Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 16:53

Boely schreef:
Kaw schreef:Ik heb altijd moeite gehad met het woord "aannemen", want dan lijkt het net of wij kiezen voor God en dan maar "aannemen" wat Hij zegt. Maar dit komt enkel en alleen door het (hyper?)Calvinisme (je kunt het geloof niet aannemen) en het activisme (wij kunnen onszelf redden). Ik heb hier jaren mee lopen vechten.

Maar uiteindelijk is dit het enige wat je kunt doen. Wat zou je anders kunnen doen dan aannemen wat God je aanbiedt? Je hebt zelf niets te bieden, dus dat gaat niet op. Aan de andere kant kunnen we God's aanbod niet afslaan, omdat dit puur ongeloof en zonde is. Er blijft werkelijk echt niets anders over dan aannemen wat God ons biedt. Zelfs de meest bevindelijke dominee kan dit niet ontkennen. Ooit moet een mens beslissen wie hij dienen zal. Dat is een keuze die de mens moet maken. Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Jah als je zegt dat een mens in een doodstaat gevallen is kan hij er alleen maar door God uitgehaald worden en dus niet zelf kiezen. Bovendien zeg jij hier ook: je moet zelf voor God kiezen. God kiest pas voor jou als jij voor God kiest. Dit slaat echt nergens op, en is ook echt niet Bijbels gefundeer.d Wat een echte bevindelijke dominee hoort te zeggen is: Zo je geboren bent ga je voor eeuwig verloren, als je niet behouden bent ga je voor eeuwig verloren tot eer van Gods rechtvaardigheid. Maar de bekering is geen kwestie van: Ik kies voor God. Mensen mensen, dat deed die rijke man ook, hij was echt een heel braaf iemand, hield alle geboden, die was echt oprecht... maar toch niet... God moet met je beginnen. Calvijn (zonder hyper en activisme) zegt zelf: eerst is Gods- en zelfkennis nodig. Je moet inzien wat het betekend om tegen God gezondigd te hebben als nietig mens. Je moet jezelf zondig zien voor God, als een schuldenaar bij God komen. En dan pas kan God, Godskennis in je hart schenken. En daar heb je toegang toe, tot de kennis en de liefde van God door het geloof. Maar het kiezen voor God... arme stakkers... met dat wat je zegt... ga je voor eeuwig verloren!

En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kaw schreef:Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:54

Kaw schreef:Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?
Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?

Nee, God eist van ons dat we ons bekeren daar heeft hij recht op. Net als dat ik je een pen geef en zeg: nu moet je wat voor me opschrijven, dat kan ik van je eisen, omdat je die pen van mij gekregen heb. Zo was het ook in het paradijs, toen hadden we een vrije wil om voor God te kiezen. En toen had God ook het recht op ons als zijn schepsel om volledige getrouwheid aan hem te betrachten.

Maar in het paradijs hebben we als het ware die pen doormidden gebroken, en gezegd: zoek het maar uit God, wij redden ons ook wel zonder U. Maar daarom heeft God nog wel het recht om bekering van ons te eisen, Hij heeft ons toch goed en naar zijn evenbeeld geschapen? Hij eist zijn beeld van ons terug, en dus moeten we bekeerd worden. Dat is een eis. Hoe dat na de val weer kan, heeft God geopenbaard in de doop. En het gaat niet om tekens ofzoiets... maar het is gewoon een feit dat we geen vrije wil meer hebben die voor het goede kan kiezen... nee we hebben een gebonden wil die altijd en alleen maar voor de Duivel kiest, en alleen door genade kunnen we nu nog maar behouden worden. Erken dit nou... daardoor wordt Gods eer groot gemaakt, en niet door onze eigen solo-bekeringen!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:55

Kaw schreef:Boely...

Zucht...
Vertel me waar ik zeg dat geloof en bekering geen genadegave is?

Als je iets zelf aanneemt dan is het geen gave Kaw!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 16:57

Boely:

?????????????????

Als ik jou een kado geef en jij neemt het aan dan was het dus geen kado?

Shoot me....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 16:57

Boely schreef:
Kaw schreef:Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Ja als je de bijbel gaat uitleggen aan de hand van hoe vaak iets er instaat ben je natuurlijk heel erg fout bezig, en kom je ook nooit goed uit. Want hoe doe je het dan met dingen die er evenredig veel instaan?

Nee, God eist van ons dat we ons bekeren daar heeft hij recht op. Net als dat ik je een pen geef en zeg: nu moet je wat voor me opschrijven, dat kan ik van je eisen, omdat je die pen van mij gekregen heb. Zo was het ook in het paradijs, toen hadden we een vrije wil om voor God te kiezen. En toen had God ook het recht op ons als zijn schepsel om volledige getrouwheid aan hem te betrachten.

Maar in het paradijs hebben we als het ware die pen doormidden gebroken, en gezegd: zoek het maar uit God, wij redden ons ook wel zonder U. Maar daarom heeft God nog wel het recht om bekering van ons te eisen, Hij heeft ons toch goed en naar zijn evenbeeld geschapen? Hij eist zijn beeld van ons terug, en dus moeten we bekeerd worden. Dat is een eis. Hoe dat na de val weer kan, heeft God geopenbaard in de doop. En het gaat niet om tekens ofzoiets... maar het is gewoon een feit dat we geen vrije wil meer hebben die voor het goede kan kiezen... nee we hebben een gebonden wil die altijd en alleen maar voor de Duivel kiest, en alleen door genade kunnen we nu nog maar behouden worden. Erken dit nou... daardoor wordt Gods eer groot gemaakt, en niet door onze eigen solo-bekeringen!

Ik zeg helemaal niet dat wij ons kunnen bekeren zonder God's kracht, dat maak jij er van. En wat doe jij met die tekst die ik aanhaalde? Jij ontkent gewoon dat je je moet bekeren. Jij zegt in princiepe dat God jouw maar moet bekeren als Hij daar zin in heeft en als Hij dat niet doet, dan is dat Zijn verantwoordelijkheid en recht, want jij verdient de hel.
Als jij straks voor Gods stoel staat, dan ga jij zeggen: Ik kon mij immers niet bekeren? Waarom bent U daar dan zo boos over? U had dat moeten doen!?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:58

Klaas schreef:Boely:
We kunnen Gods wil wederstaan.

Om met Arminius te spreken: als ik naar de dagelijkse praktijk kijk dan kan ik niet anders dan concluderen dat velen Gods wil op verlerlei wijze wederstaan.

Klaas

Tja... owkee je moet me goed begrijpen, Tuurlijk wil God b.v. dat we niet zondigen maar dat laat Hij toe. Maar als God werkelijk iets echt wil (denk aan Bileam) dan kunnen wij net zo veel verzinnen en doen als we willen, maar dan komen we er niet onderuit! En dat werdt beweerd! Ik bedoel: Als God ons wil bekeren, komen we er nooit en te nimmer onderuit, dan Zal Zijn werk doorgang hebben!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:59

menachem schreef:
We kunnen Gods wil wederstaan. Als iemand God kan wederstaan is God geen God meer.

Er is een verschil tussen God kunnen wederstaan in een strijd en Gods wil negeren: dar laatste kan nu eenmaal: God heeft de mens hersens gegeven en een geweten; mensen kunnen besluiten God niet te volgen.
God wil graag dat iedereen hem lief heeft en dat neiamd verloren gaat: tch lees je in daniël dat er mensen zullen zijn die tot eeuwig afgrijzen verloren zullen gaan.

Precies, dat bedoel ik!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 17:01

Tot morgen mensen... Ik moet gaan. Morgen schieten we ;) wel verder.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 17:01

Kaw schreef:
Boely schreef:
Kaw schreef:Ik heb altijd moeite gehad met het woord "aannemen", want dan lijkt het net of wij kiezen voor God en dan maar "aannemen" wat Hij zegt. Maar dit komt enkel en alleen door het (hyper?)Calvinisme (je kunt het geloof niet aannemen) en het activisme (wij kunnen onszelf redden). Ik heb hier jaren mee lopen vechten.

Maar uiteindelijk is dit het enige wat je kunt doen. Wat zou je anders kunnen doen dan aannemen wat God je aanbiedt? Je hebt zelf niets te bieden, dus dat gaat niet op. Aan de andere kant kunnen we God's aanbod niet afslaan, omdat dit puur ongeloof en zonde is. Er blijft werkelijk echt niets anders over dan aannemen wat God ons biedt. Zelfs de meest bevindelijke dominee kan dit niet ontkennen. Ooit moet een mens beslissen wie hij dienen zal. Dat is een keuze die de mens moet maken. Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Jah als je zegt dat een mens in een doodstaat gevallen is kan hij er alleen maar door God uitgehaald worden en dus niet zelf kiezen. Bovendien zeg jij hier ook: je moet zelf voor God kiezen. God kiest pas voor jou als jij voor God kiest. Dit slaat echt nergens op, en is ook echt niet Bijbels gefundeer.d Wat een echte bevindelijke dominee hoort te zeggen is: Zo je geboren bent ga je voor eeuwig verloren, als je niet behouden bent ga je voor eeuwig verloren tot eer van Gods rechtvaardigheid. Maar de bekering is geen kwestie van: Ik kies voor God. Mensen mensen, dat deed die rijke man ook, hij was echt een heel braaf iemand, hield alle geboden, die was echt oprecht... maar toch niet... God moet met je beginnen. Calvijn (zonder hyper en activisme) zegt zelf: eerst is Gods- en zelfkennis nodig. Je moet inzien wat het betekend om tegen God gezondigd te hebben als nietig mens. Je moet jezelf zondig zien voor God, als een schuldenaar bij God komen. En dan pas kan God, Godskennis in je hart schenken. En daar heb je toegang toe, tot de kennis en de liefde van God door het geloof. Maar het kiezen voor God... arme stakkers... met dat wat je zegt... ga je voor eeuwig verloren!

En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kaw schreef:Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.

Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 17:06

Klaas schreef:Boely:

?????????????????

Als ik jou een kado geef en jij neemt het aan dan was het dus geen kado?

Shoot me....

Klaas

Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben. Weet je, dat de wereld nog behouden is na de val in het paradijs is alleen omdat Gods naam daardoor zou verheerlijkt worden. En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen. En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden. En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 17:09

Kaw schreef:
Boely schreef:

Ik zeg helemaal niet dat wij ons kunnen bekeren zonder God's kracht, dat maak jij er van. En wat doe jij met die tekst die ik aanhaalde? Jij ontkent gewoon dat je je moet bekeren. Jij zegt in princiepe dat God jouw maar moet bekeren als Hij daar zin in heeft en als Hij dat niet doet, dan is dat Zijn verantwoordelijkheid en recht, want jij verdient de hel.
Als jij straks voor Gods stoel staat, dan ga jij zeggen: Ik kon mij immers niet bekeren? Waarom bent U daar dan zo boos over? U had dat moeten doen!?

maar wat ik hier wel hoor is dat we voor God moeten kiezen. En dan speelt God daarin ook nog een bijrol. Dat is echt absoluut onjuist en ook hyper-onbijbels. Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen. En als je voor God zult staan en je bent niet bekeerd, zul je op 1000 vragen geen 1 antwoord hebben, maar zul je alleen maar kunnen zeggen: U bent eeuwig Rechtvaardig want dit heb ik verdiend! Daarom kun je beter op deze wereld Gods rechtvaardigheid inzien, voordat het te laat is! Dat wens ik jullie toe!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 nov 2003 17:09

dat je jezelf schuldenaar moet voelen kan alleen God geven.
is het dan God's genade als je zover bent?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 17:43

columbus schreef:dat je jezelf schuldenaar moet voelen kan alleen God geven.
is het dan God's genade als je zover bent?

Ja lijkt me duidelijk, als je "aanneemt" dat je schuldenaar bent, zo van: in de Bijbel staat dat ik schuldenaar ben, dus ik ben het, dan ben je het dus niet. Je moet dat inleven... God maakt plaats voor zichzelf!

riannecvdaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor riannecvdaal » 26 nov 2003 18:03

Hallo,
Hot item zo te zien.
ik vind dit zelf best wel moeilijk. Natuurlijk is het een bevel van God om ons te bekeren. Stel: ik kies nu zelf voor God..........Dit voelt zo leeg en uit mij zelf. ik voel me hier niet door verandert. nu zullen jullie wel zeggen dat ik het niet serieus doe, maar ik voel dat ik iemand nodig heb om mij van mijzelf te verlossen.En ik geloof dat God dit doorJezus doet en wil doen.
De evangelist zei: wil je bekeerd worden? ik antwoorde :ja . Hij zei: dan is God in je bezig want van jezelf wil je dat helemaal niet.
Daar was ik het mee eens. Maar ik kan niet zeggen dat ik mezelf kan bekeren. Het gaat tog om Gods eer??????/
En zouden de mensen dan bepalen of God aan Zijn eer komt???? nee! Daar zorgt Hij zelf voor. Als de mensen zelf zouden bepalen of ze het geloof aan zouden nemen moet God dus maar afwachten of jij het aanneemt?
Om ff terug te komen op dse tekst "bekeer mij zo zal ik mij bekeren" dat zegt Jeremia die allang bekeerd is maar die voelt dat hij zonder God niet verder kan. Ook vraagt hioj dat voor het zondige volk. Hij weet dat het volk zich niet zal bekeren uit henzelf en daarom voelt hij dat God het moet doen. Wat de NBG-bijbel zegt vind ik niet echt juist.
Groetjes Rianne

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 nov 2003 18:11

Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben. Weet je, dat de wereld nog behouden is na de val in het paradijs is alleen omdat Gods naam daardoor zou verheerlijkt worden. En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen.

En nu gebruik je God's wil op verschillende manieren. Terecht maar eerder ging je daar tegen in.

En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden.
En ook van een slecht mens een goed mens. Voor God goed. Verder kunnen de dingen waar je tegin gaat best samengaan met God's eer. Nineve bekeerde zich op het aanzeggen van het oordeel. Ik heb trouwens juist het idee dat men ook in bevindelijke kring "het ontvluchten van de toekomende toorn" als een belangrijke grond voor het zoeken van God ziet.

En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!

Is God niet almachtig dan? (Sorry maar even je eigen argumenten terugkaatsen?) Was Saulus schuldenaar voor God toen Christus Hem verscheen?

Ik heb al eerder een voorbeeld gegeven. Vanuit onze hersenen worden al onze bewegingen gestuurd. Het bewegen van je hand is een beweging die vanuit je hersenen gestuurd wordt. Maar is het nu echt zo fout om te zeggen dat ik met mijn hand een pen oppak? Volgens mij is dat 100% waar. Al is het ook zo dat er meer achter die handeling van mij zit. Zo is het ook met bekering. God stuurt onze wil. Hij werkt het in ons, maar daarmee zijn wij het nog steeds die zaken willen. We ervaren vaak God's werk in onze wil niet (vaak alleen door verstandelijk argumenteren). Zo ook bij een bekering. Je wilt God gaan dienen. Je bekeert je. Hoe dat in ons gewerkt is, is heel belangrijk (opdat niemand roeme), maar het ontkennen van onze wil, maakt ons als de knecht die zijn talent begroef.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”