grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 04 sep 2007 14:35

Wellicht een eigen topic waard maar hoe dient het huwelijk eruit te zien volgens bijbelse normen. Er staat bijvoorbeeld niet in de Bijbel dat je je moet melden bij de burgelijke stand, die regel is pas verzonnen tijdens Napoleon o.i.d. Als je wilt samenwonen en er is goedkeuring van de ouders en je laat je relatie inzegenen ben je dan volgens bijbelse normen gehuwd?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 sep 2007 18:51

pluisje23 schreef:En tenslotte gaat het er uiteindelijk hier om de grenzen in je verkeringstijd nouja officieel heb ik alleen nog maar verkering ook al woon ik samen. Dus mijn grenzen zijn duidelijk denk ik :P

Heel duidelijk, geen grenzen dus 8)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2007 19:01

Flappie schreef:
pluisje23 schreef:En tenslotte gaat het er uiteindelijk hier om de grenzen in je verkeringstijd nouja officieel heb ik alleen nog maar verkering ook al woon ik samen. Dus mijn grenzen zijn duidelijk denk ik :P

mwah, ze heeft vast ook wel grenzen, maar die liggen ergens anders.

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 04 sep 2007 20:45

Lalage schreef:
Flappie schreef:

Natuurlijk heb ik grenzen je gaat heus niet zomaar met iemand samenwonen.
Ik hou van degene met wie ik samenwoon maar ik ben zelf nog niet klaar voor een huwelijk. Een huwelijk is iets wat voor de rest van je leven is dus een hele grote stap en die wil ik nog niet maken.

André

Berichtdoor André » 04 sep 2007 21:31

pluisje23 schreef:
Lalage schreef:
Flappie schreef:

Natuurlijk heb ik grenzen je gaat heus niet zomaar met iemand samenwonen.
Ik hou van degene met wie ik samenwoon maar ik ben zelf nog niet klaar voor een huwelijk. Een huwelijk is iets wat voor de rest van je leven is dus een hele grote stap en die wil ik nog niet maken.
Wat is in jou opinie het verschil in samenwonen of gehuwd zijn?

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 05 sep 2007 12:55

André schreef:Wat is in jou opinie het verschil in samenwonen of gehuwd zijn?

Ik vind dat er vaak te snel getrouwd wordt, en ik val in herhaling, want het is en blijft een verbintenis voor de rest van je leven.
In de gereformeerde gemeenschap is trouwen een erg belangrijk iets, waarom wordt er dan zo licht over gedacht?? Want tenslotte hoe kan je iemand nou echt kennen als je nog nooit hebt samengeleefd.
En als je elkaar dan leert kennen als je getrouwd bent en je denk na een paar jaar ik hou helemaal niet van deze man of vrouw wat dan? Want over een echtscheiding hoef je binnen de gereformeerde gemeenschap al helemaal niet te beginnen.

Het is niet echt een antwoord op je vraag maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 sep 2007 12:58

Bij mijn weten is er ooit onderzoek naar gedaan, of samenwonen nu verschil maakt. Het antwoord is nee, stellen die eerst 3 jaar samenwoonden en daarna trouwden, scheiden net zo vaak en na ongeveer dezelfde tijd als stellen die gelijk gaan trouwen.

Het vervelende is dat ik hier geen bron voor heb.

André

Berichtdoor André » 05 sep 2007 13:03

pluisje23 schreef:

Ik vind dat er vaak te snel getrouwd wordt, en ik val in herhaling, want het is en blijft een verbintenis voor de rest van je leven.
In de gereformeerde gemeenschap is trouwen een erg belangrijk iets, waarom wordt er dan zo licht over gedacht?? Want tenslotte hoe kan je iemand nou echt kennen als je nog nooit hebt samengeleefd.
En als je elkaar dan leert kennen als je getrouwd bent en je denk na een paar jaar ik hou helemaal niet van deze man of vrouw wat dan? Want over een echtscheiding hoef je binnen de gereformeerde gemeenschap al helemaal niet te beginnen.

Het is niet echt een antwoord op je vraag maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)
Precies het is geen antwoord op mn vraag en het wordt me dan ook niet duidelijk. :)
Overigens je 'antwoord' staat wel bol van de vooroordelen.

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 05 sep 2007 13:10

André schreef:
pluisje23 schreef:

Precies het is geen antwoord op mn vraag en het wordt me dan ook niet duidelijk. :)

Het zijn geen vooroordelen ik spreek uit ervaring.
En het verschil tussen samenwonen en een huwelijk is dat je bij een huwelijk een papiertje krijgt en bij samenwonen niet :P
Maar voor mijn gevoel is er geen verschil want ik ben samen met de man van wie ik hou.

André

Berichtdoor André » 05 sep 2007 13:15

pluisje23 schreef:
André schreef:
pluisje23 schreef:

Het zijn geen vooroordelen ik spreek uit ervaring.
En het verschil tussen samenwonen en een huwelijk is dat je bij een huwelijk een papiertje krijgt en bij samenwonen niet :P
Maar voor mijn gevoel is er geen verschil want ik ben samen met de man van wie ik hou.
Oké duidelijk, misschien mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat je niet (meer) gereformeerd bent? En als het door dit onderwerp is ontstaan zou ik dat bijzonder jammer vinden....

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 05 sep 2007 13:22

André schreef:Oké duidelijk, misschien mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat je niet (meer) gereformeerd bent? En als het door dit onderwerp is ontstaan zou ik dat bijzonder jammer vinden....

Compleet offtopic maar ik heb een gereformeerde vader en een katholieke moeder ben vaak meegeweest naar de gereformeerde kerk heb daar heel wat gezien en geleerd wat mij niet erg beviel dus vandaar dat het geen vooroordelen zijn.

En nu terug naar het onderwerp grenzen binnen de verkeringstijd :P :lol:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 sep 2007 13:30

Het punt is dat sommigen elkaar al heel lang kennen, voordat ze trouwen. En zelfs dan gaat het vaak genoeg fout. Wat denk ik ook funest kan zijn; Als je nog bezig bent met je opleiding, volop in ontwikkeling bent en in die tijd trouwt. Je verandert vaak nog als persoonlijkheid, je krijgt andere/nieuwe interesses die de ander niet heeft. Je stelt je mening bij op geloofsgebied waaardoor je langzamerhand steeds minder op 1 lijn raakt..
Zomaar wat gedachtenspinsels :wink:

André

Berichtdoor André » 05 sep 2007 13:40

pluisje23 schreef:En nu terug naar het onderwerp grenzen binnen de verkeringstijd :P :lol:
Gaan samenwonen in je verkeringstijd is best wel ontopic m.i.

Maar pluisje, ik zie geen enkel verschil in scheiden als je samenwoont, of dat je gehuwd bent. (Volgens God woon je in beide gevallen samen of ben je gehuwd, voor Hem is er geen verschil)

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 05 sep 2007 13:52

pluisje23 schreef:

Wel goed lezen hé André :P
Als er voor mij geen verschil is tussen samenwonen en trouwen is er ook geen verschil voor mij als je gaat scheiden als je samenwoont of gehuwd bent.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 sep 2007 15:05

Voor mij is er ook geen verschil tussen trouwen en samenwonen.
Ik geloof alleen wel, dat gemeenschap bedoeld is voor 1 persoon.
En dan maakt het ook meteen niets meer uit of je samenwoont of trouwt, denk ik.
Maar het weegt wel even zwaar. Dan staat samenwonen gelijk aan trouwen.
Wij trouwen wel, omdat het gewoon is in onze families en gemeente. Ook vinden we het voor onszelf een meerwaarde om, temidden van onze familie en gemeenteleden (want dat vind ik zo belangrijk en mooi bij onze gemeente: als er iemand trouwt, komt de meerderheid opdagen!) Gods zegen te vragen over ons huwelijk.
(en eerlijk is eerlijk: ik vind het gewoon heerlijk zo'n dag in de belangstellign en mooi dr uit zien enzo, het is gewoon een prinsesjesdroom ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”