Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 29 sep 2007 22:20

Boekenlezer schreef:Dat zou ik je toch niet aanraden, want dan gaat er wel héél erg veel overboord!
Kijk maar eens een dogmatiek in. De menswording van Christus, de Drieëenheid van God, de schepping van de wereld, de redding van de uitverkorenen, het gezag van de Heilige Schrift... en zo kan ik nog wel even door gaan.

Daar heb je ook wel weer gelijk in 8) Er zijn ook veel dogma's die gewoon waar zijn en daarom ook nodig. Maar er zijn ook dogma's die een zware last op iemands schouders leggen. Neem nu die 'tere vreze des heren'. Hier op het forum al drie verschillende meningen over de mogelijke betekenis van dit oud-Nederlandse begrip. Over dit soort verschillen zijn complete kerkscheuringen ontstaan. Alleen maar omdat dominee A een tekst uit de Bijbel iets anders uitlegt dan dominee B. Dominee A verheft zijn uitleg tot wet (ziedaar de geboorte van dogma nummer één), net als dominee B (en daar heb je dogma nummer twee).

Goed, een oud Joods gezegde is dat waar twee Joden bij elkaar komen, je drie verschillende meningen hebt. Lijkt ook wel van toepassing op ons gereformeerde soort. ;)

Ik begrijp goed dat wat je aantreft in kerken, dat het is om gefrustreerd van te raken, maar ik zou toch proberen daar iets evenwichtiger op te reageren.
Misschien is het nuttig, om niet te zien op mensen, maar op God: Hij vergadert zijn uitverkorenen. Gelukkig hangt dat niet van ons af, want dan was het een verloren boel.
Geen wonder ook dat je gefrustreerd raakt in een verzondigde wereld. Ik heb er ook last van.

't Is en blijft lastig. Hopen dat Openbaring snel in vervulling zal gaan ;)

@ Jantjes:
Interessant. Dus als jij als mens fouten maakt, zondigt tegen God, dan kun je volgens de Ger. Gem. niet meer terug naar God toe. (Ben benieuwd wie er dan nog aan het avondmaal durft te gaan)...

sela

Berichtdoor sela » 29 sep 2007 22:25

edit
Laatst gewijzigd door sela op 30 sep 2007 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 sep 2007 22:55

SDG schreef:
Raido schreef:Een preek van de gemiddelde GG-dominee gaat ook exegetisch wat dieper en blijft niet zo aan de oppervlakte ;)

Raido verwart exegese met vergeestelijken, vrees ik. :roll:
Ook dat is een manier van exegese, daarbij kun je hoog en laag springen (ik kan het tot op een bepaalde hoogte waarderen), hoe meer je vergeestelijkt (en dat is exegese) hoe meer je kunt vallen.

Als je niet exegetiseerd in een verhaaltje van een kansel, maak je daar geen fouten in. Als je niet vergeestelijkd, maakt je daar ook geen fouten in (uiteraard is er veel meer exegese dan die exegese, gelukkig).

Het is niet voor niets dat ik de afgelopen 4 weken 's avonds niet in GG-Noord zat, vanwege Boaz & Ruth preken....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

Berichtdoor Race406 » 29 sep 2007 23:18

Boekenlezer schreef:Van Henk Binnendijk herinner ik mij immers de onverteerbare uitspraak: 'als jij God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade.' (Even uit mijn hoofd geprobeerd. Heeft hij een keer in 1997 op een EO-jongerendag beweerd.)

Henk Binnendijk? Ik weet wel dat Peter Scheele dit eens heeft gezegd op de Jongerendag, zo'n 10 jaar geleden (1997 dus :wink: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2007 10:59

En heeft hij daarmee dan helemaal ongelijk? Als goed gereformeerden zijn we snel geneigd om te zeggen: Nee. Das remonstrants enzo. Maar Jezus zegt tegen Jeruzalem: JJeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. God wil, maar de mens wil het niet... en het gebeurt niet.... het staat er echt.... het lijkt me een serieuze bijbelse waarschuwing... en als die op de jongerendag dan ook wordt gegeven heb ik daar geen moeite mee. Hoewel we natuurlijk moeten waken voor eenzijdigheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2007 11:27

De uitspraak 'als je God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade' is hoe dan ook voluit remonstrants.

Natuurlijk staat dat in de Bijbel, de mens wil inderdaad niet. De mens ligt van nature in de dood en kan niet vanzichzelf tot God komen. Wij worden vaak gedreven door onszelf en hebben de pest aan God en vooral aan genade. Dat wil echter niet zeggen dat de oproep en de eis er zijn, je moet God zoeken. (Allemaal bijbelse oproepen).

Met de uitspraak 'als je God niet toelaat in je leven' (dat is fout inderdaad) staat Hij machteloos met zijn genade (en dat is dus het remonstrantse) de mens moet de keuze maken zodat God aan de slag kan met Zijn genade. Dan gaat de keuze voor God dus niet uit van Gods Geest maar vanuit jezelf.

Eilaasch, dat is zo remonstrants als de pest. God is niet afhankelijk van onze Goodwill.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 sep 2007 11:38

Optimatus schreef:

Waarom zou die erfenis verkwanseld zijn? Op welke gronden baseer je die uitspraak?

De gereformeerde erfenis, is die van de reformatie. Prof. Blauwendraad heeft in zijn boeken "Het is ingewikkeld geworden" en "De leer tegen het licht" fijntjes uitgelegd dat met name aan het begin van de 20e eeuw die gereformeerde leer zo is aangevuld met onbijbelse menselijke voorwaarden en gedachten, dat er van de zuiverheid van de reformatie weinig meer is overgebleven. Dat is overigens ook de gedachte van Klaas van der Zwaag.

Speedy schreef:

De stichting is nu helemaal besmet door de kritiek die er uit de achterban is gekomen.

Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen. Het gaat om kritiek uit een piepklein deel van een groep mensen, die ik niet eens achterban zou willen noemen. Kritiek die bovendien zo ongefundeerd is (nergens staat ook maar één concreet voorbeeld) dat het hier gaat om pure laster en roddel. Een kerkenraad onwaardig. Dat de kerkenraad niet eens concreet kan maken wat er mankeert aan JijDaar is een prachtig compliment voor de stichting.

Boekenlezer schreef:

Ik wil restloos terug naar de Bijbel zelf. En dan zonder tegenzin om de Bijbel diepgaand te bestuderen.

Van harte mee eens.

Elbert schreef:

Eerlijk gezegd weet ik niet of je dat zo kunt zeggen: dat zonder de stichting JijDaar er geen geestelijk leven in een gemeente zou zijn. Dat is me nogal een uitspraak. Want daarmee zeg je dat een gemeente eigenlijk geen gemeente genoemd kan worden. Dat werd zelfs van de gemeente in Korinthe door Paulus niet gezegd.

Ik heb dat zo niet gezegd en zou dat ook zeker niet willen beweren. Wat ik bedoel is: als er alleen onder ambtelijke leiding aan bijbelstudie gedaan mag worden (over verenigingen worden opgericht), dan schuilt hierin een groot gevaar. Namelijk dat de kerkenraad alleen bepaalt wat goed is voor een gemeente. Wat zie je dan in de praktijk? Dat in bepaalde kringen en gemeenten bijbelstudie, jeugdverenigingen, bijbelkringen, gebedskringen enzovoort verboden worden. Met inderdaad als gevolgd dat een gemeente gedwongen wordt de exegese van een kerkenraad te volgen en dus geestelijk volkomen doodbloed. Jij kent die voorbeelden ook wel.

Die commentator is duidelijk betrokken bij de stichting JijDaar (al is het misschien niet in de organisatie), anders schrijf je zo'n open brief niet.

Het kan dus ook een trouwe bezoeker (of regelmatige voorganger aldaar) zijn.

Jantjes schreef:

Nogmaals wat een modder gegooi. Het niveau is voor mij toch wel een stuk gedaald zoniet onder het minimum terecht gekomen, als het tenminste een brief van de Stichting Jij Daar is.
Niet dat ik die brief van de kerkenraad Ger. Gem Terwolde-De Vecht zo diplomatiek vind, deze brief is trouwens nergens te vinden, alleen commentaren er over.

Wat mij opvalt aan de open brief is dat er een oprechte, sympathieke en bewogen toon uitspreekt. Kun jij eens misschien concreet aangeven, met welke modder er gegooit wordt? Ik kan dat zo niet vinden. Inmiddels is trouwens ook de originele brief geplaatst, zie ik.

Nu, als dat een dienaar van het Goddelijke Woord moet zijn met zijn cynische schrijven is de inhoud zeker geen verbreiding van het Evangelie.

Ik lees slechts één scherpe cq cynische opmerking. Waar staat de rest? Wie zou trouwens niet cynisch worden als je zonder concrete beschuldiging wordt vergeleken met het werk van de satan. Wat een verschrikkelijke verantwoordelijkheid ook voor een kerkenraad als ze het werk van de Heere zo verdacht maken. Dat komt wel heel erg dicht bij het lasteren van de Heilige Geest.

Ik vind ook niet dat zij dat behoeve te doen want je hoeft je hoofd niet in een pot met drek te steken om te weten dat drek stinkt. Er is genoeg refonieuws in de media om te weten wat op de jongerenavonden besproken wordt.

Zo is het Jantjes. Onderzoekt geen der dingen en behoud zeker niet het goede. Laster, roddel en achterklap. Is dat wat jouw gemeente leert?

Samengevat begrijp ik dat het de kerkenraad van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht gaat om de evangelische inhoud van die jongerenavonden. Dus Christus aannemen / toe-eigenen in eigen kracht.

Als ik beweer Jantjes, dat jij een getrouwe dienaar van satan ben, moet ik dat dan niet kunnen aantonen met concrete voorbeelden? Zou jij het op prijs stellen om zo aangesproken te worden, zonder dat ik dat op enigerlei wijze hard kan maken?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 sep 2007 11:40

Raido schreef:De uitspraak 'als je God niet toelaat in je leven, staat Hij machteloos met zijn genade' is hoe dan ook voluit remonstrants.

Natuurlijk staat dat in de Bijbel, de mens wil inderdaad niet. De mens ligt van nature in de dood en kan niet vanzichzelf tot God komen. Wij worden vaak gedreven door onszelf en hebben de pest aan God en vooral aan genade. Dat wil echter niet zeggen dat de oproep en de eis er zijn, je moet God zoeken. (Allemaal bijbelse oproepen).

Met de uitspraak 'als je God niet toelaat in je leven' (dat is fout inderdaad) staat Hij machteloos met zijn genade (en dat is dus het remonstrantse) de mens moet de keuze maken zodat God aan de slag kan met Zijn genade. Dan gaat de keuze voor God dus niet uit van Gods Geest maar vanuit jezelf.

Eilaasch, dat is zo remonstrants als de pest. God is niet afhankelijk van onze Goodwill.

Wordt ons dan niet geleerd dat wij de Geest van God kunnen weerstaan? Ik denk toch dat dat het zelfde is als wat er met deze uitspraak bedoeld wordt.

Alleen vraag ik mij nu af of we niet offtopic gaan, want dit heeft niets te maken met de jongerenavonden, maar met een uitspraak van een eo jongerenadag van 10 jaar terug.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2007 12:44

Dan nog, formuleer die uitspraak dan anders want volgens mij zou (of heeft) Arminius exact zo gezegd hebben. Ik weet dat het er staat (het uitblussen van de heilige Geest), maar volgens o.a. Calvijn zijn er verschillende manieren van genade ;)

wederstaat altijd
Grieks altijd valt gij tegen den Heiligen Geest; namelijk die u door zijn woord overtuigt dat de leer van Christus de rechte zaligmakende leer is, en evenwel staat gij dezelve altijd tegen.

Het hoeft dus niet te slaan op de werking van de heilige Geest in een persoon, (onwederstandelijke werking, volgens mij volgens de Dordtse Leerregels).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 sep 2007 12:48

Ik volg je even niet.

Als het er staat dat wij de geest kunne weerstaan, dan klopt die uitspraak toch? waarom moeilijker maken dan het is? :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 30 sep 2007 13:24

Ger. Gem. Terwolde-De Vecht schreef:Tenslotte
Tenslotte, gemeente als ambtsdragers voelen we ons geroepen om vooral de ouders op te wekken om onze jongeren te waarschuwen voor het gevaar dat onze jongeren langzaam afwijken van de leer, die onder ons al zo lang is gepreekt.
Van welke leer dreigen de jongeren af te wijken? Gods Woord, of de GG wetten?
Ouders, spreek over de belangrijkste dingen, die ze moeten weten om welgetroost te leven en eenmaal zalig te sterven en ga ze in het leven voor, zodat ze kunnen merken waar het u in de eerste plaats om te doen is.
Ik heb nooit geweten dat ouders bij machte waren om hun kinderen zalig te maken... Ik zou ik die kronkel als kerkenraad zijnde eens willen spiegelen aan Gods Woord.
Het is niet de bedoeling om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Ook wij zijn een kerk waar gebreken te vinden zijn.
Zelfreflextie zowaar.
Ons past ootmoed en geen zelfverheffing. Toch mogen we in alle bescheidenheid zeggen, dat de Heere in onze gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad.
Is dit nu iets op een voetstuk plaatsen of iets in bescheidenheid zeggen?
(Dan volgt er een stuk tale kanaans)
De kerkenraad wil met ernst er op wijzen om te blijven bij de eenvoud van Gods Woord en het heil van uw ziel te zoeken onder de van God verordineerde genademiddelen onder ambtelijke leiding.
Duidelijke oproep, zo kan de kerkenraad iig met 'een gerust hart' de ouders en de bezoekers onder de tucht plaatsen.

En nee ik ben niet cynisch, maar ernstig bedroeft dat de leer zo naar de hand van de mens gezet kan worden en dat het blijkbaar niet belangrijk is dat jongelui bij 'bosjes' Gods Woord in een ander kerkgenootschap gaan belijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2007 17:37

Precies... voor mijn gevoel is men gewoon bang jongeren kwijt te raken... en bang omdat ze bij Jijdaar geen invloed op ze hebben... die angst lijkt me niet terecht.... als je de kerk centraal gaat stellen in plaats van Christus zelf kan ik me die angst voorstellen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Raido, hoe rijm je wat je zegt met wat Jezus zegt (en ik in mijn vorige post aanhaalde?). Blijkbaar is het toch niet zo aanvoudig als je stelt: (De mens wil toch niet). Dat zit hem in het verbond dat God met mensen sluit en hen daarin veel geeft maar de mensen dan ook verantwoordelijkheid geeft. Jeruzalem van toen is de kerk van nu.... En dan is dit denk ik een serieuze waarschuwing. De profeten letterlijk doden gebeurt niet, maar ze monddood willen maken gebeurt maar al te vaak.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 sep 2007 19:52

Speedy schreef:

Dan snap je het nog niet, want nu is al 100% duidelijk er komt GEEN antwoord. Hoe kan je een brief beantwoorden die anoniem is? En stel dat ie gestuurd is aan de kerkenraad (email wordt sowieso niet geaccepteerd) dan gaat ie gelijk bij de stukken niet te behandelen. Kerkorderlijk geen enkele waarde. Daarnaast kunnen alleen leden van de GG Tewolde reageren, omdat de brief van de kerkenraad aan hun is gericht. Dus er is weer heel veel publiciteit, roddel en achterklap waar maar 1 er bij wint dat is de duivel en er 1 hele grote schade oploopt en dat is de stichting Jijdaar.

De open brief is geschreven onder verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van RefoNieuws lijkt me, zoals gebruikelijk bij brieven die niet onder naam worden geschreven. Richting de kerkenraad vraag ik me af hoe je honderden brieven kunt versturen aan je gemeenteleden en dan ook nog verwachten dat er geen publiciteit over ontstaat. Wel heel erg naïef. En als de kerkenraad zelf volledig achter die brief staat en het in alle oprechtheid heeft geschreven, dan lijkt me die boodschap van grote waarde voor iedereen. In dat opzicht kan de kerkenraad geen enkel bezwaar hebben tegen publiciteit. Integendeel. Hoe meer mensen er kennis van nemen, hoe beter. Of heeft de kerkenraad misschien ook zelf drommels goed in de gaten dat hier sprake is van roddel en achterklap en dat het niet op harde feiten gebaseerd KAN worden? Tja, dan is men zeker niet blij met deze publiciteit, maar heeft men die ellende wel over zichzelf uitgeroepen.

Jantjes schreef:

Tevens maakt de openbriefschrijver de zelfde fout als K. van der Zwaag, J. Blauwendraad en A.A. Bart gedaan hebben namelijk om niet eerst persoonlijk naar die kerkenraad van Ger.Gem. Terwolde-De Vecht toe te stappen en het e.a. te gaan bespreken

Hoe weet je Jantjes dat er door de betreffende briefschrijver niet is gesproken met de kerkenraad? De brief van de kerkenraad is al bijna twee weken oud. Of misschien weigert de kerkenraad er wel over te spreken. Of misschien ook heeft de briefschrijver wel zeer slechte ervaringen in de persoonlijke contacten met deze kerkenraad. Gezien de ongenuanceerde uitlatingen van deze ambtelijke brief, kan ik me dat heel goed voorstellen.

Binnen de Ger. Gem. leeft een enorme angst dat jongeren de "leer van de kerk" loslaten. Men maakt zich dus niet bezorgd om de leer van de Bijbel, Gods Woord, maar om de "leer van de kerk". Daar ligt nu precies de bron van alle problemen. Als de leer van een kerk, gemeente of groep de plaats in neemt van het volle evangelie van Gods Woord, dan kan er nooit sprake zijn van geestelijk leven.

Christus Zelf geeft ons goede handvatten voor het herkennen van een ware gelovige: aan de vruchten kennen wij de boom. "De vrucht des geestes is in alle goedigheid, rechtvaardigheid en waarheid." Je hoeft niet bijster intelligent te zijn om te kunnen constateren dat deze vruchten ontbreken in de brief van de kerkenraad. En wie de jongerenavonden zelf bezoekt (echt een aanrader Jantjes!) proeft en smaakt dat die vruchten daar wel zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 30 sep 2007 21:04

Heb maar ff een mail gestuurd naar refo-nieuws.nl. Ik wil nu toch wel weten wie de schrijver is van die open brief.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2007 21:11

dan kan er nooit sprake zijn van geestelijk leven.

1. Als de GG dat zegt, is er geen geestelijk leven.
2. Ik geloof in Jezus Christus als mijn Verlosser.

Conclusie: of de GG zegt dat niet, of jij bent ongenuanceerd of ik geloof niet.

Terug naar “Archief”