Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 28 sep 2007 16:29

hallo, even een klein berichtje wat ik in deze topic kwijt wil:

Ik ben 16 en dan heb je zon leeftijd dat je veel waaromvragen gaat stellen,, en mijn ouders(refo) moeten die vragen maar beantwoorden:P

maargoed,, wat mij opvalt is dat ik op bijna alle waaromvragen geen antwoord krijg... (maar óók op vragen die te maken hebben met het 'leven'(denk oa aan sexualiteit)) behalve de rotsmoes(voor mij is het allang een ROTsmoes) dat 'wij' dit gewend zijn.. dus geen antwoord,,
ik denk dat dit in heel veel 'refo gezinnen' geldt. ik vind persoonlijk dat je je kinderen moet onderwijzen in de Bijbel,, mar óók dat je over alles moet kunnen praten en onderwijzen.

dus vandaar dat ik ook een beetje hekel heb aan refo's.

dit wou ik even kwijt:$

groetjes.

Ps. ik heb niet een erg goede relatie met mijn ouders,,mede omdat ik geen 'band' met hun voel,, dus moet ff soms stoom afblazen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 sep 2007 16:34

Ha Beetje-hekel-refo-hater,

Ik vroeg me in eerste instantie af wat je met dit topic wil!
Je uit je boos over refo's, maar...volgens mij uit je de boosheid over je ouders!

Inderdaad, er zijn zoveel waarom vragen! In plaats van mopperen is het misschien slimmer om hier je waarom vragen te posten zodat we met je mee kunnen denken, want daar heb je meer aan!

Kijk ook eens op http://www.refoweb.nl/vragenrubriek, ik vermoed dat al veel van je vragen gesteld zijn, gebruik de zoekmachine en kijk of je er wat mee kan!
Maar...met vragen ben je van harte welkom!

Succes!

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 20 jun 2008 14:34

Kortom: ik ben nog steeds nix wijzer geworden, sorry!
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 17:11

Kleding, en allerlei andere gewoonten zijn er niet zomaar. Het heeft een
oorsprong en een grond. Ik heb in 40 jaar heel wat zien veranderen,
zonder dat de grond bekend was. Is het niet jammer dat er niet op zoek
gegaan wordt naar de grond?

Het doel van kleding is bescherming, netheid, en je kunt er een stemming
mee uitdrukken. In de Bijbel staat beschreven hoe te kleden. Netheid
kan ook een bijdrage leveren, al is het heel gering. Het beinvloed het
gevoel, en het roept bepaalde gedachten op.
Kleding, bepaalde gebruiken. ze zijn niet het belangrijkste, en er over
twisten moet ook niet, maar zomaar afschaffen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 17:29

Rolf schreef:maar zomaar afschaffen?

Afschaffen hoeft ook niet. Sommige traditie's veranderen of vergelijden gewoon met de tijd, daar is niets nieuws aan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 18:42

Maar, is het ook goed de grond er van op te sporen. om zo goede
tradities, die een zekere waarde hebben, te behouden?

Reformatorische school in Zwolle krijgt haatmail.
Wat is wijs in deze?
Ik denk, bepaalde afwijkende tradities en principes niet onnodig in het
nieuws brengen.
En, indien mogelijk, een 'aantrekkingskracht' ook voor buitenkerkelijken.
Maar, er is ook een andere kant, zie Joh. 16 : 33b.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 19:15

Rolf schreef:Maar, is het ook goed de grond er van op te sporen. om zo goede
tradities, die een zekere waarde hebben, te behouden?

Traditie's (lees gewoonten) zijn iets tussen mensen die iets voort willen zitten, het is aan de nieuwe generatie of ze die traditie voort willen zetten, een nieuwe traditie starten of het van zich af willen zetten.

De gronden pogen te onderzoeken waarop of waarom heen een traditie is ontstaan kan geen kwaad lijkt mij. Het is m.i. beter iets te onderzoeken dan iets klakkeloos zonder nadenken of overwegen over te nemen.

Het is niet altijd mogelijk om de grond van bestaande tradities op te sporen. Sommige gronden zijn in de loop van de tijd verloren gegaan, bijgestuurd, veranderd. etc.

Rolf schreef:Wat is wijs in deze?
Ik denk, bepaalde afwijkende tradities en principes niet onnodig in het
nieuws brengen.
En, indien mogelijk, een 'aantrekkingskracht' ook voor buitenkerkelijken.
Maar, er is ook een andere kant, zie Joh. 16 : 33b.

Wat wijs is in deze weet ik niet zo direct. Ik denk dat voor mij zelf sprekende, dat je een ander zo min mogelijk kans moet geven om je geloof te belasteren.

Of ik het eens ben met de vraag of het nodig is om vlaggetjes en ander oranje materiaal niet te willen toestaan in taxibusjes laat ik even in het midden liggen. Wat je imho mijn opinie wel mag verwachten van een vervoers bedrijf, waar je een taxibus bij besteld, dat het bedrijf een representatieve taxibus levert. In dit geval dus zonder oranjetoeters en bellen. Het is dan aan het bedrijf om te beslissen of zij aan die vraag wel of geen gehoor aan of wil geven. Wil of kan het vervoersbedrijf niet aan de vraag van de klant voldoen, dan kan school overwegen om een ander vervoersbedrijf te benaderen. Je kunt het mijn inziens niet van een bedrijf eisen, tenzij er sprake is van contractuele bepalingen. Een vervoersbedrijf heeft altijd het recht om klanten te weigeren.

Waar jij op doelt met de aanhaling van zie Joh. 16 : 33b Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. is mij niet duidelijk, daar het vers in bredere context gelezen moet worden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2008 12:32

In verband met de uitzending van de discipelen door Jezus merkte onze dominee op dat wij in Nederland geen verdrukking lijden. Dat we dankbaar mogen zijn dat we hier leven.
Een keer een stukje onbegrip, een afkeurende opmerking hier en daar is nog niet wat met dat 'lijden' bedoeld wordt in de tekst uit Johannes. Ik denk dat je dan meer moet kijken naar landen waar christenen voor hun leven moeten vrezen...

Er zijn gewoonten in de refocultuur, maar ook in de andere kerken, die gewoon helemaal niet meer terug te leiden zijn naar de Bijbel. Wellicht heeft men ooit in het verleden een 'statement' moeten maken naar iets en is dat gebleven.

Ouders zouden hun kinderen wel moeten antwoorden en wellicht ronduit erkennen dat ze het niet weten, dat het altijd zo was, en er niet bij nagedacht is waarom het zo was.
In deze tijd wordt kinderen gevraagd zelf te denken en vragen te stellen.
Vroeger was het zo, punt uit. "Omdat ik het zeg!" en je had niet het lef ertegenin te gaan.

Het is geen schande als je als (groot-)ouder moet aangeven dat je het niet weet. Misschien is het een aansporing om ernaar op zoek te gaan...?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jun 2008 08:23

Riska schreef:Er zijn gewoonten in de refocultuur, maar ook in de andere kerken, die gewoon helemaal niet meer terug te leiden zijn naar de Bijbel. Wellicht heeft men ooit in het verleden een 'statement' moeten maken naar iets en is dat gebleven.

En dat bedoel ik! Zo is het denk ik ook met de leer gegaan. Stelling nemen tegen Kuyper (en Kuyper tegen anderen) en zodoende graaf je je steeds verder in in je gewoontes en je theologische dogma's, en daar kom je ook niet meer zo makkelijk vanaf. Om als kerk af te kondigen "Dat we het vanaf volgende week rigoreus anders gaan doen!" is wat erg kort door de bocht, niet dan? :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 jun 2008 16:46

Harm Jan schreef:Waar jij op doelt met de aanhaling van zie Joh. 16 : 33b Dit heb Ik tot u
gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking,
maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. is mij niet duidelijk, daar het vers in bredere context gelezen moet worden.
Verdrukking is er ook nu nog wel. Hoe meer je wil leven met de Bijbel
als richtsnoer, hoe minder sympathysanten er zijn. Dus, houd je dat
(als het kan) op de achtergrond.

@Riska
Er zijn inderdaad tradities en gewoonten die soms geen grond hebben,
andere wel.
Mijn opa verbood fotografie. "Gij zult U geen gesneden beeld, ... . Mogelijk
dat het (ik heb hem nooit gekend) daarvan afgeleid is. Mijn vader was het
daar ook niet mee eens. Je mag geen beeld maken, en dat aanbidden.
Maar er zijn (m.i.) ook een aantal goede tradities, die de laatste 30 - 40
jaar heel sterk zijn afgenomen. Is dat niet jammer?

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jun 2008 16:50

Rolf schreef:Maar er zijn (m.i.) ook een aantal goede tradities, die de laatste 30 - 40
jaar heel sterk zijn afgenomen. Is dat niet jammer?

Definieer ze eens? Wat versta jij onder 'goede' tradities?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2008 09:47

2x op een zondag naar de kerk gaan is een goede traditie, ook al mis ik wel eens een dienst.

Om maar een voorbeeldje te noemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2008 10:17

Marnix schreef:2x op een zondag naar de kerk gaan is een goede traditie, ook al mis ik wel eens een dienst.

Om maar een voorbeeldje te noemen.

En die is Bijbels te onderbouwen (de onderlinge bijeenkomsten).
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2008 11:33

de twee keer is niet Bijbels te onderbouwen. Dat we 2x op een zondag kerk hebben is gewoon een traditie. En in mijn ogen een goede.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2008 11:46

Marnix schreef:de twee keer is niet Bijbels te onderbouwen. Dat we 2x op een zondag kerk hebben is gewoon een traditie. En in mijn ogen een goede.

Als er staat dat we de onderlinge bijeenkomsten niet moeten nalaten, dan betekent dat in mijn ogen dat we de diensten zoveel mogelijk moeten bijwonen. In de begintijd kwamen ze misschien 1x bij elkaar, maar ook dat was een menselijke instelling. Maar 2x is een goede gewoonte. In de tempel was er ook al op de sabbath het ochtend- en het avondoffer. Zodoende zijn 2 diensten wel ergens op gebaseerd.
Heb je evenwel 1 dienst per zondag, dan is het niet verzuimen van de "onderlinge bijeenkomst" al iets makkelijker.. :wink:

Terug naar “Archief”