sweap schreef:hoezo is de hervormde kerk een betere kerk dan de PKN? straks bestaat er nl geen hervormde kerk meer, want die gaat op in de PKN. ik ben nu Hervormd, maar onze kerk gaat wel mee, dus word ik PKN ja. en dat vind ik niet echt een vooruitgang, maar ik zie niet meegaan als afscheiden. en ger gem vind ik toch wel een danig verschil met hervormd. en er zijn dingen in de PKN waar ik het niet mee eens ben (bv homohuwelijk) maar als kerk mag je je eigen "regels" handhaven, dus zie ik het probleem toch eigenlijk niet echt.
De kerk mag zijn 'eigen' regels handhaven als ze maar wel zeggen dat hetgeen er 'verandert' wordt in de geloofsbelijdenis van de kerk (de PKN dus) overeenkomt met de Bijbel (wist niet goed hoe ik het moest zeggen, maar ik hoop dat je het begrijpt

). Dus als je meegaat met de PKN zeg je dus dat je bijv. het homohuwelijk goedkeurt op grond van de bijbel.
Ik ben zelf ook Ned. Herv. en dit is een van de redenen waarom ik echt niet mee kan gaan.
Ik heb nog meer redenen om niet mee te gaan.
Nog een: en dat is wel de eigenlijk oneerlijke stemming in de synode. Als je kijkt naar het aantal stemmen dat bep. districten hebben en de hoeveelheid 'kerkleden' ze vertegenwoordigen, komt dat ronduit niet overeen.
Als er gestemd werd naar aantal kerkleden, dan zou de PKN er nooit komen, maar helaas zijn het aantal stemmen van de districten niet 'gelijk' verdeeld.