Boely schreef:Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."
Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.
Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?
Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.
Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!
Wij hebben nog steeds een vrije wil, maar wij willen niets meer dat goed is. Dat is wat overal geleerd wordt. Als ik verlang om me te bekeren of met een zonde te stoppen, dan is dat iets wat door God geschonken wordt.
Waarom vraagt Jezus ons dan om door die poort binnen te gaan, als wij dat niet mogen? Bovendien is de enge poort niet de poort naar God's oordeel, maar de poort waar de smalle weg tot behoud start.
En wat doe jij met de rest van die teksten?
Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben.
God's genade is een gift, enkel tot Zijn eer.
Waar staat dat God een voorwaarde stelt dat we moeten inleven dat we de dood verdient hebben, voordat God met Zijn genade kan komen? Dit is een gevolg, een eigenschap van het ware geloof. Geen voorwaarde.
Jer. 31 schreef:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden,omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Boely schreef:En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen. En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden. En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!
Samengevat: Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!
En Paulus dan? Voelde Paulus zich schuldig toen hij op zijn weg Christus tegen kwam? En wat zij Petrus toen de Joden in Hand. 2 zich afvroegen wat ze moesten doen? Even goed je ellende inleven? Nee! Bekeert u en laat u dopen!
Nogmaals, een beleving van zonde en schuld voor God is een vrucht van het geloof die God ons geeft. Niet een voorwaardelijk voorvoegsel.
Boely schreef:maar wat ik hier wel hoor is dat we voor God moeten kiezen. En dan speelt God daarin ook nog een bijrol. Dat is echt absoluut onjuist en ook hyper-onbijbels. Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen. En als je voor God zult staan en je bent niet bekeerd, zul je op 1000 vragen geen 1 antwoord hebben, maar zul je alleen maar kunnen zeggen: U bent eeuwig Rechtvaardig want dit heb ik verdiend! Daarom kun je beter op deze wereld Gods rechtvaardigheid inzien, voordat het te laat is! Dat wens ik jullie toe!
Kiezen voor God is hyper-onbijbels? Zeg me waar het staat dat God dit niet van ons vraagt? Ik heb je hierboven drie teksten gegeven van de velen die ik nog op zou kunnen zoeken, waar staat dat God van ons vraagt dat we voor Hem moeten kiezen.
Welke weg heeft God je geopenbaard dat je kiest voor God en je bekeerd, zonder dat je kiest en bekeerd, maar dat God dit doet?
Nogmaals: Alle dingen die mensen doen wat in het verlengde ligt van God's wil, is niet anders dan een geschenk van God waar God alle eer voor moet hebben. Maar God vraagt wel van ons om Zijn wil te doen!
Nogmaals, wat doe jij met dit?
Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.
Boely schreef:Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?
Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?
Er staan vele teksten in de bijbel die van ons vragen om ons te bekeren. Er is geen tekst die zegt dat we ons moeten laten bekeren. Dus de score is [alles-0] en dan is het in 1 keer wel duidelijk.
Rianne schreef:Om ff terug te komen op dse tekst "bekeer mij zo zal ik mij bekeren" dat zegt Jeremia die allang bekeerd is maar die voelt dat hij zonder God niet verder kan. Ook vraagt hioj dat voor het zondige volk. Hij weet dat het volk zich niet zal bekeren uit henzelf en daarom voelt hij dat God het moet doen. Wat de NBG-bijbel zegt vind ik niet echt juist.
God zegt dit over Efraïm, die bovendien ook nog (eeuwig) door God verworpen is. Wat jij vind van de NBG-vertaling, is niet echt een feit dat het dan onjuist is zoals de NBG het zo stelt. Alleen Menachem en Elyahu kunnen bepalen welke versie er het dichtst bij de grondtekst ligt.
Rianne schreef:Jezelf bekeren was de vraag???
onmogelijk!!!!
Onmogelijk voor de mensen, maar mogelijk in God's kracht.