Morning After Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Morning After Pil

Berichtdoor de_bisschop » 27 aug 2007 10:03

Laatst vroeg iemand mij hoe ik over het gebruiken van een Morning After Pil dacht. (mede nieuwsgierig door mijn kerkelijke achtergrond en het tegen abortus zijn)
En tja, daar wist ik niet goed antwoord op.
Maar stel nou dat je de fout een keer ingaat, dat je een keer een slippertje maakt en je hebt niks 'gebruikt'. Zou je dan zo'n pil mogen slikken?

Zelf kan ik er geloof ik niet zo heel veel kwaads inzien, buiten het feit om dan dat het het zo ver niet moet laten komen...

Hoe denken jullie hier over?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 27 aug 2007 13:40

Hmm, ik zou er toch niet zo licht over denken eerlijk gezegd...
Wanneer je er vanuit gaat dat er vanaf de bevruchting leven is, dan is eigenlijk de Morning After pil helemaal niet zo onschuldig... Want stel dat die bevruchting inderdaad heeft plaatsgevonden, dan maak je dat weer ongedaan (lees: dood) door zo'n pil... Kun je dat zomaar doen?! In hoeverre is het dan nog anders dan een abortus?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 aug 2007 14:35

Direct nadat je gemeenschap hebt gehad slikken. Het duurt namelijk enkele uren voordat de bevruchting echt plaatsvind, heb ik me laten vertellen tijdens maatschappijleer..
Zodoende is het geen abortus. Er is dan eventueel nog het principiële bezwaar dat je de verantwoordelijk moet nemen voor 'de daad' en dus moet lijden wat je overkomt als je eenmaal gemeenschap gehad hebt. De echt principiële mensen zullen er spijt van hebben en er voor kiezen vurig te bidden of er geen zwangerschap op volgt, ws. Anderen kiezen voor de MAP. Tja..

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 aug 2007 14:45

Wiki:
- Anti-conceptiepil: De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden.

- MAP type 1: ...aborterend middel omdat het een bevruchte eicel de kans niet geeft zich in te nestelen.

- MAP type 2: ...zoals bijvoorbeeld mifepristone, dat gebruikt wordt bij een overtijdbehandeling om een ingenesteld embryo te aborteren.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 04 sep 2007 15:20

Ik heb de MAP een keer gebruikt. Geen spijt, maar ik zou het nu nooit meer doen. Gegeven het feit dat het discitabel is of het abortief is of niet, vind ik voor mezelf al genoeg reden om het nooit meer te willen gebruiken. Maar zogezegd heb ik er zonder echt over na te denken ooit gebruik van gemaakt.

André

Berichtdoor André » 04 sep 2007 15:53

buiten het feit om dan dat het het zo ver niet moet laten komen...
Eensch, soms moet je wel eens eerst nadenken int leven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Morning After Pil

Berichtdoor Boekenlezer » 04 sep 2007 18:11

de_bisschop schreef:Maar stel nou dat je de fout een keer ingaat, dat je een keer een slippertje maakt en je hebt niks 'gebruikt'.

Hoe wou je de fout ingaan? Door 'per ongeluk' een one-night-stand te hebben of zo?
Die pil zal voor mij geen functie hebben, want ik ben een man. Maar ik zie het ook niet gebeuren dat ik ineens bij een dame in bed lig, want ik heb daar simpelweg de contacten niet voor. Ben ik dan raar? Loopt de hele wereld vol met mensen voor wie een seksuele slipper maar zo even gebeurd is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 04 sep 2007 21:30

Ben ik dan raar? Loopt de hele wereld vol met mensen voor wie een seksuele slipper maar zo even gebeurd is?

Onder welke rots leef jij? Je kan toch wel zien dat deze wereld zo is. Sex sex sex, daar draait het om in deze bende.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 sep 2007 21:37

Boekenlezer schreef:
de_bisschop schreef:Maar stel nou dat je de fout een keer ingaat, dat je een keer een slippertje maakt en je hebt niks 'gebruikt'.

Hoe wou je de fout ingaan? Door 'per ongeluk' een one-night-stand te hebben of zo?
Die pil zal voor mij geen functie hebben, want ik ben een man. Maar ik zie het ook niet gebeuren dat ik ineens bij een dame in bed lig, want ik heb daar simpelweg de contacten niet voor. Ben ik dan raar? Loopt de hele wereld vol met mensen voor wie een seksuele slipper maar zo even gebeurd is?

Je kunt ook een slippertje maken met degene waarmee je al een jaar samen bent, bijv. Maar het ligt er dus maar net aan hoe je tegen seks voor het huwelijk aankijkt :)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 04 sep 2007 21:41

Je kunt ook een slippertje maken met degene waarmee je al een jaar samen bent, bijv. Maar het ligt er dus maar net aan hoe je tegen seks voor het huwelijk aankijkt

Of bijna 2.5 jaar \:D/

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 sep 2007 11:43

Smurffie schreef:
Boekenlezer schreef:

Je kunt ook een slippertje maken met degene waarmee je al een jaar samen bent, bijv. Maar het ligt er dus maar net aan hoe je tegen seks voor het huwelijk aankijkt :)

Dus je niet kunnen beheersen als je al een jaar verkering hebt. Tja, schijnt best wel te gebeuren.
Er was ergens een keer een enquete gehouden, of wat het ook precies was. Daar kwam uit dat 49% van de christenen niet aan seks voor het huwelijk deed.
49%!! Dat betekent dan dat de andere 51% lekker hypocriet bezig is, en eens zou moeten overwegen om eens consequent te worden, en uit de kerk te stappen. Of anders het "zondig van nu aan niet meer" eens serieus gaan nemen. Maar niet uiterlijk braaf kerklid zijn en met de naam "Jezus" op de lippen lopen, maar zodra de sociale controle weg is "pompen met die hap!" praktizeren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 sep 2007 11:56

Boekenlezer schreef:
Smurffie schreef:
Boekenlezer schreef:

Dus je niet kunnen beheersen als je al een jaar verkering hebt. Tja, schijnt best wel te gebeuren.
Er was ergens een keer een enquete gehouden, of wat het ook precies was. Daar kwam uit dat 49% van de christenen niet aan seks voor het huwelijk deed.
49%!! Dat betekent dan dat de andere 51% lekker hypocriet bezig is, en eens zou moeten overwegen om eens consequent te worden, en uit de kerk te stappen. Of anders het "zondig van nu aan niet meer" eens serieus gaan nemen. Maar niet uiterlijk braaf kerklid zijn en met de naam "Jezus" op de lippen lopen, maar zodra de sociale controle weg is "pompen met die hap!" praktizeren.

En ik hoef nog niet eens onderzoek te doen naar het aantal mensen die wel héél makkelijk oordelen over hun medechristenen. 98%? Gokje hoor. Beste Boekenlezer, als je een relatie hebt is het vrij pittig om je te onthouden voor het huwelijk. Dat weet ieder weldenkend mens. En je kunt ook prima met Jezus' naam op de lippen lopen en tóch de mist in gaan. Je kunt aan diezelfde Jezus namelijk vergeving vragen, als je je er schuldig over voelt.
Ik begrijp absoluut niet dat je als christen dergelijke zaken op zo'n negatieve wijze aan elkaar verbindt?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 05 sep 2007 11:57

2 reacties ten eerste op de topic in het algemeen, in principe geloof ik dat je motivatie van Smurffie niet zo sterkt is en wel om het volgende. Wanneer je een MAP neemt zorg je er voor dat je lichaam niet ontvankelijk is voor de bevruchting, oftewel je voorkomt kunstmatig een (mogelijke) vorm van leven, wat mij betreft lijkt dat toch aardig op een abortus!

Ten tweede Boekenlezer ik kan heel ver meegaan in jouw motivatie over de 51% van de christenen die sex voor het huwelijk hebben en dat dat nogal hypocriet is als ze tenminste zeggen dat ze er iets op tegen hebben, maar je dient het ook te nuanceren naar mijn mening.

Ik heb enige tijd terug in een ander topic hier ook over gesproken en toen werd ik nogal verkeerd begrepen, dus ik wil nu van te voren even stellen dat wat ik nu neer ga zetten puur hypothetisch is en niets zegt over mijn eigen mening.

Ten eerste moet je onderscheiden wat je met sex bedoelt, is alleen geslachtsgemeenschap sex? Volgens mij is bija iedereen hier het met mij eens dat je al veel sex kunt hebben zonder ook maar 1 x gemeenschap te hebben, nu is de eerste reactie die bij veel mensen opkomt. Maar sex is sex en dat mag niet van de bijbel!!!

Laten we dan eens kijken hoe Salomo in het Hooglied over zijn bruid spreekt! gezien de beschrijvingen die hij aan het Lichaam van zijn bruid geeft valt te vermoeden dat volgens de 'bijbelse maatstaven' van eerder genoemde reactie Salomo of een helderziende was of dat hij enige vorm van (sexueel) contact heeft gehad...

Ik ben me bewust dat ik nu schreeuwend off topic ben, maar ik wilde dit alleen maar even neer leggen...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 sep 2007 12:00

Dat betekent dan dat de andere 51% lekker hypocriet bezig is, en eens zou moeten overwegen om eens consequent te worden, en uit de kerk te stappen.

Niet iedereen is dan hypocriet bezig. Dan hangt van je visie op seks voor het huwelijk af en of je dat ook zo uitdraagt. In de bijbel is een reden voor een scheiding het gemeenschap hebben met iemand anders dan je echtgenoot of echtgenote. Een reden om te trouwen is dan misschien ook wel gemeenschap MET je aanstaande.

Geen enkele kerk zal dat onderschrijven en dat hoeft ook niet, dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dus dat niet iedere christen die seks voor het huwelijk heeft hypocriet is.

En laten we eerlijk wezen: in de bijbel wordt niet over seks voor het huwelijk gesproken; daar wordt seks juist als het huwelijk gezien.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 sep 2007 13:28

The Engineer schreef:
Ben ik dan raar? Loopt de hele wereld vol met mensen voor wie een seksuele slipper maar zo even gebeurd is?

Onder welke rots leef jij? Je kan toch wel zien dat deze wereld zo is. Sex sex sex, daar draait het om in deze bende.

Dat snap ik op zich wel. Maar er is natuurlijk een verschil tussen seks willen, en ernaar kunnen grijpen.
Ik kan het best willen, maar ik heb geen gelegenheid om ernaar te grijpen.
Nou ja, strikt gezien is dat ook niet helemaal waar. Want ik kan natuurlijk ook een bezoekje brengen bij een publieke vrouw die op de wallen in Amersterdam werkt, om eens wat te noemen. Of de vele seksadvertenties waarin meisjes zich aanbieden. Maar daar wil ik niet aan beginnen. Volgens mij ben ik dan alleen maar bezig om rommel en chaos te maken. Dat trekt mij niet aan.
Omdat er zo veel over seks gepraat wordt kan ik wel eens het idee krijgen dat ik blijkbaar ergens te kort geschoten ben, met dat het voor mij niet zo makkelijk voor het grijpen ligt. Dat is het wat mij dwars zit, en waarom ik dit zei.

Terug naar “Archief”