Is de Ger.Gem. de weg kwijt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Is de Ger.Gem. de weg kwijt?

Berichtdoor Denkertje21 » 11 sep 2007 09:35

Dat de Synode van de Gereformeerde Gemeente aan de gang is, zuleln velen hebben opgemerkt. Maar vamorgen las ik het ND een opmerkelijk verslag daarvan, waarbij ook een verbod op het Herziene Statenvertaling ter sprake komt... Een verbod! Hoe is het mogelijk?!

Is behoudend dan alleen maar 'houden-wat-we-hebben'? Zit hier een groep mensen niet heel menselijk op de stoel van God?

Lees het hele artikel hier:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=99586

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2007 09:42

Moeten er nou echt zoveel topics over de GerGem gaan? Er moet ergens een algemeen topic over de GerGem zijn.

Laat ze lekker beslissen wat ze wilen. Mensen in de kerk bepalen toch zelf wel of ze het wel of niet volgen. Ja, er izjn mensen die slaafs volgen wat dee synode zegt en zelf niet nadenken, maar er zijn er ook die denken: dat bepaal ik zelf wel.
Tegen houden kunnen zze het toch niet, want ik ken ook GerGem jongeren die met de NBV naar de kerk toe gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 sep 2007 09:49

Het gaat niet zozeer over een verbod (al zegt de krantenkop dat wel), wel over het afwijzen van de HSV voor kerkelijk gebruik. Dat betekent dat de HSV (als de synode dat besluit, wat nog maar de vraag is) niet tijdens kerkdiensten, ambtsdragersvergaderingen, verenigingswerk enz. gebruikt wordt, maar nog steeds de oude SV.
Prive mag het dan weer wel.

Het is logisch dat de synode zal besluiten om een commissie in te stellen die het resultaat (de Herziene Statenvertaling), wanneer dat klaar is (D.V. in 2009) op haar merites zal beoordelen. Te verwachten is dat de GG (en ook andere kerkverbanden, zoals de PKN, de CGK en de HHK) daarna pas een besluit hierover neemt.

Overigens zou ik niet blij zijn als de synode van de GG de HSV zou afwijzen, al moeten we de betekenis ervan niet overdrijven. Een niet onaanzienlijk deel van de jeugd in de GG leest prive immers al uit andere vertalingen dan de SV. En ik verwacht dat de HSV zeker gelezen wordt binnen de GG, is het niet in de kerk, dan in elk geval thuis. ;)
Laatst gewijzigd door elbert op 11 sep 2007 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 sep 2007 09:59

Tja, erg serieus nemen doe ik ze al jaren niet meer, dus dit verbaasd mij geenzins.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 sep 2007 10:11

Denkertje: wil je het over de Gereformeerde Gemeenten hebben, of enkel over de HSV? Voor dat laatste hebben we een apart topic.

Misschien is het beter om in dit topic verder te spreken over de huidige synodevergadering en over wat daar uitkomt, maar dan vind ik wel dat de topictitel een stuk neutraler kan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 sep 2007 10:53

elbert schreef:Denkertje: wil je het over de Gereformeerde Gemeenten hebben, of enkel over de HSV? Voor dat laatste hebben we een apart topic.

Misschien is het beter om in dit topic verder te spreken over de huidige synodevergadering en over wat daar uitkomt, maar dan vind ik wel dat de topictitel een stuk neutraler kan.

Tja, natuurlijk kun je als mod een topictitel gaan redigeren, maar ik heb die niet voor niets gekozen. Mijn roots liggen in de Ger.Gem. en ik houd nog steeds van deze club, maar ik zie meer en meer hoe er heel menselijk wordt geprobeerd alles onder eigen controle te houden.

Mijn vraag of de Ger.Gem de weg kwijt is, is heel terecht. Niet alleen een HSV wordt afgewezen, maar ook integere mannen als Van der Zwaag enz. En als ik ds. Moerkerken de verschillen tussen de Ger.Gem. in Ned. zie wegpoetsen, zie ik een ongelofelijke verschuiving.

Nu komt er iets als een prachtige HSV en men veegt het ineens van tafel. Dus dit topic past zeker niet onder het topic over de HSV, nog onder een algemeen topic over Ger.Gem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2007 11:15

Bij sommige dingen zet ik wel grote vraagtekens en vraag ik me af of men niet teveel een eigen weg volgt, een weg van veel houden zoals het is. Wat de HSV betreft zou ik zeggen: Laat men dit toch per plaatselijke kerk zelf bepalen, leg niet alles synodaal vast. Dan kan plaatselijk gezegd worden of men het wel wil of niet, of afwisselend wel of niet de HSV willen gebruiken. Maar volgens mij is men bang dat een conservatieve groep zal gaan klagen als de HSV gebruikt wordt in een kerk en kiest men om de lieve vrede te bewaren maar weer eens voor geen veranderingen en dus voor die kant.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 sep 2007 13:59

Denkertje21 schreef:Tja, natuurlijk kun je als mod een topictitel gaan redigeren, maar ik heb die niet voor niets gekozen. Mijn roots liggen in de Ger.Gem. en ik houd nog steeds van deze club, maar ik zie meer en meer hoe er heel menselijk wordt geprobeerd alles onder eigen controle te houden.

Mijn vraag of de Ger.Gem de weg kwijt is, is heel terecht. Niet alleen een HSV wordt afgewezen, maar ook integere mannen als Van der Zwaag enz. En als ik ds. Moerkerken de verschillen tussen de Ger.Gem. in Ned. zie wegpoetsen, zie ik een ongelofelijke verschuiving.

Nu komt er iets als een prachtige HSV en men veegt het ineens van tafel. Dus dit topic past zeker niet onder het topic over de HSV, nog onder een algemeen topic over Ger.Gem.

Bij mijn weten is er nog niets besloten over de HSV.
Dat geldt voor de GG, maar ook voor de HHK, PKN, CGK en GKV, om maar een paar andere kerkverbanden te noemen.
Nu ligt het redelijkerwijze voor de hand, dat de HSV in de PKN en de CGK niet op veel weerstand zal stuiten (behalve misschien in sommige BWP gemeenten), maar dat dit in de GG en HHK wat moeilijker ligt (zie voor een voorbeeld van een ds. binnen de HHK die liever de oude SV heeft dit antwoord). De GKV zal waarschijnlijk bij de NBV blijven.
Dus het ligt allemaal niet zo zwart-wit en er is zeker nog niets besloten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 sep 2007 15:26

1. Er is nog niets besloten
2. Als er wat van tafel wordt geveegd is dat niet zomaar ineens, de felste kritiek op de HSV komt uit GGiN en HHK-hoek (Lees het blad Standvastig maar eens, de schrijfsels van T.J de Jong bijvoorbeeld over waarom de HSV minder goed is dan de SV).
3. Ookal zul je die redenen allemaal onzin vinden, het is wel de overtuiging ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 sep 2007 15:51

Ik kan Denkertje21 wel gelijk geven als hij zegt:

Als je aan de ene kant aan het helen bent maar aan de onderkant aan het afbreken, tja, waar ben je dan mee bezig.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2007 09:46

Refdag schreef:HSV
De vergadering boog zich ook over een vraag van de particuliere synode Oost over de Herziene Statenvertaling. De ps Oost stelt voor om uit te spreken dat het vertalen van de Bijbel of het herzien daarvan een zaak is die zo belangrijk is, dat dit alleen ter hand kan worden genomen als daartoe een opdracht ligt van de kerk. Naar de mening van de ps Oost dient binnen de erediensten en bij kerkelijke activiteiten alleen de Statenvertaling gebruikt te worden.

De synode stelde een commissie in die zich zal buigen over de vraag van de ps Oost. Deze komt binnenkort met een voorstel.

Zoals verwacht is er een commissie ingesteld. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2007 10:23

hehehe :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2007 20:27

Zal er ooit een vertaling komen die de toets der kritiek wel kan doorstaan?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 sep 2007 21:05

Marnix schreef:Wat de HSV betreft zou ik zeggen: Laat men dit toch per plaatselijke kerk zelf bepalen, leg niet alles synodaal vast. Dan kan plaatselijk gezegd worden of men het wel wil of niet, of afwisselend wel of niet de HSV willen gebruiken.

Ik denk dat je dan nog meer tweespalt krijgt bij de Ger.Gem. De GG waar ik vandaan kom is bijv. niet te vergelijken met de GG waar ik nu heen ga. Deze is veel "zwaarder op de hand" Tijdje geleden was ik in een andere GG die was nog weer heel anders als de GG van mijn opvoeding. Het viel mij best zwaar, de overgang van de ene naar de andere GG terwijl het in principe hetzelfde kerkgenootschap is.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 sep 2007 23:07

Yael schreef:Zal er ooit een vertaling komen die de toets der kritiek wel kan doorstaan?
Onvermijdelijk, al zal men aan de SV vasthouden tot men echt niet anders kan.

Terug naar “Archief”