Voorbereiding HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2007 19:28

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Jantjes schreef:Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Maar ik ken geen God van Wraak, ik ken juist een God van Liefde, die niets anders wil dan zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal. Ik denk dat als je het grote verlangen hebt om met God verzoend te worden, je nooit kunt weigeren.
Hier doel ik op als ik gezegd heb dat Abdijbiertje om 1:00 zich goed vind.
God is weldegelijk een God van wraak! Wij zullen nooit aan Zijn gerechtigheid genoeg kunnen doen. God is wel liefde maar alleen in Christus. Ook al heb je een verlangen om verzoend te worden daarmee bén je nog niet verzoend en hoor je niet aan het avondmaal.

Ah, op die manier. Dan nog beweer ik niet dat ik goed ben, maar dat ik dankzij de Genade van God, die tot iedereen komt, Hij mij in de gelegenheid stelt om tóch deel te nemen aan het Avondmaal. Dat is Liefde Jantjes, ontzagwekkende Liefde.

Aha, dat veranderd wel, maar niettegenstaande leert die ‘iemand’ waar jij het over had uit de Ger.Gem. dat er een algemene en een bijzondere genade is. Die bijzondere genade komt dus niet tot iedereen want Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat (uitverkiezing).

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 sep 2007 20:04

Met de uitverkiezing houd ik met niet bezig omdat
A: Ik Gods Plan niet kan doorgronden
B: Het niets afdoet aan je geloofsleven, want je weet het nooit zeker, en dat geldt voor iedereen.
C: Het in het geval van Avondmaal voor mij ook niet relevant is, omdat ik er verzekerd van ben dat ik op grond van mijn gedachten over het Avondmaal met eerbiedige tred kan en mag toetreden tot het Avondmaal. Daar heeft voor mij de Uitverkiezing niks mee te maken.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2007 20:55

Duidelijk, dat je van de uitverkiezing niets moet hebben en het is waar, daar weten wij niet van. Niettegenstaande kan je Saul niet gelijk stellen met David. Er is wel degelijk een ‘algemene en een bijzondere genade’ wat duidelijk in de geschiedenissen van Saul en David te vinden is. Als we de lijn denkbeeldig N.T. doortrekken zou je kunnen zeggen Saul en David gingen beiden aan het avondmaal en toch was Saul een verworpenen.
Aan het avondmaal deel nemen zegt niets. Het is een sacrament waarbij je jezelf kan bedriegen voor de eeuwigheid.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 sep 2007 21:02

Ben jij onze digitale tafelwachter? c|:)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2007 21:46

Maar ik ken geen God van Wraak, ik ken juist een God van Liefde, die niets anders wil dan zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal. Ik denk dat als je het grote verlangen hebt om met God verzoend te worden, je nooit kunt weigeren.

Ik zie nergens dat hij dat beweerd. Je interpreteert het wel op een zeer vreemde manier. Als je een verlangen hebt om met God verzoend te worden, of de genade in Jezus Christus heb mogen ontvangen, betekend dat juist dat je je zelf verre van goed vind, anders had je dat grote verlangen niet gehad, dan meen je het wel zonder te kunnen.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 sep 2007 23:23

Jantjes schreef:Duidelijk, dat je van de uitverkiezing niets moet hebben en het is waar, daar weten wij niet van. Niettegenstaande kan je Saul niet gelijk stellen met David. Er is wel degelijk een ‘algemene en een bijzondere genade’ wat duidelijk in de geschiedenissen van Saul en David te vinden is. Als we de lijn denkbeeldig N.T. doortrekken zou je kunnen zeggen Saul en David gingen beiden aan het avondmaal en toch was Saul een verworpenen.
Aan het avondmaal deel nemen zegt niets. Het is een sacrament waarbij je jezelf kan bedriegen voor de eeuwigheid.

Lag dit aan Saul die niet inzag wat hij met zijn leven moest doen en voor Wie hij moest leven, of lag dat aan God, Die het oordeel over Saul geveld had, voordat Saul daar ook maar iets aan kon doen?

Het is net als in het eerdere voorbeeld van Jacob en Ezau; Wij weten het omdat wij de Bijbel lezen, maar zij wisten van dat plan niet en konden er dan ook niet naar leven, net zo min als dat wij niet weten wat er met ons gebeurt. Daarom is de Uitverkiezing ook geen opmaat voor ons om uit te maken of wij aan het Avondmaal kunnen of niet. Wij mogen zeker weten dat er een Belofte is gegeven waar wij ons in geborgen kunnen voelen, ondanks ons zondige leven. Zolang ik me daarvan bewust ben en er naar blijf verlangen om met Hem de maaltijd te mogen genieten weerhoudt mij niets om aan het Avondmaal te gaan.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 sep 2007 08:38

Je geeft mooie antwoorden @Abdijbiertje om 1:00
Ik weet niet of die 'iemand' van de Ger.Gem. waar jij het over had ook mee leest hier, maar ik heb nog wat scherpe vragen aan jou. Ik ben natuurlijk geen digitale tafelwachter zoals leclerc schreef maar ik probeer mijzelf altijd wel te toetsen of er overeenstemming is met iemand (dat bij jij nu) die zegt de belofte te hebben en aan het avondmaal gaat.
Jij schreef:
Wij mogen zeker weten dat er een Belofte is gegeven waar wij ons in geborgen kunnen voelen, ondanks ons zondige leven.

Deze uitspraak van jou valt volgens de Ger.Gem onder de ‘algemene genade’ of een ‘verstandelijk geloof’ omdat iedereen kan weten, met bijvoorbeeld een bijbel studie, dat God een belofte gegeven heeft. Hoe wordt de belofte toegepast aan je hart? Jij schreef dat je dat kan voelen? Hou er wel rekening mee dat iedereen wel eens bewogen kan zijn onder b.v. een prediking of waar ook, algemene overtuiging rekent de Ger.Gem. (daarmee die door jou eerder genoemde persoon ‘iemand’) onder een historische geloof.
Je schreef eerder dat je een verlangen had om met God verzoend te worden, maar en verlangen is toch geen bezitten!
Ook al heb je vriendin een verlangen om Jezus te volgen en jij een verlangen om God te volgen is nog geen bezitting.

Toen het volk Israël gezegend was met uiterlijke zegeningen, verlost van vijanden rondom, zij het volk ‘Wij zullen ook den HEERE dienen, want Hij is onze God’. Jozua zei: Gij zult den HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God; Hij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven.
Jozua wist wel hoe het met dat volk gesteld was, het was een belofte van dat moment, want spoedig waren zij hun beloften vergeten en diende Hem niet meer. De belofte van dat volk Israël zat niet zo diep het was een opwelling.
Als wij voorspoed hebben kunnen we makkelijk wat beloven en geloven maar in tegenspoed geven we al spoedig God de schuld en komen de 'waaromvragen' en weg is het geloof en vertrouwen.

Vandaar mijn scherpe vraag aan jou. Mooi dat jij en je vriendin een verlangen hebt, maar dat is nog geen eed vanuit God vandaan.

André

Berichtdoor André » 26 sep 2007 09:08

Jantjes schreef:‘algemene genade’
‘verstandelijk geloof’
historische geloof.
Mijn naam is geen Abdijbiertje om 1:00, maar m.i. zijn deze bovenstaande begrippen hetzij tussen '..' of niet een door een kerkgenootschap bedachte omschrijvingen, zelf zou ik het graag als een onderdeel van dwaalleer omschrijven.
Immers om welke reden getoetst aan Gods wet zou je geen avondmaal mogen vieren, en dan graag niet vervallen in algemeenheden die in het formulier staan, maar die ook even uitwerken naar de praktijk. Met in ogenschouw nemend dat ieder mens een zondaar is?
Als wij voorspoed hebben kunnen we makkelijk wat beloven en geloven maar in tegenspoed geven we al spoedig God de schuld en komen de 'waaromvragen' en weg is het geloof en vertrouwen.
Wat mij betreft onzin, komt dat omdat ik wedergeboren/bekeerd ben?

Misschien reageer ik wat vreemd, maar het doet mij enorm zeer dat er mensen niet aan het avondmaal gaan om redenen die ik niet in Gods Woord lees.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 sep 2007 09:32

God is weldegelijk een God van wraak! Wij zullen nooit aan Zijn gerechtigheid genoeg kunnen doen. God is wel liefde maar alleen in Christus. Ook al heb je een verlangen om verzoend te worden daarmee bén je nog niet verzoend en hoor je niet aan het avondmaal.

De God die jij hier beschrijft is niet de God die ik ken uit de bijbel.
Sinds wanneer ben je niet verzoend als je Jezus Christus aanneemt als redder en verlosser en belijdt dat je alleen door Hem zalig kunt worden? Volgens Jezus' woorden in de bijbel ben je dan van hárte welkom aan het Avondmaal!
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 26 sep 2007 09:42

Jo'tje schreef:De God die jij hier beschrijft is niet de God die ik ken uit de bijbel.
Sinds wanneer ben je niet verzoend als je Jezus Christus aanneemt als redder en verlosser en belijdt dat je alleen door Hem zalig kunt worden? Volgens Jezus' woorden in de bijbel ben je dan van hárte welkom aan het Avondmaal!

Dat is precies de kern: Jantjes blijft volledig steken in het OT, terwijl in het NT duidelijk wordt dat het belijden van Jezus Christus als Verlosser en Zaligmaker voldoende is.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 sep 2007 09:44

Ik kom hier vanmiddag op terug als ik klaar ben met de colleges, maar Jantjes, zou je ondertussen even antwoord willen geven op mijn vraag mbt Saul. Ben benieuwd naar jouw visie.

Dat ik het niet met je eens ben kan ik je al wel vertellen, maar dat had je waarschijnlijk al wel verwacht.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 sep 2007 12:58

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Lag dit aan Saul die niet inzag wat hij met zijn leven moest doen en voor Wie hij moest leven, of lag dat aan God, Die het oordeel over Saul geveld had, voordat Saul daar ook maar iets aan kon doen?
maar Jantjes, zou je ondertussen even antwoord willen geven op mijn vraag mbt Saul. Ben benieuwd naar jouw visie.
De oorzaak lag voor honderd procent bij Saul terwijl God dat van tevoren besloten had.
De oorzaak van Judas om Jezus te verraden lag voor honderd procent bij Judas terwijl God het van tevoren besloten had. De uitverkiezing ontslaat ons niet van onze eigen verantwoordelijkheid. Het is een spanningsveld waar wij niet bij kunnen. Daarom is het ook Gods zijde waarvan wij niet weten. O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! (Ro 11:33).

Tegelijkertijd is Romeinen 8 vers 30 waar, waarstaat: En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Ro 9:18.

De tekenen van de uitverkiezing zijn Geloof, hoop en liefde (1 Thes 1:3, 4) en het dient om God te verheerlijken in Zijn oppermacht, onafhankelijkheid, wijsheid, genade, rechtvaardigheid en waarheid. (Rom 11:33) En om de mens te vernederen (Rom.9:20 en 1 Cor. 4:7).

Ja, het valt niet mee voordat een mensenhart zich daar bij neer legt dan moet er toch wel een 'bijzondere genade' aan te pas komen! en daar doel ik steeds op, op die bijzondere genade, want die is niet algemeen! en komt niet tot ieder mens.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 sep 2007 13:34

Riska schreef:
Jo'tje schreef:De God die jij hier beschrijft is niet de God die ik ken uit de bijbel.

Dat is precies de kern: Jantjes blijft volledig steken in het OT, terwijl in het NT duidelijk wordt dat het belijden van Jezus Christus als Verlosser en Zaligmaker voldoende is.

Dat kan iedereen, die een beetje bijbelstudie gedaan heeft, belijden en geloven.
Maar het wordt wat anders als het zo is zoals die vader die met zijn ongelukkige kind tot Jezus kwam om hem te genezen. Jezus zei tegen die vader ‘zo je kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk degene, die gelooft’. Die vader zei: Ik geloof! Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp. Kijk die vader was erachter gekomen dat hij uit zichzelf niet kon geloven, maar dat geloof en belijden geven dient te worden. Toen Jezus het kind genezen was dacht de menigte die er bij stond dat het kind gestorven was. Maar Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.

Kijk dat moed nu bij ons ook gebeuren wij moeten uit de doden opgewekt worden en dat gebeurden Oud Testamentair en ook heden Nieuw Testamentair.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2007 13:48

Jantjes schreef:Je geeft mooie antwoorden @Abdijbiertje om 1:00
Ik weet niet of die 'iemand' van de Ger.Gem. waar jij het over had ook mee leest hier, maar ik heb nog wat scherpe vragen aan jou. Ik ben natuurlijk geen digitale tafelwachter zoals leclerc schreef maar ik probeer mijzelf altijd wel te toetsen of er overeenstemming is met iemand (dat bij jij nu) die zegt de belofte te hebben en aan het avondmaal gaat.
Jij schreef:
Wij mogen zeker weten dat er een Belofte is gegeven waar wij ons in geborgen kunnen voelen, ondanks ons zondige leven.

Deze uitspraak van jou valt volgens de Ger.Gem onder de ‘algemene genade’ of een ‘verstandelijk geloof’ omdat iedereen kan weten, met bijvoorbeeld een bijbel studie, dat God een belofte gegeven heeft. Hoe wordt de belofte toegepast aan je hart? Jij schreef dat je dat kan voelen? Hou er wel rekening mee dat iedereen wel eens bewogen kan zijn onder b.v. een prediking of waar ook, algemene overtuiging rekent de Ger.Gem. (daarmee die door jou eerder genoemde persoon ‘iemand’) onder een historische geloof.
Je schreef eerder dat je een verlangen had om met God verzoend te worden, maar en verlangen is toch geen bezitten!
Ook al heb je vriendin een verlangen om Jezus te volgen en jij een verlangen om God te volgen is nog geen bezitting.

Toen het volk Israël gezegend was met uiterlijke zegeningen, verlost van vijanden rondom, zij het volk ‘Wij zullen ook den HEERE dienen, want Hij is onze God’. Jozua zei: Gij zult den HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God; Hij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven.
Jozua wist wel hoe het met dat volk gesteld was, het was een belofte van dat moment, want spoedig waren zij hun beloften vergeten en diende Hem niet meer. De belofte van dat volk Israël zat niet zo diep het was een opwelling.

Vandaar mijn scherpe vraag aan jou. Mooi dat jij en je vriendin een verlangen hebt, maar dat is nog geen eed vanuit God vandaan.

Het gaat er om of ze God willen dienen. Het verlangen zelf zegt nog niet alles inderdaad, het gaat er ook om om dat verlangen niet bij een verlangen te laten, maar in daden uit te laten komen. Als ze dat doen mogen ze zich uitverkoren weten en hoeven ze niet meer te twijfelen of ze een "Jakob" of een "Ezau" zijn... en dan mogen ze vrijmoedig aan de Avondmaalstafel plaatsnemen. God vraagt niet van ons om te wachten of we wel uitverkoren zijn, maar om te geloven en Hem te volgen en dienen en dan mogen we ons uitverkorenen weten, gewassen en geheiligd in het bloed van Christus. En dat verlangen is niet afgelopen als iemand gelooft. Moet je lezen wat Petrus schrijft aan gelovigen, mensen die hij een uitverkoren geslacht noemt.... dat ze mogen verlangen... Dat is een heel andere lijn dan die van jou waar verlangen eerst weg moet zijn en op alle fronten concreet gemaakt voordat het wat zegt.

1 Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, 2 en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt. 3 U hebt toch ondervonden hoe goed de Heer is? 4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2007 13:49

Mijn naam is geen Abdijbiertje om 1:00, maar m.i. zijn deze bovenstaande begrippen hetzij tussen '..' of niet een door een kerkgenootschap bedachte omschrijvingen, zelf zou ik het graag als een onderdeel van dwaalleer omschrijven.
'Bedachte omschrijvingen' klinkt alsof het daarmee dus onwaar is. Ook Schilder (en de rest van de GKv) heeft heel wat 'omschrijvingen' van bepaalde zaken die moeten gebeuren in het leven van Gods kinderen bedacht, ze zijn daarmee niet goed of fout.

Immers om welke reden getoetst aan Gods wet zou je geen avondmaal mogen vieren, en dan graag niet vervallen in algemeenheden die in het formulier staan, maar die ook even uitwerken naar de praktijk. Met in ogenschouw nemend dat ieder mens een zondaar is?
De hoofdreden lijkt mij het 'betuigen én verzegelen een gemeenschap aan het lichaam en bloed van Christus hebben', wanneer iemand niet is ingeplant in het Lichaam van Christus en niet is gewassen in het Bloed van Christus hij kan en mag niet aangaan.

Die persoon heeft geen gemeenschap aan (een verlangen naar is ook geen gemeenschap aan) het Lichaam en Bloed van Christus. Dat is iets wat in je persoonlijke leven geopenbaard zal worden, wanneer en hoe verschilt heel erg, maar God bekeerd altijd ordelijk (Ellende, Verlossing en Dankbaarheid) en dat zul je ook terug zien in je leven.

Ds. Egas heeft daar een keer een lezing over gehouden. Het draait om 'hoe weet ik mij 'gezekerd' in Christus: http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... oeving.doc '. Die zekerheid is er niet omdat je bent gedoopt, bent opgegroeid in de kerk, je de Bijbel kent, de Belijdenisgeschriften onderschrijft en gaat enkel en alleen om het werk van de Heilige Geest in jou hart. Met als je dingen (die goed zijn) van doop, via cath tot belijdenis maken je niet zalig.

Het gaat er om of ze God willen dienen.
Of ze God dienen of willen dienen? (als je het Bijbels bekijkt wil niemand God dienen, maar wil een mens dat pas na ontvangen genade echter staan er ook erg veel waarschuwingen in de Bijbel van overtuigde christenen die het goede liefhadden en het kwade haatten die naar de hel gingen. Daarom is het ook belangrijk om jezelf te beproeven en te kijken of jou ‘geloof’ inderdaad wel gewerkt is door de Heilige Geest en dat werk kun je herkennen aan de vruchten.
Het verlangen zelf zegt nog niet alles inderdaad, het gaat er ook om om dat verlangen niet bij een verlangen te laten, maar in daden uit te laten komen. Als ze dat doen mogen ze zich uitverkoren weten en hoeven ze niet meer te twijfelen of ze een "Jakob" of een "Ezau" zijn... en dan mogen ze vrijmoedig aan de Avondmaalstafel plaatsnemen.
Ik volg het nog niet helemaal. Schrijf je nu dat iemand mag aangaan met ‘enkel’ een verlangen naar de gemeenschap aan Christus?
Verder gaat het niet zozeer om verlangen of om daden in het Christelijke geloof. Wij christenen hoeven niet te laten zien dat wij zulke goede christenen te zijn door maar allemaal goede dingen te gaan doen, vanuit een christelijke overtuiging mensen soep geven bij wijze van spreken ;) Het gaat om de gemeenschap aan Christus, hoe meer je van Hem zult leren hoe meer Hij in jou openbaar komt. Hoe meer ‘ oefeningen in de genade (ofwel: groeien in het geloof)’ hoe meer Christus openbaar komt. (uiteraard zul je daar achter staan :P)
God vraagt niet van ons om te wachten of we wel uitverkoren zijn, maar om te geloven en Hem te volgen en dienen en dan mogen we ons uitverkorenen weten, gewassen en geheiligd in het bloed van Christus.
Dat zullen de Ger.Gem ook nooit ontkennen, nooit en te nimmer. Er is geen Ger.Gemdominee (en als ze er zouden zijn, conflicteerd dat met de leer van de Ger.Gem) die jou zal oproepen om af te wachten of om te wachten tot je zeker weet dat je uitverkoren bent.
Het gaat inderdaad om het geloof in de Heere Jezus Christus die ons wast én reinigd van onze zonden alleen moeten wij dat zelf (en ook je medechristenen) dat beproeven (om het goede te bewaren en het kwade uit te spugen) er is namelijk nogal wat verschil in geloof en geloof. Daar is de zelfbeproeving dus voor. Wanneer je jou geheiligd mag weten in het bloed van Christus is er geen enkele reden te verzinnen waarom je niet aan zou mogen gaan (tenzij er geen vrijmoedigheid is of wanneer iemand ‘openbare’ zonden gedaan heeft).
En dat verlangen is niet afgelopen als iemand gelooft. Moet je lezen wat Petrus schrijft aan gelovigen, mensen die hij een uitverkoren geslacht noemt.... dat ze mogen verlangen... Dat is een heel andere lijn dan die van jou waar verlangen eerst weg moet zijn en op alle fronten concreet gemaakt voordat het wat zegt.
Er zijn meerde vormen van verkiezing hè? Ook dat zul je wel weer onderschrijven ;) Petrus mag de mensheid dan een uitverkoren geslacht noemen, toch is Christus niet voor het gehele mensenlijke geslacht gestorven (anders zou ook de hele mensheid zalig worden).

'God zal niet laten varen wat Zijn hand begon', waar het om draait is het weten (bevinden) dat God inderdaad met Zijn hand in jou begonnen is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”