Moderator: Moderafo's
Laodicea schreef:Dat is helemaal onbekend bij jullie???
Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:
De eros, die zich in eerste instantie voordoet als sexdrang, is eigenlijk een meertrapsraket. Het is ook wezenlijk goed van aard. Als je echter niet uitoefent door sex te hebben, dan gaat het zich vergeestelijken. Het gaat dus ook niet weg, het wordt niet onderdrukt, maar het krijgt haar ware aard.
Hoe dit concreet aanvoelt; dat is moeilijk te beschrijven, heel letterlijk voelt het vaak als zo'n kinderverliefdheid, met kriebels in de buik enzo. Het beleven van menselijke banden is intenser, meer gevoelsmatig, lieviger ook, zonder dan weer in gekweel te vervallen.
Laodicea schreef:Dat is helemaal onbekend bij jullie???
Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:
De eros, die zich in eerste instantie voordoet als sexdrang, is eigenlijk een meertrapsraket. Het is ook wezenlijk goed van aard. Als je echter niet uitoefent door sex te hebben, dan gaat het zich vergeestelijken. Het gaat dus ook niet weg, het wordt niet onderdrukt, maar het krijgt haar ware aard.
Hoe dit concreet aanvoelt; dat is moeilijk te beschrijven, heel letterlijk voelt het vaak als zo'n kinderverliefdheid, met kriebels in de buik enzo. Het beleven van menselijke banden is intenser, meer gevoelsmatig, lieviger ook, zonder dan weer in gekweel te vervallen.
Hippieblijhoofd schreef:Laodicea schreef:Dat is helemaal onbekend bij jullie???
ja, dat wist je toch wel? Ik vind het ook nog steeds iets vaags, eigenlijk.Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:
Kopieer wat je ghost-writer eens schreef, dat vond ik een duidelijk verhaal
Ik denk dat je heel goed moet begrijpen wat kuisheid is, en het idee overboord moet zetten dat het in essentie om sexloosheid gaat, om daar zinnig op te antwoorden. Maar als je eenmaal beseft wat kuisheid is, is het niet meer zo moeilijk om te begrijpen wat het voordeel is. Kuisheid geeft de liefde, die een gesteldheid van de ziel is, onderhavig aan de wil, gevoed door de emotie, mede geuit middels het lichaam, de mogelijkheid tot de volheid van haar mogelijkheden op te bloeien.
Kuisheid maakt dat we geen atoom meer zijn in een onmetelijke ruimte, die slechts dient als achtergrond voor ons eigen bestaan, als versiering van onszelf, maar dat we onszelf hervinden in de relaties met onze naasten, onze omgeving, onze geliefden, en onze God.
Laodicea schreef:Hippieblijhoofd schreef:Laodicea schreef:Dat is helemaal onbekend bij jullie???
ja, dat wist je toch wel? Ik vind het ook nog steeds iets vaags, eigenlijk.Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:
Kopieer wat je ghost-writer eens schreef, dat vond ik een duidelijk verhaal
Ik weet dat het bij Gereformeerden iets meer onbekend is dan bij ons (in theorie dan, veel, wellicht de meeste katholieken weten eigenlijk ook niet wat hun geloof inhoud) maar ook bij jullie was er bijvoorbeeld een traditie van diaconessen, al weet ik daar het fijne niet van.
Maar dit bedoelde je?Ik denk dat je heel goed moet begrijpen wat kuisheid is, en het idee overboord moet zetten dat het in essentie om sexloosheid gaat, om daar zinnig op te antwoorden. Maar als je eenmaal beseft wat kuisheid is, is het niet meer zo moeilijk om te begrijpen wat het voordeel is. Kuisheid geeft de liefde, die een gesteldheid van de ziel is, onderhavig aan de wil, gevoed door de emotie, mede geuit middels het lichaam, de mogelijkheid tot de volheid van haar mogelijkheden op te bloeien.
Kuisheid maakt dat we geen atoom meer zijn in een onmetelijke ruimte, die slechts dient als achtergrond voor ons eigen bestaan, als versiering van onszelf, maar dat we onszelf hervinden in de relaties met onze naasten, onze omgeving, onze geliefden, en onze God.
Ik denk dat je dat nog steeds als vaag kunt omschrijven ben ik bang.Maar dat is met elk gevoel denk ik zo. Je kunt pas werkelijk weten hoe het voelt als je het zelf ervaart, en dan kun je het wel enigzins in woorden proberen te gieten, maar het blijven tot op zekere hoogte abstracties.
[ghost-van-Laodicea] Je bent je ervan bewust dat seksuele bevrediging niet het belangrijkste en het mooiste doel van je relatie is, maar dat die ook weer in dienst staat van een mooier, groter geheel. Dat grotere geheel, dat groter goed, is niet gericht op 'wat heb ík eraan', maar meer op 'wat is goed voor de ander?' en 'ik wil die ander door-en-door leren kennen' - als persoon, en niet als lust-object. Juist door je op het hogere doel te richten, negeer je de seksuele aantrekkingskracht niet, maar laat je die op z'n rechtmatige - tweede - plaats functioneren.[/ghost-van-Laodicea]
Marnix schreef:JK, als je erbij fantaseert over Jan en Alleman, is het dan ook oke? Wat moet je dan met de bijbeltekst dat je al echtbreuk pleegt als je een vrouw aanziet om haar te begeren? Ben benieuwd naar je uitleg, misschien heb je die al gegeven maar dan ben ik dat vergeten
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten