Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 sep 2007 11:53

Behoefte aan seks opsparen en 'vergeestelijken'?? Wat moet ik me dáár bij voorstellen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 sep 2007 11:53

Dat wilde ik dus nèt gaan vragen!

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 18 sep 2007 12:01

Dat is helemaal onbekend bij jullie???

Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:

De eros, die zich in eerste instantie voordoet als sexdrang, is eigenlijk een meertrapsraket. Het is ook wezenlijk goed van aard. Als je echter niet uitoefent door sex te hebben, dan gaat het zich vergeestelijken. Het gaat dus ook niet weg, het wordt niet onderdrukt, maar het krijgt haar ware aard.

Hoe dit concreet aanvoelt; dat is moeilijk te beschrijven, heel letterlijk voelt het vaak als zo'n kinderverliefdheid, met kriebels in de buik enzo. Het beleven van menselijke banden is intenser, meer gevoelsmatig, lieviger ook, zonder dan weer in gekweel te vervallen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 sep 2007 12:32

Laodicea schreef:Dat is helemaal onbekend bij jullie???

Ik heb even terug al een mooi quote'je gegeven over kuisheid. Maar het valt moeilijk goed in woorden te vngen, zoals bij elk gevoel eigenlijk. Maar goed, een poging dan:

De eros, die zich in eerste instantie voordoet als sexdrang, is eigenlijk een meertrapsraket. Het is ook wezenlijk goed van aard. Als je echter niet uitoefent door sex te hebben, dan gaat het zich vergeestelijken. Het gaat dus ook niet weg, het wordt niet onderdrukt, maar het krijgt haar ware aard.

Hoe dit concreet aanvoelt; dat is moeilijk te beschrijven, heel letterlijk voelt het vaak als zo'n kinderverliefdheid, met kriebels in de buik enzo. Het beleven van menselijke banden is intenser, meer gevoelsmatig, lieviger ook, zonder dan weer in gekweel te vervallen.

???????????????????????????????????????????????
Het wordt er niet duidelijker op.... :P
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 sep 2007 13:34

ja, dat wist je toch wel? Ik vind het ook nog steeds iets vaags, eigenlijk. ;)

Kopieer wat je ghost-writer eens schreef, dat vond ik een duidelijk verhaal ;)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 18 sep 2007 13:46

Hippieblijhoofd schreef:

Ik weet dat het bij Gereformeerden iets meer onbekend is dan bij ons (in theorie dan, veel, wellicht de meeste katholieken weten eigenlijk ook niet wat hun geloof inhoud :schaterlach: ) maar ook bij jullie was er bijvoorbeeld een traditie van diaconessen, al weet ik daar het fijne niet van.

Maar dit bedoelde je?
Ik denk dat je heel goed moet begrijpen wat kuisheid is, en het idee overboord moet zetten dat het in essentie om sexloosheid gaat, om daar zinnig op te antwoorden. Maar als je eenmaal beseft wat kuisheid is, is het niet meer zo moeilijk om te begrijpen wat het voordeel is. Kuisheid geeft de liefde, die een gesteldheid van de ziel is, onderhavig aan de wil, gevoed door de emotie, mede geuit middels het lichaam, de mogelijkheid tot de volheid van haar mogelijkheden op te bloeien.

Kuisheid maakt dat we geen atoom meer zijn in een onmetelijke ruimte, die slechts dient als achtergrond voor ons eigen bestaan, als versiering van onszelf, maar dat we onszelf hervinden in de relaties met onze naasten, onze omgeving, onze geliefden, en onze God.

Ik denk dat je dat nog steeds als vaag kunt omschrijven ben ik bang. :) Maar dat is met elk gevoel denk ik zo. Je kunt pas werkelijk weten hoe het voelt als je het zelf ervaart, en dan kun je het wel enigzins in woorden proberen te gieten, maar het blijven tot op zekere hoogte abstracties.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 sep 2007 13:55

Laodicea schreef:
Hippieblijhoofd schreef:

Ik weet dat het bij Gereformeerden iets meer onbekend is dan bij ons (in theorie dan, veel, wellicht de meeste katholieken weten eigenlijk ook niet wat hun geloof inhoud :schaterlach: ) maar ook bij jullie was er bijvoorbeeld een traditie van diaconessen, al weet ik daar het fijne niet van.

Maar dit bedoelde je?
Ik denk dat je heel goed moet begrijpen wat kuisheid is, en het idee overboord moet zetten dat het in essentie om sexloosheid gaat, om daar zinnig op te antwoorden. Maar als je eenmaal beseft wat kuisheid is, is het niet meer zo moeilijk om te begrijpen wat het voordeel is. Kuisheid geeft de liefde, die een gesteldheid van de ziel is, onderhavig aan de wil, gevoed door de emotie, mede geuit middels het lichaam, de mogelijkheid tot de volheid van haar mogelijkheden op te bloeien.

Kuisheid maakt dat we geen atoom meer zijn in een onmetelijke ruimte, die slechts dient als achtergrond voor ons eigen bestaan, als versiering van onszelf, maar dat we onszelf hervinden in de relaties met onze naasten, onze omgeving, onze geliefden, en onze God.

Ik denk dat je dat nog steeds als vaag kunt omschrijven ben ik bang. :) Maar dat is met elk gevoel denk ik zo. Je kunt pas werkelijk weten hoe het voelt als je het zelf ervaart, en dan kun je het wel enigzins in woorden proberen te gieten, maar het blijven tot op zekere hoogte abstracties.

Dat is inderdaad nog steeds ontzettend vaag :P
Dit bedoelde ik:
[ghost-van-Laodicea] Je bent je ervan bewust dat seksuele bevrediging niet het belangrijkste en het mooiste doel van je relatie is, maar dat die ook weer in dienst staat van een mooier, groter geheel. Dat grotere geheel, dat groter goed, is niet gericht op 'wat heb ík eraan', maar meer op 'wat is goed voor de ander?' en 'ik wil die ander door-en-door leren kennen' - als persoon, en niet als lust-object. Juist door je op het hogere doel te richten, negeer je de seksuele aantrekkingskracht niet, maar laat je die op z'n rechtmatige - tweede - plaats functioneren.[/ghost-van-Laodicea]

(enkel je nickname aangepast)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 18 sep 2007 14:13

Ohja die. Nou ja, helemaal mee eens natuurlijk. Alleen zit er nog meer aan vast, n.l. dat stukje wederkerigheid. Dat het ook echt goed voelt. Voor jezelf, nee dat moet uiteraard niet niet op de eerste plaats staan, maar ook niet weggecijfert worden lijkt me.

Maar goed, maar goed, woorden he? ;)

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 18 sep 2007 15:02

@ Laodicea
Bedoel je met die stukjes die je hier gepost hebt, te zeggen, dat als je je niet bevredigt, maar vergeestelijkt, dat dan je liefde voor de ander dieper, groter wordt?
Dat begreep ik er tenminste uit, als het anders is, lees ik het zo wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2007 15:40

Voor singles kan ik me er nog wel een beetje in vinden.... maar als je een relatie hebt? Of is dit de verklaring voor Paulus betoog dat het beter is om vrijgezel te blijven? :)

Onderbouw het eens iets meer vanuit de Bijbel ipv vanuit gevoel :)
In de Da Vinci las ik bijvoorbeeld over de Priorij en dat ze daar denken dat juist in de seksuele eenheid tussen man en vrouw het goddelijke ervaren zou kunnen worden. En dat voelde bij hen ook goed. Vandaar dat ik wat sceptisch tegenover onderbouwingen vanuit hetgevoel sta.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 sep 2007 16:11

Tot nog toe heeft nog niemand me kunnen overtuigen dat masturbatie vanuit de bijbel bezien zondig zou zijn. Het lijkt er nu op dat de discussie weer een beetje opnieuw begint :)
Ik denk niet dat we er zo uitkomen.. men blijft het toch verschillend zien. Ik vind er niets mis mee als je jezelf zo nu en dan helpt je seksuele behoefte te bevredigen en vergelijk het nog steeds met 'trek hebben in cola en dus een glaasje cola nemen'. Anderen zien het als iets stiekems of als iets dat hoort bij getrouwde mensen. Ook prima.

Dat van de kuisheid zie ik niet helemaal zitten... of ik moet je verkeerd begrijpen Laodicea :)
Het punt is ook dat je heus niet élke keer als je maar even zin hebt hoeft te masturberen; enige vorm van zelfbeheersing kan nuttig zijn :)
Maar jij bedoelt dat je het áltijd op moet sparen om zo je liefde naar een hoger plan te tillen? Ik zie de juistheid van die bewering niet helemaal in =)
(correct me if i'm wrong =) )
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 sep 2007 16:21

En hoe uit je dan uiteindelijk weer die 'geestelijke verrijking'?
Ik zie het praktisch allemaal nog niet zo voor me eerlijk gezegd.
Heb ook nog nooit iemand erover gehoord eigenlijk.
Dus kun je dan ook zeggen dat als je lang geen seks met elkaar hebt je meer van elkaar zou gaan houden?
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2007 17:53

JK, als je erbij fantaseert over Jan en Alleman, is het dan ook oke? Wat moet je dan met de bijbeltekst dat je al echtbreuk pleegt als je een vrouw aanziet om haar te begeren? Ben benieuwd naar je uitleg, misschien heb je die al gegeven maar dan ben ik dat vergeten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 sep 2007 19:11

Marnix schreef:JK, als je erbij fantaseert over Jan en Alleman, is het dan ook oke? Wat moet je dan met de bijbeltekst dat je al echtbreuk pleegt als je een vrouw aanziet om haar te begeren? Ben benieuwd naar je uitleg, misschien heb je die al gegeven maar dan ben ik dat vergeten :)

Al fantaseer je over Jan en (welja, doe eens gek!) Alleman, dan betekent dat nog niet dat je degene waarover je fantaseert wenst te bezitten. Want dat is de betekenis van begeren. En iemand wensen te bezitten is toch net even wat anders dan iemand gebruiken als 'lustobject'.

Dus vraag ik me dan weer af wat jij en vele anderen met die bijbeltekst moeten als aanklacht in deze kwestie. ;)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 sep 2007 20:35

Is iemand even als lustobject willen gebruiken ook niet een soort van bezitten?

Als ik begeer om een dagje naar de Efteling te gaan omdat ik dat zo leuk vind, zegt dat nog niet dat ik dat park ook wil bezitten. Beetje raar voorbeeld misschien, maar je manier van denken klopt geloof ik niet helemaal.
"Ik wil verder niks van je, alleen maar ff in gedachten van alles uitvreten."
Zoals al eerder is aangehaald: zou je het die persoon kunnen vertellen? Zo niet, dan vind ik het ergens niet helemaal kloppen eigenlijk.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”