Morning After Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 sep 2007 14:01

Marnix schreef:Je redeneert dus vanuit het idee dat het leven begint bij de samensmelting waar anderen stellen dat dit begint bij de innesteling.... en dan is er ook nog sprake van een vormeloos begin hoor.

Er is maar één allereerst begin. En dat is dan ook bij de samensmelting. Dan begint er een nieuw leven.

Als ik iets schrijf met daarbij de aantekening: vanaf het begin. Dan is dat begin er niet pas na een volle blz geschreven te hebben. Die is er op het moment dat ik bij wijze van spreke mijn pen op het papier zet en de eerste letter ga schrijven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 sep 2007 14:04

Tante Tortel, zoals jij het stelt is dus iedere vorm van voorkomen dat je zwanger wordt al zo'n beetje abortus. Zijn zij állen geteld? Ook die ene keer dat je geen seks hebt gehad in je vruchtbare periode ging er een eitje verloren.. abortus? Het had immers bevrucht kunnen worden..

Ik bedoel maar: je kunt doorslaan in die manier van denken en hardnekkig je standpunt verdedigen.
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2007 14:51

tante-tortel schreef:Er is maar één allereerst begin. En dat is dan ook bij de samensmelting. Dan begint er een nieuw leven.

Dat is nog maar de vraag. En omdat het antwoord op deze vraag altijd onderhavig zal zijn aan discussie, is het beter ieder individu zelf te laten bepalen wat hij of zij doet. In dit geval zal het dan meestal en zij zijn.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 sep 2007 15:00

Alsof de dichter van psalm 139 van plan was een uitspraak te doen over het moment waarop het leven aanvangt. En al zou de dichter daar wel expliciet een uitspraak over willen doen, dan wil dat nog niet zeggen dat hij ook gelijk heeft. Los daarvan is het in de medische wetenschap nogal discutabel wanneer leven exact aanvangt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2007 15:07

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:Je redeneert dus vanuit het idee dat het leven begint bij de samensmelting waar anderen stellen dat dit begint bij de innesteling.... en dan is er ook nog sprake van een vormeloos begin hoor.

Er is maar één allereerst begin. En dat is dan ook bij de samensmelting. Dan begint er een nieuw leven.

Als ik iets schrijf met daarbij de aantekening: vanaf het begin. Dan is dat begin er niet pas na een volle blz geschreven te hebben. Die is er op het moment dat ik bij wijze van spreke mijn pen op het papier zet en de eerste letter ga schrijven.

En waar baseer je dat op? Jij schijnt HET antwoord te weten op een vraag waar wetenschappers al jarenlang het niet over eens zijn. Maar voor jou is het in 1 keer duidelijk. Onderbouw het eens. Je zegt alleen maar wat je zelf hebt aangenomen, maar zonder het te onderbouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 13 sep 2007 15:08

Sabra schreef:
tante-tortel schreef:Er is maar één allereerst begin. En dat is dan ook bij de samensmelting. Dan begint er een nieuw leven.

Dat is nog maar de vraag. En omdat het antwoord op deze vraag altijd onderhavig zal zijn aan discussie, is het beter ieder individu zelf te laten bepalen wat hij of zij doet. In dit geval zal het dan meestal en zij zijn.

Je kunt de vraag wanneer er sprake is van leven zelfs nog verder uitbreiden. Is er sprake van een levend organisme bij de conceptie, nadat de eerste celdeling is ontstaan of nadat de bevruchte eicel zich heeft ingenesteld.

De (genetische) eigenschappen die je als mens krijgt worden echter bepaald op het moment van conceptie.

Mooi zijn de woorden die God sprak tot Jeremia:
5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd; Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.

6 Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong.

7 Maar de HEERE zeide tot mij: Zeg niet: Ik ben jong; want overal, waarhenen Ik u zenden zal, zult gij gaan, en alles, wat Ik u gebieden zal, zult gij spreken.

8 Vrees niet voor hun aangezicht, want Ik ben met u, om u te redden, spreekt de HEERE.
(de laatste 3 verzen zijn offtopic, maar te mooi om niet over te nemen :D ). Het vetgedrukte betekent met mijn steenkolen oud-Nederlands: "voordat ik u in uw moeders buik vormde).

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 sep 2007 15:20

Sabra schreef:

Dan heffen we meteen het hele forum maar op ook. Of we schrijven in elke topictitel: "Bepaal zelf de waarheid, zelfs als Sabra het beter weet"

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 sep 2007 15:23

Hoezo? Je kunt best discuseren over de argumenten waarmee je standpunt verdedigd, ook als je niet geloofd dat we de waarheid volledig kunnen kennen. Of denk je dat hier op het forum overal waarheidsvinding plaatsvindt?

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 13 sep 2007 15:23

Ik vind dat hier idd soms een beetje word doorgeslagen. Ik volg dit onderwerp al een tijdje met gemengde gevoelens.
Aan het begin van dit onderwerp word bijv. naar voren gebracht dat stelletjes die voor het huwelijk met elkaar naar bed gaan, domweg slap zijn of geen afspraken gemaakt zouden hebben. Ik vind dit ronduit belachelijk maar ook beschamend om zo'n opmerking te plaatsen. 'Wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen'. Ik ben niet direct voor seks voor het huwelijk, ik vind dat God het bedoeld heeft voor het huwelijk, maar is seks voor het huwelijk dan een grotere zonde dan bijv. liegen? Zou God onderscheid maken qua grootte van zonden?
En iedereen weet, welke afspraken je samen ook maakt, wij mensen blijven en niet altijd zo sterk zijn als we denken of we graag zouden willen.
Ik erger me in het bijzonder aan de uitspraken van tante-tortel. Dit is niet bedoeld als aanval, maar waar mag jij je opleiding dan wel niet gevolgd hebben? Ik ben net zoals jij kraamverzorgster van beroep, maar ik vind het erg dat je zegt dat de MAP en de gewone pil dezelfde werking hebben. En dus degenen die tegen de MAP zijn en voor de pil, ronduit al door jou veroordeeld zijn.
Ik ben van mening en dat kwam ik ook ergens op internet tegen, ik kan het even zo snel niet terug vinden, dat als het bij de punten 1 en 2 misgaat (bij het gebruik van de pil), dat er dan al zoveel mis is gegaan met de werking, dat het wel heel raar zou zijn als punt 3 wel werkt.
Ik vind het een vervelende opmerking als er hier genoemd word dat als je een voorbehoedmiddel gebruikt, dat er sprake is van wel de lusten en niet de lasten.
Ten eerste vind ik niet dat seks een daad is die voortkomt uit alleen lust. Seks is iets geweldigs moois wat God aan ons gegeven heeft. Een geschenk van God, een geschenk van de liefde. Seks moet iets moois blijven tussen 2 mensen. Seks is toch niet alleen bedoeld als voortplanting. Je mag toch ook genieten van elkaar. Wij zijn pas getrouwd en hebben het nieuwe huwelijksformulier gebruikt waarin het volgende staat:

"Ook nu worden echtgenoten opgeroepen tot het ouderschap, wanneer de Here de mogelijkheden daarvoor geeft. Als zij kinderen van God krijgen, ontvangen ze een kostbaar geschenk."

Kinderen worden hier een kostbaar geschenk genoemd. Dus er wordt hier niet gesproken over een last die je wordt opgelegd. Nu is bij ons de situatie zo we het financieel net redden. Mocht er nu een kindje komen dan hebben we een probleem. Mogelijk wordt dat wel weer opgelost, maar daar komt bij dat ik wel moet werken en ik moeilijk een oppas zou kunnen vinden voor de 6 tot 10 dagen die ik achter elkaar werk. Ik zou ander werk kunnen kiezen, maar mijn hart ligt in de kraamzorg en een ieder moet z'n gaven toch ook goed gebruiken?
Daar komt bij dat ik 19 jaar ben en wij samen eigenlijk liever nog een jaartje of 2 wachten omdat wij het gevoel hebben er nog niet helemaal aan toe te zijn en we dan waarschijnlijk ook meer financiele ruimte zullen hebben.
Dat waren onze overwegingen om toch wel de pil te gebruiken. NFP vind ik geen gezonde optie, met name niet als je net getrouwd bent en ik vind dat seks ook niet iets moet zijn wat word gepland. Het moet toch spontaan blijven. voor het zingen de kerk uit is wel heel naïef gedacht, alsof dat een zwangerschap zou voorkomen.

Waarschijnlijk is dit voor een groot deel off topic, maar ik vind niet dat de pil ronduit vergeleken mag worden met de MAP.
Over de MAP durf ik me niet zo erg uit te laten. Ik vind wel dat er leven is zodra een zaadcel en eicel samengesmolten zijn. Maar hoelang een zaadcel erover doet om een eicel te bereiken weet ik niet. Ook niet hoe snel de MAP werkt.
Geloof, hoop en liefde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 sep 2007 15:29

Rafaell, dat zeg ik. Maar als je er een mentaliteit op na houd van 'laat een ieder het allemaal lekker zelf weten' dan heeft discussieren niet zoveel zin meer.

Bovendien leer ik hier best het een en ander. Dus wat mij betreft word er nogal eens een waarheid gevonden of een overtuiging van iets waar ik eerder anders over dacht.

Savvy?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2007 07:49

Love2 schreef:Waarschijnlijk is dit voor een groot deel off topic, maar ik vind niet dat de pil ronduit vergeleken mag worden met de MAP.
Over de MAP durf ik me niet zo erg uit te laten. Ik vind wel dat er leven is zodra een zaadcel en eicel samengesmolten zijn. Maar hoelang een zaadcel erover doet om een eicel te bereiken weet ik niet. Ook niet hoe snel de MAP werkt.

Dan ben je tegen de MAP want die voorkomt innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoederwand. Het voorkomt niet de samensmelting zelf.

Goshen, ik geloof ook zeker dat God ons kent voordat ons leven begint. Maar wat zegt dat over dit onderwerp?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 sep 2007 08:07

Inderdaad, want als het nog geen leven geweest is is dat natuurlijk totaal irrelevant. Zelf weet ik overigens niet zo goed wat ik van de MAP moet vinden.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 14 sep 2007 08:24

Marnix schreef:Goshen, ik geloof ook zeker dat God ons kent voordat ons leven begint. Maar wat zegt dat over dit onderwerp?
Da's een goede vraag :lol: Ik lees in deze stukken uit de Bijbel dat God zelfs al het eerste beginnend leven ziet als een mens. Hij kent ons al vanaf het allereerste begin (dat begint bij de conceptie). Vandaar dat ik dit noemde.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 sep 2007 08:30

jamillah schreef:Rafaell, dat zeg ik. Maar als je er een mentaliteit op na houd van 'laat een ieder het allemaal lekker zelf weten' dan heeft discussieren niet zoveel zin meer.

Blijkbaar vind jij dus dat mensen in een kader moeten worden geperst. Ik ben in ieder geval blij met de vrijheid die ik geniet.

Overigens is het overlaten van keuzes aan ieders verantwoordelijkheid iets heel anders dan wat jij zegt.

Bovendien leer ik hier best het een en ander. Dus wat mij betreft word er nogal eens een waarheid gevonden of een overtuiging van iets waar ik eerder anders over dacht.

Ik zie nogal weinig waarheidsvinding.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 sep 2007 08:39

Ach de aloude vraag: wat is waarheid?

Terug naar “Archief”