Rolf schreef:Maar, is het ook goed de grond er van op te sporen. om zo goede
tradities, die een zekere waarde hebben, te behouden?
Traditie's (lees gewoonten) zijn iets tussen mensen die iets voort willen zitten, het is aan de nieuwe generatie of ze die traditie voort willen zetten, een nieuwe traditie starten of het van zich af willen zetten.
De gronden pogen te onderzoeken waarop of waarom heen een traditie is ontstaan kan geen kwaad lijkt mij. Het is m.i. beter iets te onderzoeken dan iets klakkeloos zonder nadenken of overwegen over te nemen.
Het is niet altijd mogelijk om de grond van bestaande tradities op te sporen. Sommige gronden zijn in de loop van de tijd verloren gegaan, bijgestuurd, veranderd. etc.
Rolf schreef:Wat is wijs in deze?
Ik denk, bepaalde afwijkende tradities en principes niet onnodig in het
nieuws brengen.
En, indien mogelijk, een 'aantrekkingskracht' ook voor buitenkerkelijken.
Maar, er is ook een andere kant, zie Joh. 16 : 33b.
Wat wijs is in deze weet ik niet zo direct. Ik denk dat voor mij zelf sprekende, dat je een ander zo min mogelijk kans moet geven om je geloof te belasteren.
Of ik het eens ben met de vraag of het nodig is om vlaggetjes en ander oranje materiaal niet te willen toestaan in taxibusjes laat ik even in het midden liggen. Wat je imho mijn opinie wel mag verwachten van een vervoers bedrijf, waar je een taxibus bij besteld, dat het bedrijf een representatieve taxibus levert. In dit geval dus zonder oranjetoeters en bellen. Het is dan aan het bedrijf om te beslissen of zij aan die vraag wel of geen gehoor aan of wil geven. Wil of kan het vervoersbedrijf niet aan de vraag van de klant voldoen, dan kan school overwegen om een ander vervoersbedrijf te benaderen. Je kunt het mijn inziens niet van een bedrijf eisen, tenzij er sprake is van contractuele bepalingen. Een vervoersbedrijf heeft altijd het recht om klanten te weigeren.
Waar jij op doelt met de aanhaling van zie Joh. 16 : 33b
Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. is mij niet duidelijk, daar het vers in bredere context gelezen moet worden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.