten gehouden worden. Ze zit nu in groep 1, maar ze is zo wijs. we hebben ook al vaak de vraag gehad of ze hoogbegaafd is. in Januari toetsen ze haar, en kijken wat dan de uitslagen zijn.
ze is nu bijna 5, kent vrijwel alle letters, kan al behoorlijk wat woorden lezen, wat ze zich zelf aangeleerd heeft. maakt letters met haar lepel en vork aan tafel. heeft een zeer grote woordenschat. en kan zo maar bijv. een heel verhaal over een vuurtoren vertellen, wat dat voor is enzo. zonder dat ze er ooit geweest is.
thuis snappen we niet waar ze alle kennis die heeft vandaan heeft. School vindt ze nog wel leuk, alleen dat "saaie kleuren" vindt ze maar niks.
Ik ken mensen die op hun vijfde zelfstandig boekjes lazen... Tsja, wat is hb?
Vroeg lezen zegt niet zoveel. Ik las ook op m'n vijfde, net als m'n zusje, twee van m'n broertjes zelfs op hun vierde. Toch beschouw ik mezelf en het ene broertje zeker niet als hoogbegaafd, de andere twee zijn twijfelgevallen.De andere dingen die je noemt klinken ook niet echt afwijkend, gewoon een intelligent kind. Als ze aansluiting heeft bij leeftijdsgenootjes en het (zoals je zegt) leuk vindt op school, lijkt me er niks aan de hand.
blij dat te lezen,Ik heb ook een verstandelijk gehandicapt zusje (iq 53) dus vergeleken daar bij is ze super intelligent
Oké, ja dan kan ik me het voorstellen. Mijn reactie heeft ook wel te maken met het 'nest' waar ik uit kom.