Voorbereiding HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 sep 2007 19:34

Riska schreef:Terwijl het er juist om gaat, dat de Heer nodigt aan de Tafel en ons nieuwe kansen geeft...
Daar ben ik het niet mee eens.
Overeenkomstig de Schrift is het een ‘gedachtenismaal’ voor Gods volk die belijden met Paulus en schreef aan de Hebreen in Heb 9:15-17 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden. Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome; Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft.
Je moet er van overtuigd zijn (geroepen zijn) dat God met jou een ‘nieuw verbond’ gesloten heeft! Dat is wat anders dan een kans geven!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 24 sep 2007 21:39

Was het niet iets van dat wij belijden dat wij midden in de dood liggen en daarom God nodig hebben?
Dat zie ik wel als telkens weer nieuwe kansen :idea:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2007 06:52

Met nieuwe kansen bedoel ik dit: ik maak fout op fout, en als ik aanga aan het Avondmaal, waarin wij gedenken dat Hij voor onze zonden gestorven is (en opgestaan!!), dan reikt Hij mij in brood en wijn de hand en zegt: je mag het weer opnieuw proberen.
Hij wéét dat ik het dezelfde dag nog weer fout doe, maar toch reikt Hij mij altijd weer brood en wijn.

Dat is niet oppervlakkig of gemakkelijk - dat is wel in dankbaarheid leven voor wat Hij voor ons heeft gedaan...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 sep 2007 07:50

leclerc schreef:Was het niet iets van dat wij belijden dat wij midden in de dood liggen en daarom God nodig hebben?
Dat zie ik wel als telkens weer nieuwe kansen :idea:

Ik zou het toch iets anders willen formuleren.
Onze belijdenis dat we midden in de dood liggen heeft als tegenpool dat ons leven ergens anders ligt, nl. in Christus. Dat zegt het formulier dan ook: "wij zoeken ons leven buiten onszelf in Jezus Christus". Dat is meer dan een nieuwe kans, dat is nieuw leven: een realiteit waarvan we geloven en belijden dat die er in beginsel al is.

N.B. het avondmaalsformulier zegt het allemaal wel op een heel pastorale toon, om ook de meest aangevochten gelovigen te nodigen tot de tafel van de Heere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 sep 2007 08:17

Dank je voor de aanvulling Elbert.
ik had precieze tekst even niet paraat.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 sep 2007 08:30

Je hoeft niet specifiek nog is georepen te worden door God om aan het Avondmaal te gaan. Als jij mag weten dat God jou een nieuw leven gegeven heeft, dan is het gevolg dat je aan het Avondmaal mag. Waarom zou je nog een specifiek extra bevestiging willen hebben dat je aan het Avondmaal mag?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2007 10:36

Jezus riep de mensen in het algemeen op en in de kerk wordt ieder lid ook geroepen. Meer is er niet nodig. Iemand kan dus nooit zeggen: Hij roept me niet. Enkel: Ik wil niet / ik luister niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 sep 2007 11:02

Marnix schreef:Jezus riep de mensen in het algemeen op en in de kerk wordt ieder lid ook geroepen. Meer is er niet nodig. Iemand kan dus nooit zeggen: Hij roept me niet. Enkel: Ik wil niet / ik luister niet.

En toch is dat laatste reden voor veel mensen om niet aan het Avondmaal te gaan omdat ze bang zijn dat ze daarmee zichzelf een Oordeel eten en drinken. Aanstaande zondag is er in onze kerk weer H.A en ik ben er meer mee bezig dan de vorige keer, temeer omdat ik de laatste tijd met iemand in discussie ben over het "wel of niet aangaan". Ik merk heel sterk dat er vanuit de Ger. Gem. (de kerk waar die persoon elke zondag zit) wordt geleefd naar het risico om "niet goed genoeg" te zijn (voor zover je wél goed genoeg kunt zijn..). Maar ik ken geen God van Wraak, ik ken juist een God van Liefde, die niets anders wil dan zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal. Ik denk dat als je het grote verlangen hebt om met God verzoend te worden, je nooit kunt weigeren.

Het is min of meer hetzelfde vraagstuk als bij je belijdenis. Een vriendin van mij zat daar een tijd geleden ook mee. Ze twijfelde of ze het wel kon doen. Ik heb haar de vraag gesteld of ze Jezus wilde volgen. Toen zij daar "ja" op zei antwoorde ik dat er dan geen reden meer is om geen Belijdenis te doen. Zo ook met het Avondmaal. Natuurlijk zijn wij nooit "goed genoeg", dat zullen we nooit worden ook. Maar ondanks de onwil die er in mij leeft wil ik God graag volgen, ook al raak ik dat spoor geregeld kwijt. Dan is het toch mooi om te horen dat ONDANKS mijn geloofsleven God nog steeds aan mijn deur klopt om te vragen of ik met hem Avondmaal wil houden?!?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2007 14:12

Je vind jezelf wel goed, begrijpelijk, want wie vind zichzelf slecht?
Toch riep Christus mensen op die in zichzelf slechte waren.
Want wie gezond zijn hebben de dokter niet nodig.
We moeten de wet wel bij Christus houden anders heeft het geen zin.
Dan eten wij net eender als Judas aan de tafel met Christus en dat was een verworpenen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2007 15:56

Jantjes schreef:Je vind jezelf wel goed, begrijpelijk, want wie vind zichzelf slecht?

Waar beweerd Abdijbiertje om 1:00 dat?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 sep 2007 15:57

Jantjes schreef:Je vind jezelf wel goed, begrijpelijk, want wie vind zichzelf slecht?
Dan eten wij net eender als Judas aan de tafel met Christus en dat was een verworpenen.

Pardon? Heb jij zijn stuk wel echt gelezen?!?
Wat hij juist beschrijft is dat hij nooit goed genoeg is, maar dat er tóch een liefdevolle God is die nodigt aan de tafel. Evangelie! Ik vind dat Abdijbertje het hartstikke mooi heeft verwoord.
Maar de uitspraak dat hij zichzelf nogal goed vindt, mag je echt wel terugnemen. Hij geeft meerdere malen aan hoe dankbaar hij is dat er ondanks alles toch dat brood en die wijn is.
Begrijpend lezen, Jantjes..
pobody's nerfect

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 sep 2007 17:09

Jo'tje schreef:

Pardon? Heb jij zijn stuk wel echt gelezen?!?
Wat hij juist beschrijft is dat hij nooit goed genoeg is, maar dat er tóch een liefdevolle God is die nodigt aan de tafel. Evangelie! Ik vind dat Abdijbertje het hartstikke mooi heeft verwoord.
Maar de uitspraak dat hij zichzelf nogal goed vindt, mag je echt wel terugnemen. Hij geeft meerdere malen aan hoe dankbaar hij is dat er ondanks alles toch dat brood en die wijn is.
Begrijpend lezen, Jantjes..

Juist! Ik hoef niks meer toe te voegen.
@Jantjes: Dat ik er een andere visie op nahoud dan de jouwe hoeft niet te betekenen dat je mij kunt betichten van uitspraken die ik nooit heb gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2007 17:47

Inderdaad. Abdijbiertje gaf juist aan dat het niet gaat om ons goed zijn maar dat we als zondaars juist bij Christus terecht mogen. Goed lezen dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2007 18:27

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Maar ik ken geen God van Wraak, ik ken juist een God van Liefde, die niets anders wil dan zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal. Ik denk dat als je het grote verlangen hebt om met God verzoend te worden, je nooit kunt weigeren.
Hier doel ik op als ik gezegd heb dat Abdijbiertje om 1:00 zich goed vind.
God is weldegelijk een God van wraak! Wij zullen nooit aan Zijn gerechtigheid genoeg kunnen doen. God is wel liefde maar alleen in Christus. Ook al heb je een verlangen om verzoend te worden daarmee bén je nog niet verzoend en hoor je niet aan het avondmaal.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 sep 2007 18:54

Jantjes schreef:Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Maar ik ken geen God van Wraak, ik ken juist een God van Liefde, die niets anders wil dan zoveel mogelijk mensen aan het Avondmaal. Ik denk dat als je het grote verlangen hebt om met God verzoend te worden, je nooit kunt weigeren.
Hier doel ik op als ik gezegd heb dat Abdijbiertje om 1:00 zich goed vind.
God is weldegelijk een God van wraak! Wij zullen nooit aan Zijn gerechtigheid genoeg kunnen doen. God is wel liefde maar alleen in Christus. Ook al heb je een verlangen om verzoend te worden daarmee bén je nog niet verzoend en hoor je niet aan het avondmaal.

Ah, op die manier. Dan nog beweer ik niet dat ik goed ben, maar dat ik dankzij de Genade van God, die tot iedereen komt, Hij mij in de gelegenheid stelt om tóch deel te nemen aan het Avondmaal. Dat is Liefde Jantjes, ontzagwekkende Liefde.

Terug naar “Archief”