Klopt het dat ze in de CGK geen biddag of dankdank hebben

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Klopt het dat ze in de CGK geen biddag of dankdank hebben

Berichtdoor BJ » 25 nov 2003 23:23

Ik had niet gedacht dat ik hier ooit iets zou neerzetten, maar het antwoord op deze vraag vind ik toch wel een beetje vreemd.

Natuurlijk ben ik het helemaal eens met het antwoord dat er wel degelijk bid en dankdagen zijn. Dat wordt ook prima uitgelegd. Maar het feit dat er wordt aangegeven dat er "In veel gemeenten wordt een middag- en een avonddienst gehouden" vraag ik me even af of dat zo is. Ik ken persoonlijk geen enkele gemeente waar dat zo is namelijk, toevallig heb ik in de preekvoorziening van de afgelopen dankdag voor een groot aantal gemeenten nog hier juist naar gekeken. In een paar gemeenten is er inderdaad 's middags een bijeenkomst voor kinderen. Maar lang niet overal, en dat is ook geen dienst voor zover ik weet.

Dus ik vraag me nu eigenlijk af of het wel zo is dat er in veel gemeenten 2 diensten zijn.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dspeet4.html

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 nov 2003 23:38

hmm bij ons hebben ze maar een dienst en dat is gewoon 's avonds om half acht... ik hoor het ook niet zo vaak dat ze 2 diensten zouden hebben

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 25 nov 2003 23:39

smiddags voor kinderen en savonds ggewoon

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 26 nov 2003 08:38

moppie schreef:'s middags voor kinderen en 's avonds gewoon

Ja, onze cgk ook zo.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 08:40

Zeeg schreef:
moppie schreef:'s middags voor kinderen en 's avonds gewoon

Ja, onze cgk ook zo.

bij ons gaan de kinderen gewoon 's avonds mee... mogen ze ook een keer opblijven :mrgreen: :mrgreen:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 26 nov 2003 17:46

De NGK waar ik in zit, herdenkt het gewas en de arbeid wel, maar dan op de zondag ervoor of erna. Of ze dat in alle NGK'en zo doen, weet ik niet. Maar ik denk dat het voor stedelingen ook veel minder speelt dan voor dorpse gemeenten waar veel boeren zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 20:08

TheEdge schreef:De NGK waar ik in zit, herdenkt het gewas en de arbeid wel, maar dan op de zondag ervoor of erna. Of ze dat in alle NGK'en zo doen, weet ik niet. Maar ik denk dat het voor stedelingen ook veel minder speelt dan voor dorpse gemeenten waar veel boeren zijn.

wij hebben (bijna) geen boeren in de gemeente.. dus hoeft er geen biddag speciaal te zijn?? we doen het toch niet om de boeren?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 nov 2003 23:27

Ja inderdaad. Of er wel of geen boeren zijn maakt hierbij echt niet uit. Het is de biddag/dankdag voor gewas en ARBEID. Dus niet alleen dat de boeren werken, alle arbeid, in welke vorm dan ook.

Blijkbaar word er overigens in veel CGK's dus toch 's middags iets speciaals gedaan. Maar zijn het dan ook echte kinderdiensten?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 nov 2003 07:44

BJ schreef:
Blijkbaar word er overigens in veel CGK's dus toch 's middags iets speciaals gedaan. Maar zijn het dan ook echte kinderdiensten?

Ja!! Er komen dan ook bijna geen volwassenen op de ouders van de kinderen na. Het is absoluut een kinderdienst.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 nov 2003 09:02

Hmm, ja ik denk dat het bij ons wat minder is misschien omdat er niet veel kinderen zijn. Maar toen ik klein was, was er wel veel meer jeugd. En ook uit die tijd kan ik me alleen 's avonds dienst herinneren. Toch maar een keer naar kijken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 nov 2003 09:40

BJ schreef:Hmm, ja ik denk dat het bij ons wat minder is misschien omdat er niet veel kinderen zijn. Maar toen ik klein was, was er wel veel meer jeugd. En ook uit die tijd kan ik me alleen 's avonds dienst herinneren. Toch maar een keer naar kijken.

ik vond het juist leuk vroeger dat ik 's avonds naar de kerk mocht.. dan mocht ik tenmisnte opblijven :wink: :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 10:09

Bij ons in de CGK is er om bid en dankdag altijd 's morgens om 10 uur kerk en 's avonds om half 8!!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 nov 2003 10:58

Dan komen er 's morgens zeker alleen ouderen en mensen die niet werken?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 11:53

BJ schreef:Dan komen er 's morgens zeker alleen ouderen en mensen die niet werken?

nee helemaal niet, heel veel mensen zijn gewoon die dag vrij, het is toch ook een dag van afzondering of niet?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 nov 2003 11:56

TheEdge schreef:De NGK waar ik in zit, herdenkt het gewas en de arbeid wel, maar dan op de zondag ervoor of erna. Of ze dat in alle NGK'en zo doen, weet ik niet. Maar ik denk dat het voor stedelingen ook veel minder speelt dan voor dorpse gemeenten waar veel boeren zijn.

maar ik snap dit nog niet

Terug naar “Archief”