Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 sep 2007 22:45

Ik zie niet in waarom je varkensvlees niet zou mogen eten, ook niet waarom het zo slecht zou zijn. Volgens mijn informatie gelden de spijswetten niet voor christenen, maar kan er naast zitten.

Moet trouwens elk topic een dergelijke wending krijgen?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2007 06:24

zahra: Het christendom is niet zo van de regeltjes als het islamitische geloof.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 sep 2007 08:37

Paulus heeft volgens mij wel geschreven dat wanneer je als Christen iemand aan tafel uitnodigt die zich houdt aan spijswetten, je zelf dan ook voor zover mogelijk die spijswetten dient te volgen. Dit is ook een middel ter ondersteuning van je bekering, als je van jongs af aan is geleerd dat je geen varkensvlees mag eten, en je wordt Christen dan zul je dat nog steeds niet willen. Omdat je er als Christen vrij in bent zijn je eetgewoontes verder geen probleem.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 sep 2007 08:58

zahra schreef:
Evelien schreef:
zahra schreef:
Evelien schreef:Ik eet echt bijna geen varkensvlees.!

En verder vindt ik olijven tot nu toe niet lekker.

varkensvlees is ook niet zo heel gezond, kip , rund enz is beter voor je lichaam om te eten

olijven zijn heerlijk, vooral die zwarte, net als olijfolie

best wel apart hoe smaken kunnen verschillen met voedsel, als ik iets lekker vind denk ik altijd dat een ander dat ook lekker vind

Varkensvlees is super slecht voor je. (maar soms vindt ik een lekker biefstukje wel lekker :oops: ).

Het meest eet ik kip of kalkoen. En heel soms gerookte kipfilet.

ik mag het niet eten van mijn geloof

raar eigenlijk dat Christenen het wel mogen eten..want de Joden mochten dit ook niet van God,omdat het onrein is..waarom zou het dan voor Christenen veranderd zijn na de komst van Jezus..het lijkt mij dat het niet voor niks onrein werd genoemd.
Er zijn wel Christenen die nog steeds vinden dat je net als de Joden geen varkensvlees mag eten

jeps hier eentje!!!!

k eet ook geen paling... dat mag ook niet van de spijswetten!!!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 sep 2007 09:20

paprikameisje2 schreef:
jeps hier eentje!!!!

k eet ook geen paling... dat mag ook niet van de spijswetten!!!
Dat laatste is goed nieuws, zouden meer mensen moeten doen. De paling is een bedreigde diersoort en een heel bijzonder visje.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 sep 2007 10:03

Flappie schreef:Ik zie niet in waarom je varkensvlees niet zou mogen eten, ook niet waarom het zo slecht zou zijn. Volgens mijn informatie gelden de spijswetten niet voor christenen, maar kan er naast zitten.

Volgens mij mag je alles eten, maar dat wil niet zeggen dat elke soort voedsel goed voor je (gezondheid) is.
Je hoeft je niet te houden aan de spijswetten uit het OT, maar als je kiest om je er wel aan te houden omdat het gezond is, dan is het prima toch?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 sep 2007 10:40

rosalie83 schreef:
Flappie schreef:Ik zie niet in waarom je varkensvlees niet zou mogen eten, ook niet waarom het zo slecht zou zijn. Volgens mijn informatie gelden de spijswetten niet voor christenen, maar kan er naast zitten.

Volgens mij mag je alles eten, maar dat wil niet zeggen dat elke soort voedsel goed voor je (gezondheid) is.
Je hoeft je niet te houden aan de spijswetten uit het OT, maar als je kiest om je er wel aan te houden omdat het gezond is, dan is het prima toch?

precies....God heeft nit voro niets die spijswetten gegeven!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 sep 2007 10:55

Nee, Hij gaf ze niet voor niets. Maar ik wil dus niet zeggen hier dat iedereen ze moet naleven! Vrije keus voor iedereen.

Romeinen 14 vers 6:
Wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 sep 2007 12:10

blijkbaar.

Paulus kreeg van God een visioen waarin hem onrein vlees werd aangeboden. Hij mocht daar van eten maar dacht dat het niet mocht.
Daarom denk ik ook dat we gewoon alles mogen eten.

Ik moet zeggen dat een speklap wel enorm lekker smaakt als je weken alleen maar rundvlees hebt gegeten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2007 12:29

Hechten aan de spijswetten uit het Oude Testament, kan misschien ook verband houden met de opvoeding, en wat je geleerd hebt.
Zelf eet ik geen varkensvlees of kalkoen. Maar dat is persoonlijk.
Belangrijker is denk ik het geloof. Wat je uit geloof kunt eten is goed (1 Tim 4 : 4,5).

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 sep 2007 12:31

Misschien kan dat ja. Bij mij heeft het totaal geen verband met m'n opvoeding. Leuk wel is dat mams nu zorgt dat ze altijd iets van kip of rund in de diepvries heeft, voor als wij komen :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2007 12:52

T.a.v. Zahra
De wetten uit het Oude Testament gelden nog wel, Math. 5 : 17 (http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=matt&hoofdstuk=5&vet=+ontbinden).
Maar als je gelooft in de Heere Jezus, worden sommige regels anders.
Dan wordt soms meer barmhartigheid gevraagd, en minder het volbrengen van de Wet, Math 12 : 7 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/12.html).

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 10 sep 2007 22:43

zeik niet zo joh :mrgreen:

we hadden het gewoon over varkensvlees..
nou het is algemeen bekend, dat varkensvlees niet zo gezond is, het bevat in vergelijking met ander vlees..veel verzadigde vetten, en is moeilijker te verteren in het lichaam, en bevat meer bacterien
mensen die moerman-dieet volgen mogen bv ook geen varkensvlees, en ook als je een cholestorol verlagend dieet hebt
Laatst gewijzigd door zahra op 10 sep 2007 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 10 sep 2007 22:47

Rolf schreef:T.a.v. Zahra
De wetten uit het Oude Testament gelden nog wel, Math. 5 : 17 (http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=matt&hoofdstuk=5&vet=+ontbinden).
Maar als je gelooft in de Heere Jezus, worden sommige regels anders.
Dan wordt soms meer barmhartigheid gevraagd, en minder het volbrengen van de Wet, Math 12 : 7 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/12.html).

ja ik weet wel hoe het zit,maar vind het toch vreemd, feit is wel dat het in het O.T onrein werd genoemd, dus in het Nieuwe-Testament is het dan niet opeens rein geworden..maar je mag het dan wel eten er is geen verbod voor de niet-Joden
.

André

Berichtdoor André » 10 sep 2007 22:50

Ik eet weinig kip en rundvlees omdat varkensvlees beter aansluit bij mijn budget. :)

Terug naar “Archief”