Ouders met psygische problemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Ouders met psygische problemen

Berichtdoor ly » 13 sep 2007 22:27

Ik heb zelf een moeder met psygische problemen. Ik ben door die problemen al op mijn 17 uit huis gegaan en in pleeggezin geplaatst. Dit omdat ik de oudste van alle kinderen was en de verandwoordelijkheid en de opvoeding zo goed als overgenomen had van mijn moeder (mijn vader was overdag naar zijn werk en kon 's avonds de opvoeding niet aan) . Op een gegeven moment kon ik dit niet meer aan.
Mijn ouders zijn kort voordat ik uit huis ging gescheiden en daardoor werd het echt te veel voor mij. Inmiddels zijn mijn broertjes en zusjes uit huis geplaats en is ons gezin een grote chaos geworden.

Nu gaat het erg goed met mij, maar ik ben erg bang dat ik zelf ook psygiche problemen krijg. Als ik iets lees over een psygische stoornis dan ga ik mezelf met de symptomen vergelijken om te kijken of ik die stoornis zou hebben. Dit legt een grote druk op me omdat ik constant in een angst leef om zelf psygisch ziek te worden. Ik ben ook erg bang om later net als mijn ouders te gaan scheiden en relatieproblemen te krijgen. Kortom ik ben bang dat ik dezelfde dingen mee ga meken die bij mijn ouders fout gegaan zijn.

Wie herkent deze gevoelens en hoe gaan jullie daarme om?
Je bent nog gen mislukkeling als je valt, wel als je blijft liggen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2007 07:25

Je zit in een pleeggezin, maar krijg je verder geen hulp daarbuiten nog? Van een psycholoog ofzo?
Anders kan je een keer met Eleos chatten, dat kan via refoweb.

Verder kan ik je helaas niet helpen, maar er zijn vast anderen hier die dat wel kunnen, als je gewoon op zoek bent naar lotgenotencontact. Sterkte!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2007 08:50

heftig ly.

heel veel sterkte.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ly » 14 sep 2007 09:35

Lalage schreef:Je zit in een pleeggezin, maar krijg je verder geen hulp daarbuiten nog? Van een psycholoog ofzo?
Anders kan je een keer met Eleos chatten, dat kan via refoweb.

Verder kan ik je helaas niet helpen, maar er zijn vast anderen hier die dat wel kunnen, als je gewoon op zoek bent naar lotgenotencontact. Sterkte!

Bedankt

Ik heb in een pleegezin gezeten en woon nu op mezelf. Ik heb ook een lange tijd bij eleos gelopen dus ik heb wel de nodige hulpverlenig gehad, maar ik wil graag weten of mensen tegen dezelfde dingen aanlopen als ik.
Die ook bang zijn dat ze problemen krijgen doordat hun ouders psygische problemen hebben. En hoe ze daar mee om gaan.

Rule
Mineur
Mineur

Berichtdoor Rule » 14 sep 2007 19:17

Wat jij omschrijft komt mij inderdaad bekend voor. Bij mij liggen de problemen echter niet bij mezelf, maar bij m'n oudste broer. Ik wil er niet al te diep over ingaan, maar het is iets dat al heel veels te lang speelt, en al heel wat verdriet heeft opgeleverd bij ons in de familie. Voor mijn ouders is het altijd heel lastig geweest om ermee om te gaan, en ik heb niks meer dan respect voor wat zij doen om hem te steunen.

Eind vorig jaar ging het niet helemaal 100%, hij woonde redelijk ver van ons vandaan, en als hij dan problemen had duurde het veels te lang voordat mijn vader bij hem kon zijn. Uiteindelijk was er dan ook besloten dat hij meer in de buurt van mijn ouders zou gaan wonen. Omdat ik zelf in die tijd ook al zat te zoeken naar een leefruimte voor mezelf, kwamen mijn ouders met het voorstel dat we(ik en mijn broer) samen een apartement zouden nemen, die zij weer zouden regelen. Op deze manier was ik uit het huis, en hij had ook meteen iemand in de buurt om op hem te passen. Dit gaat, tot nu toe, wel redelijk maar het is niet makkelijk. Samengevat voelt het vaak vreemd om op mijn oudste broer te moeten passen.

Omdat mijn andere broer kennelijk ook wat problemen heeft/had(waar ik niet veel van weet, daar zijn mijn ouders altijd stil over), heb ik zelf ook een tijdje met die angst geleefd dat mij hetzelfde gaat overkomen. Mijn ervaring hiermee is voornamelijk dat het zeer hopeloos aanvoelt, en je er weinig tegen kan doen. Maar uiteindelijk is het ook dat feit(ik er weinig tegen kan doen) waardoor ik redelijk over die angst heen ben. Zover ik weet ben ik momenteel helemaal gezond(op eccentriek ITer-gedrag na), en als er ooit nog eens iets naar boven komt, dan kan ik tegen die tijd zien wat ik ermee doe.

Als ik mag vragen, had jouw moeder deze problemen al toen jij een klein kind was, of pas rond je 17e? En hoe ga jij met die angst om?
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ly » 14 sep 2007 20:11

Rule schreef:Wat jij omschrijft komt mij inderdaad bekend voor. Bij mij liggen de problemen echter niet bij mezelf, maar bij m'n oudste broer. Ik wil er niet al te diep over ingaan, maar het is iets dat al heel veels te lang speelt, en al heel wat verdriet heeft opgeleverd bij ons in de familie. Voor mijn ouders is het altijd heel lastig geweest om ermee om te gaan, en ik heb niks meer dan respect voor wat zij doen om hem te steunen.

Eind vorig jaar ging het niet helemaal 100%, hij woonde redelijk ver van ons vandaan, en als hij dan problemen had duurde het veels te lang voordat mijn vader bij hem kon zijn. Uiteindelijk was er dan ook besloten dat hij meer in de buurt van mijn ouders zou gaan wonen. Omdat ik zelf in die tijd ook al zat te zoeken naar een leefruimte voor mezelf, kwamen mijn ouders met het voorstel dat we(ik en mijn broer) samen een apartement zouden nemen, die zij weer zouden regelen. Op deze manier was ik uit het huis, en hij had ook meteen iemand in de buurt om op hem te passen. Dit gaat, tot nu toe, wel redelijk maar het is niet makkelijk. Samengevat voelt het vaak vreemd om op mijn oudste broer te moeten passen.

Omdat mijn andere broer kennelijk ook wat problemen heeft/had(waar ik niet veel van weet, daar zijn mijn ouders altijd stil over), heb ik zelf ook een tijdje met die angst geleefd dat mij hetzelfde gaat overkomen. Mijn ervaring hiermee is voornamelijk dat het zeer hopeloos aanvoelt, en je er weinig tegen kan doen. Maar uiteindelijk is het ook dat feit(ik er weinig tegen kan doen) waardoor ik redelijk over die angst heen ben. Zover ik weet ben ik momenteel helemaal gezond(op eccentriek ITer-gedrag na), en als er ooit nog eens iets naar boven komt, dan kan ik tegen die tijd zien wat ik ermee doe.

Als ik mag vragen, had jouw moeder deze problemen al toen jij een klein kind was, of pas rond je 17e? En hoe ga jij met die angst om?

Mijn moeder heeft die problemen al van dat ik kind was en ze is er ook een paar keer voor opgenomen toen ik klein was. Maar als klein kind ga je makkelijker met de situatie om, het is zo en je weet niet beter. Nu heb ik een lieve vriend en omdat ik in een pleeggezin gezeten heb zie ik dat het ook heel anders kan.

Toch ben ik soms erg bang dat ik ook aanleg voor een psygische aandoening heb omdat het vaak ook erfelijk is. Gelukkig kan ik er met mijn vriend goed over praten en kan hij erg goed relativeren en me gerust stellen. Toch heb ik momenten dat ik me erg down voel en ik mijn gedrag ga vergelijken met symptomen. Door erover te praten met mensen die ik vertrouw leer ik steeds beter te relativeren en het van me af te zetten.
Maar tot nu toe gaat het steeds beter met me en ik probeer te blijven letten op de positieve dingen, en te kijken wat er goed gaat in het leven.

Jij heel veel sterkte toegewenst hoor, want jou situatie lijkt me ook niet makkelijk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 sep 2007 16:02

De topicstarter kent het waarschijnlijk al, maar wellicht informatief voor anderen: Eleos organiseert zgn. Kopp-cursussen, cursussen voor (volwassen) kinderen van ouders met psychische problemen. Zie hier voor meer informatie én voor links naar artikelen over Kopp-kinderen (met o.m. ervaringsverhalen).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 18 sep 2007 20:04

Wat een verhalen. Ik hoop echt dat het goed komt. Ik begrijp best dat jij, Ly, bang bent om het gedrag van je moeder over te nemen. Je hebt ook niet veel anders gezien in je jeugd. Het vormt jou ook. Het is heel goed en moedig van je dat je naar een pleeggezin bent gegaan. Ik denk dat het heel goed is om met je angst naar een therapeut te gaan. Misschien een psychiater, hij kan je meer informatie verstrekken over erfelijkheid en de psychische/psychiatrische problemen van je moeder. Natuurlijk neem jij wat je hebt meegemaakt je hele leven mee. Maar het gaat erom dat je het goed verwerkt hebt en dat je weet hoe je ermee om kunt gaan. Als je er (nog) te onzeker over bent, ga dan vooral naar een hulpverlener toe. Je bent nu nog jong en je kunt dan makkelijker veranderen.
Ik denk zelf dat het niet per definitie zo is, dat je exact de problemen van je moeder overneemt... Vooral niet als je zelf hulp gezocht hebt en weet wat jij kunt doen als het minder met je gaat. Sterkte ermee!

Rule... Ik maak me zorgen om wat jij schrijft. Je bent uit huis gegaan omdat het thuis ondraaglijk werd voor jezelf, ook vanwege je broer. En nu 'zorg' je voor hem, jij hebt opgedragen gekregen dat je op hem kan letten. Hoeveel je ook houdt van je broer, dit is niet jouw verantwoordelijkheid! Je krijgt een veel te zware last op je schouders. In eerste plaats zijn ouders verantwoordelijk voor de zorg van hun kind(eren), als zij het niet redden, kunnen ze hulp krijgen van buitenaf. Het is niet de bedoeling dat jij de zorg over gaat nemen van je ouders door voor je broer te zorgen! Ik hoop dat je dat beseft. Wat is voor jou het beste? Waar heb jij baat bij? Natuurlijk mag je wat doen voor een ander, voor je broer... Maar je mag er zelf niet onder lijden!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2007 19:54

Ook Labyrint-in-Perspectief is een christelijke organisatie die zich inzet voor familieleden van psychisch zieke mensen en KOPP-kinderen.
Er zijn mailgroepen en over enige tijd komt er een forum.

Wanneer je alle dagen hebt moeten oppassen dat het goed ging in huis, kom je nauwelijks aan jezelf toe. Dat breekt zich vaak op, wanneer iemand uiteindelijk uit huis gaat/is.
Er komen vrijwel altijd psychische problemen, die niks met aanleg te maken hebben, maar 'gevolg van' zijn.
Als je geen kind hebt mogen zijn - omdat jij een van je ouders moest verzorgen of vervangen, dan breekt zich dat later op.
Heel veel mensen hebben later hulp nodig om eigen leven op de rails te krijgen. Want er zijn voortdurend grenzen overschreden.
Je niet schamen als je hulp nodig hebt, maar het echt gaan zoeken.
En via Eleos of Labyrint-in-Perspectief kun je zeker bij lotgenotengroepen uitkomen.
http://www.labyrint-in-perspectief.nl/?pageId=72

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 sep 2007 12:16

Ik ken het zelfde probleem. Mijn moeder is depressief geworden toen mijn zus werd geboren (is 7 jaar ouder) dus ik weet niet anders dat mijn moeder depressief is. Het ging altijd met ups en downs en mijn vader was eigenlijk nooit thuis (5 avonden in de week weg). En op de vraag van ly of ik zelf ook wel eens bang ben dat ik er zelf ook last van krijg, dat kan ik beamen. Ik voel me soms ook wel down en neig veel naar het negatieve, maar (mede door mijn vrouw) ga ik er dan altijd mee naar God, want Jezus heeft alle lasten op het kruis gedragen en ik geloof dat die gedachten me alleen maar angst aanjagen en er staat in Rom. 8 vers 15: U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Dus mijn advies is om ermee naar God te gaan en er samen met iemand voor te bidden. Dat is mijn ervaring.
Laat je leiden door Hem!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 25 sep 2007 14:32

Herkenbaar,Ik weet verder natuurlijk niets over welke ziekte je moeder heeft/had en wat je bij jezelf terug ziet, maar het kan zijn dat je bepaalde gedragingen kopieert maar dat houdt niet in dat je ook daadwerkelijk de ziekte hebt. Als je als kind niets anders gezien hebt en geen ander voorbeeld voor ogen hebt dan is dat een (logisch) gevolg.
En misschien is het wel zo dat je dan hulp nodig hebt bij het (af) leren van dingen. Dat is geen schande!

Heb je dit wel eens bespreekbaar gemaakt richting hulpverleners? Ik denk dat dit best zwaar voor je is zo! Sterkte en praat erover met iemand die je vertrouwt en er ook wat meer van af weet!

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2007 14:39

linde schreef:Herkenbaar,Ik weet verder natuurlijk niets over welke ziekte je moeder heeft/had en wat je bij jezelf terug ziet, maar het kan zijn dat je bepaalde gedragingen kopieert maar dat houdt niet in dat je ook daadwerkelijk de ziekte hebt. Als je als kind niets anders gezien hebt en geen ander voorbeeld voor ogen hebt dan is dat een (logisch) gevolg.
En misschien is het wel zo dat je dan hulp nodig hebt bij het (af) leren van dingen. Dat is geen schande!

Heb je dit wel eens bespreekbaar gemaakt richting hulpverleners? Ik denk dat dit best zwaar voor je is zo! Sterkte en praat erover met iemand die je vertrouwt en er ook wat meer van af weet!

Ik kan mij hierin helemaal vinden.
Daar komt nog iets bij: als kind ontwikkel je overlevingsstrategieën. Die kunnen in de volwassenheid tegen je gaan werken.

Contact met een hulpverlener sluit gebed niet uit. Integendeel. Maar iemand die van buitenaf met je in gesprek gaat kan vaak wel helderheid verschaffen over wat er gebeurt, welke angst om het ook te krijgen reëel is en wat het gevolg is van de thuissituatie...

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 25 sep 2007 14:51

ly, ik wens je Gods kracht en zegen toe. Kan verder weinig nuttige tips geven. Pas alleen goed op jezelf als je op jouw jonge leeftijd al zelfstandig woont. Er zullen personen naar je toe komen die zich als vriend voordoen maar dat niet zijn. Dat heb ik zelf toen ik jonger was een aantal keer meegemaakt en mijn ouders hebben me toen eigenlijk wel een paar keer gered. Als je nu al zelfstandig woont dan wordt het volgens mij dan een stuk moeilijker.

Rule
Mineur
Mineur

Berichtdoor Rule » 25 sep 2007 23:47

mystery schreef:Rule... Ik maak me zorgen om wat jij schrijft. Je bent uit huis gegaan omdat het thuis ondraaglijk werd voor jezelf, ook vanwege je broer. En nu 'zorg' je voor hem, jij hebt opgedragen gekregen dat je op hem kan letten. Hoeveel je ook houdt van je broer, dit is niet jouw verantwoordelijkheid! Je krijgt een veel te zware last op je schouders. In eerste plaats zijn ouders verantwoordelijk voor de zorg van hun kind(eren), als zij het niet redden, kunnen ze hulp krijgen van buitenaf. Het is niet de bedoeling dat jij de zorg over gaat nemen van je ouders door voor je broer te zorgen! Ik hoop dat je dat beseft. Wat is voor jou het beste? Waar heb jij baat bij? Natuurlijk mag je wat doen voor een ander, voor je broer... Maar je mag er zelf niet onder lijden!

Oeps, excuses voor de late reactie, zag deze post pas net voor het eerst.

Ten eerste, bedankt voor het medeleven, dat word zeer op prijs gesteld. :) Maar ik zal proberen eerst even wat dingen recht te zetten, pardon als ik misschien de verkeerde indruk opwekte...

• Ik ben niet uit het huis gegaan omdat het ondraaglijk werd. Integendeel zelfs, ik had het thuis naar mijn zin, maar het werd gewoon tijd om op mezelf te gaan wonen. Ik had/heb een goeie vaste baan met een inkomen waarmee ik kan rondkomen, mijn school-carriere begon tegen z'n einde aan te lopen, dus het was logisch om iets meer zelfstandiger te gaan wonen.
  • Het was volledig mijn eigen keuze om met m'n broer in een apartement te gaan wonen, dit is niet aan mij opgedrongen. M'n ouders hadden het idee eerst uitgebreid met me besproken, en enkel daarna zijn ze pas gaan meehelpen met het zoeken naar een woonruimte. Er is niks aan mij opgedragen.
  • Most of all, en ik zie nu zeker dat ik hier niet duidelijk over ben geweest: Mijn broer is, uiteindelijk, niet mijn verantwoording, dat blijft toch bij mijn ouders. Toen het twee weken terug niet goed met hem ging, kon hij bij mijn ouders blijven slapen en bleven zij een paar dagen op hem letten totdat hij weer naar huis wou.

Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er absoluut niet verkeerd mag worden gedacht over hoe mijn ouders de situatie aanpakken, en ik zie zeker in hoe mijn eerdere post dit idee kan hebben opgewekt. Samengevat, mijn ouders hebben, naast mijn broer, ook andere problemen om mee te worstelen, en ik heb niks meer dan respect voor hoe ze drie kinderen met veel liefde en zorg hebben opgevoed.

Voelt het soms aan dat ik verantwoordelijk voor hem ben, en voor hem moet zorgen? Zekers. Zover ik zie kan dit ook niet anders als je met je broer samenwoont. Ik vind echter wel dat dit een goede ervaring voor mij kan zijn, want ik leer wel een stuk meer over de problemen waar hij mee kampt. Hiervoor wist ik enkel dat hij het wel moeilijk had, maar nu begrijp ik beter hoe alles werkt. Ik zou zelfs zeggen dat mijn ouders mij en m'n andere broer iets te weinig hadden betrokken bij wat er gaande was, want ik had werkelijk geen idee hoe erg de situatie was.

Lijd ik hieronder? Daarvoor heb ik het politieke correcte antwoord klaarstaan: "Het is niet altijd makkelijk". Het heeft zekers al eens geleid tot frustratie, irritatie, verdriet en schuldgevoelens, maar dat is ook niet te vermeiden. Ik zou me eerder zorgen gaan maken als ik daar geen last van zou hebben. :) Maar ik kan altijd voor advies langs bij m'n ouders, en heb meer dan genoeg familie/vrienden/kenissen waar ik, af en toe, even m'n hart kan luchten.

Het is een moeilijke situatie, maar mijn leven is er niet onverdraaglijk door geworden.
Slow chat, take it easy
Slow chat, take it easy.
I'm in the mood, the topic is right,
Move to the keyboard, we can type all night.

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ly » 26 sep 2007 14:41

goshen schreef:ly, ik wens je Gods kracht en zegen toe. Kan verder weinig nuttige tips geven. Pas alleen goed op jezelf als je op jouw jonge leeftijd al zelfstandig woont. Er zullen personen naar je toe komen die zich als vriend voordoen maar dat niet zijn. Dat heb ik zelf toen ik jonger was een aantal keer meegemaakt en mijn ouders hebben me toen eigenlijk wel een paar keer gered. Als je nu al zelfstandig woont dan wordt het volgens mij dan een stuk moeilijker.

ik pas zeker goed op mezelf en gelukkig heb ik mensen om me heen die ook goed op me passen. gelukkig heb ik wel goede vrienden die ik kan vertrouwen en die me helpen.

Terug naar “Archief”