trouwen/belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 17 sep 2007 18:20

Tis inderdaad niet het belijdenis doen opzich, maar kijk...
Ik wil graag rustig op mn gemak alles doen, niet in de luie zin maar meer van goed orienteren op soort kerk omdat we allebei uit andere kerk komen en dan belijdeniscathechesatie.
Anders moeten we nu heel snel een kerk regelen, snel belijdeniscathechesatie gaan doen... dan moet het allemaal zo snel en overhaast zeg maar....

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 sep 2007 18:28

Daarom zou het ook raar zijn als een kerk daar een probleem van maakt, m.i.

Veel succes en plezier in ieder geval! Enneh, misschien kun je eens contact opnemen met de gemeente die je op het oog hebt? Scheelt een hoop gespeculeer.
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2007 18:44

Jannemaan schreef:Tis inderdaad niet het belijdenis doen opzich, maar kijk...
Ik wil graag rustig op mn gemak alles doen, niet in de luie zin maar meer van goed orienteren op soort kerk omdat we allebei uit andere kerk komen en dan belijdeniscathechesatie.
Anders moeten we nu heel snel een kerk regelen, snel belijdeniscathechesatie gaan doen... dan moet het allemaal zo snel en overhaast zeg maar....

Dat is ook heel verstandig. Zowel een huwelijk als Belijdenis doen zijn dingen waarbij je niet over één nacht ijs moet gaan, maar het goed moet overwegen. Je moet gewoon de tijd nemen zolang je die nodig hebt!

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 20 sep 2007 14:09

Ja maar je belooft niet veel anders als je trouwt voor de kerk dan met belijdenis doen.
Dus waarom wel trouwen voor de kerk en geen belijdenis doen?

Misschien heb je hier nog wat aan?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... t4903.html
Geloof, hoop en liefde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 sep 2007 14:15

Misschien heeft iemand nog wat tijd nodig om definitief voor God te kiezen. Mijn man is van huis uit Rooms Katholiek, maar deed er niets meer mee toen ik hem leerde kennen. Het zou voor hem te beladen geweest zijn om al gelijk belijdenis te doen voordat wij gingen trouwen. Wij zijn wel voor de kerk getrouwd. Ik vond het heel belangrijk om ook God een zegen te vragen voor het huwelijk. Ik denk alls hij belijdenis had "moeten" doen voordat wij gingen trouwen, hij niet in de kerk wilde trouwen, omdat hij nog niet definitief kan kiezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2007 08:00

Jannemaan schreef:Tis inderdaad niet het belijdenis doen opzich, maar kijk...

Als je dat aangeeft bij een kerk is dat vast wel mogelijk. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 23 sep 2007 19:49

Love2 schreef:Ja maar je belooft niet veel anders als je trouwt voor de kerk dan met belijdenis doen.

Het probleem is niet het belijdenis doen, maar het tijdsgebrek. IK zou dan nu binnen een week een kerk moeten zoeken wil ik gelijk meedoen met belijdenis cath.
Snap?

@ marnix, ik denk het ook wel.
We moeten maar us opzoek naar een kerk en eens met de dominee overleggen

André

Berichtdoor André » 23 sep 2007 20:42

Jannemaan schreef:
Love2 schreef:Ja maar je belooft niet veel anders als je trouwt voor de kerk dan met belijdenis doen.

Het probleem is niet het belijdenis doen, maar het tijdsgebrek. IK zou dan nu binnen een week een kerk moeten zoeken wil ik gelijk meedoen met belijdenis cath.
Snap?

@ marnix, ik denk het ook wel.
We moeten maar us opzoek naar een kerk en eens met de dominee overleggen
Als je wel tijd voor je vriendin vrij kunt maken, waarom zou je dat niet voor God kunnen? God is toch belangrijker dan je vriendin?

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2007 21:06

In onze kerkenraad is 'toevallig' (?) uitgebreid gesproken over waaraan een aantsaand bruidspaar zou moeten voldoen.
Daar hoort belijdenis doen niet bij.
In het gesprek met de dominee moet wel duidelijk worden waarom ze in de kerk willen trouwen. Dus niet omdat de familie het zo leuk zou vinden, om maar wat te noemen.

De ervaring leert dat dat vaak komt wanneer er kinderen komen en men toch een stuk geloofsopvoeding wil meegeven.
Belijdenis doen is niet iets wat je 'zomaar' doet, dat moet vooral uit het hart komen. En als je er nog niet aan toe bent, ben je er gewoon niet aan toe...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 sep 2007 21:48

Exact. Volgens mij wordt deze gedachte dan PKN-breed uitgedragen. In onze 'bondsgemeente', is belijdenis doen ook geen voorwaarde voor het huwelijk. En daar ben ik het mee eens.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 sep 2007 21:53

In de GerGem moet je beloven dat je het volgende seizoen belijdenis gaat doen. Dit ook meer met het oog op kinderen die vanaf dat moment verwacht kunnen worden ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 sep 2007 01:49

Gerdien B. schreef:In de GerGem moet je beloven dat je het volgende seizoen belijdenis gaat doen. Dit ook meer met het oog op kinderen die vanaf dat moment verwacht kunnen worden ;)

:-oo

Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 26 sep 2007 12:53

Als je wel tijd voor je vriendin vrij kunt maken, waarom zou je dat niet voor God kunnen? God is toch belangrijker dan je vriendin?

Je snapt het niet he?
Het gaat er niet om dat ik geen tijd heb om belijdenis cath te gaan volgen maar het gaat erom dat we nog geen kerk hebben gevonden waar we lid gaan worden. en aangezien alle de cathechesaties volgende week starten is het praktisch onmogelijk om zo snel een kerk te vinden, ook omdat we allebei 50kilometer afwonen van de plaats waar we gaan wonen. snappie?

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 26 sep 2007 14:36

Geloofsbelijdenis doen gaat allereerst over je geloof, maar je sluit je daarmee ook aan bij een kerk. Het lijkt mij knap stom als de kerkenraad gaat vertellen: Ik wil belijdenis doen, want ik ga trouwen, maar het kan goed zijn dat ik zo naar een andere kerk ga. Dan kun je m.i. beter wachten tot je getrouwd bent, en je je kerk gekozen hebt. Dan kun je er veel rustiger overnadenken.

Bij mij zal het er ook wel op neer komen dat ik pas belijdenis doe nadat ik getrouwd ben, en dat ook alleen om praktische redenen.

André

Berichtdoor André » 26 sep 2007 16:46

Jannemaan schreef:

Je snapt het niet he?
Het gaat er niet om dat ik geen tijd heb om belijdenis cath te gaan volgen maar het gaat erom dat we nog geen kerk hebben gevonden waar we lid gaan worden. en aangezien alle de cathechesaties volgende week starten is het praktisch onmogelijk om zo snel een kerk te vinden, ook omdat we allebei 50kilometer afwonen van de plaats waar we gaan wonen. snappie?
In je openingspost schrijf je dat jullie volgend jaar willen gaan trouwen, waarom kun je dan niet in je 'eigen' kerk belijdenis cathechesatie gaan volgen? Of wil je graag in dezelfde kerk gaan trouwen als dat je belijdenis gaat doen? Ik zou daar niet zo het voordeel/nadeel van inzien.
Maar misschien begrijp ik het idd gewoon niet.

Terug naar “Archief”