Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 sep 2007 11:02

SimonT schreef:
Smurffie schreef:Oftewel; Elk individu die naar een publieke vrouw stapt is een zieke geest?

Mogge, wat is dit het groot ik ga SimonT's postings ff op de schop nemen, das een conclusie die jezelf trekt en die je nergens uit mijn postings kan halen!

Nee, eigenlijk aan de hand van JK's posting :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 sep 2007 11:07

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 19 sep 2007 11:41

Smurffie schreef:Oftewel; Elk individu die naar een publieke vrouw stapt is een zieke geest?

Ja, tot op een zekere hoogte wel. Maar het is maar net wat je onder een 'zieke geest' verstaat. Zondig zijn is wat mij betreft nog het meest te vergelijken met ziek zijn. Het is zo dat je God ermee pijn doet, maar uiteindelijk ook gewoon jezelf. Dat houdt één op één verband met elkaar.
Marnix schreef:Nou ja, we worden het denk ik niet helemaal eens :)

Laodicea schreef:Ook in een huwelijk is het echt niet de bedoeling dat je gaat lopen te ****** als konijnen. Ja, seks heeft daar een plaats, maar het is wel de bedoeling dat je daar bovenuit groeit. Dat zal bij de een vroeger zijn dan bij de ander, maar dat is wel het doel ja.

En hoe groeit je daar bovenuit? Door die begeerten een beetje te kunnen beheersen? Dat ongetwijfeld, maar als ik Paulus mag geloven heeft dan ook zijn grenzen:

1 Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt.
U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen.

Ik ben dus heel benieuwd hoe je dat "er boven uit groeien" concreet ziet. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Als ik me niet vergis, komt dat uit de Korinthiërsbrief toch? Prof. Van Bruggen heeft daar ook wel wat aardigs over geschreven dat het allemaal een beetje in verband brengt:
Beter trouwen dan branden

Het negende vers van 1 Korinthe 7 is meer bekend dan het achtste. De uitspraak dat trouwen beter is dan branden, wil er bij de bijbel­lezer beter in dan de uitspraak dat het goed is om ongetrouwd te blijven. Waarom is vers 9 veel beter bekend? Omdat men er iets inlegt dat de apostel niet bedoelt. Voor velen betekent vers 9 dat de ongetrouwde die verlangt naar het huwelijk, er beter aan doet om te trouwen. Het werkwoord branden wordt dan uitgelegd als: branden van verlangen, branden van begeerte. Tot deze uitleg wordt de bijbellezer uitgenodigd door verschillende nieuwe bijbel­vertalingen die het in deze trant vertalen: het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. Deze woorden (van begeerte) ont­breken echter in het Grieks en zij geven ook een wending aan het vers die helemaal niet past in het verband. Wij noemen daarvoor een aantal argumenten:
1. Wanneer Paulus de aanwezigheid van sexuele verlangens zou aanduiden als reden voor het huwelijk, zou hij zijn advies om on­getrouwd te blijven feitelijk beperken tot mensen die geen enkele aantrekking voelen tot het huwelijk. Zulke mensen blijven echter uit zichzelf al wel ongetrouwd.
2. Wanneer de apostel zou stellen dat men voor sexuele verlan­gens een uitweg moet zoeken, zou hij in strijd komen met vele andere bijbelplaatsen, ook uit zijn eigen brieven. De bijbel leert ons tegen veel sexuele verlangens en begeerten te strijden. De Schrift leert ons het huwelijk zeker niet te zien als een plaats waar men begeerten kan uitleven. En de praktijk bewijst dat de brand van de begeerte juist bij vele gehuwden toch een uitslaande brand wordt, die leidt tot overspel en echtscheiding. Toch beveelt de bijbel dan het blussen van de brand der begeerten en niet het zoeken van een uitlaatklep.
3. De apostel zou wel een lage dunk geven van het huwelijk wan­neer hij het hier ging aanbevelen als middel om eigen begeerten te bevredigen. In Efeze 5 spreekt de apostel wel anders over àe liefde van een man voor zijn vrouwen van een vrouw voor haar man.
4. Het begin van vers 9 mag niet vertaald worden zoals sommige vertalingen doen: "Indien zij zich niet kunnen beheersen ... " Het werkwoord kunnen komt niet voor in het Grieks en de apostel ge­bruikt een werkwoordsvorm die betekent dat mensen zich metter­daad niet beheersen. We moeten hier weer denken aan de Korin­thische situatie, aangeduid in hoofdstuk 6 van deze brief: gemeen­teleden accepteerden het als geoorloofd om een bezoek te brengen aan een hoer in de donkere wijken van de grote havenstad. Als dat nu gebeurt en als men wel ongetrouwd blijft maar tegelijkertijd sexuele omgang heeft, dan is dit ongeoorloofd. Er zijn geen drie wegen: huwelijk, ongetrouwd blijven en ongetrouwd omgang heb­ben met een man of vrouw. Er zijn maar twee wegen: ongetrouwd zijn en geen omgang hebben met man of vrouw óf trouwen.
5. Het werkwoord branden wordt, zoals Barré heeft aangetoond, bijna nooit zelfstandig gebruikt met de betekenis emotioneel in brand staan. In het Nieuwe Testament duidt dit werkwoord op het gerichtsvuur. Wie zondigt tegen God, krijgt te maken met zijn eeuwige toorn en voor hem dreigt het vuur. Spreuken 6, 26-29 waarschuwde reeds dat een man geen vreemde vrouw tot zich kan nemen zonder dat zijn kleren in brand vliegen. Je veroordeelt je­zelf tot Gods vuur, wanneer je overspel pleegt. In Korinthe be­schouwt men de buitenhuwelijkse relatie ten onrechte als een middelmatige zaak, waarover je je niet al te druk moet maken. Gaat de ongetrouwde man toch een vrouw opzoeken, dan behoort hij haar, zegt Paulus, te huwen. En gaat de weduwe toch een re­latie aan met een man, dan alleen in een tweede huwelijk Beter trouwen dan branden! Vrees God en eer het huwelijk.
Samenvattend kunnen we nu van vers 9 de volgende parafrase geven: "Het is goed om ongetrouwd te blijven. Maar dan ook werkelijk zonder gemeenschap te hebben met een andere man of vrouw. Heeft men toch sexuele omgang, dan mag dat geen vrij­blijvende incidentele zaak zijn met handhaving van de ongetrouw­de staat. Dit zou Gods toorn opwekken en onder zijn gerichts vuur vallen. Zo betekende het losbandige leven van Sodom dat deze stad verbrandde! Wanneer men een verhouding aanknoopt, dan moet het de huwelijksrelatie zijn. De ongetrouwde staat mag niet betaald worden met de prijs van overspel. En het is voor de on­getrouwde werkelijk geen capitulatie als hij toch trouwt: de bijbel verbiedt wel de zonde, niet het huwelijk."
De uitdrukking 'beter' (trouwen dan branden) impliceert niet dat Paulus hier slechts een vergelijking zou trekken tussen twee dingen die allebei goed zijn op zichzelf. Evenals in het Nederlands, kan ook in het Grieks het woord 'beter' gebruikt worden in een context waarin goed met kwaad wordt vergeleken. Paulus kiest voor deze 'zwakke' uitdrukking om een licht ironische aansluiting te krijgen bij de leuze die velen liet blijven in de ongehuwde staat, ook al leidde dit dan wel tot incidentele aberraties. In Korinthe vond men het incidenteel bezoeken van een hoer altijd nog beter dan zich door huwelijk aan een vrouw te verbinden. De apostel keert hun waarden schaal om. Waarom is voor Paulus het trouwen beter? Omdat die andere weg neerkomt op branden! Is het goed om geen omgang met een vrouw te hebben? Maar het is beter om te trouwen dan te branden!
Het negende vers van 1 Korinthe 7 betekent minder dan men er vaak in leest en het betekent anderzijds meer dan men denkt.
De apostel leert hier beslist niet dat de strijd tegen verlangens en begeerten geen plaats zou mogen hebben in het leven van de on­getrouwde. Men blijft als ongetrouwde niet zomaar vanzelf rein en zuiver voor God. De strijd om het lichaam en de geest als een tempel van de Heilige Geest te bewaren, is een opdracht voor ge­trouwden én ongetrouwden. En Paulus suggereert beslist niet dat men het gemakkelijker zou hebben gehad wanneer men maar ge­trouwd was geweest. Veel ongehuwden kunnen de indruk hebben dat sommige problemen opgelost zouden zijn in het huwelijk. Een gesprek met de mensen van een huwelijksconsultatiebureau zou hen snel uit de droom helpen. In Mattheüs 19, 12 lezen we over eunuchen die zo geboren zijn en over anderen die door de mensen gecastreerd zijn en in de derde plaats over mensen die zichzelf ge­sneden hebben terwille van het koninkrijk der hemelen. De Here Jezus spreekt dit raadselachtige woord nadat de apostelen ge­vraagd hebben of het maar niet beter is om helemaal niet te trou­wen, wanneer je je vrouw toch nooit kunt heenzenden. Men heeft dit woord van Jezus vaak uitsluitend betrokken op de ongehuwden, alsof dezen dan een bijzondere opoffering zouden opbrengen ter­wille van Gods rijk. Toch klopt dat niet helemaal. Er moet im­mers antwoord komen op de vraag van de discipelen of het huwe­lijk nog wel interessant is als het helemaal onontbindbaar is. Moet een mens niet de escape hebben uit zijn huwelijk wanneer zijn vrouw niet meer begeerlijk is of wanneer hij een andere wil ne­men? In antwoord op die vraag spreekt de Here het woord over de mensen die zichzelf snijden terwille van het rijk der hemelen. Door dit raadselachtig gezegde geeft Christus aan dat het ver­wachten van Gods koninkrijk van ons allen vraagt om niet langer onze lusten uit te leven. Terwille van de gehoorzaamheid aan God zullen wij ons allen veel bevrediging van begeerten moeten ont­zeggen. De getrouwde zal God met eigen man of vrouw moeten dienen en elk verlangen dat daarmee strijdt, moeten afsnijden. En de ongetrouwde zal eveneens tegen eigen vlees en bloed moeten ingaan, wanneer de dienst aan God elke onwettige verhouding af­snijdt. De wegen waarlangs getrouwden en ongetrouwden gaan, zijn verschillend. Maar zolang deze zich beide bewegen in de richting van Gods rijk, zijn het smalle wegen waar niet langer de lusten van het vlees gevolgd worden maar waar de mens zichzelf beperkt terwille van dat rijk en om niet buiten de smalle weg te gaan lopen.
Het is niet waar dat 1 Korinthe 7, 9 de ongetrouwde die niet tot het huwelijk komt, in vergelijking met de getrouwde afschildert als een 'brandende persoon', een onvervuld leven. Het vers be­tekent niet wat men er vaak in leest. Anderzijds geeft het iets aan dat er vaak niet in gelezen wordt. Terwijl de revolutionaire maat­schappijvernieuwers hun strijd tegen de discriminatie van de on­gehuwde combineren met een pleidooi voor het recht op alterna­tieve samenlevingsvormen, leert de apostel ons dat de herwaarde­ring van de ongehuwde staat nooit gepaard mag gaan met onder­waardering van het huwelijk. Elke speelruimte voor alternatieve leefvormen wordt hier weggenomen en getypeerd als plaats van Gods toornvuur. Dit heeft ook betekenis voor de wijze van omgaan in een verlovingstijd. De lichamelijke gemeenschap tussen man en vrouw behoort volgens dit bijbelwoord alleen een plaats te hebben binnen het huwelijk. De reden daarvoor lag al besloten in de verzen 3-4: alleen binnen de verplichting die man en vrouw hebben aan­gegaan kan gezegd worden dat de man bevoegdheid heeft over het lichaam van de vrouwen omgekeerd. Het woord bevoegdheid in vers 4 vloeide voort uit het feit van het aangegane huwelijk waar­op in vers 3 werd geduid. De Here beschermt de vrouw tegen een onbevoegd gebruik van haar lichaam en verlangt dat de man zich eerst door trouwbeloften verplicht om deze vrouw tot de zijne te nemen. Het is bij de lichamelijke gemeenschap van tweeën één: óf trouwen en bevoegdheid over elkaar ontvangen óf onbevoegd samenkomen en zich daarmee branden aan Gods toorn. Ten on­rechte wordt meer dan eens gezegd dat de bijbel zich eigenlijk niet uitlaat over de sexuele gemeenschap vóór het huwelijk. Het woord van vers 9 heeft betrekking op alle ongetrouwden, of zij nu ver­loofd zijn of niet: "Wanneer zij zich niet beheersen, moeten zij trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden". De bijbel verbiedt de lichamelijke omgang vóór het huwelijk omdat een mens niet geschapen is tot het uitleven van zijn natuurlijke verlangens, maar tot het goed beheer ervan. Buiten het huwelijk en in het huwelijk. Het feit dat ons lichaam een tempel van de Heilige Geest is, is nu eenmaal meer bepalend voor het christelijk leefpatroon dan al het andere.

Het is al met al een bewustwordingsproces. Het huwelijk is dat, het celibaat is dat ook, maar het voert langs andere wegen. Als je in het begin van het huwelijk nogal sexueel op elkaar gefocust bent, dan is dat normaal, maar als door de loop der jaren heen de sex de toetssteen van de relatie blijft, dan is er toch iets mis. Sowieso helpt het lichaam ook een handje mee, je wordt ouder, en vaak sexueel onaantrekkelijker. Toch zal zoiets in een goed huwelijk geen enkel verschil maken, juist omdat je van de hele persoon houdt. Dat proces gaat iedere gehuwde door, maar sommige kunnen die omslag niet maken.

Bij celibatairen heb je die omweg niet zozeer, dat is het grote verschil denk ik, maar de essentie blijft hetzelfde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2007 15:22

wel een heel verschil, huwelijk en celibaat. Op zich ben ik het eens met wat je schrijft.... alleen lijkt seks me sowieos geen toetssteen voor een relatie, ook in de beginfase niet. Dat het in het begin nog iets bijzonderder is omdat het nieuw is, oke... (zonder daarmee te stellen dat het ooit niet bijzonder meer zou zijn)

Maar voor mijn gevoel is wat je hier zegt heel iets anders dan wat je eerder zei... of anders verwoord :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 sep 2007 18:21

Ik heb hier al diverse dingen over gezegd en zie inderdaad nog steeds geen nieuwe argumenten voorbij komen.
Voor mij is het duidelijk dat het een op jezelf gerichte bevrediging is waarbij je hart onbevredigd blijft. Het heeft niets met liefde te maken.
Behalve eigenliefde dan.

En het begeren is voor mij ook een hekel punt in dit geheel.
Je zit aan een ander te denken die misschien helemaal niet in jouw gedachte gekoppeld wil worden met de seksuele fantasie die je erbij moet hebben om toch ook daadwerkelijk tot een hoogtepunt te komen.

Ik blijf me maar vasthouden aan wat Paulus zegt:
31 Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods.

Daar kan mijns inziens in het geheel geen sprake van zijn als je jezelf bevredigt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 sep 2007 18:41

Kun je dan wel ter ere van God eten, drinken, seks mét je partner hebben, werken, de krant lezen, etc., etc.?? Ik denk dat wij daarin bij álles wat we doen tekortschieten, maar dat wil níet zeggen dat je bepaalde dingen omwille van die tekst dan maar helemaal niet mag doen...

*edit: taalfoutje aangepast
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 sep 2007 21:59

LeChat schreef:Kun je dan wel ter ere van God eten, drinken, seks mét je partner hebben, werken, de krant lezen, etc., etc.?? Ik denk dat wij daarin bij álles wat we doen tekortschieten, maar dat wil níet zeggen dat je bepaalde dingen omwille van die tekst dan maar helemaal niet mag doen...

Ja, dat kan. Zou niet weten waarom niet. Al is alles wat we doen met zonde bevlekt. En ik denk zeker dat je bepaalde dingen omwille van die tekst helemaal niet kan of mag doen.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 19 sep 2007 22:28

rosalie83 schreef:
Jo'tje schreef:
Het is zeker niet mijn bedoeling om andere meningen belachelijk te laten lijken! En als ik geen antwoord heb, dan zeg ik dat wel gewoon.

Dat geloof ik ook wel ja, maar een antwoord geven heb je nog steeds niet gedaan ;)

Ik geloof dat ik de concrete vraag ff niet meer helder heb, maar volgens mij werd er gevraagd of ik in de bijbel kan aanwijzen dat zelfbevrediging goed is (ik zeg het nu met mijn eigen woorden). Dat kan ik niet, want -zoals ik al eerder zei- er staat volgens mij niets over in de bijbel. En iedereen interpreteert bijbelverzen die iets zeggen over seksualiteit weer anders.

De vraag was: ik stel dat de Bijbel zegt dat de bevrediging van seksuele lusten tussen 2 personen hoort te zijn. Dat zegt wat over zelfbevrediging. Kun je aanwijzen dat seksualiteit in de Bijbel ook geschapen is voor 1 persoon?
En een antwoord heb je idd toch steeds niet gegeven. En wat betreft het anders interpreteren van bijbelverzen, wat andere verzen mbt seksualiteit (en huwelijk?) interpreteer je dan zo, dat zelfbevrediging oke is?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2007 08:42

LeChat schreef:Kun je dan wel ter ere van God eten, drinken, seks mét je partner hebben, werken, de krant lezen, etc., etc.?? Ik denk dat wij daarin bij álles wat we doen tekortschieten, maar dat wil níet zeggen dat je bepaalde dingen omwille van die tekst dan maar helemaal niet mag doen...

Dat kan je ter ere van God doen ja. Dat we tekort schieten is wat anders dan dat we niet op zijn eer gericht zouden kunnen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 sep 2007 09:49

zekharyahu schreef:
rosalie83 schreef:
Jo'tje schreef:
Het is zeker niet mijn bedoeling om andere meningen belachelijk te laten lijken! En als ik geen antwoord heb, dan zeg ik dat wel gewoon.

Dat geloof ik ook wel ja, maar een antwoord geven heb je nog steeds niet gedaan ;)

Ik geloof dat ik de concrete vraag ff niet meer helder heb, maar volgens mij werd er gevraagd of ik in de bijbel kan aanwijzen dat zelfbevrediging goed is (ik zeg het nu met mijn eigen woorden). Dat kan ik niet, want -zoals ik al eerder zei- er staat volgens mij niets over in de bijbel. En iedereen interpreteert bijbelverzen die iets zeggen over seksualiteit weer anders.

De vraag was: ik stel dat de Bijbel zegt dat de bevrediging van seksuele lusten tussen 2 personen hoort te zijn. Dat zegt wat over zelfbevrediging. Kun je aanwijzen dat seksualiteit in de Bijbel ook geschapen is voor 1 persoon?
En een antwoord heb je idd toch steeds niet gegeven. En wat betreft het anders interpreteren van bijbelverzen, wat andere verzen mbt seksualiteit (en huwelijk?) interpreteer je dan zo, dat zelfbevrediging oke is?

Waar lees je dan dat de bijbel dit zegt? over die twee personen?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 sep 2007 10:53

leclerc schreef:
zekharyahu schreef:
rosalie83 schreef:
Jo'tje schreef:

Waar lees je dan dat de bijbel dit zegt? over die twee personen?

Zie vetgedrukt

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 sep 2007 16:26

Gen 2: 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 20 sep 2007 16:32

Als masturberen niet mag waarom straft God mensen dan die dat niet doen met meer kans op prostaat kanker? Nou ja, bij mannen uiteraard ;)

Veel mensen zeggen wel hier dat het zondig is enzo maar het komt er gewoon wel op neer dat super veel mensen het doen (dus ook christenen en mensen die op dit forum zitten!)

Is het normaal om te masturberen?

Veel jongens en meisjes doen het:

·Tussen de 11 en 13 jaar masturbeert 20% van de meisjes en 40% van de jongens.

·Rond het 16e jaar masturbeert 45% van de meisjes en 80% van de jongens.

·Van de volwassen vrouwen masturbeert 55%. Van de volwassen mannen 82%.

Masturbatie is dus heel gangbaar.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 sep 2007 16:36

Atheist1984 schreef:Als masturberen niet mag waarom straft God mensen dan die dat niet doen met meer kans op prostaat kanker? Nou ja, bij mannen uiteraard ;)

Bronvermelding graag, ik geloof daar namelijk niets van.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 20 sep 2007 16:37

tante-tortel schreef:Bronvermelding graag, ik geloof daar namelijk niets van.

Komt ie hoor :P

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1716
http://frontpage.fok.nl/nieuws/30761

Alsjeblieft :P

Terug naar “Archief”