Wat is de kern van het evangelie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 sep 2007 23:09

Lalage schreef:Dat is volgens mij niet de kern van het evangelie.

hallo lalage, Wat is volgens jou de kern van het evangelie?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2007 23:19

marin schreef:

Lees mijn post eerder in dit topic.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 sep 2007 23:42

Lalage schreef:
marin schreef:

Lees mijn post eerder in dit topic.

-----

Ik heb het geprobeerd je eerdere topic de "kern" van het evangelie te begrijpen maar.....doe iets beter je best!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2007 10:25

Lalage schreef:Evangelie betekent 'goed nieuws'. Het goede nieuws is dat God van alle mensen houdt en dat Hij het beste met ze voor heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2007 15:02

Klopt, ik ging ook alleen maar even in op je opmerking dat je het vreemd vond dat we het blijkbaar goed vinden dat we vanalles moeten.

Ik stelde zelf ook niet dat dat de kern van het evangelie is... hoewel liefde dat wel is. Gods liefde voor ons en ook onze liefde voor God en voor elkaar. Dat sluit denk ik aan bij jou samenvatting, God die van ons houdt en het goede voor ons over heeft. Het je houden aan bepaalde dingen is daar een gevolg van en komt uit die liefde voort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2007 11:54

Marnix schreef:Klopt, ik ging ook alleen maar even in op je opmerking dat je het vreemd vond dat we het blijkbaar goed vinden dat we vanalles moeten.

Ik stelde zelf ook niet dat dat de kern van het evangelie is... hoewel liefde dat wel is. Gods liefde voor ons en ook onze liefde voor God en voor elkaar. Dat sluit denk ik aan bij jou samenvatting, God die van ons houdt en het goede voor ons over heeft. Het je houden aan bepaalde dingen is daar een gevolg van en komt uit die liefde voort.

Ben ik mee eens. En het is nog Bijbels ook, dat wij niks moeten.
Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: (5;1)
"Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weer een slavenjuk opleggen"..
en in Galaten 5: 13
"Want gij zijt geroepen broeders om vrij te zijn, gebruikt echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf."..

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 23 sep 2007 22:14

Ben ik mee eens. En het is nog Bijbels ook, dat wij niks moeten.

Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: (5;1)
"Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weer een slavenjuk opleggen"..
en in Galaten 5: 13

Riska, Welke vrijheid heeft de Here Jezus ons geschonken? en wat is het slavenjuk?

Het gaat nou niet om de letter maar de praktijk in ons dagelijks leven.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 sep 2007 22:34

Riska schreef:"Want gij zijt geroepen broeders om vrij te zijn, gebruikt echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf."..

En júist door deze teksten vraag ik me af wat in de Ger. Gem. nu voorop staat.

Vanavond heb ik ook wat brieven van Paulus gelezen, en alles komt eigenlijk kort gezegd op geciteerde uit. Waar is men dan mee bezig in de steng-conservatieve kerken?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2007 13:02

CaptainCaveman schreef:Vanavond heb ik ook wat brieven van Paulus gelezen, en alles komt eigenlijk kort gezegd op geciteerde uit. Waar is men dan mee bezig in de steng-conservatieve kerken?

Met vooral zonde, want je kunt de wet niet houden zonder te zondigen... en daarin blijven steken. Heel veel kerken zijn zo wettisch als maar kan... want er wórdt wat voorgeschreven uit naam van wat men meent uit Bijbelteksten op te maken.
En een tekst als Galaten 5 wordt gewoon weggemoffeld. Ik heb het vaker genoemd bij diverse onderwerpen. Daar wordt totaal niet op gereageerd, want dat is gewoon te vrijzinnig. Maar het is wel puur Bijbels!

Terug naar “Archief”