weer een afscheiding!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 18:18

joepie schreef:Dat is zo. Maar je kunt dan niet zeggen als het gaat zoals het gaat, dat is dan Gods wil. Wij kunnen behoorlijk eigenmachtig onze wil doordrammen.
Want het kan duidelijk niet Gos wil zijn zoals wij die denken te moeten invullen.
die snap ik niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2003 18:37

Eigenlijk een beetje ingewikkeld. Maar er gebeurd hier op aarde nog steeds dingen die wij zelf willen en doen.
Want we zijn tenslotte geen stokken en blokken. Dus niet alles geschied naar Zijn wil. Omdat we zelf die zogenaamde wil invullen.
Denk maar eens aan abortus,euthanasie enz.

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 23:01

ik denk dat als meer mensen een sterker geloof hadden dat de wereld er anders uit zou zien. Ik denk dat we moeten beseffen dat God Rulez en dat wij macht en autoriteit hebben gekregen door de Geest.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2003 06:42

joris schreef:ik denk dat als meer mensen een sterker geloof hadden dat de wereld er anders uit zou zien. Ik denk dat we moeten beseffen dat God Rulez en dat wij macht en autoriteit hebben gekregen door de Geest.

Wat bedoel je met God Rulez?

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 09:54

God is de schepper
God is de koning
God is de vader
JEzus heeft de satan overwonnen en heeftr daardoor van God de macht gekregen om de aarde te regeren
Wij mogen de wapenrusting GOds aantrekken en zo strijden voor Gods koninkrijk. We hoeven niet lijdzaam af te wachten tot God komt met zijn koninkrijk, nee we hebben alles gekregen om aan het werk te gaan in dat koninkrijk!!!!

Als wij maar geloofden dat God de baas is, dan zouden we veel harder mee vechten. Maar ik laat mij vaak teveel lijden door wat ik om me heen zie en dan denk ik: '' o, o, wat is de wereld slecht en wkam Jezus maar terug'' terwijl Jezus zegt: vechten met die hap!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 11:12

In Zwolle staat het nu ook al op scheuren in de ger. vrijgem. kerk. Dit is een hele belangrijke gemeente en ook het Greydanus College (een grote school uit dit kerkverband) krijgt een klap mee, omdat er bepaald is dat leraren die met de scheuring meegaan, geen les meer mogen geven op die school.

Ik denk dat er nu een echte kettingreactie ontstaat... :cry:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 14:39

bij ons zijn 2 mensen bij de kerk weggegaan........

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 14:40

trijntjejohanna schreef:bij ons zijn 2 mensen bij de kerk weggegaan........

Het gaat hier over een significant groter aantal. Meer iets van 500 ofzo... Er gaan wel vaker 2 mensen weg, als ik het zo lomp mag zeggen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 14:56

Kaw schreef:

Het gaat hier over een significant groter aantal. Meer iets van 500 ofzo... Er gaan wel vaker 2 mensen weg, als ik het zo lomp mag zeggen.

jawel.. dat snap ik ook wel.. maar dit gaat specifiek daaaarom.. die scheiden zich daarom van de vrijgemaakte kerk af.. zij gaan met de rest mee.... daarom zei ik dat

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 14:59

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

jawel.. dat snap ik ook wel.. maar dit gaat specifiek daaaarom.. die scheiden zich daarom van de vrijgemaakte kerk af.. zij gaan met de rest mee.... daarom zei ik dat

Weet jij er trouwens iets meer van? Komt er een nieuw type kerk?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 15:02

Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

ja er is nu een kerkje in zwolle en als ds. hebben ze ds. van Gurp(?) dat is volgens mij een oudere dominee die dus ook vrijgemaakt was.. maar nu dus die nieuwe kerk leidt... ze hebben geen kerkenraad ...

die kerk in zwolle trekt mensen uit Zwolle en uit een grote omgeving van Zwolle...

volgens mij hebben ze nog niet echt een andere naam .....

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 15:04

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

ja er is nu een kerkje in zwolle en als ds. hebben ze ds. van Gurp(?) dat is volgens mij een oudere dominee die dus ook vrijgemaakt was.. maar nu dus die nieuwe kerk leidt... ze hebben geen kerkenraad ...

die kerk in zwolle trekt mensen uit Zwolle en uit een grote omgeving van Zwolle...

volgens mij hebben ze nog niet echt een andere naam .....

Ik heb hier geen krant dus hoor weinig kerknieuws... Het is nog ernstiger als ik al dacht. Er IS dus al een nieuw kerkverband...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 15:10

wat mij opviel in dat stukje en wat ik niet snapte is dit:

Maar met het Liedboek voor de Kerken heeft hij ook moeiten. Zo leest hij in het dooplied Gezang 335 dat alle kinderen behouden worden. Volgens hem een verminking van het bijbelse gebod te wórden als de kinderen. Boot: ,,Maar wat zeggen deputaten? Als je dit lied zingt binnen het raam van een goede gereformeerde preek, kun je er een goede inhoud aan geven. Je vraagt dan wel érg veel van de kerkgangers.''

Trip aanvullend: ,,Je mag dus een dwaling zingen, als je die maar gereformeerd interpreteert. Daarmee zou je een dwaling kunnen neutraliseren. Onvoorstelbaar, dat de vrijgemaakte kerken daar ingetuind zijn!''

dit kan ik er niet uit op maken... hoe zien zij dit?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 15:14

Een vrouw uit Hasselt ziet de ,,zondagsheiliging op de schop gaan''. Verder vindt ze van de nieuwe avondmaalsformulieren, dat daarin ,,een boel is weggelaten wat toch ook heel belangrijk is''. En, zo laat ze nog weten: ,,Niet w¡j weken ons los, maar de vrijgemaakte kerken maken zich los van óns.''

en zij geven dus de vrijgemaakten de schuld... de vrijgemaakten doen en zijn verkeerd zeggen ze.....

Verder signaleert hij consumentisme ('waarbij voel ik me het prettigst') bij de inrichting van de eredienst, ,,schrijnend uitkomend in tv-showdiensten waar de beeldendienst (kerkelijke kunst, red.) een plaats heeft''.

dit kan wel eens zijn dat ze dit zeiden na de tv-dienst van onze kerk in buitenpost.. wij hebben daar sinds kort een kunstwerk in de kerk hangen.. een mooi schilderij met daarop een duif, en je ziet er wat blaadjes uit de bijbel op.. ik weet niet goed hoe je het op moet schrijven, maar dat vinden ze dus schijnbaar ook niet goed en noemen ze beeldendienst

Terug naar “Archief”