ziehier: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... paul6.html
dit is een reactie van ds. Paul op deze discussie
Moderator: Moderafo's
essieee schreef:Laten we voor ze bidden ipv bekritiseren.
cootje schreef: En dat miste ik in de gergem, dat zicht op Jezus!
Kaw schreef:cootje schreef: En dat miste ik in de gergem, dat zicht op Jezus!
Dat mis ik dus ook heel sterk! De hoop en de verlossing van Jezus die als een koperen slang in de woestijn wordt verhoogt!
Joh. 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
TheKeimpe schreef:Kaw schreef:cootje schreef: En dat miste ik in de gergem, dat zicht op Jezus!
Dat mis ik dus ook heel sterk! De hoop en de verlossing van Jezus die als een koperen slang in de woestijn wordt verhoogt!
Joh. 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Het was door een preek over deze tekst dat ik voor het eerst mocht geloven dat ook mijn zonden vergeven zijn door Christus' dood. En dat was een preek in de Gereformeerde Gemeente.
Kaw schreef:TheKeimpe schreef:]
Maar je geeft zelf al aan dat je toen voor het eerst mocht geloven dat ook jouwn zonden vergeven zijn door Chrustus' dood. Daarmee laat je ook zien hoe belangrijk het dus is om Christus als een koperen slang in de preken te verhogen. Spurgeon is daar mijn grote voorbeeld in. De huidige bevindingleer laat zien hoe God werkt, maar niet voor wie, waarom en met wat voor doel. Daardoor ontstaat er een enorme geloofsarmte en lijdelijkheid. Wanneer de dominee pocht met het feit dat hij preekt hoe een zondaar tot Christus kan komen en hoe dit in zijn werk gaat en hij houdt de "koperen slang verborgen" (symbolisch bedoelt), dan is zijn preek niet meer dan een lege huls zonder inhoud, want hij kan geen antwoord geven op de vraag hoe de luisteraar deel kan hebben aan God's genade. Hij preekt een heel huis, maar houdt de deur verborgen. Wie kan dan ingaan? Wie ZAL dan ingaan?
Kaw schreef:Er zijn overigens dominees die van mening zijn dat de deur van het huis niet zomaar geopenbaard mag worden. De gelovigen moeten eerst arm worden gemaakt, zodat ze in de positie komen dat ze uitroepen "Is er dan nog een weg!?" en om genade smekent voor God's genadetroon komen te liggen. Dan zal God wel een deur openbaren aan deze gelovigen.
Dit omdat: Een verbrijzelt hart en een gebroken geest zijn de enige dingen die God kan behagen. Alleen een droefheid naar God werkt een ware bekering. En God moet het werk doen, want er staat geschreven "Bekeer mij, dan zal ik bekeert zijn.
Evelien schreef:Ik ben erg benieuwd of de vraagsteller ook van de gergem is.
Ik was met bepaalde punten niet echt helemaal eens.
Maar ik zal mijn antwoorde nog wel een keer beargumenteren.
caprice schreef:In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:
http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1071557129846.html
Ik denk dat het bij kan dragen aan de discussie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten