Hoe reageer jij als je broer/vriend vertelt dat hij homo is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 sep 2007 13:08

Maar waarom moest heel de gemeente weten dat hij homo sexuele gevoelens had?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2007 13:40

Calvin schreef:Maar waarom moest heel de gemeente weten dat hij homo sexuele gevoelens had?

Omdat veel gemeente leden vanuit de bijbel menen op te maken dat iemand zo niet zijn mag of er geen uiting aan mag geven. Dit kan iemand (zeker jongeren) zo beperken dat hij of zij niet meer ziet waarvoor hij of zij naar de kerk mag gaan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2007 16:22

Ik kom er voor mezelf meer en meer achter dat het eerste probleem veel kleiner is dan het tweede.

Het eerste: je komt ber er achter dat je homo bent, schrikt je rot, bidt de sterren van de hemel, weet je geen raad, maar dan blijft niks anders over dan acceptatie van jezelf.

Maar dan het tweede: je moet er mee naar buiten, naar je vrienden, naar je familie, je gemeente en dan begint het pas. Heb je net vrede met jezelf en met God en gaan anderen met de bijbel zwaaien en met het door hun toege-eigende Woord van God. Dat blijft je hele leven lang, behalve als je uit die kring vlucht. Maar dan ben je ook het contact met God kwijt.

Ik denk dat weinigen zich realiseren howveel impact zoiets heeft. Een gehandicapte wordt niet veroordeeld, hard aangevallen, maar juist met veel medeleven tegemoet getreden. Een homoseksueel gehandicapte krijgt veelal puur met veroordelingen, aanvallen en kritiek te maken. En dan heb je juist die hand op je schouder nodig!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 sep 2007 16:44

Denkertje21 schreef:Ik denk dat weinigen zich realiseren howveel impact zoiets heeft. Een gehandicapte wordt niet veroordeeld, hard aangevallen, maar juist met veel medeleven tegemoet getreden.

Daar zou ik me maar niet op verkijken als ik jou was, mensen zijn keihard in welke omstandigheden ook. Afgelopen nieuwjaar kwamen er net mensen de flat binnen waar ik woon, toen ik weg ging, zeker ergens nieuwjaar wensen, prima, ze vroegen hoe het met me was, ik kreeg geen tijd om te antwoorden, want er kwam direct achter aan, ach ja, je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen, dat waren vroegere geloofsgenoten, dan ga je figuurlijk gesproken wel door de grond, misschien vind je dat overdreven, maar zoiets komt ook keihard aan.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2007 17:26

Denkertje21 schreef:Ik denk dat weinigen zich realiseren howveel impact zoiets heeft. Een gehandicapte wordt niet veroordeeld, hard aangevallen, maar juist met veel medeleven tegemoet getreden. Een homoseksueel gehandicapte krijgt veelal puur met veroordelingen, aanvallen en kritiek te maken. En dan heb je juist die hand op je schouder nodig!

E.a had ik niet beter kunnen verwoorden. Mensen beroepen zich m.i. te makkelijk op bijbelteksten of leringen. Ze zien en willen soms niet zien hoe hard dat soms overkomt.

Ik respecteer een ieder die meent op grond van de bijbel meent te zeggen, dat een homosekueel geen relatie aanmag gaan, al is dit niet mijn mening. Toch zou ik die mensen willen zeggen, soms is het beter om eerst goed na te denken voor je iets zegt. Dek ook niet gelijk de lading af met de mantel der liefde. Vraag u zelfs eens af, waar bent u buiten de reguliere tijden dat een homo alleen is en de woorden omzien naar elkaar...kan hij dan bij u aankloppen.....of word het dan al gauw een kwestie van agenda's treken...of staat uw hoofd er even niet naar of zijn er andere dingen of in "uw gezin" (lees, als meerdere mensen die om u heen staan 24 uur per dag) die uw aandacht opeisen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2007 17:39

Cisca schreef:Daar zou ik me maar niet op verkijken als ik jou was, mensen zijn keihard in welke omstandigheden ook. Afgelopen nieuwjaar kwamen er net mensen de flat binnen waar ik woon, toen ik weg ging, zeker ergens nieuwjaar wensen, prima, ze vroegen hoe het met me was, ik kreeg geen tijd om te antwoorden, want er kwam direct achter aan, ach ja, je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen, dat waren vroegere geloofsgenoten, dan ga je figuurlijk gesproken wel door de grond, misschien vind je dat overdreven, maar zoiets komt ook keihard aan.

Ook dit wil ik graag even onderschrijven.

Mensen zijn inderdaad vaak keihard en hebben heel snel hun mening klaar, christenen vaak nog snelller als niet christenen. Die eerste groep heeft nog al eens de neiging om zich op de bijbel te beroepen en het verlengde daarvan wat "hun" vinden zoals een ander zijn eigen aan hun (beeld/idee) zou moeten conformeren. Voldoet iets of iemand daar niet aan heeft men al snel een oordeel over klaar.

Dit beeld zie je ook vaak bij kerkmensen tenopzichte van homoseksuelen.! Dit heb ik zelf ook ondervonden toen ik nog jong was, nu heb ik daar lak aan, sterker nog als mensen mij apart vinden of niet kunnen kaderen, denk ik: je doet maar moeite, of laat mij maar lekker staan, ik vind mijn weg wel en ik kom er wel.

Daarin tegen zijn het vaak juist de jonge homo(seksuelen) die door het gedrag of uitingen van gemeente leden niet uit de kast durven te komen. Komen ze wel uit de kast, zie je vaak dat het snel gedaan is met de kerkgang door de harde en stugge houding van veel gemeente leden, die zich onnadenkend op bijbelteksten beroepen en vaak niet meer na weten te brouwen dan die teksten.

Edit: toevoeging.

Mijn idee is: vraag eerst eens een persoon naar zijn persoonlijke relatie met God, alvorens u komt met de afwijzing van zijn of haar seksualteit. Leer ook eerst eens de mens achter een persoon kennen, voor u hem in 2'en deelt (lees, gelijk veroordeeld met de woorden 'jij mag wel zo zijn, maar het niet praktizeren') Dat is iets wat later alsnog besproken dan worden, als er een basis is gelegd voor wederzijds respect naar elkaar toe. Die basis bereik je niet met iedereen, dat mag duidelijk zijn, veroordeel dan ook niet iemand die u niet kent.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 12 sep 2007 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 sep 2007 17:57

(bij ons in de gemeente zit een stel (2 vrouwen) en zij komen gewoon elke zondag, samen met de kids.) Zelf vindt ik het appart om dat te zien. Maar ik veroordeel ze niet en ga gewoon met ze om zoals ik met andere ook om ga. Iedereen is gelijk. (ook al heb je bepaalde ideeen/meningen over bepaalde zaken)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2007 18:05

Evelien schreef:(bij ons in de gemeente zit een stel (2 vrouwen) en zij komen gewoon elke zondag, samen met de kids.) Zelf vindt ik het appart om dat te zien. Maar ik veroordeel ze niet en ga gewoon met ze om zoals ik met andere ook om ga. Iedereen is gelijk. (ook al heb je bepaalde ideeen/meningen over bepaalde zaken)

Dat is mooi. Denk je dat het stel vrouwen bij iedereen in de gemeente, thuis even welkom is?

Let wel, het ging mij ook niet zozeer om de ouderen of de koppels, maar vooral om de jonge alleenstaande homoseksuelen, die vaak nog niet zo stevig in de schoenen staan.

meboy

Berichtdoor meboy » 12 sep 2007 20:14

Ik denk dat er een sterk verband ligt tussen het ik-gerichte en het op-zichzelf-terug-geworpen worden. En ik denk dat het 1e een gevolg is van het 2e en niet andersom. En daarom vindt ik dat bijster positief. Het is voor mij belangrijk dat homo's hun bekkie kunnen roeren en zich kunnen wapenen tegen scheepshoorngedrag.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 sep 2007 23:59

Het is voor mij belangrijk dat homo's hun bekkie kunnen roeren en zich kunnen wapenen tegen scheepshoorngedrag.

Terecht, als ze daar op aangevallen worden. Ik vind alleen het opeisen van de aandacht in de media overdreven. Denk bijv. aan die agent die uitgescholden werd voor homo. Zou er iets van in de krant hebben gestaan als hij voor l*l was uitgemaakt? Er wordt zo'n heisa van gemaakt..ik weet zeker dat ook lang niet elke homo daar even blij mee is en dat is dan ws. de groep die niet altijd en eeuwig op een dergelijk schreeuwerige en publiekelijke wijze geconfronteerd willen worden met hun geaardheid, maar gewoon normaal behandeld willen worden. Niet zielig omdat ze homo zijn, niet per se dapper omdat ze er vooruit durven komen (Het is simpelweg een grote schande dat het werkwoord 'durven' hiervoor nodig is, maar dat wordt helaas wèl gestimuleerd op elke denkbare wijze), niet anders dan enkel anders geaard, kortom; Geen hokje.

Getsie, wat heb ik een hartgrondige hekel aan die klerehokjes.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 sep 2007 01:50

Smurffie schreef:Getsie, wat heb ik een hartgrondige hekel aan die klerehokjes.

Dat ben ik hartgrondig met jou eens Smurfie, hoewel je ook misschien moet beseffen dat er ook net zoals in de kerkelijke wereld als in de homowereld vele stromingen zijn. Dat ik mij in sommige stromingen aldaar niet thuis voel wil niet zeggen dat ik ze niet respecteer, dan zou ik of iemand anders weer in hokjes denken.

Feitelijk (geen aanval op jou als persoon :wink: ) plaats jij jezelf ook in een hokje door te stellen: 'Ik vind alleen het opeisen van de aandacht in de media overdreven' Jij vind namelijk iets overdreven, ik sommige dingen soms ook wel eens, Dat wil niet zeggen dat een ander die media aandacht overdreven vindt. Een ander daarin vrij durven laten, dat is pas niet in hokjes denken.

Even een misschien wat beter voorbeeld, jij loopt naar het zich uitlaat schijnen niet in een broek? Dat is een keuze die jij maakt, daarmee kan iemand jou wel in een hokje plaatsen. Dit doe jij zelf niet, dit kan een ander voor jou wel doen door dat jij niet in een broek wilt lopen. Het zegt in dat geval meer over een ander dan over jou. Let dan ook een beetje op voor dat jij schrijft : "Getsie, wat heb ik een hartgrondige hekel aan die klerehokjes". Iedereen maakt zich daar wel eens schuldig aan, ik net zo goed als jou.! :jaknikken:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 sep 2007 09:06

Dat ik mij in sommige stromingen aldaar niet thuis voel wil niet zeggen dat ik ze niet respecteer, dan zou ik of iemand anders weer in hokjes denken.

Dat zijn geen hokjes. Zolang je mensen niet behandeld naar hun geloof, geaardheid, whatever, maar naar hun persoonlijkheid, denk je niet in hokjes.
En soms bij een eerste indruk denk je in hokjes. Als ik iemand met een kaal hoofd en een tato van een hakenkruis tegenkom, dan vraagt diegene erom in een hokje geplaatst te worden. Overigens heb ik ook niet gezegd dat hokjes altijd negatief zijn en ook niet dat ik me er zelf nooit schuldig aan maak, maar ik heb er hóe dan ook gewoon een hekel aan :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2007 10:37

Calvin schreef:Maar waarom moest heel de gemeente weten dat hij homo sexuele gevoelens had?

Lees jij wel of lees jij alleen wat jij wilt lezen?
Ik schrijf toch nergens dat iedereen het moet weten?
De dominee en de kerkenraad zijn toch niet de hele gemeente? Zij horen wel deze jongeren op te vangen en goed te begeleiden.

Waarom mag de gemeetne het niet weten? Moet je je dan als homo of lesbie soms schamen voor wie je bent?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 sep 2007 11:35

Smurffie schreef:
Cisca schreef:En daarom zou iedereen dat moeten vinden :roll:

Dat zegt hij toch niet? :shock:

Overigens kan ik me ook vinden in het stuk van ds. Eckeveld. Het is absoluut geen ongenuanceerd stuk, maar gewoon heel duidelijk hoe hij erover denkt. Bovendien vraagt hij om begrip en respect voor je homofiele medemens.

Cis, heb je het wel gelezen? :)

Jawel, maar de toon maakt vaak de muziek :wink:

ratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ratje » 13 sep 2007 23:21

Als je niet hetero bent, ben je anders. En als je anders bent is dat meteen raar, en ´kan het niet´. En voldoe je dus niet aan het ´plaatje´ en word je inderdaad meteen in een hokje gezet. We moeten in de kerk niet meteen oordelen en ons woordje klaar hebben, maar luisteren en naar ons zelf kijken. Want oordelen is zó makkelijk. Naar jezélf kijken, daar heb je meer aan, en je medemens ook.

Terug naar “Archief”