Berichtdoor biblebook » 12 sep 2007 04:18
Enkelen schreven het volgende:
Ik denk dat de kern van het evangelie de twee hoofdgeboden zijn: Heb God lief en heb uw naaste lief. Vooral uit de tweede is dan alles te halen wat je nodig heb voor een volmaakt leven, althans zo volmaakt mogelijk. Het is een cliche, maar dat maakt niet uit.
Let wel, daaraan hangt de gehele wet.
Want de liefde voor jezelf is -dan- gelijk aan de liefde voor de ander. Geen aardse emotionele liefde, maar de Liefde welke voortvloeid uit de relatie met Christus, geleidt dppr de Heilige Geest (van God) gelijk ook Hij zich liet leiden door de Wet van God.
Dat is wat anders dan: "zorg eerst maar eens dat je vruchten voortbrengt, want anders ben je geen christen". Het is andersom: "wie in Mij blijft, die draagt veel vrucht".
Wie zich laat leiden door Gods wet in het Geestelijke aspect waarin ook Christus ons voorging en wij navolging aan moeten ontlenen, omdat Hij ons net zo lief had als Hij Ziochzelf lief had, dan ontwikkelt zich daardoor de "vrucht van de Geest".
Christenen die de "vrucht van Gods Geest" niet ervaren of bagataliseren doen zichzelf Žn de relatie met Christus, te kort. Zij die beweren dat de "vrucht van de Geest" iets is dat door zelfgerechtigheid of "goede werken" bereikt kan worden (zoals veel religieuze stromingen voorhouden) is geen voorbeeld van Christus en onderhouden de " vrucht van een onheilige Geest", van de wereld.
Christus aannemen betekent Hem ook na te volgen. Streven naar een Leven zoals ook Hij onderhieldt. Het is beslist niet zo dat wat Christus voor ons deed, voldoende is om gered te worden.
Wijzelf dienen door studie en training, ervaringen op te doen met het LEVENDE Schriftwoord. En Leven staat voor het Evangelie in relatie met Gods Geest. En daaraan hangt de ganse wet.
Let wel: de Wet is die van het Hemels Koninkrijk maar vindt de gewillige gehoorzaamheid van navolging, reeds op aarde plaats in een besneden hart. Alleen daar zal Satan de vervolging op inzetten.
Christenen die menen dat "geloven" voldoende is, zonder daarbij ook daadwerkelijk de Wet uit te leven, zoals Christus deed in het voorbeeld voor de wereldse mens, vegissen zich en doen daardoor geen ERVARINGEN met God op. Groei en naleving leren de trouwe Chrstus waakzaam te zijn en de misleidende werken van de Draak te onderkennen, om tijdig -geestelijk- uit Babylon te kunnen gaan. Want alleen het Evangelie en het leren navolgen van zijn eisen, maakt de mens van werkelijke zonden vrij. Te beginnen door de Bijbelse Žn Hemelse Sabbat te onderhouden. Daarmee maken we al een eerste goede stap, en tonen we werkelijk tegenover Christus dat we bereid zijn Hem dan ook daadwerkelijk na te volgen.
We hebben Hem dan toch erven Lief als onszelf, deze naaste van ons.
Christus is in het vlees gekomen of niet! Hij hield zich aan Gods wet, dat veroorzaakte vervolging en tegenstand. Daardoor echter kon Hij alleen overwinnen, ondanks Zijn menselijke hart. Dˆt was het voorbeeld dat Hij ons voorhield. Zo dienen ook wij te groeien en te ervaren.
"Zo is dan wie in Christus is een nieuwe Schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen." (2 Kor. 5:17)
Wat is de essentie van leven onder Gods wet:
Zonder Christus zijn we tot niets in staat. Als we dus onder Zijn Geestelijke fundament gesteld zijn, dan betekent dat wij veranderen en verandert zijn. Er moet een onbetwistbaar verschil zijn in ons, nadat we bekeerd zijn en Hem hebben aangenomen als onze Koning. Zijn Rijkswet moet ons bewust worden, indien we zeggen Christenen te zijn.
Alhoewel de wereld meent dat christenen gesteld moeten worden onder de Heilige Vader in Rome, zijn het niet diŽ christenen die Christus bedoeld. Neen het zijn die wiens Geestelijke ingesteldheid verbonden wil zijn met het Rijk dat niet van deze wereld is.