Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 nov 2003 07:47

ziehier: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... paul6.html

dit is een reactie van ds. Paul op deze discussie

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2003 08:14

Ik ben erg benieuwd of de vraagsteller ook van de gergem is.

Ik was met bepaalde punten niet echt helemaal eens.

Maar ik zal mijn antwoorde nog wel een keer beargumenteren.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 14:12

Ik vind sommige vragen nogal makkelijk beantwoord, maar dit is mogelijk gemaakt om de beargumentering van de punten in de vraag zijn weggevallen. Het zou leuk zijn als die dominee zich inmengt met deze discussie hier op het forum.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:31

Laten we voor ze bidden ipv bekritiseren.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 nov 2003 15:05

essieee schreef:Laten we voor ze bidden ipv bekritiseren.

We zullen beide moeten doen. Als Luther alleen maar bad, dan was er ook niets verandert.

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 25 nov 2003 15:07

essieee schreef:Laten we voor ze bidden ipv bekritiseren.

Essieee, je hebt helemaal gelijk. Bidden is het belangrijkste. Toch denk ik dat het goed is als er vraagtekens uitgesproken worden. Ik persoonlijk heb als 15 jarige al het gevoel gehad dat het niet klopt als je te horen krijgt dat je moet twijfelen en dat je nooit zekerheid kan hebben. Ik vind het niet bijbels!! In de bijbel staan toch heel veel beloften, dat God je hoort als je naar Hem vraagt? Ik weet dat je dat uit je zelf niet doet, maar als je het wel doet, waarom kan /mag je dan niet geloven dat God in je werkt?! En ik kan me ook niet voorstellen dat God je zolang in onzekerheid laat, dat komt toch niet ten goede aan Zijn eer!
En dit zijn de dingen die ontkent werden in mijn gemeente. Twijfel was een waar kenmerk van wedergeboorte (is twijfel geen zonde?) Troost in de bijbel is alleen voor de uitverkorenen(wie weet wie uitverkoren is? Kunnen dat er niet velen zijn?) En een bekeringsweg gaat altijd hetzelfde..Een lange weg in onzekerheid om na 20 jaar misschien eens iets te kunnen zien van Gods liefde.(O, ja, Paulus, Thimoteus, 3000 op 1 dag, Luther...)En je weet pas dat je bekeert bent, als je dood bent...
En dit \ijn dingen, waarvan ik zeg, het klopt niet, men is in de Gergem,misschien alleen maar plaatselijk, afgedwaald van de bijbel. En daar moet je wat van kunnen zeggen, of over kunnen praten.
Ik weet dat ik in mijn vorige mail met modder gegooid heb, ik heb nog steeds erg last van het verdriet van toen, dat is mijn grote zonde, ik kan het nog niet loslaten en ik heb intussen nog enkele gergem diensten meegemaakt, en er nog maar 1 gehoord waar ik weer veel troost uit mocht ontvangen.
Nu, in mijn huidige kerkverband is er ook veel wat niet klopt. Maar in mijn kerk, mijn gemeente, is er veel onderlinge band en mag ik elke zondag horen van een God, die weliswaar rechtvaardig is,maar toch vol liefde, door Zijn Zoon te sturen, om ons te kunnen verlossen van de dood. Ik mag horen van de Geest, die in ons werkt, waardoor wij Jezus aan mogen nemen en mogen geloven dat Hij onze schuld heeft verzoend. En dan doe je dat niet zelf, maar laat God het je zien en werkt Hij het aannemen in je. En dan voel je ook je zonde, steeds erger, omdat je steeds meer zicht krijgt op het offer. En dat blijft een steeds herhalende bekering. En dat miste ik in de gergem, dat zicht op Jezus!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 nov 2003 15:16

cootje schreef: En dat miste ik in de gergem, dat zicht op Jezus!

Dat mis ik dus ook heel sterk! De hoop en de verlossing van Jezus die als een koperen slang in de woestijn wordt verhoogt!

Joh. 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 nov 2003 09:29

Kaw schreef:

Dat mis ik dus ook heel sterk! De hoop en de verlossing van Jezus die als een koperen slang in de woestijn wordt verhoogt!

Joh. 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwigeleven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Het was door een preek over deze tekst dat ik voor het eerst mocht geloven dat ook mijn zonden vergeven zijn door Christus' dood. En dat was een preek in de Gereformeerde Gemeente. :cry:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 09:48

TheKeimpe schreef:
Kaw schreef:

Het was door een preek over deze tekst dat ik voor het eerst mocht geloven dat ook mijn zonden vergeven zijn door Christus' dood. En dat was een preek in de Gereformeerde Gemeente. :cry:

Ow, ik zeg niet dat het niet gepreekt wordt. Ik ga nu iets meer dan 1,5 jaar naar de ger. gem. en jij waarschijnlijk al je hele leven. De kans dat je dit hebt gehoord is hiermee een stuk groter dan bij mij. Bovendien zit ik in een wat ongelukkige gemeente als ik dat zo uit mag drukken.

Maar je geeft zelf al aan dat je toen voor het eerst mocht geloven dat ook jouwn zonden vergeven zijn door Chrustus' dood. Daarmee laat je ook zien hoe belangrijk het dus is om Christus als een koperen slang in de preken te verhogen. Spurgeon is daar mijn grote voorbeeld in. De huidige bevindingleer laat zien hoe God werkt, maar niet voor wie, waarom en met wat voor doel. Daardoor ontstaat er een enorme geloofsarmte en lijdelijkheid. Wanneer de dominee pocht met het feit dat hij preekt hoe een zondaar tot Christus kan komen en hoe dit in zijn werk gaat en hij houdt de "koperen slang verborgen" (symbolisch bedoelt), dan is zijn preek niet meer dan een lege huls zonder inhoud, want hij kan geen antwoord geven op de vraag hoe de luisteraar deel kan hebben aan God's genade. Hij preekt een heel huis, maar houdt de deur verborgen. Wie kan dan ingaan? Wie ZAL dan ingaan?

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 26 nov 2003 10:13

Kaw schreef:
TheKeimpe schreef:]

Maar je geeft zelf al aan dat je toen voor het eerst mocht geloven dat ook jouwn zonden vergeven zijn door Chrustus' dood. Daarmee laat je ook zien hoe belangrijk het dus is om Christus als een koperen slang in de preken te verhogen. Spurgeon is daar mijn grote voorbeeld in. De huidige bevindingleer laat zien hoe God werkt, maar niet voor wie, waarom en met wat voor doel. Daardoor ontstaat er een enorme geloofsarmte en lijdelijkheid. Wanneer de dominee pocht met het feit dat hij preekt hoe een zondaar tot Christus kan komen en hoe dit in zijn werk gaat en hij houdt de "koperen slang verborgen" (symbolisch bedoelt), dan is zijn preek niet meer dan een lege huls zonder inhoud, want hij kan geen antwoord geven op de vraag hoe de luisteraar deel kan hebben aan God's genade. Hij preekt een heel huis, maar houdt de deur verborgen. Wie kan dan ingaan? Wie ZAL dan ingaan?

Ja, precies, jij verwoordt nu precies hoe ik het ook ervaren heb. En net als wat jij zei, ik zat in een wat ongelukkige gemeente. Bij ons is de prediking veranderd met de komst van een nieuwe ouderling. Die man heeft zo'n stempel gedrukt op de gemeente. Toen is de prediking veranderd, toen is ook het aantal dominees wat kwam veranderd. En toen zijn ook bijna alle gezinnen met kinderen van kerk veranderd. Ik kon dat daar niet, mijn eigen vader is er ouderling en ik wilde niet dat hem aangerekend zou worden dat ik naar een ander kerkverband overging. Bovendien was de predikant van die gemeente bezig met mensen uit onze gemeente te ronselen, ik vond dat dat niet kon. Vandaar dat ik verhuisd ben.
Maar als tiener heb ik nogal eens mogen ervaren dat ik op die "koperen slang "mocht zien. Alleen hebben de ouderlingen dat altijd ontkend en gezegd dat dat niet mogelijk was. Ik had niet volgens de paadjes gelopen dus was het niet echt. En daardoor is mijn geloof in de grond gestampt en heb ik God gebeden om mij te laten zien hoe het nu verder moest! Ik weet dan ook zeker dat mijn huidige gemeente mij door God gewezen is! En heb ik het geloof van mijn kinderjaren teruggekregen! Ik weet dat er nog Christusprediking is in de Gergem. Ik ben er blij om! En ik hoop van harte dat de problemen binnen de gergem niet worden afgedaan als raddraaierij, want de nood is heel groot!
Precies wat Kaw zegt, door lijdelijkheid en afwachten, wordt het een "dooie boel"in plaats van levende gemeenten. Zoals pas iemand zei, "ja maar je geloof moet toch bevestigd worden", dan vraag ik, maar hoe dan,moet je dan eerst een bliksem in je hart voelen? God eist toch geloof, waarom mag dat dan niet? Waarom dat afwachten tot je iets voelt?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 12:02

Er zijn overigens dominees die van mening zijn dat de deur van het huis niet zomaar geopenbaard mag worden. De gelovigen moeten eerst arm worden gemaakt, zodat ze in de positie komen dat ze uitroepen "Is er dan nog een weg!?" en om genade smekent voor God's genadetroon komen te liggen. Dan zal God wel een deur openbaren aan deze gelovigen.

Dit omdat: Een verbrijzelt hart en een gebroken geest zijn de enige dingen die God kan behagen. Alleen een droefheid naar God werkt een ware bekering. En God moet het werk doen, want er staat geschreven "Bekeer mij, dan zal ik bekeert zijn.

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 27 nov 2003 19:42

Kaw schreef:Er zijn overigens dominees die van mening zijn dat de deur van het huis niet zomaar geopenbaard mag worden. De gelovigen moeten eerst arm worden gemaakt, zodat ze in de positie komen dat ze uitroepen "Is er dan nog een weg!?" en om genade smekent voor God's genadetroon komen te liggen. Dan zal God wel een deur openbaren aan deze gelovigen.

Dit omdat: Een verbrijzelt hart en een gebroken geest zijn de enige dingen die God kan behagen. Alleen een droefheid naar God werkt een ware bekering. En God moet het werk doen, want er staat geschreven "Bekeer mij, dan zal ik bekeert zijn.

Ik loop hier nu al sinds het berichtje binnenkwam over te peinzen. Er zijn twee kanten hieraan naar mijn mening.

Mijn eerste gedachte is dat deze dominees dan helemaal fout zitten. Zij zijn boodschappers van het evangelie en dus moeten ze ook dat evangelie brengen,hoe moet een mens de weg weten als die niet gewezen wordt? Volgens mij dus een foute gedachtengang en ook niet bijbels aan te tonen.

De andere gedachte is, het klopt dat je met totaal lege handen, met niets bij de Heere aan mag komen. Ik weet dat ik steeds bezig was met oppoetsen, eerst nog iets meer bijbellezen, eerst nog meer bidden, meer onderzoek en ik kwam tot de ontdekking dat ik stees opnieuw mislukte. En toen moest ik me overgeven,helemaal zonder iets van mij, Heere U moet het doen, ik kan het niet. En dat deed Hij!! Dus inderdaad een verbroken geest en verbrijzeld hart.

maar ik kan nog steeds niets met die uitroep: is er dan nog een weg? Want die wordt ons geleerd in de bijbel en de bijbel is waar! God wijst zelf de weg! Als je nog niets van de bijbel weet en je hoort eerst van je zonde, ja dan kom je tot die uitroep! Dus ik geloof niet dat die dominees op het goede spoor zitten....

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 21:17

Evelien schreef:Ik ben erg benieuwd of de vraagsteller ook van de gergem is.

Ik was met bepaalde punten niet echt helemaal eens.

Maar ik zal mijn antwoorde nog wel een keer beargumenteren.

De vragensteller heeft alles wat overdreven, maar ook toegelicht, en zijn stellingen op de pagina's 3-5 van deze discussie heel uitgebreid toegelicht en verdedigd... De vragensteller is inderdaad van de gergem. En ik kan het weten (oftewel: dat was ik dus :D )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 06:40

In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1071557129846.html

Ik denk dat het bij kan dragen aan de discussie.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 08:18

caprice schreef:In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1071557129846.html

Ik denk dat het bij kan dragen aan de discussie.

Daar kan niet iedereen zomaar bij. Zou je de tekst willen overnemen?

Terug naar “Archief”