SGP Consequent????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

SGP Consequent????

Berichtdoor The Engineer » 13 sep 2007 16:13

Afgelopen week heeft Dhr. Plasterk gezegd dat we misschien moeten ophouden met Mein Kampf te verbieden. Dit naar aanleiding van het door Wilders gesuggereerde verbot op de Koran.

Nu Plasterk dit heeft gezegd is de SGP er als de kippen bij om daar tegen te protesteren. Maar waar waren zij toen wilders pleite voor een Koranverbod?

Als argument tegen het vrij te koop aan bieden van Mein Kampf werd gezegd dat het voor antisemitische doeleinde gebruikt kon worden. Dus een nadelig effect voor de Joden. Maar als de islamieten in het gedrang komen zeggen ze niks? Zoals ik al eerder zei vandaag: Lekker hypocriet.

De consequentie is ver te zoeken, net als op het Hoornbeeck.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 sep 2007 17:14

Wat mij betreft staan we de verkoop van beide boeken gewoon toe, we kennen in dit land de vrijheid van drukpers en de vrijheid van meningsuiting.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 13 sep 2007 18:05

Ja wat mij betreft ook, maar daar draait het nu niet om.

Het gaat erom dat de SGP hypcriet is en inconsequent.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 13 sep 2007 18:37

De ideologie van Mein Kampf is al als gevaarlijk bewezen door de geschiedenis. Die van de Koran nog niet mijns inziens.

(niettemin vind ik het verbod op Mein Kampf ook grote onzin, daar het boek toch niet echt leesbaar is :wink: )
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 sep 2007 23:39

Het gaat niet om wat jij leesbaar vindt of gevaarlijk acht, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van drukpers, ofwel onze grondrechten, zijn in het geding.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 sep 2007 07:04

In de grondwet staat ook dat je niet mag discrimineren op grond van Godsdienst en dat doet de SGP ook.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 sep 2007 07:06

Voorbeelden? Je mag overigens best iets vinden wat niet in overeenstemming met de grondwet is. Zo mag je homo's bijvoorbeeld minderwaardige mensen vinden, je mag ze alleen niet voor een baan weigeren op grond van dat ze homo zijn.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 sep 2007 10:08

Jongen toch, waar ben je mee bezig? Wat heeft het schijnbare (!) verschil in standpunt van de SGP betreffende het Koranverbod versus het verbod op Mein Kampf (c.q. het legaliseren van dat boek) te maken met het Hoornbeeck? Helemaal niets! Waarom laat je overal zo nadrukkelijk je aversie jegens alles wat reformatorisch is blijken? Nu ga je zelfs dingen vergelijken die niet te vergelijken zijn.

On topic: de SGP is niet hypocriet. En over het legaliseren: absoluut doen. Immers, zoals Rafael zegt: vrijheid van meningsuiting en drukpers. Daarbij is de oorlog meer dan 60 jaar geleden, Mein Kampf slecht leesbaar, Hitler en zijn trawanten alreeds dood (of in ieder geval bijna allemaal) en de mensen die hem nu proberen na te volgen (sommigen onder de noemer extreem rechts), doen dat toch wel: met of zonder Mein Kampf (dat overigens makkelijk verkrijgbaar is, ook al is het illegaal). Daarbij, de meeste van die mensen hebben het boek nooit gelezen en gaan dat ook niet doen.
De Koran verbieden slaat m.i. ook nergens op, wat dat betreft is Wilders echt vreemd bezig, maar welaan, dat zijn we gewend.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 sep 2007 10:27

Het is niet consequent, zoals we gewend zijn van politieke partijen als het over zaken als vrijheid van meningsuiting e.d. gaat, dat is iets anders dan hypocrisie.

@Rafaell: Op welke manier zijn ze nu meer in het geding dan ze afgelopen veertig jaar zijn geweest?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 sep 2007 11:16

Machiavelli schreef:Het is niet consequent, zoals we gewend zijn van politieke partijen als het over zaken als vrijheid van meningsuiting e.d. gaat, dat is iets anders dan hypocrisie.

Hier zit wel wat in.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 sep 2007 16:01

Wat heeft het schijnbare (!) verschil in standpunt van de SGP betreffende het Koranverbod versus het verbod op Mein Kampf (c.q. het legaliseren van dat boek) te maken met het Hoornbeeck?

Idd, niets. Het illustreert slechts dat zowel het Hoornbeeck als de SGP inconsequent zijn. Beiden dus zwaar reformatorisch en ook beiden hypocriet.

Waarom laat je overal zo nadrukkelijk je aversie jegens alles wat reformatorisch is blijken? Nu ga je zelfs dingen vergelijken die niet te vergelijken zijn.

Ten eerste heb ik geen aversie tegen refo's op zich. Ik heb aversie tegen hun vaak domme en hypocriete manier van denken. En ten tweede het was geen vergelijk eerder een illustratie.

On topic: de SGP is niet hypocriet.

In dit geval zijn ze dat wel. Als iets de Joden raakt: Moord en brand. Maar als het de islamieten raakt, ook de gematigde moslims: helemaal niks.
Er staat toch in de bijbel: Heb uw naaste lief als uzelf? Daar staat niet bij: Met uitzondering van Moslims. Hypocriet in die zin.

Voorbeelden?

De SGP acht het niet mogelijk voor homoparen een kind te adopteren en voor heteroparen wel. Of ik het hiermee eens ben doet er niet toe. Maar het is duidelijk dat dit op grond van godsdienst danwel aard wordt gedaan.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 14 sep 2007 17:06

Ik vind het wel een beetje ver gezocht, beste Engineer. Ik kan de SGP niet op alle punten verdedigen, ondanks dat vele standpunten overeen komen.

U moet misschien eerst een kijken naar de media, deze zijn heel erg selectief. Alleenal over berichtgeving rond Wilders, ze geven alleen weer dat Wilders anti is tegenover alles wat met het islamitische geloof te maken heeft, maar vergeten dat Wilders ook nog andere standpunten heeft.

In die lijn zie ik dat ook terug over berichtgeving rond de SGP. Alles waarin de SGP negatief komt dat wordt breed uitgemeten. Vrouwenstandpunt, generaal pardon, ect. Maar waarin de SGP ook iets vind over andere zaken is de SGP alleen goed ter aanvulling om de zogezegde meerderheid te behalen. Sorry, maar dat vind ik erg suggestief van de media.

Daarbij kan je een partij aanvallen op één punt, zonder over de gehele linie te kijken. Ik heb overigens ook niets gehoord van Groenlinks met betrekking tot het verbieden van de Koran of D66. Dat heeft ook te maken met berichtgeving dat ook deze partijen niet speciaal genoemd worden.

Dus de hele insteek om de SGP van inconsequent te betichten vind ik onvoldoende geargumenteerd.

En ik zie in je reacties ook losse kreten, zonder enige grondslag ervoor. Ja, dan kan je wel alles gaan roepen, maar een fansoenlijk debat bestaat wel uit argumenten. Want wat bedoel je nou met "De consequentie is ver te zoeken, net als op het Hoornbeeck." en "In de grondwet staat ook dat je niet mag discrimineren op grond van Godsdienst en dat doet de SGP ook."?

Zie mijn reactie absoluut niet als persoonlijke aanval, sommige mensen kunnen dat wel zo ervaren, maar zo bedoel ik het niet. Alleen voer ik graag een gegrond debat en soms ben ik wat scherp in mijn reacties.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 sep 2007 17:33

Daarbij kan je een partij aanvallen op één punt, zonder over de gehele linie te kijken. Ik heb overigens ook niets gehoord van Groenlinks met betrekking tot het verbieden van de Koran of D66 . Dat heeft ook te maken met berichtgeving dat ook deze partijen niet speciaal genoemd worden.

Nee dat klopt. Feit is wel dat zij geen bijbelse normen en waarden hebben opgenomen in hun standpunten. Iets dat de SGP wel doet.
En ik meen ook dat er andere partijen ook fel tegen het verbieden van de koran waren, EN ook tegen het vrijstellen van Mein K(r)ampf.

Dus de hele insteek om de SGP van inconsequent te betichten vind ik onvoldoende geargumenteerd.

In dit geval zijn ze inconsequent. Zie daarvoor mijn eerdere beargumentatie. Wel moet je die zoals ik al eerder aangaf zien in het licht van het werken met de bijbel.

Want wat bedoel je nou met "De consequentie is ver te zoeken, net als op het Hoornbeeck." en "In de grondwet staat ook dat je niet mag discrimineren op grond van Godsdienst en dat doet de SGP ook."?

Van het Hoornbeeck zijn genoeg voorbeelde te vinden van inconsequentie. Die zijn te vinden bij Actueel onder "School weigert leerling" vooral op de laatste pagina's van dat topic.
Over het discrimineren heb ik eerder in dit topic al wat gezegd.

De SGP acht het niet mogelijk voor homoparen een kind te adopteren en voor heteroparen wel. Of ik het hiermee eens ben doet er niet toe. Maar het is duidelijk dat dit op grond van godsdienst danwel aard wordt gedaan.

Zie mijn reactie absoluut niet als persoonlijke aanval, sommige mensen kunnen dat wel zo ervaren, maar zo bedoel ik het niet. Alleen voer ik graag een gegrond debat en soms ben ik wat scherp in mijn reacties.

Dat doe ik ook niet hoor.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 14 sep 2007 17:53

The Engineer schreef:
Nee dat klopt. Feit is wel dat zij geen bijbelse normen en waarden hebben opgenomen in hun standpunten. Iets dat de SGP wel doet.
En ik meen ook dat er andere partijen ook fel tegen het verbieden van de koran waren, EN ook tegen het vrijstellen van Mein K(r)ampf.

En dat mag niet??? Waar zijn jouw normen en waarden dan op gebaseerd??? Waar komen die vandaan denk je?
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 sep 2007 21:16

En dat mag niet??? Waar zijn jouw normen en waarden dan op gebaseerd???

Tuurlijk mag dat. En je mag ook net doen alsof je ernaar leeft, maar dan wordt je als hypocriet bestempeld. Wat overigens terecht is.

Terug naar “Archief”