Mijn naam is geen Abdijbiertje om 1:00, maar m.i. zijn deze bovenstaande begrippen hetzij tussen '..' of niet een door een kerkgenootschap bedachte omschrijvingen, zelf zou ik het graag als een onderdeel van dwaalleer omschrijven.
'Bedachte omschrijvingen' klinkt alsof het daarmee dus onwaar is. Ook Schilder (en de rest van de GKv) heeft heel wat 'omschrijvingen' van bepaalde zaken die moeten gebeuren in het leven van Gods kinderen bedacht, ze zijn daarmee niet goed of fout.
Immers om welke reden getoetst aan Gods wet zou je geen avondmaal mogen vieren, en dan graag niet vervallen in algemeenheden die in het formulier staan, maar die ook even uitwerken naar de praktijk. Met in ogenschouw nemend dat ieder mens een zondaar is?
De hoofdreden lijkt mij het 'betuigen én verzegelen een gemeenschap aan het lichaam en bloed van Christus hebben', wanneer iemand niet is ingeplant in het Lichaam van Christus en niet is gewassen in het Bloed van Christus hij kan en mag niet aangaan.
Die persoon heeft geen gemeenschap aan (een verlangen naar is ook geen gemeenschap aan) het Lichaam en Bloed van Christus. Dat is iets wat in je persoonlijke leven geopenbaard zal worden, wanneer en hoe verschilt heel erg, maar God bekeerd altijd ordelijk (Ellende, Verlossing en Dankbaarheid) en dat zul je ook terug zien in je leven.
Ds. Egas heeft daar een keer een lezing over gehouden. Het draait om 'hoe weet ik mij 'gezekerd' in Christus:
http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... oeving.doc '. Die zekerheid is er niet omdat je bent gedoopt, bent opgegroeid in de kerk, je de Bijbel kent, de Belijdenisgeschriften onderschrijft en gaat enkel en alleen om het werk van de Heilige Geest in jou hart. Met als je dingen (die goed zijn) van doop, via cath tot belijdenis maken je niet zalig.
Het gaat er om of ze God willen dienen.
Of ze God dienen of willen dienen? (als je het Bijbels bekijkt wil niemand God dienen, maar wil een mens dat pas na ontvangen genade echter staan er ook erg veel waarschuwingen in de Bijbel van overtuigde christenen die het goede liefhadden en het kwade haatten die naar de hel gingen. Daarom is het ook belangrijk om jezelf te beproeven en te kijken of jou ‘geloof’ inderdaad wel gewerkt is door de Heilige Geest en dat werk kun je herkennen aan de vruchten.
Het verlangen zelf zegt nog niet alles inderdaad, het gaat er ook om om dat verlangen niet bij een verlangen te laten, maar in daden uit te laten komen. Als ze dat doen mogen ze zich uitverkoren weten en hoeven ze niet meer te twijfelen of ze een "Jakob" of een "Ezau" zijn... en dan mogen ze vrijmoedig aan de Avondmaalstafel plaatsnemen.
Ik volg het nog niet helemaal. Schrijf je nu dat iemand mag aangaan met ‘enkel’ een verlangen naar de gemeenschap aan Christus?
Verder gaat het niet zozeer om verlangen of om daden in het Christelijke geloof. Wij christenen hoeven niet te laten zien dat wij zulke goede christenen te zijn door maar allemaal goede dingen te gaan doen, vanuit een christelijke overtuiging mensen soep geven bij wijze van spreken

Het gaat om de gemeenschap aan Christus, hoe meer je van Hem zult leren hoe meer Hij in jou openbaar komt. Hoe meer ‘ oefeningen in de genade (ofwel: groeien in het geloof)’ hoe meer Christus openbaar komt. (uiteraard zul je daar achter staan

)
God vraagt niet van ons om te wachten of we wel uitverkoren zijn, maar om te geloven en Hem te volgen en dienen en dan mogen we ons uitverkorenen weten, gewassen en geheiligd in het bloed van Christus.
Dat zullen de Ger.Gem ook nooit ontkennen, nooit en te nimmer. Er is geen Ger.Gemdominee (en als ze er zouden zijn, conflicteerd dat met de leer van de Ger.Gem) die jou zal oproepen om af te wachten of om te wachten tot je zeker weet dat je uitverkoren bent.
Het gaat inderdaad om het geloof in de Heere Jezus Christus die ons wast én reinigd van onze zonden alleen moeten wij dat zelf (en ook je medechristenen) dat beproeven (om het goede te bewaren en het kwade uit te spugen) er is namelijk nogal wat verschil in geloof en geloof. Daar is de zelfbeproeving dus voor. Wanneer je jou geheiligd mag weten in het bloed van Christus is er geen enkele reden te verzinnen waarom je niet aan zou mogen gaan (tenzij er geen vrijmoedigheid is of wanneer iemand ‘openbare’ zonden gedaan heeft).
En dat verlangen is niet afgelopen als iemand gelooft. Moet je lezen wat Petrus schrijft aan gelovigen, mensen die hij een uitverkoren geslacht noemt.... dat ze mogen verlangen... Dat is een heel andere lijn dan die van jou waar verlangen eerst weg moet zijn en op alle fronten concreet gemaakt voordat het wat zegt.
Er zijn meerde vormen van verkiezing hè? Ook dat zul je wel weer onderschrijven

Petrus mag de mensheid dan een uitverkoren geslacht noemen, toch is Christus niet voor het gehele mensenlijke geslacht gestorven (anders zou ook de hele mensheid zalig worden).
'God zal niet laten varen wat Zijn hand begon', waar het om draait is het weten (bevinden) dat God inderdaad met Zijn hand in jou begonnen is.