2 Samuel 18:8

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

2 Samuel 18:8

Berichtdoor marina87 » 10 sep 2007 08:16

Na het lezen van 2 Samuel 18 had ik een vraag over het dikgedrukte gedeelde hieronder. Hoe heeft een woud (is bos?) mensen verteerd?
Was er een bosbrand, wilde dieren of iets anders?

6 Toen trok het volk het veld in, Israël tegemoet, en het kwam tot een strijd in het woud van Efraïm.
7 En het volk van Israël werd daar door de knechten van David verslagen, het werd daar op die dag een grote slachting: twintigduizend. 8 De strijd breidde zich daar over de gehele streek uit, en het woud verteerde die dag meer van het volk dan het zwaard verteerd had.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 sep 2007 08:41

Het woord dat voor "verteren" gebruikt wordt, is hetzelfde woord dat in het hebreeuws gebruikt wordt voor eten of verslinden.
Dus de betekenis is dat het woud meer mensen verslond, dan het zwaard.
Zowel het woud als het zwaard worden hier vergeleken met wilde dieren, die mensen opeten.
En met verslinden wordt hier dus bedoeld: doden.

Een kwestie van oud-Nederlands dus in combinatie met een hebreeuwse poëtische manier van spreken, dat vandaag de dag moeilijkheden kan geven bij het lezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 sep 2007 14:32

8 De strijdende partijen raakten over het hele gebied verspreid; er werden daar die dag meer mannen verslonden door het woud dan door het zwaard.

Zo is het in de NBV vertaald.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2007 14:37

Ik moet even denken aan de enten in Lord of the Rings die een leger Orcs verslinden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 sep 2007 14:48

Ik ook ja :lol:

Maar wie weet. Niets in onmogelijk.
pobody's nerfect

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 11 sep 2007 21:05

Pak bij zo’n vraag allereerst de kanttekeningen erbij. Als je dat had gedaan had je daar als verklaring zien staan dat er in dat bos meer zijn omgekomen dan op het slagveld. Dit zou gebeurd kunnen zijn omdat men in het bos in de verwarring (duisternis) met elkaar in gevecht is geraakt, door kuilen e.d. en/of door wilde dieren die in het bos leven.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 sep 2007 21:27

Ik wilde alleen weten wat er precies gebeurd is in dat bos. En zo te zien kun jij ook de precieze reden niet noemen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 sep 2007 07:21

marina87 schreef:Ik wilde alleen weten wat er precies gebeurd is in dat bos. En zo te zien kun jij ook de precieze reden niet noemen.

Dat kan niemand je vertellen. Om de eenvoudige reden dat het er niet bij staat in de bijbel..........
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 sep 2007 11:28

Marnix schreef:Ik moet even denken aan de enten in Lord of the Rings die een leger Orcs verslinden :)

Maar Tolkien was volgens mij best wel thuis in de bijbelverhalen,
dus misschien dat dit vers hem eens geinspireerd heeft ?

ook staat er ergens in Koningen meen ik, een gelijkenis met een Doornstruik die koning ging worden omdat de andere bomen deze functie niet zagen zitten.

edit: maar de grond heeft ook al meermalen mensen verzwolgen, dus waarom kan een woud dat niet ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2007 12:30

Matthew Henry schreef:A complete victory gained over Absalom's forces. The battle was fought in the wood of Ephraim (2Sa_18:6), so called from some memorable action of the Ephraimites there, though it lay in the tribe of Gad. David thought fit to meet the enemy with his forces at some distance, before they came up to Mahanaim, lest he should bring that city into trouble which had so kindly sheltered him. The cause shall be decided by a pitched battle. Josephus represents the fight as very obstinate, but the rebels were at length totally routed and 20,000 of them slain, 2Sa_18:7. Now they smarted justly for their treason against their lawful prince, their uneasiness under so good a government, and their base ingratitude to so good a governor; and they found what it was to take up arms for a usurper, who with his kisses and caresses had wheedled them into their own ruin. Now where are the rewards, the preferments, the golden days, they promised themselves from him? Now they see what it is to take counsel against the Lord and his anointed, and to think of breaking his bands asunder. And that they might see that God fought against them, 1. They are conquered by a few, an army, in all probability, much inferior to theirs in number. 2. By that flight with which they hoped to save themselves they destroyed themselves. The wood, which they sought to for shelter, devoured more than the sword, that they might see how, when they thought themselves safe from David's men, and said, Surely the bitterness of death is past, yet the justice of God pursued them and suffered them not to live. What refuge can rebels find from divine vengeance? The pits and bogs, the stumps and thickets, and, as the Chaldee paraphrase understands it, the wild beasts of the wood, were probably the death of multitudes of the dispersed distracted Israelites, besides the 20,000 that were slain with the sword. God herein fought for David, and yet fought against him; for all these that were slain were his own subjects, and the common interest of his kingdom was weakened by the slaughter. The Romans allowed no triumph for a victory in a civil war.

John Gills schreef:and the wood devoured more people that day than the sword devoured; there were more slain in it the in the field of battle, what by one thing or another; as by falling into pits and on stumps of trees, and being entangled in the bushes, and could make but little haste, and so were overtaken by David's men, and slain; insomuch that, as Josephus (h) observes, there were more slain fleeing than fighting, and perhaps some might perish by wild beasts; so the Targum,"and the beasts of the wood slew more of the people than were slain by the sword;''and so the Syriac and Arabic versions render the words to the same purpose.

Hoe het exact is gebeurd weten we niet, maar in het woud van Efraim zijn veel rebellen gestorven (vermoedelijk door te vallen in borrelende olieputten/asfalt, in bomen te hangen, door wilde dieren opgevreten te zijn). Matthew Henry maakt een link met dat Absalom opstond tegenover zijn vader David, en dat God met David ten strijde trok.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 06 jan 2008 01:59

Men kan het i.d. nooit zeker weten, maar er zijn begin 20e eeuw weel een aantal moerassen drooggelegd tegen de malaria. Nu hebben moerassen soms ook de eigenschap gevaarlijk te zijn...

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

gerritse
Mineur
Mineur

Als de Heer met je is.....!!!!

Berichtdoor gerritse » 11 feb 2008 19:12

Over 2 Samuel 18 v 9 nog het volgende.

De Heer strijdt mee met zijn beminden.

Wanneer Jozua in Jozua 10 de slag bij Gibeon wint, staat er in vers 10:
"De HEER zaaide paniwk in de gelederen van de vijand".
En in vers 11:
`Dew Heer wierp vanuit de hemel grote hagelstenen op Israels vijanden... er stierven meer soldaten door die hagelstenen dan door de zwaarden van de Israelieten"

En in die slag gebeurde ook het wonder met de zon, die een volle dag bleef staan.
" Op die dag is voorgekomen, wat nooit eerder of later is geschied, dat de HEER op die manier gehoor gaf aan de bede van een mens"(14).

En zo zijn er meerdere voorbeelden in de bijbel. Zo zal het ook in het woud van Efraïm gegaan zijn. De Heer legde een extra vernietigende kracht in die takken, (Absalom) , die poelen en die kuilen en wat dies meer zij.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”